Разом з даром Бомонта число картин галереї виросло до п'ятдесятьох чотирьох, але сам уряд не поспішало з поповненням музейних зборів. За перші десять років існування галереї було куплено всього шість картин, серед яких, однак, такі першокласні добутки, як "Вакх і Аріадна" Тиціана (1825), "Вакханалія" Пуссена (1826) і "Мадонна з кошиком" Корреджіо (1825). Картина "Вакх і Аріадна" - перше придбання галереї - була замовлена Тиціану ферарським герцогом Альфонсо І. Великий венеціанець не дуже квапився з виконанням цього замовлення, вичерпавши все терпіння "його світлості герцога", посланці якого марне намагалися прискорити справа, пускаючи в хід те лестощі, то погрози. Тиціан посилався на відсутність підходящого полотна. Герцог відправив йому полотно разом з рамою. Але робота не посувалася. Зрештою Тиціан прибув у Феррару разом з початою картиною, що і закінчив тут у 1522 році. Згодом ця полотнина перейшла в прославлені збори Альдобрандіні в Римі, а в 1806 році було куплено од-їм з агентів відомого торговця картинами Бьюкенена, що доставили знаменитий добуток в Англію. Картина написана Тиціаном на сюжет римського поета Катулла, що оспівав зустріну бога вина і веселощі молодого Вакха з красунею Аріадною, покинутої своїм улюбленим Тезеєм. Закохавши в Аріадну, Вакх робить неї своєю дружиною, змушуючи забути про всі колишні жалі. З винятковим блиском і виразністю трактує Тиціан цю поетичну сцену. Чудовий рух юного Вакха, що зіскакує з золоченої колісниці назустріч тужній Аріадні. Дивною красою відрізняється пейзаж з його сапфірового синя в моря і неба. Почуттям язичницької радості і захвата життям перейнята група танцюючих фавнів і вакханок, що супроводжують колісницю молодого бога.
Колорит картини з багатим протиставленням холодних і гарячих тонів, могутніми акордами синіх і малинових, золотих і пурпурових кольорів, наповнений м'яким золотавим сяйвом, що поєднує в одне ціле всі ці яскраві звучні фарби, уражає сміливістю й у той же час гармонійністю.
Поруч з цим бурхливим апофеозом земної радості і краси чарівна малюсінька "Мадонна" Корреджіо заполонює ніжною інтимністю і грацією. Її виконання відрізняється рідкою тонкістю. Більш двох сторіч картина знаходилась у художніх зборах іспанських королів, поки Карл ІV не подарував неї своєму фаворитові Годою. Під час навали наполеонівських військ у Іспанію картина переходила з рук у руки, потім була вивезена у Францію і, кінець, куплена Національною галереєю за 3800 фунтів стерлінгів.
Період первісного збирання галереї завершується включенням у неї великих зборів картин, заповіданих великим колекціонером Холуел-Карром у 1831 році. Це збори не були фамільним, як у багатьох представників англійської аристократії, де картини протягом десятків, а те і сотень років переходили від одного покоління до іншого.
Холуел-Карр зібрав свою колекцію в період, що безпосередньо повипливав за катастрофою наполеонівської імперії, коли, одержавши вільний доступ на континент, англійські агенти активно зайнялися покупкою художніх скарбів у монастирів, що розорилися, і старих дворянських фа-милий. Завдяки своїй заповзятливості і безпосередньому зв'язкові з королем цього художнього ринку Бьюкененом Холуел-Карру удалося зібрати і потім заповідати галереї тридцять чотири картини, різні по якості. Назвемо лише деякі з них: "Св. Георгій" Тінторетто, "Св. сімейство" Тиціана, "Св. сімейство" Андреа дель Сарто, а з північних майстрів - дивна " Жінка, що купається в струмку," Рембрандта. Крім них був ще ряд полотен Гверчино, Доменикино, Луини, Себастьяно дель Пьомбо і Джулио Романо. Саме завдяки холуеловському внескові намітилося ядро майбутнього італійського відділу галереї, що склали згодом її головну гордість. Серед всіх цих полотнин, мабуть, найбільш видатний і незабутній є "Св. Георгій" Тінторетто, що так виразно завершує пишний розквіт венеціанського мистецтва XVІ століття. Якщо написана на кілька десятків років раніше картина Тиціана "Вакх і Аріадна" символізує як би щонайвищий підйом культури Відродження з її героїчним оптимізмом і світлою вірою в людину і його безроздільне право на радість і щастя, то "Св. Георгій" Тінторетто говорить уже про катастрофу колишніх ідеалів. Так само як і в картині Тиціана, ми відзначаємо тут рідку красу колориту, багатство руху, прекрасні людські фігури, але все це наповняється взагалі іншим змістом. Свідок багатьох нещасть, що обрушилися на його батьківщину, - навала іноземців, жорстоке посилення політичного і релігійного гніта, - Тінторетто не міг не відбити у своїй творчості його внутрішнього сум'яття, що охопила, і занепокоєнню Звідси те трагічно схвильоване звучання, що одержує в нього старий, традиційний сюжет битви св. Георгія з драконом. Стрімкий рух, що скаче на коні Вершника і царівни, що тікає в страху, як би розриває в різних напрямах рамки картини. Похмуре висвітлення з окремими неспокійними спалахами світла створює відчуття тривоги і сум'яття, що ще посилюються своєрідним колоритом добутку з перевагою холодних, лиховісних синюватих відтінків. Сама природа, що у Тиціана була таким гармонійним оточенням життя людини, в Тінторетто лякає, говорить про нове, драматичне світосприймання художника.
