КУРСОВА РОБОТА
На тему:
«Комп’ютерні тренажернісистеми»
Виконала:
Студентка 3 курсу 35 групи
Фізико-математичного факультету
Клімова Надія Миколаївна
ЗМІСТ
Вступ
Проектування віртуальних тренажерів.
Використання тренажернихсистем в авіації
Комплексний тренажер екіпажу літака МІГ-29 (ВВС Бірми)
Тренажери суднових холодильних установок і їх окремих вузлів.
Тренажер - "Пульт-табло чергового по станції"
Використання комп’ютернихтренажерівв збройнихсилах України
Висновок
Список використаноїлітератури
У сьогоднішніх економічних умовах, коли навіть дрібний ремонт загрожує перетворитися на нерозв'язну проблему, ціна помилок оперативного персоналу виробництв з складним технологічним устаткуванням багато разів зростає. Особливої важливості набуває якісне навчання і постійна підтримка кваліфікації і готовності персоналу, його протиаварійні тренування. Машинний (комп'ютерний) експеримент дозволяє не тільки сформувати моторно-рефлекторні навики дій в складних ситуаціях, але і наочно показати фізичну суть процесів, що протікають в устаткуванні, їх взаємну залежність, а також ряд істотних тонкощів, яким, на жаль, не завжди надається значення на практиці. Комп'ютерні моделі можуть також надати неоціниму допомогу при аналізі аварій, як з погляду накопичення статистики, так і шляхом проведення машинного експерименту по відтворенню аварійної ситуації.
Стан ринку
Ряд наукових і інженерних колективів країни вже давно працює над застосуванням комп'ютерів в навчанні, у тому числі і в навчанні персоналу різних виробництв. Але ситуація на ринку комп'ютерних тренажерів зберігається: він перенасичений різними екзаменаторами по техніці безпеки; існує велике число тренажерів по оперативних перемиканнях в електричних мережах; а ось тренажерів по котлах, турбінах і іншому складному технологічному устаткуванні як і раніше мало. Постараємося пояснити таку ситуацію, виходячи з класифікації програм і вартості їх розробки.
Можна виділити наступні типи комп'ютерних тренажерів:
1. Електронний екзаменатор. Це простий програмний продукт, що реалізовується на всіх видах вітчизняної і зарубіжної обчислювальної техніки. Основна його функція - це заміна живого екзаменатора в строго регламентованих областях (техніка безпеки різних виробництв, правила дорожнього руху і тому подібне). Як правило, такий екзаменатор містить набір квитків з декількох питань, пропонованих що іспитується у випадковому порядку, і ряду неправильних і однієї правильної відповіді на кожне питання. Залежно від складності екзаменатора, він може забезпечувати також наступні можливості:
· показ малюнків в кадрі питання;
· показ мультфільмів (анімація) в кадрі питання;
· аналіз відповіді що іспитується у вигляді чисел і формул;
· попереднє навчання (показ правильних відповідей);
· редагування старих і створення нових питань.
Вартість розробки подібних екзаменаторів найнижча (прості тренажери такого класу може написати школяр).
2. Статичні (або логіко-динамічні) тренажери. Найширше в цьому класі поширені тренажери по оперативних перемиканнях в електричних мережах. Основна особливість полягає в тому, що в таких програмах відсутня фізико-математична модель процесів, що відбуваються в устаткуванні, але показується і перевіряється певний порядок дій. Порядок дій зазвичай жорстко задається; у складніших випадках передбачаються розгалуження в ланцюжку дій, що забезпечується логічними функціями (логіко-динаміна модель). Головні недоліки:
· неможливість відхилення навчаного від скільки завгодно складною, але все одно жорстко заданого ланцюжка дій;
· трудність програмування динамічних ефектів (навіть простої зміни свідчень приладів).
Ці недоліки неістотні в жорстко регламентованих оперативних перемиканнях в електричних мережах, але визначають неможливість моделювання складних фізичних процесів в котлах і турбінах. Як правило, розробники таких тренажерів спочатку роблять для себе інструментальні засоби (конструктори), що дозволяють легко намалювати потрібні електричні схеми і задати ланцюжки правильних дій. Такі конструктори також пропонуються на продаж, але по вищих цінах. Проте, замовникові вигідно набувати конструктор, ніж готовий тренажер. Приклади: "ТОР-2" (ГВЦ Мінпаленерго, м. Москва), "СОКРАТ" ("Корона ЛТД", м. Саратов), тренажери Центру підготовки і тренінгу Пермської ГРЕС (Добрянка). Вартість розробки залежно від комплектності (готовий тренажер або конструктор) низька і середня. Прості тренажери цілком може написати студент.
