Смекни!
smekni.com

Життя та творчість Брейгеля - художника епохи Відродження (стр. 1 из 2)

Міністерство освіти та науки України

Національний унівеситет водного господарства та прирокористування

Кафедра філософії

Реферат

Життя та творчість Брейгеля - художника епохи Відродження

Виконала:

Музичук І.П.

Рівне 2006


Гігантська фігура Брейгеля покоїться в рамках так званого "Північного Відродження", де їй, правда, дещо тісно; та все ж виривати її з цього контексту неможливо. "Північне Відродження" - термін, що народився по аналогії з італійським Відродженням (Ренесансом). XIV-XVI століть.

Термін трохи умовний: якщо для Італії він пов'язаний із справжнім відродженням інтересу до традицій і пам'ятників античності, то на півночі Європи (в Нідерландах, в Німеччині), власне "відроджуватися" було чомусь, оскільки там ні подібних традицій, ні подібних пам'ятників не було і бути не могло.

Проте тенденції в області мистецтва і півдня і півночі Західної Європи багато в чому були загальними, а в основі їх лежало зживання середньовічного феодального світобачення і зародження нової буржуазної культури.

Особливо бурхливо і вражаючий процес цей проходив в Нідерландах - країні, як і Італія, раннього і швидко капіталізму, що розвивається. Середньовічні Нідерланди територіально не співпадали з нинішніми; вони були, принаймні, в два рази більше включали в свій склад сучасні Нідерланди, Бельгію. Люксембург і частина північної Франції.

В XV столітті всі ці землі входили до складу могутнього герцогства Бургундського лежачого на стику Франції і Німецької імперії. Відродження тут почалося з рукописної мініатюри братів Лімбургов і досягло блиску в станкових картинах Яна ван Ейка (1390-1441) Рогира ван дер Вейдена (1400-1464), Хуго ван дер Гуса (ок.1440-1482) і Ханса Мемлінга (ок.1435-1494), блиску такого ж яскравого і сліпучого, як і блиск бургундського двору при герцогах Пилипі Добром (1396-1467) і Карлі Смелом (1433-1477).

Для цього "бургундського періоду" Відродження характерні яскравість фарб (недаремно братів ван Ейков рахували винахідниками масляного живопису), простота і ясність сюжету на релігійні теми, переважання портрета, появу (хоча і боязке) побутового жанру. Все це, проте, кінчається з розпадом Бургундської держави (1477) і початком кризових літ пов'язаних зі встановленням іспанського панування в Нідерландах.

Вже пізні твори Хуго ван дер Гуса, художника у тихомирного і ліричного, придбавають риси дисгармонії сум'яття, роз'єднаності з світом. А на межі XV і XVI століть з'являється дивний майстер алегорії і містичних образів, Ієронім Босх (ок.1450-1516), своїм "Возом сіна" "Садами земної насолоди" і "Кораблем дурнів" вперше що показав виворіт видимого всесвіту.

Його називають звичайно духовним батьком Брейгеля. І не дарма. Мало знайдеться в історії мистецтва осіб таких загадкових і неоднозначних, як Пітер Брейгель Старший. Почати з того, що невідомі ні середовище, з якого він відбувався, ні його батьки, ні місце і час його народження.

Відомості, які по цьому мотиву передає перший (і єдиний) його біограф Карел Мандер, явно анекдотичні і не підтверджуються ніякими іншими даними, а легенда про те, ніби він відбувався з села, базується лише на його прізвиську "Мужицький", яке у свою чергу, пояснюється тим, що останніми роками життя він часто писав крупним планом селян.

І протягом всієї своєї життя Брейгель продовжував залишатися "німим": він не писав статі і трактатів, не залишив листування і за виключенням двох-трьох близьких по духу осіб (також були "німими" в відношенні його) не знав друзів. Що ж до документів що відносяться до Брейгелю безпосередньо, то їх знайдено всього три.

Це довідка про ухвалення його в гільдію живописці Антверпена (1551), реєстрація його браку з Марікен Куке (1563) і відомості про його смерть і поховання (1569).

Перший з цих документів дає можливість приблизно обчислити рік його народження: оскільки в гільдію звичайно приймали майстра в віці двадцяти - двадцяти п'яти років, час народження Брейгеля можна умовно визначити 1525-1530 роками; отже прожив він всього близько сорока років. І це все, що можна сказати про нього з більшою або меншою достовірністю.

Єдиною справжньою біографією художника є його твори значна частина яких, на щастя, датована. На підставі цих матеріалів ми взнаємо, що почав свою творчу діяльність Брейгель як графік, що жив він в те час в Антверпені, вчинив коротку поїздку до Італії (залишилися цікаві альпійські зарисовки) і працював на власника майстерні естампів Ієроніма Кока.

І ще одне: вже в цей період визначилася його творча індивідуальність. До початку XVI століття в живописі Нідерландів стало переважати напрям "романістів" - художників, що піддалися сильному впливу італійського ман'єризма і що відійшли Від старонідерландскої традиції.

В числі їх знаходилися такі відомі майстри, як Ян Госсарт, або Мабюз, Ян ван Ськорел Мартін ван Хемськерк і Франс Флоріс. Романізмом "грішив" навіть знаменитий Лука Лейденській. Романістом був і вчитель Брейгеля Куке ван Альст. Проте сам Брейгель не піддався новим захопленням, але залишився вірний традиціям ван Ейка і Рогира. Один з малюнків Брейгеля, вигравійований Коком в 1557 році особливо характерний ясністю розуміння відбувався на його батьківщині. Йдеться про широко відомий малюнок 1556 року "Великі риби поїдають малих".

