Макіавеллі вважав за потрібне відділення політики насамперед від християнської моралі, яку він вважав суспільне шкідливою і навіть аморальною, адже саме християнство зробило світ слабким, віддало його у владу негідникам. Однак у „Государі”, в якому чітко виявилася суперечливість світогляду його автора, реальну політику сильної особистості відокремлено від усілякої моралі, в тому числі й від гуманістичної.
В надрах культури Ренесансу сформувалися в ембріональному вигляді світогляд і стиль бароко. Його епоха настала після глибокої духовної і релігійної кризи, викликаної Реформацією. В епоху бароко своєрідний погляд на людину і пристрасть до всього театрального народжують всепроникливий образ: весь світ - театр. Для всіх, хто знає англійську мову, цей образ пов’язаний з ім’ям Шекспіра, бо взято вислів з його комедії „Як вам це подобається". Однак, образ цей можна знайти в усіх значних творах європейської літератури.
Люди того часу завжди відчували на собі око боже й увагу всього світу і це сповнювало їх почуття самоповаги, прагнення зробити своє життя таким самим яскравим і змістовним, яким воно поставало в живопису, скульптурі й драматургії. Подібно до живописних портретів, палаци епохи барокко відображають уявлення їхніх творців про себе. Це панегірики в камені, що підносять чесноти тих, хто в них живе. Твори епохи бароко, прославляючи великих та їхні звершення, вражають нас своїм викликом і спробою заглушити нудьгу їхніх творців. Тінь розчарування лежить на мистецтві бароко від самого початку. Любов до театру і сценічної метафори оголює усвідомлення того, що будь-який зовнішній вияв є ілюзорним. Звеличення правителів і героїв у п’єсах французького драматурга Корнеля, англійського поета Драйдена і німецького письменника-драматурга Гріфіуса. певне, було спробою відстрочити забуття, яку загрожувало неминуче поглинути всіх, навіть найвеличніших.
В різних країнах Європи людина дивилася на небо, бажаючи розгадати таємниці Всесвіту, який завдяки винайденню телескопа ставав з кожним днем усе ширшим, намагалася зрозуміти гармонію сфер.
Гостре відчуття стрімкого часу, який поглинає всіх і вся, почуття марності всього земного, про яке складали вірші поети, проповідники всієї Європи, могильний камінь, який неминуче чекає на кожного і нагадує про те, що плоть смертна, людина - прах, - усе це, як не дивно, вело до незвичайного життєлюбства і життєствердження.
Цей парадокс став основною темою барочної поезії. Автори закликали людей зривати квіти насолоди, доки навколо бушує літо, любити й втішатися багатобарвним маскарадом життя. Знання, що життя скінчиться як сон, відкривало його істинний сенс і ціну для тих, кому посміхалася удача. Незважаючи на особливу увагу до теми марності, всього сущого, культура бароко дала світові літературні твори небувалого життєлюбства і сили. Головне ж полягає в тому, що ми не можемо не дивуватися звитязі художників, які три століття тому змалювали образ світу, сповненого радощів і див, і поставили останню крапку в створеній європейською культурою картині Всесвіту, пов’язаній з ідеєю божественного початку. Бароко взяло на себе найважливіші ренесансні функції, сповнюючи мистецтво земного, людського змісту.
Ренесансна культура постала з двох джерел - з античної докласичної спадщини і спадщини „темних віків" середньовіччя. Культури Відродження, черпаючи з двох джерел - з язично-античного і християнсько-середньовічного, насправді не наслідували рабськи жодного і витворили оригінальну культуру з притаманними їй рисами.
Фундаментальними є антропоцентризм як структурно-будівний принцип нової системи культури, як точка відліку в шкалі ренесансних цінностей. Він і є тим магічним кристалом, який розкриває глибинну суть сукупності феноменів, котрі пов’язують з ренесансною культурою. Саме в рамках цієї культури відбулося відкриття світу й людини, що розуміються принципово по-новому порівняно із середньовіччям, яке помирає. Зміна була справді разючою. Замість характерного для ортодоксії християнства постійного піклування віруючого про світ вічний, потойбічний у світосприйманні гуманістів на першому плані виникло найсильніше прагнення людини до земної, прижиттєвої та посмертної слави. При формальному збереженні традиційно-християнської інтерпретації „великого сплетення буття" в центрі всесвіту гуманістів істинно творчим початком буття виявлявся не Бог, а людина. В цій заміні традиційного геоцентризму антропоцентризмом зійшлись і схрестились усі лінії гуманістичного вчення про людину.
Не менш цікавою є і така риса культури Ренесансу, як її зорієнтованість на „омолодження” і регенерацію часу. Ренесанс є першою культурною формою регенерації часу, що свідомо виражає ідею оновлення. На епоху Ренесансу можна також подивитися як на велику цілісну спробу почати історію знову, як на акт початку, як на регенерацію суспільного часу. В цілому можна сказати, що саме в ренесансній культурі виробилася ідея про безмежну могутність людини, про її безмежні можливості.
1. БрагинаЛ.М. Итальянский гуманизм. - М., 1977
2. Гарам 3. Проблемы итальянского Возрождения. - М., 1986
3. Історія світової культури. - К., 1994
4. Лекції з історії світової та вітчизняної культури. - Львів, 1994
5. Лосева Ф.Эстетика Возрождения. - М., 1983
6. Мировая художественная культура. - М., 2001
7. Романець В.А. Історія психології епохи Відродження. - К., 1988