Коли Перикл розгорнув в Афінах широке будівництво, Фідій очолив всі роботи на Акрополі, і зведення Парфенона, яке вели архітектори Іктін і Каллікрат в 447-438 рр. до н.е. Парфенон, храм богині-покровительки міста Афіни, одне з найбільш прославлених творінь античної архітектури. Рясне пластичне оздоблення храму виконала велика група скульпторів, яка працювала під керівництвом Фідія і, ймовірно, за його ескізами (найбільш знамениті знаходяться тепер в Британському музеї рельєфні фризи Парфенона і статуї з фронтонів, які фрагментарно збереглися). Культова хрисоелефантинна статуя Афіни Парфенос, що стояла в храмі, яка була закінчена в 438 р. до н.е., створив сам Фідій. Опис Павсанія і численні копії дають про неї досить ясне уявлення. Афіна зображалася стоячи у повний зріст, на ній був довгий хітон. На долоні правої руки Афіни стояла крилата богиня Ніка; на грудях Афіни була Егіда з головою Медузи; в лівій руці богиня тримала списа, а до її ніг був притулена щит. Біля спису згорнулася священна змія Афіни (Павсаній називає її Еріхтонієм). На постаменті статуї було зображено народження Пандори (першої жінки). Як пише Пліній Старший, на зовнішній стороні щита була викарбувана битва з амазонками, на внутрішній - боротьба богів з гігантами, а на сандалях Афіни було зображення кентавромахії. На голові богині був шолом, увінчаний трьома гребенями, середній з яких являв собою сфінкса, а бічні грифонів. У Афіни були прикраси: намиста, сережки, браслети.
Близькість стилю зі скульптурами і рельєфами Парфенона відчувається в статуях Деметри (її копії можна знайти в Берліні і Шершелі, Алжир) і Кори (копія на віллі Альбані). Мотиви обох статуй використані в знаменитому великому вотивному рельєфі з Елефсін (Афіни, Археологічний музей), римська копія якого є в музеї Метрополітен у Нью-Йорку. Складки шат Кори близькі за стилем драпірування статуї стоячого Зевса, копія якого зберігається в Дрездені, а торс, можливо, що є фрагментом оригіналу, - в Олімпії. До фризу Парфенону близький за стилем Анадумен (хлопець, який зав'язує пов'язку навколо голови); можливо, статуя була створена як відповідь Діадумену Поліклета. Статуя Фідія набагато природніша в сенсі пози та жесту, але троги грубіша. Разом з Поліклетом і Кресілаєм Фідій брав участь у конкурсі на статую пораненої амазонки для храму Артеміди в Ефесі і зайняв друге місце після Поліклета; копією з його статуї вважається т.зв. «Амазонка Маттеї» (Ватикан). Поранена в стегно, амазонка заткнула хітон за пояс, щоб зменшити біль, вона спирається на спис, вхопившись за нього обома руками, причому права піднята вище голови. Як і у випадку Афіни Парфенос і рельєфів Парфенона, багатий тут зміст вміщено в просту форму.
Творіння Фідія грандіозні, величні і гармонійні, форма і зміст перебувають у них в повній рівновазі. Учні майстра, Алкамен і Агоракріт, продовжували працювати в його стилі в останній чверті V ст. до н.е., а багато інших скульпторів, серед них Кефісодот, - і в першій чверті IV ст. до н.е.
Скульптор скінчив своє життя трагічно. Політичні супротивники Перикла,прагнучи скомпрометувати цього державного діяча і його найближчихсоратників, звинуватили Фідія в приховуванні золота при роботі над Афіною Парфенос.Фідій був ув’язнили і не дочекавшись виправдання, там він покінчивжиття самогубством.
4. Пракситель
Пракситель - давньогрецький скульптор, народився в Афінах бл. 390 р. до н.е. Можливо, Пракситель - син і учень Кефісодота Старшого. Пракситель працював у рідному місті в 370-330 рр.. до н.е., а в 350-330 рр. до н.е. ліпив також у Мантінеї і в Малій Азії. Його твори, в основному виготовлені з мармуру, відомі головним чином за римськими копіями та свідченнями античних авторів.
