Смекни!
smekni.com

Зооморфні зображення на мальованій кераміці культури Кукутень-Трипілля (стр. 3 из 3)

Трипільська культура України, дослідження якої триває понад 100 років розкрила нам великий пласт знань про первісний лад доби енеоліту Східної Європи. Дослідники висувають все нові і нові припущення, які доповнюють картину уявлень про цю культуру. Увага науковців зосереджена на важливих питаннях структури суспільства, питаннях демографії, проявах побуту трипільського населення, як-то планування поселень і житлобудування, питаннях господарства: гончарство, ткацтво, знаряддя праці, металообробка тощо, але найбільш показовим та дослідженим є керамічне виробництво. Кераміка з її яскравою орнаментацією є візитівкою даної культури, оскільки саме дослідження керамічних комплексів, їхні орнаментальні мотиви є основним історичним джерелом, яке дає найважливішу інформацію про цю культуру

У наукових працях ґрунтовно досліджено трипільське гончарство. Нашу увагу привернув столовий посуд, оскільки саме на ньому зустрічаються цікаві нам зображення тварин. Вони з’являються на посудинах у періоді ВІІ/СІ (за Т. Пассек), та пов’язуються з переходом до біконічних та сфероконічних форми. Переважно зустрічаються на грушоподібних посудинах, горщиках, кубках, амфорах рідше на мисках. Перші знахідки трапляються у західному регіону, а на період СІ починають траплятись і на східному, в результаті поширення на весь ареал заселення носіїв культури Кукутень-Трипілля.

Зооморфні зображення представлені досить розмаїто: бик, олень, кози собаки. Рисунки биків, оленів, кіз виконані реалістично. Окрему категорію складають стилізовані зображення собак, які за Л. Богаєвським називають стрічковими. Зображення профільні, виконані контурно, силуетно присутні доповнення (солярні, місячні знаки, рослинність), які допомагають вибудувати їх хронологічно, локально, встановити етнокультурні особливості. Найбільша увага приділена зображенням собак, які домінують на керамічному матеріалі, тоді як решта зображень представлені поодинокими знахідками.

Важливим моментом є відсутність реалістичних зображень тварин в орнаментиці сусідніх культур, лише такі елементи як спіраль, геометричні фігури трапляються у культурах Боян, Гумельниця, Петрешті. Тобто сміливо можна говорити про місцеве походження даного явища. С.М. Бібіков навіть припускає існування трипільського «звіриного стилю»[39].

Показовим є той факт, що на всьому ареалі розселення від Пута до Дніпра ці зображення виникають у розвинений етап (перехід від ВІІ до СІ), але із загальною тенденцією до поступового посилення стилізації рисунка, схематизму образу тварини, що йде із заходу на схід та супроводжується поступовою втратою усвідомлення значення цих зображень. Розосередження посудин як місцевого виготовлення так і імпорту по всьому регіону демонструє тісний зв’язок між поселеннями навіть на дуже великих відстанях.

Окреме питання інтерпретацій зооморфізму. Відсутність прямого зв’язку з міфологічною традицією, відображеною у писемних джерелах, ускладнює дослідницьку роботу і призводить до появи різноманітних тлумачень цього явища, але переважна більшість дослідників все ж схиляється до тези про охоронну функцію даних зображень, що пов’язане з реальним призначенням собаки у господарстві.

Зображення тварин у Трипіллі – дуже цікаве явище, оскільки є суто автентичним за походженням, тому його дослідження мають продовжуватись у науковому руслі, витісняючи безмежну кількість аматорських праць. До цього схиляє велика кількість нового матеріалу, який потребує опису та систематизації. Теза видатного археолога С.М. Бібікова про трипільський «звіриний стиль» має підживити інтерес до даного явища.

Список використаної літератури

1. Балабина В.И. Фигурки животных в пластике Кукутени-Триполья. – М.: Старый сад, 1998. – 270 с.

2. Бібіков С..М. Теріоморфні зображення в орнаментиці Трипілля // Археологія. – 1989. – №2. – С. 6–11

3. Бибиков С.Н. Раннетрипольское поселение Лука-Врубливецкая на Днестре // Материалы и исследования о археологтт СССР. – Москва-Ленеград, 1953. – №38. – 460 с.

