Смекни!
smekni.com

Культура епохи Відродження (Ренесансу) (стр. 4 из 4)

Під час карнавалу 1508 в феррарском палаці поет Людовіко Аріосто показав свою "Комедію про скрині".

І точно прорвало шлюзи, довго стримують життєдайний потік. У наступному році з'являється друга комедія Аріосто - "підміненого", а в 1513 році кардинал Біббі демонструє в Урбіно свою "Каландри". У 1514 році колишній секретар флорентійської республіки проникливий Нікколо Макіавеллі пише кращу п'єсу епохи - "Мандрагори".

Італійська комедія XVI століття виробила певний стандарт динамічних сюжетів: тут постійно повторювалися одні й ті ж ситуації з підміненого дітьми, з переодягненими дівицями, крутійство слуг комічними фіаско закоханих людей похилого віку.

Італійські гуманісти посилено займалися вивченням спадщини Сенеки; потім в орбіту їх інтересів потрапили грецькі трагіки - Софокл і Евріпід. Під впливом названих античних авторів і народилася італійська трагедія Ренесансу, першим зразком якої з'явилася "Софонісба" Джанджорджо Тріссіно (1515).

Тріссіно був глибоким знавцем давньогрецького театру. Складаючи власну трагедію, він орієнтувався на творіння Софокла та Евріпіда. В "Софонісбе" використовувалися всі компоненти античної трагедії - хор, повірники, вісники, було відсутнє поділ на акти, дотримувалися закони трьох єдностей і трьох акторів. Але в трагедії не було головного - великої суспільної теми, динаміки пристрастей, цілісного дії.

Сучасна аудиторія цікавилася трагічним жанром або в плані чисто академічному, або ж з розрахунком знайти тут їжу для "потрясінь".

Таку їжу, італійська трагедія давала з надлишком.

Нова трагедія прагнула "захопити дух" глядачів. Батько вбивав дітей своєї дочки, народжених від таємного шлюбу, і підносив їй на блюді їхні голови і руки, приголомшена дочка вбивала батька і заколювали сама ("Орбекка" Дж. Чінтіо, 1541). Дружина, кинута чоловіком, змушувала суперницю вбити прижитих від нього дітей, після чого вбивала її і посилала мертві голови своєму чоловікові; чоловік, у свою чергу, обезголовлювали коханця дружини. До фіналу жорстокосердий подружжя отруювали один одного ("Деліла" Л. Грот, 1572).

"Трагедії жахів" приголомшували своїми кривавими сценами, не пробуджуючи думки, не ставлячи питань про сенс життя і обов'язки людини.

У століття, коли комедія хилилася до занепаду, а трагедія не вийшла на велику дорогу мистецтва, переможницею на драматургічної арені виявилася пастораль.

Спочатку пасторальної напрямок, отримало найбільш яскраве вираження в поезії - в творах Боккаччо ("Амет", "Фьезоланскіе німфи") і в ліриці петраркістів. Але незабаром народився і новий драматургічний жанр.

Якщо в трагедії очолювала фатальна пристрасть, а в комедії переважало чуттєве потяг, то в пасторалі панувала "чиста любов", що постала поза конкретних життєвих зв'язків як якийсь поетичний ідеал.

Театр англійського Відродження - це Шекспір і його блискуче оточення: Марло, Грін, Бомонт, Флетчер, чемпах, Неш, Бен Джонсон. Але всі ці останні імена належать своєму віку і своєї нації; Шекспір ж, глибша за всі висловив дух свого часу і життя свого народу, належить всім вікам і всім народам.

Театр Шекспіра - це своєрідний синтез культури Ренесансу. Визначивши собою самий зрілий етап цієї культури, Шекспір говорив зі своїм століттям і з прийдешніми століттями як би від імені всієї епохи "найвидатнішого прогресивного перевороту".

Творчість Шекспіра було підсумком розвитку національного англійського театру. У той же час воно певною мірою підсумовував досягнення всієї попередньої поетичної, драматичної і сценічної культури давнього і нового часу. Тому в драмах Шекспіра можна відчути і епічний розмах гомерівської сюжетики, і титанічну ліплення монотрагедій стародавніх греків, і вихрову гру фабул римської комедії. Шекспірівський театр багатий високим ліризмом поетів-петраркістів. У творіннях Шекспіра виразно чути голоси сучасних гуманістів, починаючи від Еразма Роттердамського і кінчаючи Монтеня.

Поглиблене розвиток успадкованого - ось що було важливою передумовою народження нового і найбільш досконалого типу ренесансної драми, драми Шекспіра.


