Житомирський Військовий Інститут
Національного Авіаційного Уніврситету
Відображення на екрані дисплея графічної інформації
Житомир 2010
План
1. Графічний режим роботи дисплейних адаптерів. Типи драйверів
2. Модуль GRAPH. Ініціалізація і завершення графічного режиму
3. Структура графічної Паскаль-програми
4. Помилки ініціалізації графічного режиму та їх обробка
5. Процедури та функції роботи з відеорежимами
6. Побудови графічних об’єктів
1.Графічні режими роботи дисплейних адаптерів. Типи драйверів
Починаючи з версії 4.0 у склад ТР входить бібліотека графічних підпрограм (модуль GRAPH).,яке забезпечує керування режимами різних адаптерів дисплеїв; вона містить 80 графічних процедур та функцій а також стандартних констант і описів типів даних.Стандартний стан ПК після його вимикання, а також до запуску Паскаль-програм відповідає роботі режиму у текстовому режимі. Для виконання графічних засобів потрібно ініціалізувати графічний режим режим роботи дисплейного адаптера. Настройка графічних процедур на роботу з графічним адаптером досягається шляхом підключення відповідного графічного драйвера. Таким чином графічний драйвер керує графічним адаптером в графічному режимі роботи.
Основні характеристики моніторів та адаптерів:
- розмір екрану по діагоналі (9, 14, 15, 17, 20, 21 дюйм);
- розмір мінімального елементу зображення (0,25..,28 мм). Для кольорових – моніторна група – 3 зерна;
- роздільна здібність – це кількість точок (пікселів) по горизонталі та вертикалі;
- об’єм відеопам’яті (16 Кб – 1 Мб).
Графічні можливості адаптерів визначаються загальною кількістю пікселів (роздільна здібність) та кількістю кольорів (відтінків) кожного пікселя.
Крім того деякі графічні адаптери мають можливість працювати з декількома графічними сторінками – це область ОЗП, яка використовується для створення "карти" екрана (тобто інформація про світимість кожного пікселя).
Графічні драйвери
Представляють собою файли з розширенням .BGI, які забезпечують взаємодію програм з графічними пристроями і містяться в окремому каталозі (BGI). {*BGI – BorlandGraphicsInterface – графічний шнтерфейс фірми Borland}. В процесі ініціалізації визначеного графічного режиму вмикається відповідний драйвер.
В таблиці 1 приведені приклади графічних адаптерів та драйверів:
Таблиця 1
Драйвер | Апаратне забезпечення |
CGA.BGI | АдаптериCGA, MCGA |
EGAVGA.BGI | Адаптери EGA, VGA |
HERC.BGI | Адаптер Hercules |
ATT.BGI | AT&T 6300 (400 рядків) |
PC3270.BGI | IBM 3270 PC |
IBM8514.BGI | IBM 8514 |
В комплект поставки ТР входить обмежена кількість драйверів, який може підтримувати один, або декілька відеорежимів. Тип драйвера і режим можна задавати у вигляді числа або у вигляді символьної константи. Ці константи визначені у модулі GRAPH:
Таблиця 2
Detect = 0 | {автовизначення} |
CGA = 1; | EGAMONO = 5; |
MCGA = 2; | IBM8514 = 6; |
EGA = 3; | HercMONO = 7; |
EGA64 = 4; | ATT 400 = 8; VGA = 9; PC3270 = 10. |
Указані в таблиці 2 константи типів драйверів та режими використовують як параметри процедур керування графічними режимами.
2. МодульGRAPH.Ініціалізація і завершення графічного режиму
Як відмічено на початку лекції, для створення графічних зображень в мові ТР призначений спеціальний стандартний бібліотечний модульGRAPH, який підключається стандартним способом:USESGRAPH;
Модуль GRAPHпредставляє собою окремий файл GRAPH.TPU і містить набір процедур і функцій.
1) Процедура ініціалізації графічного режиму:
InitGraph (var Driver, Mode : integer; path : string);
Змінні Driver i Mode задають драйвер і режим роботи адаптера, path – визначає ім’я файлу драйвера і можливий шлях до файлу.
Перші дві змінні задаються константами таблиці 2, іменем або числовим значенням.
Приклад 1:
Нехай драйвер EGAVGA.BGI знаходиться в каталозі TP\BGIдиска С і встановлює режим VGAHI (640*480, 16 кольорів). Фрагмент використання процедури в програмі:
Begin
…
Driver := VGA;
Mode := VGAHI;
InitGraph (Driver, Mode, ‘C:\TP\BGI’);
…
end.
Якщо тип адаптера не відомий, або якщо програма розрахована на роботу з будь-яким адаптером, використовується звертання до процедури з параметром автоматичного визначення типу драйверу.
Приклад 1а:
Driver := Detect;
InitGraph (Driver, Mode, ‘C:\TP\BGI’);
Такий параметр рекомендують використовувати при роботі на різних комп’ютерах з різними відеоадаптерами.
Особливості автовизначення типу драйвера:
а) для адаптера вибирається максимальний режим;
б) на час виконання програми всі драйвери знаходяться у пам’яті, або на диску; для великих програм це може привести до зменшення швидкості роботи програми;
в) ТР автоматично не розпізнає адаптери IBM8514 iATT400; їх необхідно вказувати в процедурі.