4. Богаевский Б.Л. Орудия производства и домашние животные Триполья / ГАИМК. – Л.: Соцэкгиз, 1937. – 312 с.

5. Бурдо Б.Н. Сакральний світ трипільської цивілізації // Энциклопедия «Трипольская цивилизация» 1 том.. – http://vytoky.nm.ru/Start.htm

6. Збенович В.Г. Зооморфные мотивы в росписи керамики культуры Триполье-Кукутени // Археологія. – 1998. – №4. – С. 64–78

7. Збенович В.Г. Ранний этап трипольской культуры на территории Украины / АН УССР. ИА. – К.: Наук. думка, 1989. – 224 с.

8. Косаківський В.П. Зображення тварин на кераміці з трипільського поселення Чечельник // Археологія. – 1994. – №1. – С. 148–149

9. Маркевич В.И. Позднетрипольские племена Северной Молдавии. – Кишинев, – 1981. – 195 с.

10. Мовша Т.Г. Новые данные по идеологии трипольско-кукутенских племен // Первобытная археология. Поиски и находки. – К., 1980. – С. 185–190

11. Рыбаков Б.А. Космогония и мифология земледельцев энеолита // СА. – 1965.– №1. – С. 24–47; №2. – С. 13–33;

12. Рижова С.М. Столова кераміка племен Трипільської культури // Трипільська цивілізація у спадщині України. Матеріали наук.-практ. конфер. – К.: «Просвіта», 2004. – С. 211–219

13. Ткачук Т., Мельник Я. Семіотичний аналіз трипільсько-кукутенських знакових систем (мальований посуд) / Ткачук Т.М., Мельник Я.Г.; Національний заповідник «Давній Галич»; Прикарпатський ун-т ім. В. Стефаника. – Івано-Франківськ: Плай, 2000. – 238 с.

14. Черниш Е.К. Энеолит Правобережной Украины и Молдавии // Энеолит СССР. – М., 1982. – С. 166–320


[1] Богаевский Б.Л. Орудия производства и домашние животные Триполья. – Л., 1937. – С.194

[2] Ткачук Т. Мельник Я. Семіотичний аналіз трипільсько-кукутенських знакови систем . – Івано-Франківськ. – 2000. – С. 104

[3] Бібіков С.М. Теріоморфні зображення в орнаментиці Трипілля//Археологія. – К.,1989. - №2. – С. 8

[4] Богаевский Б.Л. Орудия производства и домашние животные Триполья. – Л., 1937. – С.190

[5] Богаевский Б.Л. Орудия производства и домашние животные Триполья. – Л., 1937. – С.190

[6] apotropei —з грецької мови «той, що відганяє зло»

[7] Бібіков С.М. Теріоморфні зображення в орнаментиці Трипілля//Археологія. – К.,1989. - №2. – С.7

[8] Himner M Ėtude sur la sivilisation prémyseniénne dans le bassin de la mar Noire aprés des fauilles personelles // Swiatowit. – 1933. – T. XIV. – Fig. VIII. (посилання за Бібіковим С.М. Теріоморфні зображення в орнаментиці Трипілля//Археологія. – К.,1989. - №2. – С.9)

[9]. Збенович В.Г Зооморфные мотивы в росписи керамики культури Триполье-Кукутени // Археологія. – 1998. - №4. – С. 73

[10] Ткачук Т. Мельник Я. Семіотичний аналіз трипільсько-кукутенських знакових систем (мальований посуд). – Івано-Франківськ. – 2000. – С. 105

[11] Збенович В.Г. Зооморфные мотивы в росписи керамики культури Триполье-Кукутени // Археологія. – 1998. - №4. – С. 73

[12] Збенович В.Г. Зооморфные мотивы в розписи кераміки культуры Триполье-Кукутени//Археология. – К., 1998. - №4. – С.65.

