Абсолютно інший напрям представляє група монастирських церков в Доксанах і Кладрубах. Для них характерні тесова кладка, складний план і композиція основних мас. Глибоким контрастом із спорудами першої групи, з їх строгою простотою представляється багатство архітектурного декору, невідомого до цього в чеській архітектурі, спорідненого архітектурному декору Ломбардії.
Зовнішній образ базиліки монастиря в Доксанах представляв гармонійне ціле. Східчаста композиція споруди завершувалася баштою. Сліпі аркади своїм ритмом зв'язували зовнішні стіни в горизонтальному напрямі, що було незвичайним в чеській архітектурі до цього. Вельми складне і пластичне розчленовування порталу. В його профілізації використані вали і викружки, в орнаментальних мотивах – акант, суцільним шаром покриваючий деталі порталу. В декорі порталу чергували утворювані грою світлотіні світлі і темні площини з відповідними світловими переходами. Таким чином, світло сполучало в одне ціле всі архітектурні і пластичні деталі цього порталу. За допомогою напівколон, що покоїлися на головах левів, портал був сполучений із стіною і в той же час виділявся як самостійне ціле не тільки в стіні, але і в аркаді.
В інтер'єрі окремі елементи споруди були сполучені в досконалу просторову систему, в горизонтальному напрямі – ритмом стовпів, а у вертикальному – їх розчленовуванням і зведеннями. Віконні наличники влаштовані близько до зовнішньої площини стіни і так витончено масковані тонкими профілями, що товща стіни зовсім не відчувається. Світло, проникаюче через вікна, також полегшує стіну, оптично підсилює виразність, взаємний зв'язок і пластичність окремих частин інтер'єру. В результаті внутрішній простір храму, пронизаний світлом і наповнений ритмом багатьох вертикальних і горизонтальних ліній, вже не здається щілиною, здавленою монолітом стін.
Використовування сліпих аркад, деякі риси планування, композиція порталу, його пластичні деталі, у тому числі мотив левових голів, говорять про північноіталійську орієнтацію будівників базиліки в Доксанах. Окремі деталі її, головним чином сліпі аркади, знайшли в подальший період широке вживання в нарядно декорованих однонефных храмах доксанської групи. До них відносяться храми в Цитові, Голубках (ротонда), Костомлатах під Ржіпом, Дештне, а також базиліка в Просіці (Прага). Всі вони виникли в перші десятиріччя XIII століття.
В більшості перерахованих храмів сліпі аркади розчленовували тільки стіни апсид, в Цитові – і стіни нефа. В окремих спорудах ці аркади значно різняться деталями, що свідчить про багатий досвід будівників, так вільно оперуючих цим мотивом. Доксан-ська група пам'ятників в Центральній Чехії була найвиразнішим явищем чеської архітектурної школи початку XIII століття. Подібна єдність романських споруд тут більше не зустрічається.
Великий інтерес представляє також базиліка бенедиктинського монастиря в Кладрубах. Примітний перш за все її план, що не має аналогії серед монастирських храмів і що зустрічається тільки в монастирях премонстратів і цистерцианців в Англії. Церква в плані являє собою надмірно подовжену тринефну базиліку, завершену з сходу апсидами. Бічні нефи віділялися від центрального не аркадами, як завжди в монастирських храмах, а стінами. Незвиклим є і зведення башт в західній частині бічних нефів. Складна профілізація лізен і аркатурного пояса дозволяє датувати храм першим десятиріччям XIII століття.
В XII столітті найпоширенішим типом культових споруд Чехії і Моравії стали однонефні сільські храми. Зважаючи на радикальні перебудови монументальних монастирських церков в подальший час, саме в сільських храмах можна чітко прослідити основні тенденції в чеській романській архітектурі. В композиційному відношенні ці храми були порівняно прості: широкий прямокутний неф, струнка башта на заході і напівкругла апсида на сході. Типовою ознакою сільських церков другої половини XII століття є вертикальна тенденція їх силуету, підкреслена не тільки стрункою баштою, але і відносно високим нефом. При цьому виникають цікаві варіанти рішень. В першому з них західна башта зростає прямо з основного об'єму нефа на західному фасаді церкви. Це і є, власне, прояв процесу художнього спрощення, башта тут зливається із західними хорами (Койіце, Ржічани).
В другому варіанті прямокутна, а іноді квадратна башта зводиться у всю ширину західного фасаду (Мільовсько, Свойшин). Варіант цей виник, ймовірно, під впливом архітектури Саксонії. Тринефна базиліка в Тісміце кінця XII століття з двома західними баштами і ритмом опорних стовпів в інтер'єрі свідчить про появу в сільській місцевості і складніших по композиції споруд.
З другої половини XII століття ускладнюється зовнішнє розчленовування стін сільських храмів, п'ять арочок спираються вже на профільовані консолі, разом з аркатурним поясом з'являється і зубчатий.
