Смекни!
smekni.com

Походження календаря (стр. 2 из 3)

Під час цієї боротьби, що йшла зі змінним успіхом, Ра/Мардук став причиною смерті свого молодшого брата Думузи, передав кермо влади своєму братові Тоту, а потім відправив його в посилання, змусив ще одного брата Нергала перейти на сторону супротивника у Війні богів, що в остаточному підсумку привело до ядерної катастрофи. Для історії календаря особливо важливі його мінливі відносини з Тотом.

Як вказувалося вище, у єгиптян був не один календар, а два. Основою першого, чиє походження йде коріннями в доісторичні часи, була Місяць.

Другий календар, уведений через кілька сторіч після встановлення влади фараонів, був заснований на сонячному році тривалістю 365 днів. Всупереч думці, що новий «цивільний» календар був адміністративним нововведенням фараона, ми насмілимося припустити, що й він, подібно першому, був митецьким дітищем богів - різниця полягала лише в тім, що перший був винайдений Тотом, а другий Ра.

Важливою й унікальною особливістю «цивільного» календаря був розподіл тридцатидневних місяців на «декани», тобто періоди по десяти днів, кожний з яких починався гелиакальним сходом певної зірки. Дана зірка (зображена у вигляді бога, що пливе в човні по небу) повинна була вказувати на останній перша година ночі, а після закінчення десяти днів спостереження переносилися на іншу зірку.

Можна припустити, що введення календаря, в основі якого лежали десятиденні періоди, було навмисним актом Ра в його конфлікті, що не припиняється, з Тотом.

Обоє минулого синами Енки, великого вченого ануннаков, і можна сміло припустити, що більшу частину своїх знань вони одержали від батька. Виявлений археологами месопотамський текст підтверджує цю гіпотезу у відношенні Ра/Мардука. Текст починається зі скарг Мардука батькові на недолік знань в області медицини. На це Енки відповідає, що йому більше нема чого дати Мардуку й що він уже навчив його всьому, що знав сам.

Бути може, у відносинах братів були присутня ревнощі? Обоє одержали знання по математиці й астрономії, обоє минулого навчені мистецтву будівництва святилищ; свідченням досягнень Мардука в цих областях служить величний зиккурат у Вавилоні, що - за твердженням «Енума елиш» - був спроектований їм самим. Однак, як свідчить наведений вище текст зі скаргами, в області медицини Мардук уступав братові: він не вмів воскрешати мертвих, а Той умів. Про це говорять як месопотамскі, так і єгипетські джерела. На шумерських малюнках він зображується з емблемою з переплетених змій. Ця емблема належала його батькові Енки, що володів мистецтвом генної інженерії - цілком можливо, що це було зображення подвійної спіралі ДНК. Шумерське ім'я Тота, означає «Владика чистого дерева» і свідчить про його вміння воскрешати мертвих. В одному із шумерських гімнів він названий «Паном зцілення», «Паном, що тримає за руку», «Владикою чистого дерева». Його ім'я постійно зустрічається в магічних заклинаннях, присвячених лікуванню, і в езотеричеських текстах. У серії заклинань і магічних формул Маклу «Про спалювання» йому присвячена ціла табличка під номером сім. В одному із заклинань, присвячених мореплавцям, що потонули, жрець волає до формул «Сирис і Нингишзиди, чарівників і магів».

Сирис - це ім'я богині, що не входить у шумерський пантеон і, цілком можливо, якось зв'язаної із зіркою Сиріус, а в єгипетському пантеоні Сиріус асоціювався з богинею Изидою. У єгипетських міфах саме Той допоміг дружині Осириса взяти в розчленованого на частині чоловіка насіння, від якого Изида завагітніла, а потім народила Гора. Але й це ще не все. У написі на так званій Стелі Меттерниха богиня Изида розповідає, як Той воскресив її сина Гора, що вмер, ужалений отрутним скорпіоном. Почувши її плач, Той спустився з небес - він мав магічну силу, що створила цей мир - і створив чудо. До ночі отрута покинула тіло Гора, і він повернувся до життя.

Єгиптяни вірили, що «Книга мертвих», уривки з якої вирізалися на стінах гробниць фараонів, щоб допомогти померлий перейти в загробне життя, була власноручно написана Тотом. У більше короткій праціі, що єгиптяни називали «Книгою подиху», затверджувалося, що Той, «самий могутній бог», написав її «своїми власними пальцями», щоб подих Ка тривало вічно й життя на Землі не кінчалася.

Із шумерських джерел нам відомо, що такими важливими для фараонів знаннями - умінням воскрешати мертвих - володів Енки. У довгій поемі про подорож Инанни/Иштар у Нижній Мир (Африку), що була володінням її сестри, що була замужем за іншим сином Енки, незвану гостю вбивають. У відповідь на благання її батька Енки впливає на тіло за допомогою випромінювання й звуку, і Инанна оживає.

Очевидно, що в цю таємницю не був присвячений Мардук, і батько, вислухавши його скарги, дає ухильну відповідь. Цього було досить, щоб честолюбний і рветься до влади Мардук відчув ревнощі до Тоту. Відчуття образи й навіть погрози, як видно, було ще більш глибоким. По-перше, саме Той, а не Мардук допоміг Изиде пожвавити розчленованого Осириса (онука Ра) і врятувати його насіння, а потім воскресити отруєного Гора (правнука Ра). По-друге, всі ці події - як свідчать шумерські тексти - привели до союзу Тота й Сиріуса, основи єгипетського календаря й провісника доброчинного розливу Нила.