[13] Бібіков С.М. Теріоморфні зображення в орнаментиці Трипілля//Археологія. – К.,1989. - №2. – С.9

[14] Косаківський В.П. Зображення тварин на кераміці з трипільського поселення Чечельник //Археологія. – 1994. - №1. – С.148-149

[15] Збенович В.Г. Зооморфные мотивы в розписи кераміки культуры Триполье-Кукутени//Археология. – К., 1998. - №4. – С.68

[16] Ткачук Т. Мельник Я. Семіотичний аналіз трипільсько-кукутенських знакових систем (мальований посуд). – Івано-Франківськ. – 2000. – С.112

[17] Маркевич В.И. Позднетрипольские племена Северной Молдавии. – Кишенев, 1981. – С.48. – Рис. 72,1

[18] Бібіков С.М. Теріоморфні зображення в орнаментиці Трипілля//Археологія. – К.,1989. - №2. – С.9

[19] Бібіков С.М. Теріоморфні зображення в орнаментиці Трипілля//Археологія. – К.,1989. - №2. – С.10

[20] Dimitrescu Vl. Notes concernant l'ornamentation peinte zoomorphe et humaine dans les civilizations a ceramique peinte de Roumanie et de la Susiane. – Bucarest, 1931 (посилання за Збеновичем В.Г. Зооморфные мотивы в розписи кераміки культуры Триполье-Кукутени//Археология. – К., 1998. - №4. – С.71)

[21] Nitu A. Decorul zoomorf pictat pe ceramic Cucuteni-Tripolie// Archeologia Moldovei. – 1975. – P.58 (посилання за Збенович В.Г. Зооморфные мотивы в розписи кераміки культуры Триполье-Кукутени//Археология. – К., 1998. - №4. – С.72)

[22] Muller-Kapre H. Handbuch der Vorgeschichte. – Bd.II/2. – 1968. – Taf. 36, 43, 50, 79, 65, 71; 305,36 (посилання за Збенович В.Г. Зооморфные мотивы в розписи кераміки культуры Триполье-Кукутени//Археология. – К., 1998. - №4. – С.77)

[23] Бібіков С.М. Теріоморфні зображення в орнаментиці Трипілля//Археологія. – К.,1989. - №2. – С.10

[24] Збенович В.Г. Зооморфные мотивы в росписи керамики культуры Триполье-Кукутени // Археологія. – 1998. - №4. – С. 74

[25] Бибиков С.Н. Поселение Лука-Врубливецкая // МИА. – 1953. - №38. – С.22-23

[26] Богаевский Б.Л. Орудия производства и домашние животные Триполья. – Л., 1937. – С.194, 227

[27] Рибаков Б.А. Космогонія и міфологія земледельцев энеолита // СА. – 1965. - №1. – С.38

[28] Wilcke E. Die Religien der Indogermanen. Leipzig, 1923. – P. 103 (посилання за Маркевич В.И. Позднетрипольские племена Северной Молдавии. – Кишинев,-1981.-С.159 )

[29] Маркевич В.И. Позднетрипольские племена Северной Молдавии. – Кишинев,-1981.-С144

[30] Маркевич В.И. Позднетрипольские племена Северной Молдавии. – Кишинев,-1981.-С.159

[31] Gimbutas M. The Language of the Goddess. – London, 1989. – P.197 (за Збенович В.Г. Зооморфные мотивы в росписи керамики культуры Триполье-Кукутени // Археологія. – 1998. - №4. – С. 75)

[32]Бурдо Б.Н. Сакральний світ трипільської цивілізації // Энциклопедия "Трипольская цивилизация" 1 том..- http://vytoky.nm.ru/Start.htm. - С.65

[33] Маркевич В.И. Позднетрипольские племена Северной Молдавии. – Кишинев,-1981.-С.144

[34] Рыбаков Б.А. Космогония и мифология земледельцев энеолита // СА. – 1965. – № 2. – С. 25

[35] Балабина В.И. Фигурки животных в пластике Кукутени-Триполья. – М.: Старый сад, 1998. – С.221-222

[36] Маркевич В.И. Позднетрипольские племена Северной Молдавии. – Кишинев,-1981.-С.142

[37] Бурдо Б.Н. Сакральний світ трипільської цивілізації // Энциклопедия "Трипольская цивилизация" 1 том..- http://vytoky.nm.ru/Start.htm. - С.58

[38] Мовша Т.Г. Новые данные по идеологии трипольско-кукутенских племен // Первобытная археология. Поиски и нахідки. – К., 1980. – С.196

[39] Бібіков С..М. Теріоморфні зображення в орнаментиці Трипілля // Археологія. – 1989. – №2. – С.9