Смекни!
smekni.com

Постановочний план вистави за п’єсою Степана Васильченка "На перші гулі" (стр. 4 из 6)

- А ти й рада! Їй смішки!

Оленка: - Мамонько, голубонько, пустіть.

- Мамо, навчіть мене чарувати.

- Мати вхопили рогач та побігли будити батька!

- Мамо! Що ба вир робите! Сорому вам немає! Зчинили отаке серед ночі!

Василина веселої вдачі, віддана своїй родині, слухняна дружина – без поради чоловіка не приймає рішень: “Ще побачимо, що батько скаже”. Василина любить свою дочку, розуміє, вірить їй, вірить, що вихована в добрі і слухняності дочка не зробить недостойних вчинків: “Вона у нас сумирна”. В конфлікті підтримує чоловіка, хоча співчуває Оленці: “Тільки ж того й свята заживеш, тільки й розкошів зазнаєш, що в тому дівуванні”. Події, що розгортаються в їхньому дворі веселять Василину; дуже часто по відношенню Василини автор вживає ремарки: “Василина сміється”, “здержуючи посмішку”, “не витерпівши сміється”, “несподівано жартівливо”, “регоче” – вона сприймає їх з гумором і перша відправляє Оленку на вечорниці, коли Савка здається перед напором Тимора.

Надзавдання – Не пустити Оленку на вечорниці.

Наскрізна дія – Підтримує Савку в його намаганні віднадити Тимоша.

Зерно образа: мати – цим все сказано.

Оленка

Юна дочка Савки і Василини.

Сама про себе:

- “…парубки починають з мене сміятися. Кажуть, що мене і досі кашею годують молошною”.

- “одчепіться од мене з своїми парубками: вони мені потрібні дуже…”

- “Завтра з хати увесь день нікуди не піду, ні їсти, ні пити не буду”.

- “що ж робити маю, коли мене й сон не бере”.

- Чи я ж у вас неслухняна, а чи я лінива?

- За плугом ходити – не мала, а на вулицю погуляти – мала…

- Мабуть, уже мені така судилася доля, щоб мій вік молодий проминув марно.

Інші про неї:

Василина: - В Петрівку оце, мабуть, вісімнадця піде… О цій порі я вже дівувала, а ти, мабуть думаєш, що ти маленька?

- Нашій дівці, бач, притьмом забажалося на колодку…

- А я так гадаю: стала на порі – хай дівує, хай своє одгуляє.

- Вона в нас сумирна.

- Що це вона, обцілована у мене, чи як?

- Іди, дурна, поки не бита!

Савка: - Тільки почала з печі злазити, вже парубків принаджуєш?

- Коли ж вона у нас іще зовсім дитина; ти поглянь на неї: рученята як цівки; сама ,як скрипка, а почне ще на вулицю ходити, то й зовсім знидіє.

- Успіє ще! І пошумується, й награється…

- … щоб із того запалу воно біди собі не набігало.

- Воно ж ходить тепер як щалене, себе не почуває.

- А ти не цвіринчи там, вилупок! Розумна яка вишукалася! Ти вже велика? Ти вже дівувати хочеш? Ти вже розумніша за батька?

Тиміш: - Бачите, які тепер слухняні діти!

Оленка виросла в добрій, роботящій родині. Савка і Василина на все життя зберегли своє кохання, в коханні і дочку виростили. Оленка добра, роботяща дівчина, ймовірно, що з дитинства вона допомагає батькам по господарству: і корову заганяє, і навіть, за плугом ходить; від мами упадкувала веселу вдачу. І ось вже “… стала на порі” зустріла своє кохання, а батьки і досі вважають її малою: “… вона ж у нас ще зовсім дитина…”, а так хочеться зустрітись з коханим, погуляти на вечорницях, тим більше зібралася вся молодь – її однолітки “Всі подружки будуть гуляти, будуть співати, а ти, Оленко, коло вікна сиди та рукавицями тільки сльози витирай. Жменька того віку дівочого, та й того не дають прожити вільно” і так “… тяжко той вечір сподіваний утеряти”. Але Оленка слухняна дочка без дозволу батьків не піде на вечорниці: “Сьогодні піти, а завтра що буде!”. Вона хоче, щоб батьки визнали що вона вже доросла і по-доброму відпустили її на вечорниці не тільки сьогодні, а завжди вона ходила би на вечорниці вільно.

