В автобіографії О.Довженко запише”:Герої “Арсеналу” були ще мало персоніфіковані. Це були носії ідей, ідеологій. Я оперував ще, за “звенигорською”звичкою, не типами, а класовими категоріями. Велич і масштабгність подій змушували мене стискувати матеріал під тисненням багатьох атмосфер. Це можна було б зробити, вдаючись до мови поетичної... Я йшов до реалізму в кіно повільними кроками”.
“Арсенал” – остання стрічка, знята митцем на Одеській фабриці, де він познайомився з Ю.Солнцевою, актрисою, яка стала його другом і супутницею на все життя, продовжувачкою його справи. Свій новий фільм“Земля” він збирався ставити на Київській кінофабриці, що саме тоді будувалась.
Фільм “Земля” став першим твором в українській кінематографії про колективізацію і останнім фільмом “німого періоду” у творчості О.Довженка. Він виростав з реального життєвого матеріалу, сповненого рагічних конфліктів, суперечностей. Митець знову повернувся дофольклорних джерел,
гоголівських традицій. Особливого значення в такійхудожній структурі фільму
автор надавав смерті іпохорону Василя. На одному зобговорень він сказав, щохотів показати загибель героятак, щоб людям хотілося жити. Соціальна гострота, драматизм
конфлікту, незвичність біографій і характерів, новизна екранної умовності,несподівана поведінка і вчинки героїв багатьох тоді здивувалиі насторожили. Критикадорікала й за те, що авторнеправильно показав куркуля,що у фільмі відсутні “класовіхарактеристики”. Справді, О.Довженко не карає Хому. Напершому обговоренні фільму вХаркові він так відповів своїмопонентам:”Найтяжча кара – змусити людину вбити самусебе”. Приречений“куркуленко” Хома незнаходить місця ні середлюдей, ні серед природи, і тодів божевіллі, “як хробак”,головою ніби “угвинчується” вземлю.Кожний фільм Довженка нікогоне залишав байдужим. Спалахнула дискусія і навколо“Землі”. Автор радів з того, щоширокі кола глядачів фільмсприйняли захоплено. Післяпереглядів “Землі” в селах нерідко відбувалися збори,мітинги, приймалися резолюції, в яких відзначаласьактуальність і життєваправдивість фільму. Великийрезонанс мав фільм і за кордоном. Близько п’ятдесятирецензій з’явилося тільки уберлінській пресі.
О.Довженко вважав, що впошуках нових художніхформ, засобів розкриттялюдської краси автор маєправо на експеримент; він бувпереконаний, що “чим яснішадумка, тим ясніша форма”. Нові умовні форми відкривають і нові можливості не тільки в пізнанні навколишнього світу, а й в розкритті світу самого художника. У “Землі”Довженко відкрив новіможливості творенняхарактеру, художні деталі якелемента екранної драматургії. Сільський юнак Василь виростає в образ фольклорного героя; дід Семен у чистій сорочці помирає серед цвітіння і дозрілих плодів як хлібороб і мислителя; яблунева гілка ніжно торкається молодого усміхненого обличчя Василя в труні; яблуко, омите дощем, про яке французький вчений Марсель Мартен сказав: “Той, хто не бачив яблуко крупним планом у Довженковій “Землі”, той взагалі ніколи не бачив яблуко”; щедрий дощ, який поливає в кінці фільму запліднену землю, обважнілі від плодів гілки у садах; з екрана не чутно ні звуку падаючих яблук у саду, ні людських голосів, ні дівочих пісень, ні пострілу серед літньої ночі, але екранно-зорові образи, візуальні деталі створюють ілюзію реальної звукової поліфонії. Розповідають, що Ч.Чаплін, перш ніж приступати достворення нового фільму,переглядав одну з частин“Землі”. Коли вже німе кіностало звуковим, кольоровим,широкоформатним, в 1958 р.Німий фільм “Земля” в числі 12був визнаний кращим фільмомвсіх часів і народів .
Після народження звукового кіно Довженко зробив свої перші звукові фільми “Іван” та “Аероград”. У фільмі “Іван” разгортається історія молодого селянина, який стає робітником і бере участь у спорудженні грандіозної електростанції на Днепрі. У фільмі “Аероград” він узяв цілковито новий для нього сюжет, що з’явився після тривалої подорожі Довженка по ріці Амур. Це фільм про боротьбу радянських прикордонників.
