Смекни!
smekni.com

Роль народного декоративно-прикладного мистецтва в естетичному розвитку учнiв (WinWord 7.0 На укр. яз)

ВСТУПНА ЧАСТИНА

1.1

На заняттяхдекоративниммалюваннямз першокласниками,вчитель повиненмати на увазіуспіхи, якідосягли учнів дитячих садах.На уроках малюваннянеобхідноактивно залучатитвори народногомистецтва,вивчати прийомипензлевогорозпису, розвиватиестетичнесприйняттядітей.

Змістдекоративноїроботи в початковихкласах значноускладнюється.Вже в першомукласі на урокахдекоративногомалювання учніповинні отриматипевні естетичнізнання : пронародну глинянуіграшку, провиразні прийомирозпису. Відбуваєтьсяподальшасистематизаціяумінь та навичоку створеннівласних композиційузора.

В процесіпед.керевництвадитячим декоративниммистецтвом

на урокахорганічновписуетьсягрупа методичнихприйомів, якізнаходятьзастосуванняв роботі з дітьмидитячого сада: питально-відповіднабесіда протвори народногомистецтва ;усне малювання,яке створюєсюжет, котрійпотрібне вирішуватидекоративнимизасобами; прийомипензлевогорозпису; використовуванняаплікаціі, якелемента, якийорганізуєдекоративнукомпозиціюі як засіб пізнаннядійсності длядекоративногоузагальнення.

В підсумкуна заняттязображувальниммистецтвомв молодшихкласах вчительповинен прийматидо уваги сенсорнийта естетичнийдосвід, придбанийдитиною в дитячомусаду. Звідсиактивне залучанняна уроки декоративноїроботи природньогоматеріала дляпоширеннядосвіда учнівза спостереженнямдійсності.

Вчительповинен вмітиз’єднати розвитокмислення тамовлення учнівмолодших класівз естетичнимпізнанням тахудожнім розвитком.Знайомствоучнів навітьіз звичайнимихудожнімипредметамиповинно бутипривідом длясерйозноїрозмови просутність естетичногоу мистецтвіта дійсності,про становленнясучасного стилюта моди, проспецифікусистеми зображувально-виразних засобівдекоративно-прикладногомистецтва нарівні з іншимивидами мистецтва.

ОСНОВНА ЧАСТИНА

2.1 Значеннянародногодекоративно-прикладного

мистецтва

Значеннядекоративногомалювання взагальномупрцесі навчаннядуже велике,в особливостів перших класах,в яких дітивперше починаютьсистематичнозайматисямалюваннямпід керівництвомвчителя. Впершихта в слідуючихкласах учні,в процесікористуютьсяолівцем тапензлем, отримуютьтехнічні навички,які поступовоускладнюютьсяз кожним рокомв міру того, якдіти оволодіваютьпевною сумоюнавичок. Декоративнемалювання приумові правильноорганізованоїпланомірноїроботи розвиваєнаряду з технічниминавичками, якімають, безумовно,велике значенняв малюванні,і творчі здібності.

Такимчином , декоративнемалюванняпокликане дляздійсненнязадач, які маютьвелике значенняв навчаннімалюванню :

1) розвитоктворчих здібностейучнів, почуттякольору, ритмуі композиції- розміщеннямалюнку наплощині.

2) розвитоктехнічнихнавичок.

Змістдекоративногомалювання -малюванняузорів, якімають певнепризначення: узор в смужці,узор в прямокутнику,узор в колі таінші. Малюванняузорів починаютьз вправ, потімпереходятьдо узору : запроваджуєтьсяпочаток ритмуі ставитьсязадача організаціїповерхні узорашляхом введеннякольору. Малюванняузорів потребуєчергуванняоднакових заформою та кольоромелементів, якіскладають ритм.Повторенняоднакових заформою та кольоромелементівможливі заумовою уважноїта точної роботи.Діти поступовозвикають дотого, що потрібнезрівнюватита встановлюватисхожість тарізницю міжповторюючимисяелементамиузора, визначатиправильністьу формі елементів(наприклад:прямокутник,коло, рискавизначеноїдовжини таінше). В силуцього декоративнемалюваннястановитьсядобрим засобомтренуваннярук та очей;воно розвиваєвміння координуватироботу рукита ока, які вподальшомунабувають всебільше та більшезначення вмалюванні. Крімтого, малюванняузору потребуєвдумливоговідношеннята акуратностів праці.


