Смекни!
smekni.com

Література Латинської Америки (стр. 5 из 5)

У романі "Сто років самотності", опублікованому в 1967, - декілька вимірювань, і читати його, зрозуміло, можна no-разному. Сторіччя - як історичний, культурний, життєвий, метафізичний цикл? Ну що ж, до будь-якого прочитання, передуючи йому, можна сказати, при цьому зовсім не лукавлячи, що і такий підхід цілком допустимий.

Є в романі і сто років нової історії Колумбії: від мірної чверті минулого сторіччя, коли країна звільнилася від іспанського владицтва, до кінця першої третини нашого століття, коли проходять масові розстріли страйкарів.

Є і парабола довгого людського життя, чарующе-беспечной і мятущейся одночасно, і в останню хвилину тієї, що прозріває власне призначення, закладене в самому народженні. Є в романі і антично-біблейська підбивка, міфологічно бездонна і карнавальний травестірованний, як це було чудово доведено якщо ще не ста роками, то вже чвертю сторіччя самотніх творчих осяянь багато і багато колумбійських, росіян, французьких, іспанських і бог знає яких ще цінителів творчості Гарсіа Маркеса по обидві сторони Атлантики. Мотиви долі, ключової в старогрецькій трагедії, інцеста, гріхопадіння, потопу, апокаліпсичні ноти останніх сторінок романа несуть величезне навантаження, тим більше що кожен з них як би подвоюється, оскільки піддається смеховому переосмисленню. Навіть у такому, здавалося б, складеному і органічному для романа епізоді, як винищування сімнадцяти синів Буендіа, оживає старогрецький міф про Ніобе, гордовитості, що стала символом, і в той же час нестерпного страждання, на очах у якої Аполлон і Артеміда вражають стрілами всіх її дітей.

Фатальний, незборимий потяг один до одного тітки і племінника підводить межу під довгою низкою народжень і смертей представників роду Буендіа, нездібних прорватися один до одного і вирватися до людей з порочного круга самоти. Рід присікається на апокаліпсичній ноті і в той же час на щасливій парі, яких не було ще в цьому роду диваків і маніяків. В зв'язку з цим незайве пригадати, що сумне затверджував, проповідував і від чого застерігав Н. А. Бердяєв: "Природне життя підлоги завжди трагічне і вороже особі. Особа виявляється іграшкою генія роду, і іронія родового генія вічно супроводжує сексуальним акт". Важко звільнитися від відчуття, що перед нами не одне з можливих тлумачень романа Гарсиа Маркеса, тим часом написано це було російським філософом ще в 1916 році. Відзначимо попутно, що остання нота "Ста років самотності" - не пустий звук для російського, точніше, петербурзької свідомості. "Петербургу бути пусту" - ключовий мотив міфу про Петербург, вистражданого старовірами і переозвученого Достоєвським і символістами. Міф про місто, яке зникне з лиця землі і буде стертий з пам'яті людей. Роман міг би називатися і інакше - без слова "самотність", - і проте важко назвати іншу тему, яка так само вабить письменника і пронизує всю творчість Гарсиа Маркеса, як невідбутну самоту його героїв. Тема самоти схожа на музичний мотив, що повторюється, в нескінченній симфонії його творчості. Проте лише в романі "Сто років самотності" ця тема стає центральною і, як би розбившись на тисячі осколків, додає кожному з його персонажів своє, несхоже на інших, але така ж самотня особа. Самота смерті, про яку повідав Мелькиадес ("Він дійсно побував на тому світі, але не міг винести самоти і повернувся назад"), самота влади, що підпорядкувала собі одного з найобдарованіших в роду Буендіа, - Ауреліано ("Заплутавшись в пустелі самоти своєї неосяжної влади"), самота старості, в яку на довгі роки занурилася найпривабливіша з героїнь, - прародителька Урсула ("у позбавленій світла самоті своєї глибокої старості"), самота неприступності, жертвою якої стала Амаранта ("Амаранта закрилася в спальні, щоб до самої смерті оплакувати свою самоту"), - кожен з героїв роману настільки неповторюваний і яскравий, що виявився здатним на свій шлях і свою частку. Пустеля самоти, по якій вони безцільно бродять, тверда його шкаралупа, яку вони намагаються продовбати, - ключові мотиви роману і постійні нагадування про їх нездатність до тепла і солідарності, про що, вже після виходу роману, відповідаючи на здивовані питання журналістів, неодноразово говорив сам Гарсіа Маркес. Є, втім, в розмові про самоту і точка відліку - творча, якщо неминуча самота творця, чи маємо ми мужність в цьому собі признатися чи ні, лежить в основі того таїнства, якому приречений художник і яким він одаровує читача. Гарсіа Маркес цією мужністю володіє. У інтерв'ю, даному в 1979 році Мануелю Перейре, кореспондентові журналу "Bohemia", він сказав: "Вважаю, що якщо література - продукт суспільний, то літературна праця абсолютно індивідуальна і, крім того, це найсамотніше заняття в світі. Ніхто не може тобі допомогти написати те, що ти пишеш. Тут ти абсолютно один, беззахисний, немов потерпілий корабельну аварію посеред морить".