Найкраще уявлення про стиль Праксителя дає статуя Гермеса з немовлям Діонісом (Музей в Олімпії), яка була знайдена при розкопках в храмі Гери в Олімпії. Незважаючи на сумніви, це напевно оригінал, створений бл. 340р. до н.е. Гнучка фігура Гермеса, який витончено сперся на стовбур дерева. Майстру вдалося вдосконалити трактування мотиву людини з дитиною на руках: рух обох рук Гермеса композиційно пов'язаний з немовлям. Ймовірно, в його правій руці, яка не збереглася було гроно винограду, яким він дражнив Діоніса, чому немовля до неї і тягнулося. Пози героїв ще більше віддалилися від скутого випрямлення, що спостерігається у більш ранніх майстрів. Фігура Гермеса пропорційно складена і відмінно пропрацьована, профіль витончений, а гладка поверхня шкіри різко контрастує зі схематично наміченим волоссям і шерстистою поверхнею плаща, накинутого на стовбур. Волосся, драпірування, очі і губи, а також ремінці сандалій були розфарбовані. Розфарбовування статуй у Праксителя переслідувала не тільки декоративний ефект: він вважав її надзвичайно важливою справою і доручав відомим художникам (наприклад Нікію з Афін).
Майстерне і новаторське виконання Гермеса зробило його найбільш відомим у наш час твором Праксителя, а проте в давнину його шедеврами вважалися статуї Афродіти, Ерота і сатирів, які не дійшли до нас. Судячи із збережених копій, вони існували в декількох варіантах. Статуя Афродіти Кнідської вважалася в давнину не тільки кращим творінням Праксителя, але і взагалі кращою статуєю всіх часів. Як пише Пліній Старший, багато прибували в Кнід тільки заради того, щоб її побачити. То було перше в грецькому мистецтві монументальна зображення повністю голої жіночої фігури, і тому вона була знехтувана жителями Коса, для яких вона призначалася, після чого її купили городяни сусіднього Кніда. У римський час зображення цієї статуї Афродіти чеканилося на Кнідських монетах, з неї робилися численні копії (краща з них перебуває зараз у Ватикані, а найкраща копія голови Афродіти - в колекції Кауфмана у Берліні). В давнину стверджували, що моделлю Праксителя була його кохана, гетера Фріна. Гірше представлені інші приписувані Праксителю статуї Афродіти. Копії статуї, обраної жителями Коса, не збереглося. Афродіта з Арля, названа за місцем знахідки і що зберігається в Луврі, можливо, зображає не Афродіту, а Фріну. Ноги статуї приховані драпіруванням, а торс повністю голий; судячи з пози, в її лівій руці було дзеркало. Збереглося також кілька витончених статуеток жінки, що надягають намисто, але в них знову-таки можна бачити як Афродіту, так і смертну жінку.
