Модуль СPort включає в себе всі необхідні структири для функціонування СОМ-порта, а також процедури та функції для настройки порта, отримання та запис даних в порт та деякі інші.
Модуль Unit3 призначений для створення додаткових елементів інтерфейсу користувача, і включає в себе відображення форми для задання опцій відображення графіка. В даному модуді створерий багатосторінковий блокнот, на листах якого відображаються опції відображення осей координат та сітки графіка.
Модуль Unit4 призначений для запуску окремої модальної форми настройки частоти таймера. Тут вказується частота, з якою програма буде звертатися до джерела даних для їх отримання. Частоту необхідно задавати в мілісекундах.
4.2 Техніко-економічні показники
Програмний продукт складається з файлів:
MainForm.dcu
MainForm.dfm – основна форма проекту
MainForm.pas
CPort.dcu
CPort.dfm – файли, які оперують структурами СОМ-портів
CPort.pas
Project1.cfg
Project1.dof
Project1.dpr – файли проекту
Project1.dsk
Project1.exe
Project1.res
Unit3.dcu
Unit3.dfm– файли, що релізують настройку відображення графіка
Unit3.pas
Unit4.dcu
Unit4.dfm– реалізація форми настройки частоти таймера
Unit4.pas
aboutBox.dcu
aboutBox.dfm – форма відомостей про програму та інструкція
aboutBox.pas користувача
Загальний розмір папки з проектом та тестовими результами становить 1,03 Мb. Запускний файл Project1.exe має розмір 510Кb та отриманий за допомогою компілятора Inprise DELPHI 6.0.
Трансляція, редагування, завантаження та виконання програми відбувається за допомогою стандартних засобів операційної системи та інтегрованого середовища Delphi 6. Для завантаження програми необхідно завантажити файл Project1.exe.
Рис.3 Основна форма програми.
На рис.3. зображений вигляд основної форми. Закриття цього вікна приведе до завершення роботи програми. У верхній частині форми ми можемо побачити головне меню форми, яке і відповідає за основні дії в програмі. Дане меню створене як більшусть стандартних меню ОС Windows, і тому не вимагає від користувача засвоєння нових принципів при роботі з данию програмою.
Головна форма, як видно з рис.3 містить наступні елементи інтерфейсу користувача:
Головне меню
Панель інструментів
Панель для відображення графіка
Полосу прокрутки
Елементи для відображення 15 останніх проведених вимірів
Елементи для задання частоти запуску таймера
Для запуску програми необхідно натиснути зелену кнопку на Панелі інструментів, або відповідний підпункт меню Запуск. При цьому на графіку починають з’являтися результати вимірів, а також починають змінюватися текстові значення 15 останніх результатів вимірювань. Одночасно з натискання кнопки Запуск інші кнопки Панелі інструментів стають неактивними (крім кнопки Зупинити та Про програму). Відповідно до змін на Панелі інструментів неактичними стають також відповідні підпункти основного меню. Це здійснено для того, щоб користувач не мав змоги пошкодити дані, які знаходяться в динамічному списку.
5.2 Компонент GraphicDiagram та зміна його вигляду
В центрі головної форми знаходиться розроблена мною компонента для зображення графіку GraphicDiagram. Дана компонента призначена для автоматизованого відображення даних, які знаходяться в динамічному списку даної компоненти. Графік може мати різний вигляд, в залежності від бажань користувача. Він може зображатися у вигляді звичайного графіка функції та лінійної гістограми. Зображення графіка можна змінити за допомогою задання опцій відображення графіка, які знаходяться в підпункті Опції графіка меню Настройки. В даному меню можна змінити відображення осей координат, сітки графіка, а також відповідні їм кольори. По бажанню користувача, графік може зображатися без осей координат та сітки графіка, або мати різні поєднання даних опції. Вигляд даного вікна можна побачити на рис.4.
Рис.4. Вікно для задання опцій відображення графіка
Для вибору кольору зображення осей або сітки в програмі було використано компонент ColorBox. Зміни у відображенні графіка здійснюються одразу ж після натиснення кнопки Ок.
5.3 Збереження даних та їх формат
Для збереження даних служать кнопки Зберегти дані та Зберегти графік. Існують також відповідні підпункти в меню Файл. При натисненні на дані кнопки відкриваються відповідно діалоги для збереження та читання даних з файлів. В даних діалогах користувач може вибирати каталоги, куди необхідно записати дані, а також створювати нові, якщо це необхідно. Дані діалоги надають зручний інтерфейс для користувача.
