Із здобуттям Україною незалежності почалося відновлення колишнього вигляду як Троїцької церкви і печер, так і монастиря в цілому. Китаївська пустинь знову повертає свою славу. Як колись, сюди пливе людська течія з інших міст України і навіть з-за кордону.
РОЗДІЛ ІІІ. ТАЄМНИЦЯ ПРЕПОДОБНОГО ДОСИФІЯ
Біля входу до Свято-Троїцького храму - кілька могил. Одна з них - пріснопам'ятного затворника Лаври преподобного схимонаха Досифія. Дивовижна легенда про нього не поступається за сюжетом авантюрному історичному роману. У XVII столітті молода жінка, дворянка за походженням, втекла від мирської суєти у скит, переодягнувшись у чоловічий одяг. У монастирі її прийняли і згодом висвятили на ченця. Нікому навіть на думку не спадало, що таємничий чернець - жінка. Щоб ніхто не розгадав його таємницю, Досифій понівечив своє обличчя. Мудрого відлюдника полюбили і священики, і прихожани; він багатьом допомагав. Досифію хотіли навіть передати в управління монастир. Та чим частіше це пропонували, тим далі йшов він у печери, ховаючись від людського ока, проводячи години в молитвах. Стверджують, що десятиліття життя в аскезі та молитвах принесли Досифію дар передбачення. Саме він, наставляючи відомого соловецького старця Феофана, велів йому йти на Соловки. Одного разу прийшов до скиту отрок Прохор, майбутній Преподобний Серафим Саровський. Йому так сподобалося в Китаєве, що вирішив тут залишитися. Проте Досифій благословив його вирушити в «пустелю Саровську» - там допомагати людям, і передрік йому велике майбутнє. Так і сталося. У 1744 році під час перебування в Києві імператриця Єлизавета Петрівна відвідала Китаївську пустинь; для підйому імператриці з почтом на Китай-гору навіть наспіх збили дерев'яні сходи. Прочувши про дивного відлюдника, імператриця вирішила з ним побачитися. Зустріч відбулася, та про що балакала Її Величність із ченцем нікому невідомо. Напевно відомо лише одне: Імператриця запропонувала відлюдникові обійняти високу посаду в церковній ієрархії. Та він відмовився. А на прощання Єлизавета залишила гаманець, набитий золотими монетами, до якого чернець навіть не доторкнувся. Гроші пішли на будівництво церкви в Пироговому. Лише після смерті старця Досифія (у 1744 році) братія дізналася, що то була дівиця. І то цілком випадково. За кілька років завітала до Китаєве на богомілля одна дворянка. Підійшла до могили, поглянула на портрет і зомліла: «Та це ж моя сестра!» Після довгих зіставлень дат і подій факт підтвердився. І покійний чернець Досифій виявився дворянкою Дариною Тяпкиною...
ВИСНОВКИ
В ході виконання роботи ми проаналізували опубліковані джерела та дослідили процес становлення та розвитку Китаївської пустині як релігійної святині. Визначили, що місцевість має велику культурну та історичну цінність, а монастирський комплекс викликає великий інтерес в області архітектури.
Китаївська пустинь має активно розвиватися як туристичний об’єкт, оскільки має значні ресурси для цього. Варто робити внески в реконструкцію комплексу та популяризувати його. Комплекс Китаївської пустині має посісти значне місце серед найвідоміших туристичних пам’яток, адже Китаєве і раніше приваблювало людей, навіть відомих, а в сучасному світі має приваблювати ще більше туристів, адже туризм стає все популярніший і Київ відвідує все більша кількість гостей, та і самим киянам не завадило б знати більше про своє рідне місто.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1. Вовк В. До последнего издыхания // Вокруг света. – 2002. – №4 – С. 40-42.
2. Галайба В. Китаїв // Україна. – 2000. – №7/8. – С. 22-23.
3. Ізотов А. Від пересічня до Китаєва // Українська культура. – 2004. – №10. – С. 29-30.
4. Ізотов А. Роль київських зодчих у формуванні Китаївського монастирського комплексу XVIII – поч. ХХ ст. // Мистецтвознавство України: Зб. наук. пр. – Київ, 2005. – С. 387-398.
5. Іщенко А.М. Китаївська пустинь: повернення святині // Туристично-краєзнавчі дослідження. Випуск 1: Матеріали ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції «Туризм в Україні: економіка та культура. – Київ, 1998. – Частина перша. – С. 359-364.
6. Кальницький М. Китаїв // Нариси з історії Києва: Навч. посібник для серед. загальноосвітніх навч. Закладів. – Київ, 2002. – С. 144-147.
7. Лавров Д. Тайна Голосеева до сих пор не раскрыта // Сегодня. – 2002. – 28 дек. – С. 4.
8. Нестуля С. Доля церковної старовини в Україні. 1917-1941 рр.: У 2-х ч. – Ч.2. Кінець 20-х – 1941 рр. – К., 1995. – С. 56.
9. Тиха обитель: Китаївська пустинь // Краєзнавство. Географія. Туризм. – 2007. № 20. – С. 14.
10. http://kitaevo.kiev.ua/
11. http://serg-klymenko.narod.ru/Kyiv/Kyiv.Kytaiv.htm
12. http://www.travelua.com.ua/kiev_kitaevo.html
13. http://www.kiev-orthodox.org/kievorth/kmon/832/