Надзавдання – Домогтися щоб батьки відпустили на вечорниці.

Наскрізна дія – Догоджає батькам, щоб вони з добром відпустили її на вечорниці.

Зерно: Слухняна дочка своїх батьків.

Тиміш

Молодий парубок, якого кохає Оленка.

Сам про себе:

- А я собі парубок смирний…

- Я змалку любив ходити до церкви.

- … хлопці підмовили, а я сам плохий.

- Я собі прохожала людина: сів трохи спочити.

- Та я й слухатись соромлюся, як ото хто про цілування говорить! Та коли я що або що…

- У нас, тітко, налає того, як буває в інших: щоб пустощі заводили або плескали непотрібне. Поспіваємо трохи потанцюємо та й спати ідемо.

- І до роботи!

- Пустіть, тьотю, а то не піду звідціля!

- … і мені чогось не спиться.

- Давайте, я вам пошепчу, бо я трохи перейняв об баби Мар’яни.

- Я й думку вашу знаю!

Інші про нього:

Савка: - … а ось що диво: чорнобрива, вража потороча, ще й на козирку квітка!

- “Чи не занедужав оце ти, Тимоше, що так гірко кашляєш”

- “а ти ж Тимоше, не забув хоч стежку до церкви?”

- Меткий, вражий хлопець!

- Та того, що ти загадав, не буде.

- І де ти в лихої години взявся, бусурманський парубче!..

- Та й ні втоми їм, ні уваги немає!

- Вже і в хату зашився!

- Що, втік?

Василина: - А де тут той вітер, що дівчині не дає спати? “… що за почвара сидить під хатою?”

- А не пішов би ти, прохожала людина-парубче, з-під вікна під три вітри?

- Бач, яка лисичка.

- Не вспів слова сказати дівчині, та вже й із цілуванням липне!

- І де воно зародилося отаке?

- “… я чула, що ти до танців майстер?”

- Чи не затанцював би ти мені, якої? Люблю, як хто хороше танцює!

- А ще розумний, кажуть!

- Іди й голови моєї не мороч.

- Ох ти ж сибірний!...

- Як він утік – я й сама не знало!...

- Ой ти ж мені, пройдисвіте, допік уже до живих печінок!...

- Діду Северине, придержите мені оцього голінного!

Оленка: - Це ти, мабуть, скучив за мною?

- Тимоше, це вже ти й цілуєш мене?

Дід Северин: - Це той пробийголова Тиміш. Я його давно знаю.

Тиміш молодий парубок, якого покохала Оленка. Парубок добрий, веселий, завзятий, здібний на всякі витівки. Він виріс в селі і змалечку звик працювати, але маючи веселу вдачу любить співати і танцювати. Та й коли ж відпочити сільській молоді, працюючи цілий день по господарству, як не на вечорницях, коли можна зібратися разом поспівати, потанцювати і, можливо, зустріти свою пару. Тиміш виріс з Оленкою в одному селі, знали одне одного змалечку і непомітно між парубками і дівчиною зародилося кохання: перше, ніжне, чисте. Тиміш щиро кохає Оленку, набачивши три дні, скучив за нею, єдина можливість побути разом – на вечорниці. Розуміючи, що Оленка не може відпроситися на вечорниці, приходить їй на допомогу. А які ж то вечорниці цього разу: і молодь вся збереться, і хлопці з бубоном і скрипочкою прийдуть, і ряжені будуть; хіба можна всидіти дома. Щоб примусити Оленчиних батьків відпустити дочку на вечорниці, Тиміш і просить, і Савку тютюнцем вгощає, і перед Василиною танцює, і коли це не допомагає вдається до розіграшів і отримує перемогу – батько не тільки відпускає Оленку, а просто виганяє її.