Далеко не випадково спочатку Гарсіа Маркес хотів дати своєму роману, відомому як "Сто років самотності", який ніяк не міг осилити і все відкладав для кращих часів, інша назва - "Будинок". Життєвий цикл, відведений роду Буендіа, неухильно рухається до свого кінця, у міру того як приходить в запустіння Будинок . Він приходить в занепад і руйнується, не дивлячись на всі титанічні і безуспішні спроби дряхліючої Урсули протистояти цьому процесу, підсумку, що невблаганно насувається. У будинку не вистачало тепла, не хапало його, по суті, навіть Урсуле, і всі його численні мешканці дійсно лише мешкали в нім, а не жили. Пригадаємо Арсенія Тарковського: "Живите в будинку і не звалиться будинок". Цікаво, що вже в найперших розповідях Гарсиа Маркеса виразна ця тема - тема проклятого будинку і приреченості сім'ї, нездібної зупинити біг часу.

Прокляття будинку - необорімий страх родичів, що поріднилися, знайти хвостате потомство, з хрящовими гачками і пензликами на кінці. Щоб обдурити долю, Урсула, прародителька, взагалі готова була відмовитися від продовження роду. Та і потім, переконувавшись, що розплата все відкладається, вона, проте, раз у раз жахалася принаймні чотирьом смертним гріхам, що підпорядкували собі членів її сімейства: війна, бійцівські півні, погані жінки, маревні ідеї. Спопеляючі пристрасті і маревні ідеї виявляються серцевими і душевними свинячими хвостиками, появи яких так побоювалася Урсула і про появу яких - і перш за все у свого сина, Ауреліано - вона, по суті, здогадалася. Далеко не випадково ми читаємо про героя, якому довелося розв'язати тридцять дві війни, порушити всі свої угоди із смертю і відкрити врешті-решт переваги простій життя, що він "вивалявся, як свиня в гної слави". "Ти поступаєш так, - закричала йому його мати, коли дізналася, що він віддав наказ розстріляти свого друга, - немов народився зі свинячим хвостом". На цьому крихкому і прекрасному світі диваків, анахорета і баламутів всі його мешканці народилися зі свинячими хвостиками. Всі вони, кожен по-своєму, вивалялися в гної, хто слави, як Ауреліано, хто неприступності, як Амаранта, хто жорстокості, як Аркадіо, хто ненажерливості і марнотратства, як Ауреліано Другий, хто зніженій збоченості, як Хосе Аркадіо.


Висновки

Латиноамериканська література - література народів Латинської Америки, для яких характерні спільність історичного шляху (колонізація після вторгнення європейців і звільнення більшості з них після скидання колоніалізму в 19 ст.) і загальні риси соціального життя. Для більшості латиноамериканських країн характерна також спільність мови - іспанського, і звідси - вплив іспанської культурної спадщини. Частково має місце, окрім цього, португальський вплив, як в Бразилії, і французьке, як на Гаїті, що позначилося також на мові. Складність культурних процесів, що відбуваються в Латинській Америці, полягає в трудності самоідентифікації як окремих народів, так і всього регіону в цілому.

