Однак скельні гробниці висікалися й у Гізі, де вони служили усипальницями знатних вельмож. Самої цікавий і оригінально оформленої є гробниця цариці Мересанх, онученяти фараона Хеопса.
На західному березі Нілу, на території самого південного нома (сучасного Асуана), виявлені скельні гробниці періоду VI династії. Їхнє планування нагадує планування мастаби: через вхід, що розташовується на сході, можна потрапити в коридор, що проходить через молитовню і розгалужуються на два проходи, що ведуть у сердаб і похоронну камеру. Перед молитовнею в гробницях вирубувався невеликий зал-вестибуль. Стіни часто прикрашалися розписами.
Один раз побудована гробниця згодом розширювалася, поглиблювалася, у ній вирубувалися нові коридори і приміщення, що служили похоронними камерами для нащадків.
Як приклад можна розглянути планування гробниці Сабни і його сина Хутру. У самого берега Нілу починаються вирубані в скелі сходів, по яких можна піднятися на терасу перед гробницею. Фасад гробниці не мав ніяких прикрас, за винятком двох стел, що розташовувалися по обидва боки від входу. Ввійшовши в гробницю, похоронна процесія попадала у великий зал з вісімнадцятьма круглими колонами, що розміщені у три ряди і підпирають стелю. Далі починався зал Хутру, у якому стояли дванадцять квадратних у перетині стовпів. Далі були вирубані невеликі камери, жертовний вівтар і хибні двері.
Багато скельних гробниць виявлено на території від Бени Хасана до Асуана (усі вони були створені в епоху Середнього царства). Особливий інтерес представляють усипальниці Бени Хасану. Їх умовно поділяють на три типи. До першого типу відносяться гробниці, що складаються з одного чи декількох послідовно розташованих приміщень, вирубаних у скелі. Другий тип включає великий зал, розділений колонами з лотосовидной капітеллю на кілька частин (гробниця правителя Хети). Усипальниця, що відноситься до третього типу, крім перерахованих приміщень, включає невелику лоджію з двома колонами, за якою починається внутрішній зал, розділений на частини рядами шестнадцатигранных колон (гробниці Аменемхета (Амени) і Хнумхотепа.
Скельна гробниця, як і піраміда, була лише одним з елементів похоронного комплексу. Якщо гробниця знаходилася на правом березі Нілу, а її вхід — на заході, до неї вела дорога сходження, що починалася від самого берега, від маленького прийомного дворика. Стеля лоджії (якщо вона була) виконувався у формі сегментарної арки. У стіні напроти входу вирубувалася ніша, у якій установлювалася культова статуя.
Гробниці Асуана також мають лінійне планування. Однієї з них є гробниця правителя Сиренпута I, висічена у вертикальній стіні, що знаходиться на західному березі Нілу. Від берега починається дорога сходження, що приводить до невеликого дворика перед входом у гробницю. В дворику знаходилася лоджія із шістьма стовпами, що підпирали звід. Стіни у входу прикрашали рельєфні зображення правителя. Сама гробниця складалася з залу-вестибуля з чотирма колонами, коридору і приміщення з двома колонами, у якому знаходилася статуя. З цієї камери коридор вів у похоронну камеру.
Саркофаг фараона і предмети, що відносилися до культу поховання того періоду, виконувалися з чистого золота. Крім того, у похоронній камері знаходилися й інші скарби фараона, через що багато гробниць осягла доля пірамід — вони були розграбовані, не рятував навіть ретельно замаскований вхід. Сучасні дослідники знайшли нерозкрадену гробницю Тутанхамона, що зберігає безліч коштовностей. Тому що ця гробниця була порівняно невеликого розміру, можна тільки догадуватися, які скарби зберігалися у величезних усипальницях Мережі I, Мерептаха і Рамсеса III.
На західному березі Нілу в схилі гори були виявлені скельні гробниці придворних. По розмірі вони набагато менше усипальниць фараонів, але за рівнем архітектури і декору нітрохи не уступають ім. Усі вони мають однакове планування: перед входом знаходиться невеликий дворик чи тераса, відразу за входом починається зал-вестибуль, з якого вів вузький коридор, що приводить у камеру з молитовнею. У ній зберігалися культові статуї, що зображують покійного в розквіті років і членів його родини. З цього приміщення починається похилий чи коридор, скоріше, шахта, що веде в похоронну камеру. Самі знатні придворні прикрашали вестибуль-зал і приміщення перед молитовнею колонами з лотосовидной капітеллю (гробниця Рамоса, візира фараона Аменхотепа II).
Усього було виявлено більш 400 гробниць. Серед них особливий інтерес вчених і туристів викликає гробниця Сеннофера, головного садівника храму Амона при фараоні Аменхотепі II. Похоронну ка-міру цієї усипальниці висікли в скелі і розписали. Малюнки на стінах додають їй подібність з альтанкою, повитої виноградними лозами.
Однак найчастіше похоронні камери по сформованій багаторічній традиції прикрашали малюнками, фресками і рельєфами з зображенням ритуальних обрядів і загробного життя.