Чи вичерпувалися цим причини для ревнощів, або в Ра/Мардука були більше вагомі підстави бачити в Тоте суперника, погрозу своєму верховенству? За свідченням Мането, довгий період правління першої династії, що почалася з Ра, закінчився раптово - після короткого трьохсотрічного правління Гора й конфлікту, що ми назвали Першою війною пірамід. Потім правителем Єгипту став не черговий нащадок Ра, а Той, чия династія знаходилася при владі (за твердженням Мането) протягом 1570 років. Це була епоха миру й прогресу, що збіглася за часом з пізнім кам'яним віком (неолітом) на території Близького Сходу - першою фазою цивілізації, що була дарована ануннаками людству.

Чому саме Той, а не інший син Птаха/Енки був обраний для зміни династії Ра в Єгипті? Ключ до розгадки можна знайти в роботі У. Осборна-Молодшого «Religion of the Ancient Egyptians», що затверджує наступне: «Незважаючи на те що в міфології Той належав до богів другого рангу, він завжди залишався прямим породженням і частиною Птаха – первістком верховного бога». Може бути, саме складні закони спадкування ануннаков, коли законним спадкоємцем ставав син від єдинокровної сестри, відтискуючи на другий план первістка (якщо його матір'ю теж не була єдинокровна сестра батька) – саме ними обумовлені нескінченні тертя між Енки (первістком Ану) і Енлилем (сином від єдинокровної сестри Ану), – стали причиною того, що обставини народження Тота якимсь образом загрожували претензіям Ра/Мардука на верховенство?

Відомо, що спочатку династія богів улаштувалася в Гелиополисе, а згодом неї перемінила божественна тріада Мемфіса (після того як Мемфіс став столицею об'єднаного Єгипту). Однак між ними у влади перебувала династія богів на чолі з Тотом. Центром його «культу» був Гермополис («місто Гермеса»), єгипетська назва якого, Хеменну, означає «вісім». Один з епітетів Тота звучав як «Пан восьми», що, на думку Генріха Бругса («Religion and Mythologie der alten Aegypter»), указує на вісім небесних напрямків, у які входять, чотири сторони світла. Можливо, цей епітет пов'язаний з умінням Тота визначити вісім крапок «зависання» Місяця - небесного тіла, з яким асоціювався бог Той.

Мардук, «Бог Сонця», асоціювався із числом десять. У числовій ієрархії ануннаков Ану мав найвищий ранг, шістдесят. Ранг Енлиля рівнявся п'ятдесятьох, а Енки - сорока (тобто менше). Мардук мав ранг, рівний десяти, і саме цією обставиною могло бути обумовлене поява «деканів». І дійсно, вавилонська версія міфу утвору приписує Мардуку винахід календаря, у якому рік складався із дванадцяти місяців, поділених на три частини.

Він рік розділив - накреслив малюнок: Дванадцять місяців зоряних розставив він по трьох.

Це розбивка небес на тридцять шість частин - явна вказівка на введення календаря із тридцятьма шістьма «деканами». В «Енума елиш» цей розподіл приписується Мардуку, тобто Ра.

Міф утвору, що має явно шумерське походження, відомий нам у вавилонському переказі (сім таблиць «Енума елиш»). Цей переказ - за одностайним висновком учених - був призначений для прославляння вавилонського бога Мардука. Тому ім'я «Мардук» було вставлено в оригінальний шумерський текст, замінивши прибульця з далекого космосу планету Нибиру, що одержала ім'я «Пана небес»; крім того, при описі подій, що відбувалися на Землі, верховний бог Енлиль був теж замінений Марчуком. Таким чином, Мардук став очолювати як на Небі, так і на Землі.

Поки не будуть знайдені таблички з оригінальним шумерським текстом міфу утвору (або хоча б його фрагменти), неможливо судити, чи були тридцять шість «деканів» винаходом Мардука, або така розбивка просто запозичена їм із Шумеру. Основним принципом шумерської астрономії був поділ навколишню Землю небесної сфери на три «шляхи» - шлях Ану в центральній частині, шлях Енлиля в північній частині неба й шлях Еа (тобто Енки) на півдні. Уважалося, що ці шляхи являють собою екваторіальний пояс у центрі й два пояси, обмежені північним і південним тропіком. В одній з моїх попередніх книг було показано, що захоплюючий екватор шлях Ану простирається на 30 градусів до півночі й до півдня, а його загальна ширина становить 60 градусів; на шляху Енлиля й Еа теж доводиться по 60 градусів. Отже, у сумі всі три шляхи покривають весь 180-градусний небесний звід від півночі до півдня.

Якщо цей розподіл небесного зводу накласти на розподіл року на дванадцять місяців, то в результаті вийде саме тридцять шість сегментів. Така розбивка - у результаті чого утворилися «декани» - було придумано у Вавилоні.

В 1900 році сходознавець Т. Дж. Пинчес, виступаючи на засіданні Королівського астрономічного суспільства, представив свою реконструкцію месопотамської астролябії. Це був круглий диск, розділений, подібно розрізаному пирогу, на дванадцять секторів і три кільця, у результаті чого все небо виявлялося поділеним на тридцять шість областей (мал. 102). Круглі I символи поруч із назвами вказували на небесні I тіла, а самі назви (широкозахватні) були назвами зодіакальних сузір'їв, зірок і планет - усього тридцять шість. Той факт, що цей розподіл пов'язане з календарем, підтверджували назви місяців, написані у верхній частині кожного сегмента (маркування I від I до XII, починаючи від вавилонського місяця нисанну, зроблена Пинчесом).