Загалом літературу Латинської Америки ми можемо розділити на кілька основних періодів:

Література доколумбового періоду;

Література епохи конкісти (1492-1600);

Розквіт колоніальної літератури (1600-1808);

Література ХІХ ст.;

Модернізм (остання чверть ХІХ ст. – 1910рр.);

Література ХХ ст.

Серед літераторів Колумбії ми можемо назвати небагато тих, що відомі у світі. Хіба що – Хорхе Ісаакс, Хосе Асунсьон Сільва, Гільєрмо Валенсіа, Хосе Аустасіо Рівера і, звичайно, Габріель Гарсіа Маркес.

Найвизначнішим представником колумбійської літератури є Габріель Гарсіа Маркеса. У даній роботі ми розглянули його роман «Сто років самотності». Чи є він похмурою притчею про людство? Звичайно ж немає, не дивлячись на апокаліпсичні ноти фіналу, на міфологічний розмах узагальнень, на всю серйозність розмови про сенс людського життя, не дивлячись на те, що роман, без сумніву, прозвучав як застереження. І трагізму, і серйозності розмови, і застереженню, і апокаліпсичним нотам в романі Гарсіа Маркеса незмінно супроводить сміх. У одному з інтерв'ю Гарсіа Маркес сказав: "Коли-небудь ми візьмемося за розбір "Ста років самотності", повісті "Полковникові ніхто не пише", "Осяй патріарха" і тоді побачимо, скільки жартів, забав, веселості, радощі роботи закладено в цих книгах, тому що не можна створити нічого великого ні в літературі, ні в чому-небудь взагалі, якщо не випробовувати щастя, створюючи це, або принаймні не вважати це засобом досягнення щастя". Тому з таким же успіхом можна сказати, що сміху, жартам, грі, забавам у творчості Гарсіа Маркеса супроводить серйозність розмови про вічні, нерозв'язні питання, про людське призначення.

Більш того, розмові про зникнення з лиця землі роду Буендіа, "бо тим пологам людським, які приречені на сто самоти, не призначено з'явитися на землі двічі", сміх супроводить ще і тому, що, всупереч зникненню, сміх відвіку сприяє переходу із смерті в життя. "Ми бачили, - затверджувало С. Я. Пропп, - що сміх супроводжує перехід із смерті в життя. Ми бачили, що сміх створює життя, він супроводить народженню і створює його. А якщо це так, то сміх при вбиванні перетворює смерть на нове народження, знищує вбивство. Тим самим цей сміх є акт благочестя, що припиняє смерть в нове народження".


Список використаної літератури

1. Гарсиа Маркес Г., Варгас Льоса М. Писатели Латинской Америки о литературе. М., 1982. С. 126.

2. Варгас Льоса М. Амадис в Америке // Писатели Латинской Америки о литературе. С. 314.

3. Земсков В. Б. Габриэль Гарсиа Маркес. М., 1986. С. 63.

4. Леви-Стросс К. Структурная антропология. М., 1983. С. 206.

5. Ильин В. Н. Шесть дней творения. Париж, 1991. С. 20.

6. Бердяев Н.А. Философия свободы. Смысл творчества.М.,1989. С.411.

7. Фрэзер Д. Д. Фольклор в Новом Завете. М., 1985. С. 123-124.

8. Достоевский Ф. М. Полн. собр. соч.: В 30-ти т. Л., 1981. Т. 22, С.92.

9. Пропп В. Я. Фольклор и действительность. М., 1976. С. 188.

10. Голосовкер Я. Э. Логика мифа. М., 1987. С. 36.

11. Цит. по: Истинная свобода. — 1920, № 1. С. 13.

12. Дьяконов И.М Архаические мифы Востока и Запада. М.,1990. С. 33.

13. Эйхенбаум Б. Лев Толстой: Семидесятые годы. Л., 1974. С. 32-33.

14. Кутейщикова В., Осповат Л. Новый латиноамериканский роман. М, 1983. С. 370.