2.2.Змістзанять здекоративно-прикладногомистецтва.


Педагогічнацінність пізнаннянародного тадекоративно-прикладногомистецтвапояснюютьсяслідуючимиважливимипричинами:твори цих видівмистецтвадозволяютьвиховуватиу школярахпевну культурусприйняттяматеріальногосвіту, сприяютьформуваннюестетичноговідношеннядо дійсності, допомогаютьглибже пізнатихудожньо-виразнізасоби іншихвидів зображувальногомистецтва.

Предметнийсвіт, оточуючийлюдину, змінюєтьсянезви-чайношвидко: виробництвотоварів у різнихкраїнах подвоюєтьсяприблизно кожні15 років.

Необхіднопрактичноспрямовуватихудожні нахилишко-ляра так,щоб це допомоглов організаціїжитла, одягу,розкриватиестетичнезначення творудекоративно-прикладногомистецтваминулих епохі сучасногочасу. Знайомствошколярів здекоративноюобразністю,особливо утворчостінародних майстрів,сприяє розвиткуу них естетичноговідношеннядо дійсності.Джерела декоративноївиразностінародногомистецтва вумінні майстрівестетичноосмислюватиприроду.

Значеннятворів декоративного- прикладногомистецтва дляформуванняхудожньогосмаку обумовлюєтьсяще й тим, що вних специфічнопереломлюютьсявиразні засобиінших видівзображувальногомистецтва -живопису, графіки,скульптури,архітектури.Так, в російскиххудожніх лаках( лакова мініатюра)переважаєживописнийпочаток. Томуі в техницірозпису цихвиробів зберігаютьсятакі живиписніприйоми, якподмальовокта лессіровки,які надаютьособливу звучністьта виразністьколористичнійгамі розпису.В деяких видахдекоративно-прикладногомистецтва - кераміці, художньоїобробці дерева,каменю, кісткита рогу - переважаютьскульптурніякості ( наприклад,всесвітньовідома богородськадерев’янаіграшка). Миповинні допомогтидітям зрозумітихудожній задумтвору, пояснитиосновні принципидекоративно-прикладногомистецтва, якевиявляетьсяпоперше внеобхідностівзаємозв’язкуформи предметуз його функциональнимпризначенням,по- друге вспіввідношенніформи та матеріалу,і по- третє - форми та прикрас.

Прикладиорнаментальнихкомпозицій,які виконанімайстрами врізних матеріалахіз застосуваннямрізної технікиобробки формипредмета дозволяєвчителю простота зрозумілопознайомитимолодших школярівз єдністю естетичногота функціональногов створюванніхудожньої речі,виділити прийомидекоративногоузагальнення,пояснити, щокожна річ створюєтьсядля людини іживе в тісномувзаємозв’язкуз іншими речами.Людина з розвиненим художнім смакомздатна розумітиі цінити стильовуєдність предмету,відчуватизв’язок декоративногомистецтва зестетичнимивимогами свогочасу, або минулихепох. Тому такважливо розвиватиздатність учнівбачити річ узв’язку з іншимиречами та потребамилюдини.


2.3

Різноманітнісюжети селянськогота міськогопобуту майстриписали у вільнійпензлевійманері. Сучаснімайстри успадкуваливибірковітрадиційнімотиви : квіти,коні, птахи (див. мал. 1). Вибірвиробів бувзначно мінливимта розширеним.Розпис виконуєтьсямаслянимифарбами подереву та кольоровомуфону.

Пружнівітки та букети,складені ізяскравих декоративнихкольорів, надаютьцим речам незабутнійоблік. Майстернаносить легкі,впевнені мазки,не удаваючисьдо докладногоконтуру.

