Після закінчення другої світової війни інтерес до авангардизму на заході ще більше зростає. Від нього відгалужується навіть новий напрям - неоавангардизму.У цьому модерністському перебігу чітко проявилося прагнення до протесту, як капіталістичному буржуазному суспільству, так і мистецтву соціалістичного реалізму.
4. Тенденції моди XX століття
1900-1950 рр.
Багато хто вважає, що мода початку XX століття - це Париж.На початку XX століття відомий французький модельєр Поль Пуаре (Paul Poiret) скасував корсети.
Корсети кілька сторіч були неодмінною приналежністю жіночого одягу. Позбувшись від корсетів, жіночі сукні стали набагато зручніше ще й тому, що Поль Пуаре вкоротив їх.Це негайно позначилося на довжині волосся. У моду увійшли короткі стрижки, які підкреслювалися легкими кучериками або "хвилями". Пряме плаття, плаття - сорочка, подовжений силует, штани - шаровари і вузькі спідниці зобов'язані своєю появою на авансцені Моди Пуаре.
На початку XX століття ідеалом стала жіночність. Модними стали маленькі жакети, довгі спідниці, що підкреслюють витонченість і граціозність жінки. Невеликі капелюшки та маленькі сумочки лише посилювали цей ефект.У 20-і роки, знаменита Габріель Шанель впровадила в жіночий гардероб споконвіку чоловічі предмети одягу - піджак, штани, строгі сорочки з краватками, у корені змінивши тим самим стиль жіночого одягу.
У 1920 році Мадлен Вьонне (Madeleine Vionnet) ввела в моду сукні з косим подолом.До кінця 20-х років лінія талії знижується і встановлюється десь в районі стегон, довгі спідниці перестають бути такими популярними, а в моду входить довжина міді. Справжніми хітами в ті роки стали об'ємні пальта-кімоно з шалевим комірами.Вони цілком задовольнялися пристрасть до екзотики і в той же час були теплими та комфортними. Ще задовго до першої світової війни став помітно підвищуватися культурний, освітній рівень життя суспільства. Жінки активніше і сміливіше включалися в трудову, громадську діяльність.І новий стиль одягу як не можна краще відповідав змінювався укладу життя. Тепер модним еталоном стала худорлява, спортивна жіноча фігура з широкими плечима, невеликими грудьми, вузькими стегнами й довгими ногами - фігура, схожа на чоловічу. Жіночі сукні, блузи та жакети стали прямими.Одяг укоротилася настільки, що лише трохи прикривала коліна. Талія не підкреслювалася зовсім.
У 30-і роки мода повернулася до приталеним формам, які набагато більше відповідали природним пропорціям жіночої фігури і в якійсь мірі повертали звичний жіночий образ.У цей час Марлен Дітріх (Marlene Dietrich) ввела в жіночу моду смокінги. Еталоном краси стала романтична жінка з ляльковим обличчям, маленьким, пухким, яскравим ротом, з дрібною завивкою.Тридцяті роки стали епохою голлівудських кінозірок, які диктували правила в усьому - від стандартів фігури до модних силуетів. Вони куталися в пелерини, палантини, боа і пишні горжетки з песця, лисиці та норки, які ідеально поєднувалися з сукнями з натурального шовку, парчі і атласу.
У воєнні роки вся ця розкіш тимчасово відступила. Суворі часи вимагали більш строгих підходів до одягу. У ці роки багато паризьких модниці позбулися своїх парчевих платтів і боа з страусиного пір'я.Замість цього Шанель запропонувала їм прості блузки сорочкового крою і прямі до колін спідниці - копії моделей власного гардеробу. Парижанки із захватом прийняли "елегантну простоту від Шанель". Жінки брали найактивнішу участь у війні.Тому модний жіночий одяг став походити на військову форму - широкі підняті плечі, затягнута талія. Такий одяг, доповнена туфлями на високих підборах і товстій підошві - "танкетці", зберігалася в моді аж до 1947 року. У моду увійшли короткі стрижки по типу чоловічих.
У 1947 році Крістіан Діор (Christian Dior) показав свою першу колекцію під назвою "New look". Він представив публіці абсолютно новий, революційний жіночий образ з вузькою талією, підкресленою високим бюстом, округлими, акуратними плечима і повними стегнами.Війна пройшла і хотілося спокійною, тихою, мирного життя. І в моді відповідно з'явився новий образ. Його творцем став найвідоміший французький модельєр Крістіан Діор. Спідниці різко подовжилися. Взуття на плоскій підошві робила ходу більш плавною і вільною.З'явилися нижні спідниці та прозорі капронові блузки. Жінки знову почали проявляти інтерес до декоративної косметики. Особливу увагу вони приділяли очам.
У 1946 році Луї Реарді створив бікіні. Але продажі були невтішними.Але як тільки Рита Хейворд і Мерелін Монро з'явилися перед фотографами в бікіні, суспільство вибухнуло. Всі дівчата мріяли стати великими актрисами і, природно, бути на них схожими, тому змели з прилавків весь запас тісних купальників.
1950-1970 рр.
Штани - капрі Еміліо Пуччі (Emilio Pucci) запропонував після його подорожі на острів Капрі. Там він спостерігав за рибалками, які з чисто практичних міркувань - щоб не намочити в човні штани - закатували їх до литок. Звідси і назва придуманих Пуччі брюк - 'капрі'.