2) Процедура завершення графічного режиму:CLOSEGRAPH;
Процедура без параметрів. В процесі її виконання звільняється пам’ять (від драйверів, файлів, шрифтів, проміжних даних), відновлюється текстовий режим роботи екрану.
Наступний перехід до графічного режиму виконується тільки шляхом повторної ініціалізації.
3. Структура графічної Паскаль-програми
Приклад 2:
Program GraphicDemo;
Uses Graph;
Var Driver, Mode : integer;
Begin
Driver := Detect;
InitGraph (Driver, Mode, ‘C:\TP\BGI’);
{графічні дії}
…..
CloseGraph ;
End.
4. Помилки ініціалізації графічного режиму та їх обробка
При виконанні програми можуть виникати помилки. Тому в модуліGRAPH реалізований механізм визначення помилок та видачі повідомлень про них на екран за допомогою функції GraphResultiGraphErrorMsg.
Функція GraphResult : integer; повертає 0, якщо остання графічна операція виконалась без помилок, або число від –14..-1, при наявності помилок.
Функція GraphErrorMsg (Code : integer) : string; повертає значення типу STRING в якому відповідно коду помилки надається текстову повідомлення. CODE – код помилки, який повертається функцією GraphResult.
Приклад 3:
Var
Driver, Mode, Error : string;
Begin
Driver := Detect;
InitGraph (Driver, Mode, ‘’);
Error := GraphResult;
If Error <> 0 then
WriteLn (GraphErrorMsg (Error));
……………. {повідомлення помилки}
CloseGraph;
End.
5. Група процедур та функцій управління режимами роботи графічного адаптера
1) процедура DetectGraph виконується для тестування графічного адаптера:
DetectGraph (var Driver, Mode : integer);
Ця процедура може бути викликана до ініціалізації графічного режиму. Параметри:
Driver– повертає тип драйвера;
Mode- повертає максимальне значення відповідного режиму.
Ці значення і рекомендується підставляти як фактичні параметри процедури InitGraph.
2) група процедур та функцій управління режимами роботи графічного адаптера:
а) функція GetGraphMode : integer повертає код установленого режиму роботи графічного адаптера.
б) функція GetMaxMod : integer; повертає максимальний номер коду режиму графічного адаптеру;
в) функція GetModName (ModNum : integer) : string; повертає значення типу STRING, яке містить ім’я режиму роботи за його номером;
г) функція GetDriveName : string; повертає ім’я поточного графічного драйвера;
д) процедура GetModeRange (Driver : integer; varLoMode, HyMode : integer); повертає діапазон можливих режимів роботи заданого графічного драйвера:
Driver – тип адаптера;
LoMode – мінімальне значення коду режиму адаптера;
HiMode - мінімальне значення коду режиму адаптера.
!Особливість!:
- якщо значення Drive задано невірно, то змінні отримують значення –1;
- перед звертанням до процедури можна не встановлювати графічний режим.
3) процедур установки текстового та графічного режимів:
а) RestorCRTMode; повертає до текстового режиму.
!Особливість!: навідміну від CloseGraph графічний драйвер залишається у пам’яті, а також залишаються установленими графічного режиму.
б) процедура SetGraphMode (Mode : integer); установлює графічний режим за вказаним кодом – Mode.
!Осбливість!: для повернення до попереднього графічного режиму на місце параметра мінімальне значення коду режиму адаптераMode можна вставити функцію GetGraphMode.
Розглянемо приклади використання процедур роботи з відеорежимами.
Приклад 4:
Перехід з графічного режиму до текстового і знову до графічного.
Uses Graph;
Var Driver, Mode, Error : integer;
Begin
Driver := Detect;
InitGraph (Driver, Mode, ‘’);
Error GraphResult;
If Error <> 0 then
WriteLn (GraphErrarMsg (Error))
Else
Begin
WriteLn (‘Це графічний режим’);
ReadLn;
ResultCRTMode;
WriteLn (‘Це текстовий режим’);
`ReadLn;
SetGraphMode (GetGraphMode);
WriteLn (‘Знову графічний режим’);
ReadLn;
CloseGraph;
End;
End.
Приклад 5:
Після ініціалізації графічного режиму виводить на екран рядок з іменем завантаженого драйверу, а також всі режими його роботи.
Uses GRAPH;
Var
a, b : integer;
begin
a := Detect;
InitGraph (a, b, ‘’);
WriteLn (GetDriveName);
For a := 0 to GetMaxMode do
WriteLn (GetModeName (a) : 10);
ReadLn;
CloseGraph;
End;
Приклад 6:
Вивести на екран назви всіх адаптерів і діапазон можливих номерів режимів їх роботи.
Uses Graph;
Var
D, L, H : integer;
Const
N : array [1..11] of string [8] =
(‘CGA’, ‘MCGA’, ‘EGA’;
‘EGA64’, ‘EGAMONO’, ‘IBM8514’;
‘HercMONO’, ‘ ATT400’, ‘VGA’;
‘PC3270’, ‘Помилка’);
begin
writeLn (‘ адаптер Мин. Макс.’);
for D :=1 to 11 do
begin
GetModeRange (D, L, H);
WriteLn (N [D], L : 7, H : 10);
End;
End.
Таким чином:
а) керування графічним режимом забезпечується модуль GRAPH, який підключається стандартним способом: USES GRAPH;