Смекни!
smekni.com

Скульптура Шубіна и Фальконе (стр. 2 из 3)

З|із| портретних робіт 80-х років заслуговують на увагу бюсти П. Б. Шереметьєва (1783) генерала І. І. Міхельсона (1785), медальйон з|із| профільним зображенням Катерини II і її скульптурний бюст (1783).

Відособлено стоїть в творчості Шубіна статуя «Катерина II — законодавець» (1789—1790). Ця статуя, що змальовує|зображає| імператрицю в образі богині Мінерви, користувалася великим успіхом, але|та| від імператриці скульптор не отримав|одержував| винагороди, не отримав|одержував| і професорського місця|місце-милі| в Академії, де портретна скульптура вважалася за «нижчий жанр». З часом|згодом| інтерес до Шубіна згасає|гасне|. Виконані без оздоб, портрети все менше подобаються великосвітській публіці, яка хоче бачити своє зображення ідеальним. Менше стає замовлень, падає і оплата. Художник|митець| вимушений|змушений| звернутися|обертатися|до Г|. А. Потьомкіна, і той клопоче перед президентом Академії І. І. Бєцким про зарахування Шубіна на посаду адьюнкт-професора| в скульптурний клас. Від себе скульптор теж|також| подає прохання в Раду|пораду| Академії і просить|прохає| надати йому платну посаду. Обидва листи залишаються без відповіді. Тоді в 1792 р. Шубін звертається|обертається| до Катерини: «Всемилостива Государиня, знаходжуся|перебуваю| в поганому здоров'ї і необхідності просити|прохати| про допомогу.» Лише через два роки прославлений майстер|мастер-штамп| був затверджений професором, але|та| без надання платного місця|місце-милі|. Знегоди підірвали здоров'я і без того хворої людини, обтяженої великою сім'єю. Але|та| Шубін не перестає працювати. Твори|добутки|, що відносяться до 1790-м рокам, свідчать про здібності скульптора глибоко і повно розкривати характер|вдачу| людини. Багатогранні створені ним образи|зображення|: сухуватий старий вояка адмірал В. Я. Чичагов (1791), добродушно-гордовитий сибарит Г. А. Потьомкін (1791), порожній|пустий|, самозакоханий красень Платон Зубов (1796), педантичний|пунктуальний| І. І. Бєцкой (1790-і, ГТГ), тупий і чванливий петербурзький градоначальник Е. М. Чулков (1792) і ін.

У 1792 р. Шубін по пам'яті створює портрет М. В. Ломоносова. На відміну від інших, цей портрет глибоко демократичний, простий по|та| композиції і трактуванню форми, насичений глибокою інтелектуальністю і немає ніяких|жодних| елементів парадності і офіційності. Шедевром портретного мистецтва є|з'являється| бюст Петра I (1797, мармур). Шубін розкриває в ньому всю складність образу|зображення|: гордовитість, холодну жорстокість, хворобливість|болючий| і приховане в глибині страждання. Проте|тим не менше|, робота скульптора йому сподобалася. З|із| кожним роком положення|становище| Шубіна ставало все важчим. Шубіну нема на що було годувати|утримувати| сім'ю, він почав|став| сліпнути, а в 1801 згоріли його будинок|дім| і майстерня з|із| роботами, які там знаходилися|перебували|.

Удари долі не змусили|примусили| Шубіна зрадити собі. У одній з останніх робіт — бюсті Олександра (1801, Воронежський обласний музей образотворчих мистецтв), за зовнішньою привітністю імператора було видно|показний| холодну байдужість. Олександр все ж |все же таки|виявив милість — подарував|завітав| скульпторові діамантовий перстень. Вимушена|змушена| була проявити|виявляти| увагу до Шубіна і Академія, надавши квартиру і свічки, про які він давно просив|прохав|. У 1803 році згідно з наказом Олександра I Шубіна призначили, нарешті|урешті|, ад'юнкт професором з|із| платнею по штату. Але|та| здоров'я було вкінець|вкрай| підірване, і 12 травня 1805 Шубін помер|вмер|. Смерть скульптора пройшла|минала| майже непоміченою. Трагічно закінчилося|припинялося| життя творця, мистецтво якого, за словами |І. Мухіної, було «образом|зображенням| часу».


Розділ 2

Фальконе Етьен Моріс - художник|митець| і теоретик мистецтва, видатний|визначний| майстер|мастер-штамп| французької скульптури|віку|, автор знаменитого “Мідного вершника”, в своїх творах|добутках| втілив|втілював| емоційно-ліричну лінію європейського класицизму середини - другої половини ХVIIIст.

Вчився у свого дядька, мраморщика| по професії, потім працював під керівництвом придворного скульптора-портретиста Жана Батиста Лемуана, одночасно вивчаючи у версальському парку роботи відомих французьких майстрів|мастер-штампів|. У 1744 прийнятий в паризьку Академію за представлену|уявляти| на конкурсі групу "Мілон Кротонський" (авторський гіпс - 1744, Ермітаж); у 1754 році за виконання цієї групи в мармурі отримав|одержував| звання академіка. У цьому ранньому творі|добутку|, як і у ряді|в ряді| інших робіт ("Франція, що обіймає|обнімає| бюст Людовика XV|" по малюнку Ш. Куапеля, 1748, завершена О. Пажу в 1779, Лувр), Фальконе зберіг властиву пластиці бароко динаміку і театральність, одночасно тяжіючи до класицистичної| ясності форми.

