Тож, як було сказано вище, О. Архипенко звертався концепції застосування відсутнього як основного фактора творення кожного свого шедевру. Він застосовував модуляції увігнутості, прозорості, простору у своїх винаходах – скульптурному живопису, конструкціях, геометричних скульптурах, рельєфних колажах, архипентурі.
Митець намагався довести що простір не лише може бути облямівкою скульптури як матеріалу, але й може існувати як цілком самостійний елемент твору, що лише потребує матеріалу як облямівки. Майстер наділив не лише матеріал, але й простір духовним наповненням і символічним значенням.
Таким же чином О. Архипенко довів те, що кожна точка скульптури має бути значущою і пов’язаною з іншими точками поверхні, тобто цим він аргументував важливість не лише опуклості, але й увігнутості, якій він також надав символічності й духовності.
Для нової естетичної виразності майстер використовує світло і прозорість, які піддає такій обробці, щоб уникнути заломлення і, водночас, зберегти точність форм. Таким чином, в його руках перетворюється плексиглас у щось неймовірне та вишукане.
О. Архипенко застосовує скульптурний живопис для того, щоб поєднати і підкреслити невід’ємність існування форми і кольору; використовує конструкції та геометричні скульптури, щоб показати, що дуже прості геометричні розташування форм можуть стати могутніми символами і що можливе естетичне і вишукане поєднання різноманітних матеріалів як результат оригінальних ідей.
І, врешті-решт, архипентура, яка увіковічнила ім’я свого генія-винахідника, стала важливим набутком світового мистецтва і, певно, була прообразом сучасного біґборда. Саме ця машина стала новим методом зображення для відтворення реального руху на поверхні картин. Таким чином був затверджений справжній рух у живописі.
Отож, відкриття О. Архипенка самі говорять за себе: це просто геніальний, самобутній і незалежний митець, який, фактично, із нічого, із відсутнього, із неіснуючого позитивного, може створити шедевр. Його важлива роль беззаперечна. І його вплив на сучасне мистецтво варте поглибленого дослідження.
Посилання
1 Б. Лобановський. Художник і світ речей/ Всесвіт, 1968, № 1, с. 105.
2 О. Архипенко. Про себе/ Всесвіт, 1968, № 1, с.110.
3 Д. Горбачов. І архаїст, і футурист Олександр Архипенко./Конференція «О. Архипенко і світова культура ХХ століття» Національний художній музей України від 14 грудня 2001 року, с. 15.
4 Я. Лешко. Олександр Архипенко. Візія і тяглість. Український музей Нью-Йорк, 2005, с. 25-29.
5 Громадська думка, № 96, 1906, с. 3.
6 Д. Горбачов. І архаїст, і футурист…, с. 15-16.
7 О. Архипенко. Теоретичні нотатки/ Хроніка 2000, 1993, № 5 (7), с. 208-209.
8 О. Архипенко. Теоретичні нотатки…, с. 214.
9 О. Архипенко. Теоретичні нотатки…, с. 210.
10 О. Архипенко. Теоретичні нотатки…, с. 232.
11 О. Архипенко. Теоретичні нотатки…, с. 227.
12 О. Архипенко. Теоретичні нотатки…, с. 230.
13 О. Архипенко. Теоретичні нотатки…, с. 234-235.
14 О. Архипенко. Теоретичні нотатки…, с. 238-239.
15 О. Архипенко. Теоретичні нотатки…, с. 242-244.
16 О. Архипенко. Теоретичні нотатки…, с. 246-248.
17 О. Архипенко. Теоретичні нотатки…, с. 249.
18 О. Архипенко. Теоретичні нотатки…, с. 250.
19 О. Архипенко. Теоретичні нотатки…, с. 253-255.
20 О. Петрова. Скульптурний портрет епохи/ Дзеркало тижня, 2001, № 48 (372).
21 О. Архипенко. Теоретичні нотатки…, с. 250.
22 О. Архипенко. Теоретичні нотатки…, с. 242.
23 Д. Горбачов. І архаїст, і футурист…, с. 16.
24 А. Шестаков. Волхвування над простором/ Україна молода, 2004, № 34.
25 Archipenko. 1887-1963. Fiftycreativeyears, New-York, 1960,p. 22-23.
26 Л. Корсун. Збагнути Вічність у видимому світі/ Україна молода, 2005, № 151.
Список використаних джерел
1. О. Архипенко. Про себе/ Всесвіт, 1968, № 1.
2. О. Архипенко. Теоретичні нотатки/ Хроніка 2000, 1993, № 5 (7).
3. Д.Горбачов. І архаїст, і футурист Олександр Архипенко./Конференція «О. Архипенко і світова культура ХХ століття» Національний художній музей України від 14 грудня 2001 року.
4. Громадська думка, № 96, 1906.
5. Л. Корсун. Збагнути Вічність у видимому світі/ Україна молода, 2005, № 151.
6. Я. Лешко. Олександр Архипенко. Візія і тяглість. Український музей Нью-Йорк, 2005.
7. Б. Лобановський. Художник і світ речей/ Всесвіт, 1968, № 1.
8. А. Шестаков. Волхвування над простором/ Україна молода, 2004, № 34.
9. Archipenko. 1887-1963. Fifty creative years, New-York, 1960.