До цікавих архітектурних споруджень тієї пори відносяться таємні усипальниці фараонів, що знаходяться в долині, розташованої за гробницею фараона Ментухотепа I (пізніше вона одержала назву Доліна царів). Доліна була місцем поховання членів царської родини і придворних. Першим тут поховали фараона Тутмоса I. Його гробниця по плануванню була найпростіший, причому приміщення розташовувалися уздовж неправильної кривої. Похоронна камера мала форму овалу, стеля підпирали стовпи.
Ще якийсь час у коридорах гробниці робили повороти, іноді на 90°. Однак наприкінці правління XIX династії архітектори знову стали розташовувати приміщення і коридори друг за другом, по уявлюваній прямій. Звід часто робили циліндричним, стіни прикрашали кольоровими картинами і рельєфами, що зображували богів і покійних у загробному житті. Гробниця була символом загробного світу, по якому по ночах подорожує сонце, тому кожному приміщенню привласнювалося ім'я.
Деякі гробниці мали велику довжину і будувалися досить глибоко під землею. Наприклад, усипальниця цариці Хат-шепсут мала довжину 213 м і розташовувалася під землею на глибині 97 м.
Після закінчення епохи Нового царства царі і придворні перестали будувати скельні і підземні гробниці. Однієї з причин були численні розгарбування усипальниць незважаючи на ретельно замасковані входи й охорону. Видимо, у зв'язку з цим поховання стали вироблятися на території храму Амона, що вважався священним місцем і обгородженого стіною.
Релігійні храми єгиптян
Храми для поклоніння богам зводилися приблизно починаючи з періоду Древнього царства, однак вони не мали нічого загального з заупокійними храмами, що входили в заупокійні комплекси пірамід. Матеріалом для них служили цегла-сирець, дерево й очерет, тому храми згодом зруйнувалися. До наших днів збереглися толь-до їхнього зображення, по яких можна судити, що вони мали форму наметів. Про храми, від яких сьогодні нічого не залишилося, згадували і древні історики. Це храм бога Пта в Мемфісі, храм у Бубастисе, побудований фараоном Пиопи I, і т.д. Досить часто представники наступних династій стирали імена попередніх фараонів, вибиті в стінах, і навіть знищували храми, побудовані ними. Кам'яні храми чи перебудовувалися розбиралися, а камені використовувалися для будівництва інших споруджень. І все-таки по збереженим описах і руїнам можна одержати представлення про єгипетські храми.
Храм уключав святилище (недоступне місце, що умовно було місцем перебування бога), головний зал (у нього мали доступ тільки присвячені) і двір, оточений портиками (у нього допускалися що молилися). У входу зводилися пілони з щоглами, на яких кріпилися прапори. У стін встановлювалися обеліски і статуї фараонів — будівельників цих споруджень.
При будівництві храмів використовували стояково-балкову систему, що складалася з міцних стовпів-опор, на яких розташовувалася масивна балка, що служила, у свою чергу, опорою для кам'яних плит перекриття. На різних етапах розвитку древньої архітектури складалися свої оптимальні пропорції, розроблялися деталі і декоративні прикраси. Згодом елементи, що входять у стояково-балкову систему, і їхня художня обробка стали називатися ордером. Головним елементом ордера є колони, особливе оформлення їхньої верхньої частини (капітелі) і нижньої (бази), а також горизонтальна балка (карниз).
На ранньому етапі розвитку ордера опори мають геометрично правильну форму, найчастіше квадратного перетину, без капітелі,додаткових деталей і прикрас. Іноді поверхня опор прикрашається рельєфами. Перед стовпами, як правило, установлюються скульптурні зображення.
Пізніше, в епоху Середнього царства, опори стали робити менш масивними, більш пластичними і стрункими. Їхній поперечний переріз являв собою гранований циліндр із вісьма чи шістнадцятьма гранями. Іноді в опорі вирізували каннелюры (подовжні жолоби).
Деякі опори рівномірно зменшувалися в обсязі по напрямку від підстави до верха. При цьому висота опори перевищувала діаметр підстави в 5—5,5 разів. Такі опори вже мали капітель — квадратну плиту (абаку).
З плином століть сильніше всего змінювалася форма колон, точніше, її капітелі і бази. В епоху Нового царства стали робити капітелі, що нагадують різні рослинні форми, завдяки чому вони й одержали свою назву: пальмовидная, а також лотосообразная і па-пирусообразная, із зображенням стебла, закритого чи бутона квітки, що розпустилося. Сама колона залишалася круглої, чи їй придавалось подібність з пучком стебел різних рослин, наприклад очерету, лотоса. Іноді опора мала загострені ребра, як у стебла папірусу. Вертикальний орнамент перетинався горизонтальним — чи джгутами мотузками, що стягають пучки стебел. Пізніше стали виконувати капітелі у формі голови богині Хатор.
Одним із самих знаменитих комплексів епохи Середнього царства є ансамбль храмів цариці Хатшепсут у Дейр-эль-Бахри, створений архітектором Сенмутом {мал. 8). Він являє собою сполучення наземних приміщень і споруджень, виконаних безпосередньо в скелі. При будівництві храмів були використані деякі з перерахованих вище варіантів ордерів.