В 1939 році Довженко вразив усіх фільмом “Щорс”. Сказати просто, що “Щорс” – український “Чапаєв”, це означало би непродумано зв’язати два твори, про саму природу яких треба подумати глибше. Безсумнівно, подібність є. Вони обидва відтворюють епопею революції, постаті ії легендарних героїв. Але образи фільму “Щорс” – це не просто історичні герої, це не абстрактні символи, а справжні образи героїв у найширшому значені цього слова. Довженко надає свому фільмові епічного і водночас ліричного характеру. Він створює грандіозні масові сцени – битви, кінні походи. І знову, як у фільмі “Земля” розгортаються вічні теми – життя, смерть, любов. І тут лейтмотивом проходить глибоке дихання природи.
Після виходу кіноповісті “Щорс” О,Довженко був прийнятий до Спілки радянських письмеників.
Основна тема “Щорса” – це народ у війні. Звичайно, ця тема є головною у всіх роботах Довженка, створенних в час Великої Вітчизняної війни. Він пише статті “До зброї”, “Україна в огні”
Та ін., виступає не агтифашистських мітінгах. Під чвс війни Довженко написав кілька оповідань – “Ніч перед боєм”, “Воля до життя”, “Тризна”. Він сняв дві документальні кінострічки, текст до яких написав сам. “Битва за нашу радянську Україну” (1943р) та “Перемога на Правобережній Україні і вигнання німецьких загарбників за межі українських радянських земель” (1945 р) створюють ділогію про велику битву за Україну. У першому фільмі висвітлювалися події від 1941 року і до початку 1943, тобто до початку визволення українських земель. У другому – показано історичне значення грандіозних бітв, якими завершувалось звільнення рідної землі від ворога.
В 1944 1945 роках Довженко працює над сценарієм “Повісті полумяних літ”. Це був епос про Велику Вітчизняну війну. Фільм у 1960 році поставила Ю.Солнцева.
Першим кольоровим фільмом О.Довженка був “Мічурін”, перша назва якого була “Життя в цвіту”. Це була поема про тяжкий шлях пізнання, самотність шукача істіни, про щастя здійснення мети.
До спогадів про дитячи роки Довженко вперше звернувся у 1942 році. Повість зачарована Десна була завершена у 1955році. Довженко називав її автобіографічним кінооповіданням. В повісті чітко окреслюються два плани. Перший – реалістично виписані картини дитинства, дитячи враження від навколишнього світу, картини сільского життя, хлопчачі радості і жалі, розповіді про людей, що оточували хлопчика. І другий план – філософське осмисленя всього баченного і перейденного людиною, чиє життя вже повечоріло, на чиєму шляху були і радості творення і розпука невдач і яка не продала свого “яблукатого коня” мрії. Пафос і лірика – ці два крила довженковської творчості – в “Зачарованній Десні” дістали особливо яскраве вираження.
Винятково важливу роль у повісті відіграє природа, нерозривно пов’язана з життям людей “Жили ми в певній гармонії з природой, зимой мерзли, літом смажились на сонцівосени місили грязь, а весною нас заливало водою, і хто цього не знає, не знає тієї радості і повноти життя”.
Картини повені, сіножаті, нічного зоряного неба сповнені смутку і веселощів, пройняті трепетною закоханостю в свій край, в його красу. Своєрідним символом, рікою життя проходить через повість образ зачарованної Десни.
Кіноповість “Зачарована Десна” була екранізована в 1964 році Ю.Солнцевою.
Лебединою піснею О.Довженка стала “Поема про море” – фільм про будівництво Каховського моря. Митець вмер напередодні першої павільонної зьомки на кіностудії Мосфільм. Фільм вийшов на екрани через три роки. Перенесла його на кіноплівку Ю.Солнцева.
Про творчість О.Довженка можна сказати словами І.Франка:
Вона вся пристрасть і бажання
І вся вогонь, і вся тривога,
Вся боротьба і вся дорога,
Шукання, досвід і погоні,
До мет, що мчать на небосклоні.
Довженко справив великий вплив на розвиток світового мистецтва кіно. Його шукання й відкриття діставали розвиток у різних напрямках кіномистецтва, лягали в теоретичне підгрунтя різних кіношкіл і кіноперіодів. Італійські кінокритики вважають, що поштовхом до виникнення поетики неорелізму стали Довженкові відкриття, зроблені ще в епоху “Землі” – в час німого кіно.
Французський кінодіяч Анрі Ланглуа так сказав про Довженко:” Тепер, коли відбувається нова революція у світовому кіно, фільми Довженка, його мова, його відкриття, які наперед визначили багато чого з того, що винаходиться сьогодні, виступають на передньому краї сучасного мистецтва, як знахідки середньовічних архітекторів, які проступили крізь пил і кіптяву століть на Нотр-Дам де-Парі”.
Фільмографія:
“Вася-реформатор” 1926. Одеська кінофабрика. Сатирична
комедія. Автор сценарію і співрежисер.
“Ягідка кохання”. 1926. Одеська кінофабрика. Короткометражний фільм-комедія. Автор сценарію і режисер.