Найбільш впливовий іслам як релігія в Ірані. Тут абсолютно панує шиїтське релігійний світогляд. Непримиренність шиїтське духівництва й веденого їм народу до змін, що загрожують позиціям ісламу, - напрямний політичний вектор сили в Ірані.
Проблема мусульманської культурної спадщини - одна із ключових у національно-визвольному русі країн ісламського миру. Неоднозначне розуміння особливостей і специфіки мусульманської культури обумовлює гостру полеміку навколо цієї проблеми, зіткнення різних соціально-політичних сил - від прогресивних діячів культури до представників панісламізму й мусульманського націоналізму. Теза про єдину мусульманську культуру нерідко використовується реакційними силами для розпалення націоналізму, протиставлення мусульманських народів немусульманським, при цьому ігнорується специфіка національних культур окремих народів, що сповідають іслам.
Художня культура ісламського миру своєрідна. У ній немає живопису, тому що заборонялося зображувати Аллаха й все божественне. Але в ній одержує саме широке поширення поезія. Халіфи, шахи й султани містили армію придворних поетів і не жалували засобів, щоб наблизити до себе поетичну знаменитість. На поезію вони дивилися як на засіб прославляння власної персони й власних діянь і добре розуміли, що прекрасні вірші відразу ж стають надбанням базару - осередку релігійно-культурного й політичного життя того часу.
Всесвітньо відома творчість Омар Хайяма, ученого, філософа й безсмертного поета, які створив незабутні Рубаї. Кожний чотиривірш Хайяма - це маленька поема з філософським підтекстом.
Мені відомо, що мені нічого не відомо! От остання правда, відкрита мною.
О.Хайяма запрошували багато тодішніх правителів мусульманського миру. Правитель Бухари, розмовляючи з Хайямом «саджав його із собою рядом на престол на знак найвищої поваги». Але Хайям ніколи не писав хвалебних од правителям, ніколи не був придворним підлесником. Він відхилив пропозицію сельджукського султана. Йому були милею поезія, математика й філософія.
Сучасник Хайяма пише: «Один раз у місті Балхе, на вулиці работоргівців, у палаці еміра, на бенкеті за веселою бесідою наш учитель Омар Хайям сказав: «Мене поховають у такому місці, де завжди в дні весняного рівнодення свіжий вітер буде обсипати квіти плодових галузей». Через двадцять чотири роки я побував у Нишапуре, де був похований ця велика людина, і попросив указати мені його могилу. Мене привели на цвинтар Хайри, і я побачив могилу В підніжжя садової стіни, осінену грушевими й абрикосовими деревами й обсипану пелюстками так, що вона була зовсім схована під ними - Я згадав слова, сказані в Балхе, і заплакав, ніде в усьому світі до населених його границь не було людини, подібного йому».
Однак, захоплюючись поетичністю, образністю, опису любовних настроїв і туги очікування зустрічі з улюбленої, соціальне значення цієї поезії не можна переоцінювати. Це поезія вузького кола інтелектуалів, що естетствують, ісламського миру. У житті відбувалося інше.
У житті жінка в мусульманському світі - принижена істота. Мусульманин повинен бути покірним Аллахові й, умираючи в битві за віру, він стає шахідом і йде прямо в рай. Жінка повинна бути покірної чоловікові, і невідомо, чи володіє вона душею.
Оспівуючи дрібні деталі красунь, поети-мусульмани не відкидали багатоженство, плату за наречену й обряд розлучення. Досить чоловікові тричі сказати дружині в присутності двох свідків «ти вільна» або три рази вимовити слово «таляк» (розлучення), і дружина повинна безмовно покинути будинок чоловіка й опинитися на вулиці.
Жінка жити повинна тільки на своїй половині будинку. Бачити її можуть чоловік, батько, свекор, сини, раби і євнухи. Зрадницю чоловікові забивали каменями. Безплідність жінки вважається покаранням Аллаха, величезним нещастям. Навмисна бездітність, як і безшлюбність, - тяжкий гріх. Звичайно, все це проголошується лише в Шаріаті.
Проте ісламська культура - одне з досягнень людства й заслуговує поваги й розуміння. Що ж стосується ісламської поезії, то вона стала надбанням різних немусульманських народів.
Література
1.Еремеев Д.Є. Іслам: спосіб життя й стиль мислення. - К., 2004.
2.Фрезер Дж. Золота гілка. - К., 2002
3.Ясперс К. Зміст і призначення історії. - К., 2005
4.Розанов В.В. Религия. Философия. Культура. - М., 1992
5. Сорокин П.А. Человек. Цивилизация. Общество. – М., 1992.