Смекни!
smekni.com

Духовне життя та ставлення до людини в Єгипті прадавніх часів (стр. 2 из 5)

У його відсутність брат його підступний Тифон або Сетх, що уособлює безплідність пустелі, хоче царювати на його місці, але всі плани лиходія розбиваються об силу волі і стійкість Ісіди. Осіріс повертається. Тифон робить вид, що обрадувано поверненням брата, але в співтоваристві з Азо, царицею ефіопів, цих споконвічних ворогів Єгипту, запрошує він Осіріса на бенкет, де його чекає погибель.

Під час бенкету приносять чудова труна, що викликає захоплені похвали бенкетуючих. Єгиптяни дуже піклувалися про свої труни і часто ще при житті замовляли собі розкішні труни, чим і можна пояснити це сказання про хитрості, ужитої Тифоном. Тифон повідомляє, що подарує труну тому, хто в ньому вільно поміститься, труна був замовлений їм по мірці брата. Усі присутні пробують поміститися в ньому, але дарма. Настає черга Осіріса: він, нічого не підозрюючи, лягає в нього, а Тифон і його спільники захлопують кришку, заливають її свинцем і кидають труну в Ніл, відкіля він через одне з усть ріки попадає в море.

Таким чином, загинув Осіріс після двадцативосьмирічного царювання. Лише тільки вмирає Осіріс, уся країна оголошується жалібними лементами: до Ісіди доходить сумна звістка про загибель чоловіка; вона облачається в жалобні одяги і відправляється шукати його тіло. Вона знаходить труну в очеретах біля Библа, але, поки вона відправляється за сином Гором, Тифон опановує тілом Осіріса, розрізає його на чотирнадцять частин і кидає шматки в усі рукава Нілу.

Відповідно до переказів, Осіріс, перш ніж стати богом, царював у Єгипті, і пам'ять про його благодіяння змусила його ототожнити з принципом добра, тоді як його убивця ототожнює зло. Ця ж легенда мала і, інше релігійне, моральне, пояснення: Осіріс є призахідне сонце, що убивається або поглина темрявою-мороком. Ісіда - Місяць вбирає в себе і зберігає, скільки може, промені сонця, а Гір - висхідне сонце - мстить за батька, розсіюючи темряву.

Але якщо сонце є видимий прояв Осіріса, те добро є його моральний прояв; коли заходить сонце вмирає, він знову з'являється на обрії в образі Гора - сина і месника Осіріса. Точно так само добро, що гине під ударами зла, з'являється знову в образі торжествуючого добра, в образі зла, що перемогло зло. Осіріс уособлює що заходить, нічне сонце, тому він головує в підземних країнах, судить померлих, і присуджує нагороди праведним і кари грішним душам.

На землі долина Нілу належала добрим богам - Ісіді й Осірісу, тоді як марна і пекуча пустеля, а також злобливі болота Нижнього Єгипту - володіння злого Тифона.

Землеробські племена, що населяли долину Нілу поклонялися Апісу, цьому втіленню Осіріса в образі бика - символу землеробства, і бик був присвячений Осірісу.

А племена пустелі, що кочують , завжди зневажувані осілими жителями міст, уживали для верхівкової їзди осла , і осів - тварина , присвячена Тифону. Але тому що згубні випари боліт є так само добутком злого духу, те їхній втілювали в крокодилі, тварині, а також присвяченому Тифону.

Гір не убив Тифона, тому що зло продовжує існувати на землі, але він послабив його і тим усталив перемогу божественного закону над безладними силами природи.

Осіріс часто зображувався у виді мумії; його звичайні атрибути - гак або батіг, символ влади, і емблема Нілу у виді хреста з вушком нагорі; це втім, відмітна ознака всіх єгипетських богів і називається багатьма вченими - дослідниками міфології ключем Нілу. Іноді ж Осіріс зображується з головою бика .

Ісіду часто змішували в мистецтві з більш древньою єгипетською богинею Хатор, що уособлювала небесний простір, по якому рухається сонце; зображення цієї богині збереглося на капітелях храму в Ден-дере; це голова з коров'ячими вухами, на якій піднімається будинок - символ всесвіт; вона як би коштує на багато прикрашеній чаші, символі вологи, без якої ніщо не могло б існувати на землі. Відмітні ознаки Ісіди - диск, подвійна корона, що означає панування над Верхнім і Нижнім Єгиптом, і рогу на голові .

Коли Гір, перемігши Тифона, привів його до неї в оковах, Ісіда по своїй доброті простила його: тоді розгніваний Гір позбавив її корони і замінив її рогами. Богиня точно так само зображувалася дуже часто з головою корови.

Осіріс був головним богом усього Єгипту, а тому навколо його імені групуються майже всі міфи й алегорії єгипетської релігії. «Усе людське життя, - говорить Мариетт - уподібнювалася древніми єгиптянами ті шляхи, що сонце пробігає по небесному зводі, призахідне сонце, що зникало за обрієм, здавалося їм образом смерті.

Лише тільки наставав урочистий момент смерті для якої-небудь душі на землі, Осіріс повинний був провести неї до життя вічної. Він ототожнюється з нею, проходить з нею разом через всі іспити, призначені цій душі для очищення її від гріха; він же зм'якшував суворих воротарів пекла і боров з чудовиськами, звичайними супутниками мороку і смерті. Нарешті, він же, перемігши морок за допомогою висхідного сонця - Гора, сидів у страшному судилищі смерті і відкривав душі, що очистився, врата вічного житла, і блискуче ранкове сонце, що з'являлося зі світанком на обрії, було символом цього другого народження до життя вічної, що не знає більше смерті».

