1. Зародження та розвиток танцю модерн
Аналізуючи будь-яку систему танцю (класичний, народний, історико-побутовий, бальний танець), ми можемо чітко виділити визначений набір рухів, що властиві тільки цій системі танцю. Особливо чітко це можна простежити в класичному балеті, де існує століттями відшліфований, чітко зафіксований мова рухів. Коли ж мова заходить про сучасний танець, те найчастіше аналіз мови рухів лексичного модуля заміняється міркуваннями про сучасність теми добутку, сучасності звучання музики, сучасності героїв добутку.
На початку 20 століття виникла нова мова рухів, нова хореографія, новий лексичний модуль, що одержав назву ТАНЕЦЬ МОДЕРН. Паралельно йшов розвиток ДЖАЗ ТАНЦЮ, як визначеної самобутньої танцювальної техніки. Розвиваючись і удосконалюючи, ці техніки танцю не могли не вплинути один на одного.
Починаючи з 70х років нашого століття виникла безліч танцювальних шкіл, що органічно з'єднали техніку танцю модерн і джазовий танець, багато чого запозичивши з класичного балету й інших напрямків хореографії. Ця книга є спробою проаналізувати і систематизувати досягнення однієї з ведучих у даний час систем - модерн джаз танцю.
У курсовій роботі коротко викладені теоретичні принципи цього напрямку й основне - процес розвитку в країнах СНД. Паралельно буде розглядається процес розвитку танцю модерн і постмодерн у закордонних країнах, тому що розглянути розвиток танцю тільки в окремо узятих країнах СНД неможливо.
Сучасний танець - поняття тимчасове, тобто танець, що на відміну від історико-побутового, виповнюється зараз, у наш час. Однак мистецтвознавстві країн СНД цей термін поєднує всі напрямки танцю, що протиставляються класичному і народному танцю. І виникає визначена плутанина, оскільки поряд з танцювальними техніками, що мають визначену школу, точно вибудований урок і свою систему підготовки виконавців (мається на увазі через джаз танець і танець модерн), у цей же напрямок відносять і побутовий (соціальний танець) і бальний (спортивний) танець, танець естради (вар'єте і кабаре) і багато інших напрямків хореографічного мистецтва.
Актуальність роботи. Великий інтерес до сучасного танцю, особливо на периферії й в аматорських колективах, дуже часто приводить до дилетантизму, коли педагоги і керівники колективів, не знаючих основ сучасного танцю, підмінюють техніку джазового чи танцю модерн, соціальним чи побутовим танцем.
Мета роботи - - описати процес розвитку танцю модерн і постмодерн за рубежем і, насамперед , у країнах СНД
Задачі, поставлений у курсовій роботі.
- зробити короткий огляд, у якому зазначені тільки основні віхи історії
- визначити особливості танцювальної техніки модерн джаз танцю
- дати основи методики викладання модерн джаз танцю.
1. Зародження та розвиток танцю модерн
Танець модерн і джаз танець довгі роки розвивалися як самостійні напрямки, і тільки в 70-і роки минулого сторіччя почався процес запозичення прийомів з різних шкіл. Причому не тільки з вищезгаданих технік, але і з класичного балету. Тому спочатку буде розглянута історія танцю модерн і джаз танцю окремо.
Танець модерн (чи модерн джаз, як його називали) завоював прихильників у багатьох країнах світу. Вона як ніяка інша дозволяє найбільше комплексно виховати тіло танцюриста, що важливо в повсякденній практичній роботі, коли виконавцю приходиться зіштовхуватися з балетмейстерами різних стилів, різних напрямків і систем. В даний час можна виділити наступні види джазу: степ, бродвей джаз, класичний джаз, афроджаз, флэш, стрит, слоу (ліричний джаз), фанк.
Пояснювати, що таке степ, нема рації, тому що це дуже популярний напрямок.