Статуї Ерота роботи Праксителя перебували в Феспіях в Беотії і в Парії в Троаді. Уявлення про них можуть дати витончені та елегантні фігурки Ерота на монетах, медальйонах і гемах, де він спирається на колону і підтримує голову рукою, або поруч з гермою, як на монетах з Парія. Збереглися торси подібних статуй з Бай (зберігаються в Неаполі та музеї Метрополітен у Нью-Йорку) і з Палатінського пагорба (у Луврі та в музеї в Пармі). За копіями відомі два варіанти статуї молодого сатира, один з яких, можливо, належить до раннього періоду творчості Праксителя, а інший - до зрілого. Статуї першого типу зображують сатира, який правою рукою ллє вино з високо піднятого глечика в чашу в іншій руці; на голові у нього пов'язка і вінок з плюща, риси обличчя благородні, профіль тонкий. Кращі копії цього типу знаходяться в Кастель Гандольфо, в Анціо і в Торре дель Греко. У другому варіанті (його копіювали частіше, найкращі статуї знаходяться в музеї Торлоніа і в Капітолійському музеї в Римі; до них слід додати торс з Палатінського пагорба, що зберігається в Луврі) був зображений сатир, який сперся на стовбур дерева, тримаючи в правій руці флейту, а лівою відкидає перекинуту через плече шкуру пантери. Мотив фігури, спирається на опору, використаний і в статуї Діоніса, краща копія якої знаходиться в Мадриді. Статуя Аполлона Лікейського зображує Аполлона, який спирається на колону і підтримує голову правою рукою, в лівій його руці - лук. Збереглося досить багато копій цієї статуї, кращі з яких знаходяться в Луврі і в Капітолійському музеї в Римі. Існують також копії статуї молодого Аполлона Савроктона (Аполлона, який вбиває ящірку) - в Луврі, у Ватикані, на віллі Альбані в Римі та ін. У двох створених Праксителем варіантах статуї Артеміди ми бачимо приклади розв'язання мотиву драпірованої людської фігури. На одному з них зображена молода, одягнена в простий пеплос мисливиця, яка виймає стрілу з сагайдака за спиною. Кращою копією цього типу є Артеміда, що зберігається в Дрездені. Другий варіант - т.з. Артеміда Бравронія з афінського Акрополя, що відноситься до 345 р. до н.е., - належить до пізнього періоду творчості майстра. Є думка, що копією з неї є статуя, знайдена в Габіях і що зберігається в Луврі. Артеміда зображена тут покровителькою жінок: вона накидає на праве плече покрив, принесений жінкою як дарунок за успішний дозвіл від тягаря. Одна з останніх робіт Праксителя - група «Літо з Аполлоном і Артемідою», фрагменти якої знайдено в Мантінеї. На постаменті скульптор виліпив рельєф із зображенням змагання Аполлона і Марсія в присутності дев'яти муз, рельєф (цілком, крім фігур трьох муз) був знайдений і знаходиться зараз Афінах. Складки драпіровок виявляють багатство витончених пластичних мотивів. Пракситель був неперевершеним майстром у передачі грації тіла і тонкої гармонії духу. Найчастіше він зображував богів, і навіть сатирів, молодими; в його творчості на зміну величності образів V ст. до н.е. приходять витонченість і мрійлива ніжність. Мистецтво Праксителя знайшло своє продовження у творах його синів і учнів, Кефісодота Молодшого і Тімарха, які працювали по замовленнях Птолемеїв на острові Кос і перенесли стиль скульптора на Схід.
5. Скопас
Скопас – грецький скульптор і архітектор, народився на острові Парос бл. 420 р. до н.е., можливо, син і учень Арістандра. Перший відомий нам твір Скопаса - храм Афіни Алеї в Тегії, на Пелопоннесі, який треба було звести наново, оскільки колишній згорів у 395 р. до н.е. Проект має цікаве рішення: незвично стрункі доричні колони по периметру і коринфські напівколони всередині Целле. На східному фронтоні було зображено полювання на вепра Калідонського, на західному - поєдинок місцевого героя Телефа з Ахіллом; на метопах відтворювалися сцени з міфу про Телефа. Збереглися голови Геракла, воїни, мисливці і вепр, а також фрагменти чоловічих статуй і жіночий торс, ймовірно Атланти. Скопас входив до групи з чотирьох скульпторів (і, можливо, був серед них старшим), яким вдова Мавсола Артемісія доручила створення скульптурної частини Мавзолею (одного з семи чудес світу) у Галікарнасі, усипальниці свого чоловіка. Він був завершений бл. 351 р. до н.е. Скопасу належать скульптури східного боку, для плит східного фриза характерний той самий стиль, що і для статуй з Тегеї. Притаманна творам Скопаса пристрасність досягається насамперед за допомогою нового трактування очей: вони глибоко посаджені і оточені важкими складками століття. Жвавість рухів і сміливі положення тіл висловлюють напружену енергію і демонструють винахідливість майстра.