Надзавдання – допомогти Оленці вирватися на вечорниці.

Наскрізна дія – розігрує батьків Оленки, вдаючись до різних засобів.

Зерно – мастак на всілякі витівки – “пробийголова”.

Дід Северин

Дід Северин – дід з клепачкою.

Дід Северин все життя прожив в цьому селі. Відробив всій вік, але маючи неспокійну вдачу, не може сидіти вдома і тепер ходить по селу вночі з клепачкою – лякає “злодіїв”. Ймовірно дід Северин є свідком всіх молодіжних вечорниць і довіреною особою всіх молодіжних проблем. Скоріше за все дід Северин з’являється перед домом Савки для розвідки. Він не даремно заводить розмову про молодь і минулу молодість. Людина, яка пам’ятає свої молоді літа, скоріше зрозуміє молодь; дід Северин пам’ятає: “Чи гуляв іще хто другий так, як цей дід Северин…”. Із розмови з Савкою і Василиною дід Северин сподівався зрозуміти, як вони ставляться до дорослішання дочки і до вечорниць. З відповіді Савки: “Наше минулося”, дід зрозумів, що Оленку не відпустять і тоді на сцену виходять головні сили – Тиміш. Знаючи кожного в селі, дід Северин знав характер Савки і йому дуже цікаво було знати чим закінчиться поєдинок батьків і дітей, тому він знову з’являється в фіналі п’єси.

Надзавдання – Вивідати, яке відношення у Савки і Василини до вечорниць.

Наскрізна дія – Нагадує Савці і Василині про молоді літа.

Зерно образа: житейська мудрість.

2.5 Композиція

1 епізод – “Вечорниці”

Подія - “Молодь збирається на вечорниці”.

Я хочу приділити увагу цьому епізоду, тому що з події, коли молодь збирається на вечорниці починається конфлікт і дія п’єси. Виставу я думаю почати з того як молодь проходить повз хати Савки, збираючись на вечорниці десь на певному місці за селом.

2 епізод - “Мамина наука”

Подія – Дівчина на порі.

Конфлікт: - між Оленкою і Василиною.

Предмет конфлікту: – вік Оленки, - в тому чи можна їй піти на вечорниці.

Задача Оленки: – домогтися від мами визнання того, що вона вже велика.

Дія Оленки: – відпрошується на вулицю.

Задача Василини: – Уйти від відповіді.

Дія Василини: – вдає, що не розуміє натяків Оленки.

3 епізод - “Нічні пригоди Савки”

Подія – “Дівчина на порі”

Конфлікт: – Савка не спав минулої ночі.

Предмет конфлікту: – “Потороча” яка не давала Савці спати.

Задача Савки: – застерегти дочку від необачного вчинку.

Дія Савки: – відправляє дочку спати.

Задача Василини: – перекласти вирішення питання на Савку.

Дія Василини: – переконує Савку, що коли прийшов час – треба дати дівці погуляти.

Задача Оленки: – переконати батька, що вона байдужа до парубків.

Дія Оленки: – зробити так як просить батько.

4 епізод - “Спогади”

Подія: - “Пройшли літа”

Конфлікт: – між Савкою і Василиною.

Предмет конфлікту: – молодість і теперішній вік Савки і Василини.

Задача Василини: – Схилити Савку відпустити Оленку на вечорниці.

Дія Василини: - Нагадує Савці про молодість.

Задача Савки: - Не піддатися Василині.

Дія Савки: - Припиняє Василинині спогади.

Задача діда Северина: - Вивідати відношення Савки і Василини до вечорниць.