Осіріс, на думку єгиптян, бажаючи дати людям видимий образ своєї присутності серед них, втілюється в бик Апіса . Коли у священних корівниках Мемфіса з'являвся на світло теля з особливими священними прикметами, жреці негайно ж повідомляли про милостиве втілення Осіріса, і всюди ця звістка викликала народну радість і веселощі. Коли Апіс умирав природною смертю, його з великою пишністю ховалися в підземеллях храму Серапеума, руїни якого тепер знайдені. Якщо ж Апіс досягав двадцяти восьми років, число років Осіріса, його убивали

Богиня Нефтіда була дружиною і разом з тим сестрою Тифона, але вона зволіла іншого брата, м'якого і доброго Осіріса, і від союзу з ним у Нефтиды народився син Анубіс, або Инпу, бог з головою шакала, хоронитель мумій.

Коли Осіріс був убитий Тифоном, Анубіс його бальзамував. На одній з фараоновых гробниць у Фивах зображений Анубіс, що виконує свої сумні обов'язки. Він коштує поруч ложа, на якому лежить мумія. Під ложем коштують чотири судини: у першого замість кришки - людська голова, у другого - голова мавпи-павіана, третій - з головою шакала і четвертий - з яструбиною головою. Ці голови були втіленням другорядних божеств, на обов'язку яких лежала охорона нутрощів померлих , покладених у ці судини . Це зображення зустрічається дуже часто на багатьох надгробних пам'ятниках.

Той - бог з головою ібіса уособлює божественний розум, що створив весь Всесвіт. Він по перевазі бог письмен, тому він також ототожнюється з Меркурієм. Ом же - організатор світу, що розігнав первісний морок, і він же розсіює потемки душі, тобто неуцтво і дурні думки - цих вічних ворогів людства. Ібіс і мавпа - кинокефал, або павіан - присвячені цьому богові.

Ібіс - птах, що з'являється в Єгипті перед розливом Нілу; отже, вона, по єгипетським поняттями знає і передбачає майбутнє. Крім того, коли цей птах їсть, її дзьоб утворить разом з лапами рівносторонній трикутник, тому ібіс уособлює геометрію і всі науки, засновані на ній, і от чому ібіс присвячений Тоту, богові божественного розуму.

В обов'язку цього бога входило спостереження і визначення тієї висоти, до якого повинний був підніматися Ніл в ім'я розливам, отчого залежала родючість у Єгипті і разом з тим і існування його мешканців. ­­На одному з барельєфів у храмі міста Фил зображені жрець або важлива особа прохальних богів про благополучний розлив Нілу. На цьому барельєфі бог Той зображений з головою ібіса, він тримає в одній руці зубцювату лінійку - символ розливу Нілу, а в іншій - очерет, яким збирається відзначити підйом води. Іноді ж Той зображувався в образі мавпи павіана, що пише на табличках.

Єгиптяни вірили в безсмертя душі; це була з незапам'ятних часів головна доктрина єгипетської релігії. Завдяки їй установилися усі своєрідні похоронні обряди і звичаї, а також і всі емблеми , що зображувалися на трунах і надгробних пам'ятниках. Піраміди і храми споруджувалися як усипальниці . У гробниці поміщали портретні статуї як нетлінних двійників покійних , притулків для їхніх безсмертних душ - “ка”. Усередині стіни гробниць рясно прикрашалися розписами і рельєфами, що прославляли власників і розповіли про їхні подвиги в житті.

Безсмертя було обіцяно тим душам, що Осіріс, верховний суддя, визнає праведними. Ці душі повинні були повернутися в їхню тілесну оболонку й оживити її новою життям, не знаючої смерті. Душі ж грішних піддавалися вторинної смерті, за якої випливало небуття. Уся ця доктрина про безсмертя душі ясно виложена в єгипетському похоронному требнику. Ця священна книга, що повинна була знаходитися в кожній труні, складалася з гімнів, молитов і різних похоронних обрядів. Глава друга цієї книги вся присвячена життю, що починається після смерті, а глава сорок четверта ясно і виразно говорить про те, що ця нова життя буде безсмертна. Це-ті принципи разом із санітарними мірами, обумовленими кліматичними вимогами країни, увів звичай бальзамування тіла для збереження його від розкладання і псування, або ж для того, як говорить текст требника, «щоб душу могла знову з'єднатися зі своїм тілом». На одному надгробному пам'ятнику у виді стовпа (стела) у Булакським музеї померлий, ставши перед Верховним Суддею, говорить наступне, як говорить напис: «Я прив'язаний до бога моєю любов'ю, я нагодував голодуючого, подав води прагнучий, одяг позбавленого одягу і дав притулок безпритульного». Ці слова, у яких виражене прагнення до вищої моральної досконалості, є на цьому пам'ятнику не випадковим одиничним явищем, говорить Мариэтт, зустрічаються досить часто на надгробних пам'ятниках, так що їхній можна вважати звичайною повсякденною молитвою.

Бог Той зображувався завжди в сценах суду над душами і зустрічається дуже часто на надгробних пам'ятниках. Він часто зображувався з богинею Пахт, або Сехмет, богинею з левиною головою. Іноді, утім, вона зображувалася з головою кішки, тому що Пахт, богиня правосуддя, стає злісною левицею для грішників, для праведних же вона є такою же ласкавою, як кішка.