Бродвей джаз. Сама назва говорить про те, що цей джаз найчастіше можна побачити на Бродвее. Це і так і не так. Просто саме з подмостков бродвейских театрів зійшло таке поняття, як "мюзикл" і виник свій стиль джазу і техніка рухів (одночасне виконання вокальної і танцювальної партії). Для віртуозного виконання танців у бродвейских постановках використовувалися танцівники з класичною школою. Джаз здобуває риси класичної форми. Це злегка веде убік від імпровізаційно-навмисної волі, властивий джаз танцю споконвічно, але стає одним зі шляхів його подальшого розвитку.
Афроджаз - це спроба з'єднати джаз сьогоднішній з його африканським перед кому. Розходження полягає в тім, що африканський танець несе в собі велике функціональне навантаження і не настільки віртуозний, як його нинішня інтерпретація.
Самий віртуозний і яскравий напрямок у джаз танці на сьогоднішній день - це флеш. Сама назва - у перекладі "спалах" - говорить про те, що це щось сліпуче. Дивлячись на виконавців цього стилю уражаєшся їхній силовій витривалості і пружності, надзвичайної внутрішній танцювальності, миттєвості переходів танцювальних па, складності танцювальних трюків. Здається, усе тіло підлегле одній задачі - відтанцювати кожну ноту і викинути на глядача максимум енергії. У цьому флеш схожий з бальним танцем, особливо з "латиною", але більш віртуозний.
Однак найбільше джаз у його первісному виді виражений у "стритджазі". Вуличний джаз перетерпів найменше змін. Усі сучасні молодіжні напрямки: брейк, реп, хаус і колишні раніше твіст, чарльстон, шейк, буги-вуги і багато інших танців-одноденок - це нащадки джазу і джазових з'єднань з історико-побутовим танцем.
Ще один відносно молоде на сьогоднішній день напрямок - "соул. Це назва відома серед вокалістів і в танцювальній його частині відрізняється великою кількістю різних рухів на одиницю темпу, виконуваних дуже м'яко без видимої напруги. Рух при всій складності виконуються з максимальним розтягуванням їх у часі. З однієї сторони максимальна кількість рухів на одиницю темпу, з інший уповільнення їхнього виконання за рахунок мінімуму напруги і створень видимої відсутності складності. Цей стиль у з'єднанні зі стилем "флеш" і при наявності гарної класичної підготовки (зі знанням усіх джазових відмінностей) дає надзвичайно красиву і гармонічну хореографію.
Джазовий танець воістину всеїдний, він використовується в шоу і ревю, у мюзиклах і кінематографі, вар'єте й у драматичних спектаклях. Це відбувається тому, що джазовий танець по своїй природі - дансантний. Йому далекі ідеї і філософія танцю чи модерн вишукана романтичність і височина класичного балету. Джазовий танець, насамперед , танець емоцій, танець енергії і сили. Однак саме джазовий танець став другий системою танцювального мистецтва після класичного танцю, зі своєю стилістикою, лексикою і головне - школою. Отже, повернемося до історії. Дітищем 20 століття став танець модерн. Він виник, насамперед , як контракадемічна техніка, як протест проти засилля класичного балету. І якщо досліджувати корені виникнення цього напрямку танцю, то можна помітити, що танець модерн виник як авторський танець, він не зв'язаний ні з фольклорним, ні з побутовим танцем, він сам по собі. І перші "піонери" танцю модерн - А. Дункан, М.Грехем, Д.Хэмфри, Т. Шоун, Э.Тамарис, Х Хольм - були творцями свого власного бачення світу і вираження його через рух. Танець модерн, насамперед танець ідеї і визначеної філософії. А рух "винаходиться" у залежності від того, що хоче виразити виконавець. Надалі кожний з перерахованих вище хореографів і виконавців створив свою власну школу і техніку. Танець модерн уплинув на мистецтво хореографії.