Виключно багато декоровані зовні стіни церкви в селі Якуб у Седлеца в східній Чехії. Апсиди тут пожвавлюються сліпими аркадами з пілястрами, що спираються на профільований цоколь. Південна стіна нефа розділена посередині аркатурним поясом на два яруси, розчленовані у свою чергу аркадами. В одну з нижніх арок укомпонований портал, в деякі верхні – вікна, в інших же помішані рельєфи. Таке розчленовування стіни, як вказує чехословацький дослідник А. Мерхаутова, є одиничним в країнах Центральної Європи. Прототип його можна знайти тільки в південно-західній Франції, до Чехії, очевидно, воно було принесено цистерцианцями, монастир яких знаходився неподалеку, в Седлеце.
В цей же період в культових спорудах Чехії знаходять широке розповсюдження подвійні і потрійні романські вікна, частіше всього прорізаючі стіни башт. Надалі увага майстрів була зосереджена на колонці, що розділяла вікно, її складові частини набувають різні форми і пишні орнаментальні мотиви.
Прагнення до більшого розчленовування виявляється в цей період і в декоративному оформленні порталів однонефних храмів і ротонд. Вони як і раніше залишаються в прямокутному обрамленні, але в другій половині XII століття зустрічається більш тонке декорування окремих частин порталу за допомогою валів і облому. Але загалом цікаві портали зустрічаються в цей період дуже рідко (церква в Заборжі над Лабой).
Продовжували розвиватися центричні культові споруди. Найцікавішої з них була чотириапсидна, з центральною призматичною баштою церква Івана Хрестителя на Забрадлі в Празі, нині зруйнована. Новим декоративним мотивом тут були напівколони східної апсиди, що впиралися в аркатурний пояс. Продовжують з'являтися і традиційно чеські культові споруди – ротонди. Деякі з них в другій половині XII століття уподібнюються однонефним храмам з хорами шляхом приєднання до центричного нефа башти, як це видно на прикладі ротонд на горі Ржіп, в Пржедні Копаніне і Тинеце над Сазавой. Але при цьому ротонди набувають нові риси в зовнішньому оформленні. Так, апсиди ротонд св. Хреста і св. Мартіна в Празі вже декоровані (за прикладом таких споруд, як базиліка св. Йіржі в Граді) за допомогою лізен і аркатурного пояса. Вікна ліхтарів цих ротонд повторювали форму здвоєних вікон башт базиліки.
Відомостей про будівельну діяльність в Моравії немає з часу загибелі древньоморавскої держави і майже до середини XI століття. І лише починаючи з цим рубежем з'являються повідомлення про культові споруди в Райграді, Брно, Оломоуці. Але вони були, ймовірно, ще дерев'яними. Першими кам'яними культовими спорудами Моравії після її входження до складу держави Пржемисловічей стають ротонда в Зноймо, базиліки в Райграде і Оломоуці, приходська церква св. Петра і Павла в Ржезновіці в околицях Брно. В типологічному відношенні стан архітектури Моравії був таким же, як і в Чехії, єдина лінія розвитку архітектури в XI – початку XII століть ще була відсутня, характер споруд визначали будівельні артілі. Примітна церква в Ржезновіце. В плані це центрична споруда північноіталійського типу з восьмигранною масивною баштою над центральною частиною – єдиний пам'ятник такого типу в чеських землях. З традиційно чеських споруд найбільш примітна ротонда в замку в Зноймо.
Як видно з вищевикладеного, культова архітектура Чехії і Моравії в XII столітті, розвиваючи місцеві традиції і творчо використовуючи новітні досягнення європейського мистецтва, досягла значного рівня. Храми стають складніше в своїй просторовій композиції, будівельні деталі більш пластичними і різноманітними. Аж до кінця XII століття в чеській архітектурі значним був вплив сусідньої Баварії (загальний план храмів, розчленовування стін за допомогою простих лізен і аркатурного поясу). Майстри з Саксонії привнесли багато прийомів, зокрема чергування опор аркади (церква св. Йіржі в Празі, базиліка в Тісміце), з'єднання емпор з баштою, пристрій галереї над бічними нефами. Характерно, що імпульси ззовні сприймалися тільки в тій мірі, яка відповідала можливостям її сприйняття в чеському середовищі. Це особливо помітно в чеських пам'ятниках, в яких виявляється вплив мистецтва північної Італії.
В кінці XII – початку XIII століття романське мистецтво Чехії і Моравії вступає в заключний етап свого розвитку. Центральна Чехія, у тому числі і Прага, до певної міри втрачає те ведуче значення в пізньороманскій культовій архітектурі. Це місце зайняли тепер південна і північно-західна Чехія. Тісні зв'язки цих областей з німецькими землями, а через них і з північною Італією додавали архітектурі цих областей Чехії інтернаціональний характер.