Роботи для церкви св|. Роха. У 1753-66 роках Фальконе бере участь в прикрашенні|прикрашанні| капел Розп'яття і св|. Діви в паризькій церкві св|. Роха. З|із| восьми скульптурних груп, виконаних в стилі барочних вівтарів 17 ст|ст.|, збереглася лише одна ("Благання про чашу"), останні загинули в роки Французької революції. У капелі Розп'яття скульптурну групу з|із| Рятівником|спасителем| на хресті Фальконе встановив на постаменті у вигляді купи необроблених каменів, контраст природної фактури|фактура-ліцензії| постаменту і відполірованих фігур створював вишуканий декоративний барочний ефект (згодом цей прийом буде використаний в пам'ятнику Петру I).

Твори|добутки| 1750-60-их років. У роботах, виконаних за замовлення мадам де| Помпадур, фаворитки Людовика XV, прагнув слідувати|прямувати| моді, що панувала при дворі. Статуї "Музика", "Амур", "Купальщица" (все - 1750-і, Лувр), повні|цілковиті|| вишуканої грації, природні і витончені без манірності, - алегоричні образи|зображення| по-земному конкретні. У 1757 Фальконе був призначений директором Севрської фарфорової мануфактури (маркізи, що знаходилася|перебувала| під заступництвом, де| Помпадур), для якої створює безліч статуеток, що відразу увійшли до моди.

Приклоняючись перед античним мистецтвом, майстер|мастер-штамп|, проте|однак|, ніколи не сприймав його як холодний і млявий канон. "Тільки|лише| природу, жваву|живу|, натхненну, пристрасну|палку| повинен втілювати|втілювати| скульптор в мармурі, в бронзі або в камені", - ці слова завжди були девізом Фальконе. Образи|зображення| сидячої дівчинки|дівчатка|-підлітка з|із| трояндами у|біля| ніг ("Флора", 1750-60, Эрмитажюної дівчини в античному хітоні з|із| голубом в руках ("Ніжний смуток|сум|", 1763, Ермітаж), ожилої Галатєї, перед якою схилився захоплений Пігмаліон ("Пігмаліон і Галатея", 1763, Лувр)виконані з настроєм ніжної елегії, силуети фігур плавні і витончені, легкі нахили повні| музичної грації.

Справжнім шедевром майстра|мастер-штампу| з'явилася статуя "Зима" (почата за замовленням мадам де| Помпадур в середині 1750-х рр. і завершена в 1771), про яку захоплено відізвався друг скульптора Подіни Дідро, що не раз повторював, що цінує в творчості Фальконе перш за все|передусім| вірність природі. Зовнішність|подоба| сидячої дівчини, що втілює|уособлює| зиму і що прикриває плавно спадаючими складками одягу|убрання|, як сніговим|сніжним| покривом|покривалом|,квіти у|біля| ніг повні|цілковита| тихого мрійливого смутку|суму|. Ілюзією зими є|з'являються| знаки зодіаку, змальовані|зображати| по сторонах постаменту, і чаша у|біля| її ніг, що розкололася від замерзлої води. "Це, можливо, найкраща річ, яку я міг зробити, і я смію думати|вважати|, що вона хороша|добра|", - писав Фальконе.
Все життя|усе життя| Фальконе мріяв про створення|створіння| монументального твору|добутку|, - утілити|втілювати| цю мрію йому удалося в Росії. За порадою Дідро імператриця Катерина II доручила скульпторові створення|створіння| кінного пам'ятника Петру I. Майстер|мастер-штамп| прибув в 1766 році до Петербургу разом зі своєю ученицею М. А. Колло. Тут він створив головний|чільний| свій шедевр — пам'ятник Петру I на Сенатській площі|майдані|.

Ескіз з|із| воску був зроблений ще в Парижі, після|потім| приїзду майстра|мастер-штампу| до Росії в 1766 почалася|зачинала| робота над гіпсовою моделлю у величину статуї.

Відмовившись від алегоричного рішення|вирішення|, запропонованого йому в оточенні Катерини II, Фальконе вирішив представити|уявляти| самого царя як "творця, законодавця і добродійника своєї країни", який "здійняв|простягав| правицю|десницю| над країною". Голову статуї він доручив моделювати своїй учениці Марі Анн Колло, але|та| згодом, мабуть|очевидно|, вніс свої корективи до образу|зображення|, намагаючись|пробувати| виразити|виказувати| в особі Петра поєднання думки|гадки| і сили.

У статуї правителя, що усмиряє|утихомирює| коня на крутій вершині скелі, прекрасно передана єдність руху і спокою; особливу велич монументу додають|надають| царственно гордовита посадка Петра, наказовий жест руки, поворот підкинутої голови в лавровому вінку, що втілюють|уособлюють| опір стихії і затвердження державної волі. Підносячись|височіти| на постаменті у вигляді східчастої| гранітної скелі, пам'ятник виразним силуетом вимальовувався на тлі|на фоні| перспективи Петербургу.

Обробку бронзи після|потім| відливання|виливка| (яку робив|чинив| Ф. Гордєєв) в 1775 Фальконе виконував сам. Покинувши Росію в 1778 до установки монумента (урочисте відкриття|відчиняти| пам'ятника було приурочене до двадцятиріччя царювання Катерини II 7 серпня 1782 року), Фальконе виїхав|поїхав| до Голландії і в 1781 повернувся до Франції. Останні 10 років життя, розбитий паралічем, він не міг працювати.