Цей напрямок - цілком дітище XX століття. У дослівному перекладі модерн танець - сучасний танець. Надалі цей термін став власним ім'ям для напрямку в хореографії. Ця система танцю зв'язана з іменами великих виконавців і хореографів. На відміну від джазового чи класичного танцю цей напрямок створювався на основі творчості того чи іншого конкретного обличчя. "Якби із самого початку танець модерн не мав прямого зв'язку з класичними традиціями, він був би породжений хіба що, тільки для невігласів. Здається забавним той факт, що попередниками модерну були чоловіка, а от "піонерами" - жінки, не професійні танцівниці, але які міркували над майбутнім танцювального мистецтва. "Попередники і теоретики модерну створювали теорії, що через відсутність хореографічної форми, по суті, мали важливе достоїнство об'єктив але розглядати лише людський рух, і пропонувати інструменти для аналізу і незалежного спостереження для якої-небудь посередньої хореографічної естетики. Більш того, вони внесли свій внесок в оригінальні, хоча, година те дуже вилучені, концепції простих форм на колосальній хвилі "волі тіл", у якій були присутні різні гімнастичні напрямки, групова практика, що з'являються з кінця 19 століття й аж до 20-х років в Америці, Німеччині, і ще пізніше у Франції". У танці модерн істотним є спроба виконавця вибудувати зв'язок між формою танцю і своїм внутрішнім станом. Більшість стилів танцю модерн сформувалася під впливом якої-небудь чітко викладеної чи філософії визначеного бачення світу.
Експерименти в області руху і зокрема танцю почалися ще в середині XІ століття. Можна згадати теорію "тілесного вираження Ф.Дельсарта. Самоучка з допитливим і точним розумом, Франсуа Дельсарт (1811-1871) був типовим представником свого часу. Співак по утворенню, він стикнувся з нездоланними труднощами вокалу його голос обмежував його в імпровізаційному виконанні. Не знайшовши ні пояснення, ні рішення своїх труднощів ні в професорів, ні в медицині, він починає вивчення зв'язку жестів і голосу. Він без утоми проводить спостереження за схожими складовими цих двох предметів, беручи участь в анатомічних розкриттях, вивчаючи, таким чином, курс анатомії людини. З часу цих спостережень, він створює і викладає свою теорію кодових зв'язків між жестом і емоціями. Його система, складається з трьох частин: статика, динаміка і семіотика (навчання про зв'язки жестів і почуттів). Він визначив рівність трьох мов: "почуттєвий", у якому голос є його органом; "еліптичний", що передається через жести; "філософський", що переводитися членороздільними словами. Таким чином, він установив надзвичайно точну шкалу функціонування кожної частини тіла в її зв'язку з емоціями. Тобто Ф. Дельсарт визнавав жест цілеспрямований і органічно зв'язаний з пережитим почуттям. Випадковому, безладному жесту він віддавав перевагу жесту мимовільний, але підказаний емоційним станом людини. Спостерігаючи за пластикою дітей, що, як відомо, виражають свої почуття несвідомо, Ф. Дельсарт систематизує руху за принципом їхньої відповідності визначеному почуттю радості, горя, ненависті і т.д. Для точності він звіряв усі рухи і пози по зображеннях класичного живопису, а також вивчав структуру кожного руху в зв'язку, як би ми сказали тепер, з біомеханікою людського тіла. Говорячи інакше, Ф. Дельсарт вивчав закономірності зовнішнього про явища почуття Свої пошуки Ф. Дельсарт в основному зв'язував з акторською майстерністю: "Мистецтво, - писав він, - є знання тих зовнішніх прийомів, якими розкриваються людині життя, душа і розум, - уміння володіти ними і вільно направляти їх. Мистецтво є перебування знака, що відповідає сутності" (Цитата по книзі В.Віл кінського "Виразна людина"). Ідеї Ф. Дельсарта поширилися по усьому світі. Його учні розробляли його навчання, у тому числі й у країнах СНД.