Другою перлиною зборів Холуелла з'явилася " Жінка, що купається в струмку," Рембрандта, може бути, краще добуток цього майстра з усіх його численних робіт що є в галереї. Це вже пізня річ Рембрандта, своєю дивною простотою і невибагливістю різко відрізняється від таємничої романтичності "Христа і грішниці" Перед нами не біблійний сюжет, не Вірсавія і не Сусанна, а сама звичайна молода жінка, що збирається викуповуватися в лісовому струмку і, піднявши сорочку, пробує, яка вода. У її рисах ми довідаємося Гендріке Стоффельс, віддану подругу останніх років художника. Цей інтимний побутовий сюжет, що не домагається ні на яке філософське або психологічне значення, а лише фіксуючий якийсь короткий момент вихоплений з життя, Рембрандт наповняє глибокою поетичністю і хвилюючим почуттям краси навколишньої дійсності. Ми немов відчуваємо знемогу печені літнього дня і блаженну свіжість прохолодної води, і той спокій і відпочинок, що охоплюють нас у цій тінистій хащі, у те час як чарівне сонячне світло, що пробивається зверху, перетворює всі навколо в сяючі коштовності, опромінюючи повсякденний образ жінки ореолом справжньої краси. Віртуозна мальовнича техніка Рембрандта досягає тут своїх вершин, з'єднуючи рідку волю і широту виконання з надзвичайною тонкістю в передачі прозорих тіней або сонячних відблисків.
Рембрандт сам, очевидно, усвідомлював достоїнства цієї невеликої речі, поставивши на ній свій підпис і дату (1654), чого він не зробив би на простом етюді.
Разом з добутками, заповіданими Холуелл-Карром, число картин галереї в 1831 році досягло ста п'яти. Вивчаючи склад цих зборів, ми зауважуємо, що в нього не входило ще ні однієї картини, що датується раніше 1450 року.
Те відкриття "примітивів", що було зроблено на початку XІ століття такими істориками мистецтва, як Сірку Д'аженкур у Франції або У.Я. Відтлій в Англії, ще не проникнуло в широкі кола публіки, і колекціонери продовжували цінувати живопис Відродження лише починаючи з XVІ століття, включаючи в коло особливо улюблених майстрів і більш пізніх маньєристів і академістів болонської школи.
Із сорока чотирьох італійських картин у Національній галереї "болонці" були представлені сімнадцятьма полотнинами і венеціанськими майстрами - тринадцятьма. Англійська школа була представлена двадцятьма трьома картинами, французька - двадцятьма, з яких десять складали добутку Клода Лоррена, дев'ять картин було фламандських (з них п'ять "рубенсов"), вісім - голландських (серед них шість робіт Рембрандта), іспанську школу представляла усього лише одна посередня робота Мурильйо.
Лондонська національна галерея сьогодні
В даний час найбагатшу колекцію Національної галереї можна вважати сформованої. Вона зберігає картини переважно старих майстрів. У її залах зібрано більш двох тисяч першокласних полотнин найбільших художників західноєвропейських шкіл. Рідкою повнотою і розмаїтістю відрізняються колекції італійського мистецтва. Поряд з картинами майстрів високого Відродження - Дуччо, Мазаччо, Перо де Л.А. Франческа й інших, що не часто зустрічаються за межами Італії. У 1962 році Національна галерея стала щасливою власницею знаменитого картону Леонардо да Вінчі "Мадонна з дитиною і св. Ганною", придбаного за допомогою різних пожертвувань - від великих сум, зібраних меценатами і суспільствами заохочення мистецтв, до шилінгів і пенсів, присланих простими англійцями.
Збори картин іспанської, німецької, голландської і фламандської шкіл XVІІ століття включають чудові полотнини Веласкеса і Гойї, Дюрера і Гольбейна, Рембрандта і Вермейєра Дельфтського, Ван Дейка і Рубенса. Пінно розростається колекція картин французької школи. У залах англійського мистецтва привертають увагу кардинальні добутки найбільших майстрів XVІІІ-XІ століть. Тут зібрані полотнини дотепного Хогарта, поетичні портрети Гейнсборо, правдивою, дихаючою свіжістю, пейзажі Констебля і романтичні композиції Тернера - з їхніми туманами і бурами, сонячними сходами і заходами.
Розмаїтість високомистецьких добутків світового живопису дозволяє Національній галереї не тільки показувати публіці прекрасні добутки живопису, але і знайомити неї з історією цього мистецтва.
Список використаної літератури
1. Воронихина Л.Н. «Лондон», Ленинград, 1969 г.
2. Кузнецова И.А., «Национальная галерея в Лондоне», Москва, 1968г. «London» (путеводитель на английском языке), Bristol, 1996 г.
3. Фарлонг Д . Стоунхендж и пирамиды Египта: Ключи от храма жизни (пер. Медникова В.). Серия: Тайны древних цивилизаций. 2001
4. Гарри Гаррисон, Леон Стоувер. «Стоунхендж». 2002
5. Уайт Дж., Хокінс Дж. «Разгадка тайны Стоунхенджа»