Смекни!
smekni.com

Українська культура: становлення та розвиток (стр. 2 из 3)

Значну роль у формуванні національної культури зіграла слов'янська писемність, яка прийшла разом з християнством на Русь від "рівноапостольних" просвітителів Кирила (Костянтина) і Мефодія, за походженням - греків.

Література Київської Русі. Вся давньоруська література ділиться на перекладну та оригінальну. Переклад розглядався як частину власної національної словесності. Церковним характером літератури обумовлений вибір перекладних творів. Поряд зі Священним Писанням були перекладені твори ранньо - християнських авторів: Іоанна Златоуста, Василя Великого, Григорія Нісського, Кирила Єрусалимського. Перші оригінальні твори, написані східнослов'янськими авторами, відносяться до початку XII ст. Серед них виділяються: "Повість временних літ", "Сказання про Бориса і Гліба", "Житіє Феодосія Печерського", "Слово про закон і благодать". Жанрова різноманітність давньоруської літератури невелике: літописання, житіє, слово.

Розквіт отримує літописання місцевих феодальних центрів. Дійшли до нас пам'ятники представлені у вигляді літописних зводів. Найбільш відомі: Київський літописний звід 1198 р., з "цісарської" записом під 1174-1177 рр.. про вбивство Андрія Боголюбського; Володимирський літописний звід 1177 князя Всеволода Велике Гніздо, покликаний затвердити роль міста Володимира як столиці Північно-Східної Русі; Галицький літопис XIII ст., спочатку створювалася як суцільне барвисте історичне оповідання і лише пізніше розділена по роках.

Видатне місце в ряду літературних пам'яток епохи займає "Слово о полку Ігоревім" (1185 р.) - відгук на розгром військ сіверського князя Ігоря Святославича половецьким ханом Кончаком в 1185 р. Поема звернена проти "неодиночества" руських князів перед обличчям загальної небезпеки.

Серед інших чудових творів епохи виділяється "Слово Данила Заточника" (1197), де у формі афоризмів описуються різні боки побутового життя Русі XII ст.

З навалою Батия на Русь в російську словесність увійшла нова тема - боротьба з іноземними загарбниками і новий жанр - плач про загибель рідної землі. 1236-1246 рр.. датується "Слово про погибель Руської землі". Цей уривок недійшовшого до нас вступу до "Сказання про житіє Олександра Невського"

Архітектура. З прийняттям християнства на Русі наприкінці X ст. почалося кам'яне будівництво. Перші споруди були зведені візантійськими майстрами. У 989 р. в Києві було закладено Десятинна церква Успіння Богородиці. На її зміст була відпущена десята частина доходів князівської скарбниці. Це була грандіозна для сучасників споруда площею 900 кв. м, увінчана 25 "верхами" - главами. Її зруйнували війська Батия у 1240 р.

У першій половині XI ст., В роки правління Ярослава Мудрого (ок.978 - 1055) у Києві були побудовані 13-глави собор Київської Софії, (довжина - 37 м, ширина - 35 м, висота - 29 м), покликаний затвердити рівність Русі з Візантією, і кам'яні Золоті ворота з надбрамною церквою Благовіщення.

Великої досконалості добилися російські майстри в області мозаїки і фрески, запозичивши їх з Візантії. Прекрасними зразками музичного мистецтва є інтер'єри Софії Київської. Особливо відомого зображення Богоматері Оранти (молиться). Кисть вітчизняних майстрів проглядає у фрескового живопису Києва та Новгорода. Кияни, поряд зі строгими сюжетами зі Священного Писання на стінах Софійського Собору, зобразили сім'ю Ярослава Мудрого, танці, побутові сцени.

У середині XI ст. грецькими ченцями Антонієм і Феодосієм Печерськими був заснований перший християнський монастир у Києві - Києво-Печерська лавра. Поряд з Київським, відомий також Іллінський підземний монастир у Чернігові. Серед новгородських будівель XII ст. виділяються Собори Антонієва і Юр'єва монастирів, князівські храми Ніколи на Ярославовом дворище і Спаса на Нередице, невелика вулична церква Петра і Павла на Сінічной горі.

У XII - XIII ст. храми, за рідкісним виключенням, були одноглавий, невеликих розмірів, багато прикрашеними скульптурними зображеннями. Виробилися і національні форми, композиції культових будівель. Візантійська хрестово-купольна система була переосмислена. Для храмів стали характерними ступінчаста ярусність споруди, "веж" верху за рахунок підйому голови вгору на особливому постаменті, членування фасадів будівель плоскими напівколонами - пілястрами, обнесення храмів одноповерховими галереями, що використалися як усипальниць та місць загальних зборів.

Живопис в XII - XIII ст. розвивалася за двома напрямками: ікона і фреска. Іконописні сюжети прийшли на Русь з Візантії: це тип богородних ікон та ікон Спасителя. Серед них виділяються ікони Богоматір Розчулення і Богоматір Путівница.

На Русі існувала багата усна народна творчість - фольклор: пісні, приказки, байки, казки, загадки, заклинання. Улюбленими героями билин були Ілля Муромець, Добриня Микитич, Альоша Попович, богатирі Святогор і Кирило Кожум'яки.