У 1954 Вівьє Роже (Roger Vivier) році зробив справжню революцію, придумавши туфлі на найтоншому підборах-"шпильці" заввишки 7-8 см. Ці туфлі покладуть початок цілій серії шпильок, які стали символом епохи. На базі шпильки в 1959 році народжується каблук "шок" - тонкий, дугою вигнутий назовні.
Однак до кінця 1950-х - початку 60-х років спідниці знову стали зменшуватися. Коко Шанель в 1954 році представила публіці свої знамениті костюми, що носять з тих пір її ім'я. У 1958 році 21-річний Ів Сен Лоран, як головний модельєр Будинку Dior, випустив свою першу сенсаційну колекцію.По-новому прочитуються самі хітові пісні двадцятих років, які стають більш легкими, м'якими і сучасними. Верхні частини ансамблів також кроїлися по фігурі і забезпечувалися потайними витачкамі, вставками з різних матеріалів і ефектними драпіровками.З'явилися "сукні-сорочки" - прямі, вільні, не відрізні в талії. Прямі сукні можна було носити по-різному - з поясом, чітко позначає талію, з поясом на стегнах або взагалі без пояса.
Один з процвітали в той час будинків Високої моди Будинок Юбера де Живанши.Цей ідеальний стилістичний дует відбив еталон елегантності 50-х. Модні кольори - червоний, синій і рожевий, серед візерунків домінували квіти та горошок. Пані того часу не боялися звернути на себе увагу. Уособленням такої гармонійності була для модельєра Одрі Хепберн.Особливу роль тоді грали аксесуари: дама могла вважатися пристойно одягненої тільки за умови, що у неї на голові була капелюшок, на руках - рукавички, в руках - сумочка, на шиї - намисто, а на ногах - човники. Мода 60-х років - це геометрія, це стрілки, це об'ємна зачіска. У моді блондинки.60-ті роки - це також міні-мода з широким використанням клітки. А також плаття з високим коміром-стійкою, спідницею рік, рукавами три чверті і широкими поясами. Одночасно стали стрімко зменшуватися сукні та спідниці.З настанням сезону вони здавалися занадто довгими, як ніби в минулий раз від них не було відрізано по 5-7 см.
Англійка Мері Куант (Mary Quant) винайшла міні-спідницю. Колекція 1960, Виконана Сен-Лораном на третьому році перебування главою Будинку Діора, навмисно шокувала пресу і клієнтів чорними шкіряними блузона, водолазка і короткими піджаками, подібними до тих, які носили радикально налаштовані студенти.
У 60-і роки американські хіппі зробили справжню революцію не тільки у свідомості молоді, а й в молодіжному джинсовій моді. З тих пір штани, сорочки, куртки, плащі, кепки, взуття з джинсової тканини зайняли міцне місце в гардеробі сучасної людини.
У 1965 році Пьер Карден зробив революцію тим, що винайшов міні сарафани. Їх робили з вовняного сукна, на бретельках. Колекція П'єра Кардена 1968 нагадувала про космос. Взуття - низький каблук, блискучі поверхні, сумка, аксесуари.Від П'єра Кардена прийшли стоячі коміри, приталені піджаки, дуже обтягуючі брюки. Чоловічі зачіски з довгою чубчиком на косий проділ були наслідуванням "Бітлз".
Довжина міні 68-го року замінилася міді. З'явилися нові тканини - нейлон, капрон, кримплен.Починаючи з сімдесятих років, хутро виходить з моди. Жінки переодяглися в штани і взяли за зразок для наслідування чоловічий гардероб, позбавивши його жіночності. Серед хітів залишилися лише укорочені жакети з фарбованого песця, які візуально розширювали плечі.
Дайан фон Фюрстенберг внесла свій внесок у розвиток моди. Адже саме вона була автором сукні із запахом, яке вперше з'явилося у світі моди в 70-і роки. Ось вже 30 років ця модель залишається актуальною.
1970 - 2000 рр.
Мода семидесятих була незвичайною, яскравою, завзятою і навіть трошки божевільною.Всі одяглися в брюки кльош. Крім того, великою популярністю користувалися невимушені напівкомбінезони і клаптеві спідниці до підлоги. У моді панувала повна свобода, і змішання стилів тільки віталося.Велику популярність придбав японський модельєр Кензо (Kenzo), який здивував всіх неймовірним змішанням візерунків, кольорів і матеріалів. У 70-их роках шорти підкорюють Америку і Європу. Відсунувши на другий план джинсовий одяг,на рубежі 1978-1979 років в моду увійшов зовсім інший за характером стиль одягу.Це був стиль ретро. Це і подовжені спідниці, і класичні костюми, і сукні з жіночними, романтичними оздобленням. Ретро - стиль довго не протримався. Він зберігся в моді для ошатного, а також для офіційного одягу.
У 1980 році в моду увійшов спортивний стиль.Тоді з'явилися стьобані куртки і пальта, такі ж штани та комбінезони, а також кросівки - все те, що раніше вважалося суто спортивним. Цей одяг чудово сиділа на будь-якій фігурі. Величезну роль в моді 80-х грав і трикотаж, який був яскравий і різноманітний, як ніколи раніше.Пуловери та жакети з блискучої пряжі стали носити навіть вечорами, що було абсолютно нове. Покази із демонстрації талановитих знахідок кутюр'є перетворилися на арену боїв за клієнтів. Моделі стали більш відомі, ніж актриси Голлівуду, а відомості зі світу моди почали цінуватися на вагу золота.