ВИСНОВОК

Ідеї гуманізму - духовна основа розквіту мистецтва епохи Відродження. Мистецтво Відродження пройнятий ідеалами гуманізму, воно створило образ прекрасного, гармонійно розвиненої людини. Італійські гуманісти вимагали свободи для людини. "Але свобода в розумінні італійського Ренесансу, - писав його знавець А. К. Джівелегов, - мала на увазі окрему особистість. Гуманізм доводив, що людина у своїх почуттях, у своїх думках, у своїх віруваннях не підлягає ніякій опіці, що над ним не повинно бути силою волі, який заважає йому відчувати і думати як хочеться ". У сучасній науці немає однозначного розуміння характеру, структури і хронологічних рамок ренесансного гуманізму. Але, безумовно, гуманізм варто розглядати як головне ідейний зміст культури Відродження, невіддільної від усього ходу історичного розвитку Італії в епоху почалося розкладання феодальних і зародження капіталістичних відносин. Гуманізм був прогресивним ідейним рухом, який сприяла утвердженню кошти культури, спираючись, перш за все на античне спадщина. Італійський гуманізм пережив ряд етапів: становлення в XIV столітті, яскравий розквіт наступного століття, внутрішню перебудову і поступові впаду у XVI столітті. Еволюція італійського Відродження була тісно пов'язана з розвитком філософії, політичної ідеології, науки, інших форм суспільної свідомості і, у свою чергу, зробило потужний вплив на художню культуру Ренесансу.

Відроджені на античній основі гуманітарні знання, що включали етику, риторику, філологію, історію, виявилися головною сферою у формуванні і розвитку гуманізму, ідейним стрижнем якого стало вчення про людину, її місце і роль в природі і суспільстві. Це вчення складалося переважно в етиці і збагачувалося в самих різних областях ренесансної культури. Гуманістична етика висунула на перший план проблему земного призначення людини, досягнення щастя його власними зусиллями. Гуманісти по-новому підійшли до питань соціальної етики, у вирішенні яких вони спиралися на уявлення про потужність творчих здібностей і волі людини, про її широкі можливості побудови щастя на землі. Важливою передумовою успіху вони вважали гармонію інтересів індивіда і суспільства, висували ідеал вільного розвитку особистості і нерозривно пов'язаного з ним удосконалювання соціального організму і політичних порядків. Це надавало багатьом етичним ідеям і вченням італійських гуманістів яскраво виражений характер.

Багато проблем, що розроблялися в гуманістичній етиці, знаходять новий зміст і особливу актуальність у нашу епоху, коли моральні стимули людської діяльності виконують усе більш важливу соціальну функцію.

Гуманістичний світогляд став одним з найбільших прогресивних завоювань епохи Відродження, які надали сильний вплив на весь подальший розвиток європейської культури.

Реформація зіграла важливу роль у становленні світової цивілізації. Не проголошуючи ніякого певного соціально-політичного ідеалу, не вимагаючи переробки суспільства в ту або іншу сторону, не роблячи ніяких наукових відкриттів або досягнень на художньо-естетичному терені, Реформація змінила свідомість людини, відкрила перед нею нові духовні обрії. Людина отримала свободу самостійно мислити, звільнився від опіки церкви, отримав найвищу для неї санкцію - релігійну на те, щоб тільки власний розум і совість диктували йому, як слід жити. Реформація сприяла появі людини буржуазного суспільства - незалежного автономного індивіда з свободою морального вибору, самостійного і відповідального у своїх судженнях і вчинках.


СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

1. Л.М. Брагіна "Соціально - етичні погляди італійських гуманістів" (II половина XV століття) Видавництво МДУ, 1983 р.

2. З історії культури Середніх віків та Відродження. Видавництво "Наука", М 1976

3. 50 біографій майстрів західно-європейського мистецтва. Видавництво "Радянський художник", Ленінград 1965

4. Гареі Е. Проблеми італійського Відродження. - М., 1996.

5. Історія мистецтва зарубіжних країн. - М., 1998.

6. Культурологія. Історія світової культури: Навчальний посібник для вузів / За ред. проф. О.М. Маркової. - М, 1995.

7. Культурологія. Теорія та історія культури: Навчальний посібник. - М.: товариство "Знання" Росії, ЦІНО, 1996.

8. Лосєв Л.Ф. Естетика Відродження. - М., 1993.

9. Полікарпов В.С. Лекції з культурології. - М.: "Гардаріка", "Експертне бюро", 1997.