Таким чином, можна сказати, що культура Київської Русі досягла високого рівня розвитку і не поступалася культурі більшості країн Європи.

3. Українська культура XIV - першої половини XVII ст.

У XIV ст. велика частина українських земель увійшла до складу Великого князівства Литовського. Україна об'єднується з Литвою в одну державу як рівна з рівною. Українські, білоруські та частково російські землі становили 9 / 10 загальної площі князівства.

Населення українських земель не перешкоджало литовським князям, які дотримувалися на захоплених землях правила: "Ми старовину не руйнуємо і нововведень не вводимо". Місцеві російські феодали зберегли свої володіння, а руські землі - автономію. Русичі займали в державі рівне становище з литовцями; основою литовського судочинства стала "Руська правда". Російську (українську) мову отримав статус офіційного, яким велася офіційна документація, складання грамот і законів, навчання у школах, відправлялася служба в церкві.

Культурні традиції Київської Русі дали поштовх становленню освітніх і культурних процесів у Литовському князівстві.

Книгодрукування. Засновником книгодрукування в Росії та Україні став Іван Федоров (1519 - 1583). Свою діяльність розпочав у Москві разом з Петром Мстиславцем в 1563 р. У 1566 р. вони переїхали в Україну. Свою діяльність вони почали в Заблудові, в маєтку гетьмана князівства Литовського Г. Ходкевича. Тут надруковано "учительне Євангеліє". Після від'їзду П. Мстиславця до Вільно І. Федоров уже один випустив "Псалтир" з "Часослова". З Заблудова він переїжджає до Львова і в 1573 р. відкриває першу в Україні друкарню, де в 1574 р. виходить "Апостол".

У цьому ж році виходить "Азбука" - перша українська граматика. Ще одна друкарня І. Федорова почала діяти в Острозі (1578 р.), де була випущена "Острозька Біблія". Це один із значних пам'ятників культури слов'янського народу.

Архітектура. Постійна загроза нападу ворогів і боротьба проти різних завойовників зумовили своєрідний архітектурний тип - будинок-фортецю, який згодом переріс у фортецю-замок. Для оборонних цілей використовувалися також господарські будівлі та церкви. Оборонні споруди зводилися з місцевих та привізних матеріалів, в основному з дерева та каменю. Фортеці будували місцеві майстри, які враховували рельєф місцевості. Яскравим прикладом феодального замку можна назвати Хотинська фортеця: 30/40-метровие вежі, які мали товщину стін - 5 - 6 метрів. Фасад замку декоровано орнаментом з червоної цегли, що нагадує народну вишивку.

Після звільнення від татаро-монгольської залежності починається активне спорудження церков і монастирів. Так, у Львові перебудовується вірменська церква і зводиться собор святого Юра, у Луцьку - собор Івана Богослова.

Територія України охоплює різні природні регіони, кожний з яких має певні особливості. Це зумовило пошуки майстрами архітектурних стильових ознак, характерних для певної місцевості. Визначаються два великих напрями: один продовжує традиції кам'яного будівництва XII - XIII ст., Інше спирається на досвід розвитку народної дерев'яної архітектури. Але в обох простежуються стильові особливості оборонних споруд - вузькі вікна-бійниці, оборонні вежі. Яскраві приклади - українська церква в Зимно, Троїцька церква в Межиричі, близько Острога, церква-фортеця у Сутківцах.

Для архітектурних споруд цього періоду характерно істотний вплив Молдавії і країн Балканського півострова, особливо в прикарпатських районах.

В архітектурі середини XVI ст. відбуваються суттєві зміни. Зникають оборонні риси, споруди перетворюються на звичайні житлові замки. Це характерно не лише для зовнішніх форм. Змінюється комплекс у цілому: замки у Бережанах, Острозі, Кам'янці-Подільському та ін Збагачення феодалів дає їм можливість споруджувати замки з просторими дворами для лицарських турнірів, розкішними залами для прийому гостей і організації балів.

З прийняттям Магдебурзького права в Україні почалася забудова міст за європейським зразкам.

Посилюється інтерес до старовини. Поновлюються старі храми. Так, П. Могила відбудовує храм Спаса на Берестові. Спроба наблизити образи святих до своїх співвітчизників стає нормальним явищем. Ця епоха в українському мистецтві ввібрала гуманістичні ідеї. Людина стає провідною темою мистецтва, а реалізм - головною якістю.

Іконопис. У XIV - XV ст. в Європі формуються гуманістичні тенденції, які суттєво змінюють світогляд людей. Україна активно реагує на ці зміни, запозичує набутий сусідами досвід. Формується українська, своєрідна школа іконопису. Для неї характерні стрункі, пропорційно складені фігури у сміливих і вільних позах, з яскраво вираженим українським етнічним типом. Сюжети наближаються до народних розписів в будинках. Розширюється тематика сюжетів: з'являються теми страшного суду, сатиричні трактування. Під впливом народної творчості в іконопису менш помітний аскетизм, образи святих стають теплими, людяними. Палітра світлішає. Популярними стають святий Георгій, Микола Чудотворець, Параскева П'ятниця та Богоматір з дитиною.