3. Динамічні тренажери. Мають в своїй основі математичну модель реальних фізичних процесів і тому найбільш корисні для якісного навчання (не навантаження!) персоналу. Зрозуміло, для розрахунку достатньо повної моделі котла потрібно вельми значні машинні ресурси - на IBMРС (навіть 486), та ще в реальному масштабі часу, це навряд чи можливо. Тому модель слід спростити, але так, щоб її поведінка в обумовлених технічним завданням рамках відповідало реальній системі з певною точністю. Це складне творче завдання для інженера і науковця. Можна з упевненістю сказати, що вартість розробки такого наукоємкого продукту в багато разів перевищує ціну, яку згоден сплатити замовник. Так пояснюється відносно невеликою кількістю розробників тренажерів такого класу і відчутна ніша на ринку подібних продуктів. Приклади: наші динамічні тренажери і тренажери, розроблені у ВТІ, МЕІ. Вартість розробки: висока.
4. Пультові тренажери. У них, окрім комп'ютера, присутня апаратна частина (наприклад, копія реального пульта управління котлом). На пульті можуть бути представлені тільки основні прилади і органи управління (спрощений тренажер), управління якою-небудь частиною, окремою установкою (локальний тренажер); нарешті, пульт може бути копією реального пульта управління (повномасштабний тренажер). Комп'ютер в даному випадку замінює реальний керований об'єкт; тут, як правило, потрібна хороша динамічна модель. Тому до вищенаведеної оцінки динамічних тренажерів доводиться також додати вартість розробки апаратної частини. Приклади: повномасштабний тренажер по турбіні Т-100 (ТЕЦ-25, м. Москва), а також наш пультовий тренажер по котлу БКЗ в УКК Чувашенерго, м. Чебоксари. Вартість розробки: висока і дуже висока.
5. Сучасна комп'ютерна технологія (мультимедіа) дозволяє створювати діалогові повчальні програми і тренажери, що включають комп'ютерну мультиплікацію, аудіо і відеотехніку. Як мінімум, це підсилить відчуття реальності при роботі з тренажером і відкриє нові можливості в процесі навчання. Вартість розробки: залежно від внутрішньої наукової начинки від середньої до дуже високої. Вартість необхідної комп'ютерної техніки: відносно висока.
Приведена класифікація допоможе при вибиранні програмних засобів залежно від завдань і цілей навчання:
· для контролю персоналу по набору певних правил (техніка безпеки і тому подібне) можна використовувати прості екзаменатори;
· для загального ознайомлення з пристроєм і навчання певному порядку дій можна використовувати статичні і логіко-динамічні тренажери;
· для проведення експериментів, вивчення фізичних основ і способів функціонування пристроїв, для проблемного навчання, протиаварійних тренувань і аналізу аварій слід використовувати динамічні тренажери.
Пультові тренажери в основному націлені на ознайомлення персоналу з конкретним устаткуванням і на вироблення відповідних моторно-рефлекторних реакцій і навиків. Звідси очевидний недолік цього класу тренажерів: при змінах (модернізації) устаткування або при переході персоналу на інший вид устаткування тренажер стає безкорисним; тоді як саме комп'ютерний динамічний тренажер при правильному підході вчить думати, аналізувати протікаючі фізичні процеси і ухвалювати оптимальні рішення. Спосіб управління комп'ютерним тренажером зазвичай відрізняється від реального, але це не слід вважати недоліком, оскільки він дозволяє абстрагуватися від дрібничок і зосередитися на розумінні суті модельованих явищ. Крім того, ніщо не заважає при необхідності намалювати на дисплеї реальний пульт (навіть помістити його фотографію). Добре зроблений комп'ютерний тренажер можна легко перенастроювати при модернізації устаткування.
Зупинимося докладніше на динамічних тренажерах, як найцікавіших і складніших програмних продуктах. Є два різні способи виготовлення таких тренажерів. Перший полягає в написанні окремої програми для кожного окремого тренажера, другої, - у використанні спеціального інструменту розробника, який дозволяє в багато разів прискорити розробку. У першому випадку можливе досягнення красивих спеціальних ефектів, але дуже утруднена модифікація тренажера. Як правило, програми цього класу (і математичні моделі в них) дуже прості, тому такі локальні тренажери поширеніші (що є показником не якості, а рентабельності їх виробництва). При використанні конструктора розробником тренажера повинні бути не програміст, а технолог, що володіє апаратом прикладної математики. Загальна властивість більшості конструкторів - складання динамічної моделі з "кубиків" - стандартних елементів, що описують певні об'єкти управління ( прилади) і стандартні математичні операції, передавальні функції, логіку. Конструктори рідко і не дуже охоче пропонуються на продаж по причинах дуже високої вартості розробки, малого тиражу і, отже, високих цін. З іншого боку, при перспективному плануванні комп'ютеризації підготовки персоналу має сенс піти на підвищені витрати, щоб має можливість редагувати наявні моделі і створювати нові за власним розсудом.