Рис 5. Вікно для збереження даних
Зберігати графіки можна в графічних форматах файлу. В програмі реалізовані наступні формати графічних файлів:
Bitmaps (*.bmp)
JPEG Image File (*.jpg)
JPEG Image File (*.jpeg)
Icons (*.ico)
All (*.jpg;*.jpeg;*.bmp;*.ico;*.emf;*.wmf)
Збереження текстових даних проводиться в текстових файлах з розширенням *.grf. Формат збереження даного файлу наступний:
Час створення виміру
Знак „|”
Числове значення виміру
Полоса прокрутки, що зназодиться на основній формі призначена для прокрутки зображення графіка. На початку роботи програми вона є неактивною. Неактивною вона є до тих пір, поки кількість вимірів не перейде за максимальну кількість вимірів, що можуть зображатися на графіку. Ще однією важливою умовою активізації полоси прокрутки являється зупинка отримання вимірів.
Для збереження певної частини графіка, необхідно за допомогою полоси прокрутки вибрати фрагмент графіка, який необхідно записати у файл, та виконати дію запису графіку.
5.4 Додаткові елементи інтерфейсу
До додаткових елементів інтерфейсу відносяться елементи для текстового представлення відображуваної інформації, та елементи встановлення часу спрацювання таймера.
В нижній частині головної форми присутне текстове представлення 15 останніх результатів вимірювань. Дане текстове представлення змінюється зі зміною останніх даних, і не змінюється при прокрутці графічного зображення.
Також в нижній частині реалізовані елементи для швидкої зміни частоти запуску таймера. По замовчуванню таймер спрацювує кожні 200 млс, що призводить до зчитування даних з джерела, та занесення значення в динамічний список.
Дані елементи інтерфейсу користувача програми можна побачити на рис.3.
Програма „Візуальний облік вхідних даних інтерфейсу RS-232” призначена для ведення обліку даних, що поступають на вхід стандартного інтерфейсу RS-232(COM-порт), а також для графічного відображення вхідних даних у вигляді графіку та збереження отриманих даних у файлах відповідних форматів.
Програма дозволяє відображувати дані, що приходять на СОМ-порти, у вигляді, який необхідний користувачу. Для відображення графіку використовуються низка опцій, за допомогою яких користувач може отримати зображення графіка таким, який йому необхідний.
Програмний продукт розрахований на користувачів, яким необхідно досліджувати особливості роботи пристроїв, які підключаються до стандартних інтерфейсів ЕОМ.
Програма створена для Win32 операційних систем і має зручний та лекий в засвоєнні графічний інтерфейс, оскільки дуже нагадує стандартні інтерфейси Windows. Розроблені діалоги, підказки та інструкція дозволяють користувачам, у яких малий досвід роботи з комп’ютером та подібним програмним забезпеченням, в короткі сроки освоїти програму.
Програма реалізована за допомогою сучасних інструментальних засобів візуальної об’єктно-орієнтованої мови програмування Delphi 6.0 та задовільняє всі пункти передбачені в технічному завданні.
1. Ай Пен, Разработка периферийных устройств.
2. Титов Олег, Работа с коммуникационными портами (COM и LPT) в программах для Win32.
3. Как программировать на Delphi 4.0: Пер. с англ./ Франк Энго. – К.: Издательство “ДиалСофт”, 1999. – 430с.
4. Надежность и эффективность в технике: Справочник: в 10 т.-М.:Машиностроение: Том 5. Проетный анализ надежности. – 1988 г., 316 с.
5. Основы эксплуатации ЭВМ: Учеб. Пособие для вузов/Под ред. Б.М. Кагана. – 2-е изд., перераб и доп.-М.: Эенергоатомиздат, 1988. –432 с.: ил.
6. Секреты 32-разрядного программирования в Delphi: Пер. с англ./ Сван Том. – К.: Диалектика, 1997. – 480с., ил.
7. Секреты Delphi 2: Пер. с англ./Рэй Лишнер. – К.: НИПФ «ДиаСофтЛтд.», 1996. – 800 с.
ТЕКСТ ПРОГРАМИ
“ВІЗУАЛЬНИЙ ОБЛІК ВХІДНИХ ДАНИХ
ІНТЕРФЕЙСУ RS-232”
Текст основної програми
program Project1;
uses
Forms,
MainForm in 'MainForm.pas' {Form1 Головна форма},
GraphicDiagram in 'GraphicDiagram.pas',
Unit3 in 'Unit3.pas' {Form3},
aboutProgram in 'aboutProgram.pas' {AboutBox},
Unit4 in 'Unit4.pas' {Form4};
{$R *.res}
begin
Application.Initialize;
Application.CreateForm(TForm1, Form1);
Application.CreateForm(TAboutBox, AboutBox);
Application.CreateForm(TForm3, Form3);
Application.CreateForm(TForm4, Form4);
Application.Run;
end.
Текст форми MainForm
unit MainForm;
interface
uses
Windows, Messages, SysUtils, Variants, Classes, Graphics, Controls, Forms,