Якщо відкинути "босховский" антураж, той зміст малюнка елементарно простий. На березі моря лежить величезна риба, над якою проводить екзекуцію людина в одязі солдата і в касці, що насуває на обличчя по самі плечі.

Людина ця великим зазубленим ножем розпорює черево риби, з якого, а також і з її пащі, вивалюються купи риб менших розмірів, а у них, у свою чергу, стирчать з рота ще менші рибки.

На лезі ножа солдата зображений кружок, увінчаний хрестом, - символ всесвіту. Інший солдат підіймається на рибу з протилежної сторони, готуючись нанести їй удар тризубцем. Що це, якщо не езопівське зображення дійсності, що оточувала художника?

Велика риба, не чи символ це ранньокапіталістичного хижака Нідерландів пожираючого своїх дрібних конкурентів? Але всіх їх - і крупних і дрібних - чекає одного: іноземний солдат з претензією на світове панування розпоре їм животи і завдасть смертельного удару. Геніальне передбачення того, що відбудеться одинадцять років через!

Хоча в антверпенський період Брейгель був в основному зайнятий графікою, він віддав дань і живопис, створивши в 1555-1558 роках "Падіння Ікара" - знамениту "картину-загадку. Бо глядач як в ті дні, так і сьогодні, дивлячись на цей яскравий, немов що купається в сонячному світлі пейзаж, з подивом запитає: "А де ж Ікар?" "І при чому тут Ікар?"

Згідно античній легенді збереженою Овідієм, майстерний майстер Дедал спорудив собі і сину Ікару крила з пташиних пер, що скріпляють воском. Злітаючи над морем, Дедал попередив сина про небезпеку дуже великої висоти польоту. Але Ікар не послухав батька, злетів до самому сонцю, яке розтопило віск; крила руйнувалися і зухвалий хлопець звалився в морську безодню.

Але на картині Брейгеля нічого цього немає. Ми бачимо пейзаж з морем, по якому пливуть кораблі, над морем - високий берег, окантований зеленню, і на цьому фоні - трьох людей, в сучасному Брейгелю одязі кожний з яких зайнятий своєю справою: орач оре землю пастух вартує стадо, риболов вудить рибу. І лише випадково перевівши погляд від риболова на моря, помічаєш якійсь білястий предмет, що стирчить з води. Ба!

Так це ж людська нога, нога тонучого Ікара! Його ще можна врятувати - адже корабель зовсім поряд, неподалеку і риболов. Але Ікара ніхто не врятує. Бо ми побачили його ногу, але присутні на картині - ні орач, ні пастух, ні люди на кораблі - її не бачать, точніше не помічають. Не помічає її навіть рибак, хоча, стежачи за своєю волосінню, дивиться саме в потрібному напрямі!.

Ось і рішення загадки: людське відчуження, характерне для нашого "переверненого світу", в якому зникли милосердя і співчуття до ближнього, а всі пішли в свої приватні, суто матеріальні інтереси.

Тема відчуження залишиться однією з постійних тим всього подальшої творчості Брейгеля. Вона присутня і на трьох швидко що послідували одна за одною картинах, написаних услід за "Падінням Ікара". Це незвичайно яскраві по фарбах багатофігурні "Прислів'я" (1559), "Битва Поста і Масниці" (1559) і "Дитячі ігри" (1560). Сама композиція картин, з величезним числом дійових осіб і дуже високим горизонтом створюючим враження огляду з пташиного польоту, нагадує знамениті триптихи Босха; що ж до змісту, то в першій і в другій картинах воно схоже на босховському "Корабель дурнів".

Особливо це характерний для "Прислів'їв". Тут зображено безліч людей, які метушаться і немов би роблять якась справа. Але на перевірку виходить, що всі ці "справи" обертаються абсурдом.

Один зосереджено стрижить свиню, точно овечку; інший - кидає свиням під копита квіти; третій - намагається пробити головою стіну; четвертий - гріється біля будинку, що горить; п'ятий - прагне утримати за хвіст вужа; шостий - зариває колодязь, в якому плаває теля.

Ось жінка душить біса, а кухар смажить млинці на даху удома, як на сковорідці, тоді як якась пара, сидячи в сільському нужнику, голови заховала всередину, а голі зади виставила назовні.

Так хіба мало ще всякого? Людина, в одязі патриція жменями кидає золото в річку, і туди ж рибак викидає рибу, стрілець пускає стріли в небо, чернець підв'язує святому бороду, а над всім цим панує вже знайома нам сфера з хрестом, але тепер, з трьох випадків в двох хрест обернутий донизу.

Символ зрозумілий: мир навиворіт - країна дурнів. Тими же настроями пройнята і друга картина. Що ж торкається третьої - тут все складніше. На перший погляд - картина зворушлива: на великій площі перед красивою будівлею пустують діти - милі крихти в яскравому, строкатому одязі.

Але придивимося уважніше і побачимо, що розчулюватися нічому - більшість їх забав носить жорстокий характер: тут і ляпаси, і видирання волосся, і розтягання на дошці, і колективне биття. Так, не так вже все мило і зворушливо в цьому "переверненому світі", де діти прагнуть не відставати Від дорослих.