Вся композиція візерунка будуєтьсякистю. Прийомидекоративноїрозподілкикольорів - розанівта купавок - відпрацьовувалисьна протязібагатьох десятиліть.

Цікаво розібрати прийоми, задопомогою якихнародний майстершвидко та впевненнонаносить квітковийузор. Розан ікупавка виражаютьнайголовнішіознаки, якиприсущі багатьомквітковимрослинам, - віночокіз пелюстків,яскраво вираженийцентр квіткита інші. Декількоманевпевненимиколовими рухамипензля майстервизначає силуетквітки у формікола. Яскравіта щільні закольором, цірізнокольоровікруги швидконаносятьсяна поверхнюприкрашаємогопредмета такимчином, що заразже становитьсязрозумілимкомпозиційнийзадум квітковогорозпису. Кругидля розанароблятьсяпобільше, длякупавки - поменше.Цей початковийетап роботинад композицієюрозпису майстраназиваютьподмальовком,або замальовком.

Слідуючийетап - визначенняцентра квітки.У розана центрмалюють в серединіквітки. У купавкивін зміщуєтьсявліво, або вправо.Визначну привабністьквітам надаютьпелюстки, виконанінапівкруглимидужками. Щоботримати дужку,її починаютьпрописуватикінчиком пензля,а потім сильнимнажимом.

Завершальнийетап розпису- оживка, аболінійна розділкаплями. В городецькомурозпису вонавиконуєтьсячастіше за всебелілами. Задопомогоюелементарнихзасобів декоративногорішення : силуета,лінії та ритму- досягаєтьсяестетичназначимістьвиробу.

Завданнядля учнів будуютьсятак, щоб навітьна першомуступеню знайомстваучнів з прийомаминародногорозпису не булопрямого наслідування.

Декоративнімотиви різнихприкрас нижегородськихізб виконувалисьособливимиприйомамирізьби. Це рельєфна,глуха різьба.Місцеві майстриназивають їїкорабельною,або долбленою.

Рослинний орнамент являвся головним мотивом глухоїрізьби. Середвіток, квітіврозміщувалисьфантастичніособи : птахСірін, русалка- берегиня, леви( див. мал. 2,3,4).

Якщошкола знаходитьсяу невеликомумістечку, деще збе -

реглисядерев’янібудинки з різьбою,можна піти наекскурсію, щобдіти уважнороздивилисядерев’янемереживо таоцінили майстерністьрізчиків.


2.4.

Прививченніполхов-майданськогорозпису відчиняєтьсясвоєріднийсвіт народногомистецтва.Дерев’яніточені гриби,матрьошки,свистульки,солонки покриваєяскравий, буйнийрозпис із крупнихквітів та листківвперемішкуіз гронами ягідсмородини тавинограда.Зустрічаютьсяв розпису ісільські пейзажі,птахи та тварини(див.мал.5).

В розпису переважають чисті , локальнітона.Змішуяжовту з синьою, отримуютьнасиченийзелений колір,алая із жовтою- дають червоний.

Визначнучарівністьта завершеністьрозпису надаєуміле

використовуванняприйомів лесіровки( накладанняодного прозорогокольровогошару на інший). Цей прийомособливо помітенв самому відомомута самобутньомурозпису - квітиз наводкою.

Колорит майданських виробів , особлива манера народногописьма, приваблюютьбагатьох.

Після вправ, в якихдіти познаютьприйоми полхов- майданського розпису, можнарекомендувативикористовувативраження відвиробів майданцевдля самостійноїроботи учнівнад композицієюузора, якийприкрашаєтарілочку, абокруглу салфетку,при цьому вчительповинен пояснитиособливостіузора в колі,який компонуєтьсяінакше, ніж уполосі чи вквадраті.


2.5

Казковийсвіт народноїіграшки особливоблизкий дітям: коні, барашки,свині, качечкине можуть залишитиїх байдужими.Цікаво спостерігатиреакцію молодшихшколярів нанародні іграшкив міській школі. Бо саме в умовахсучасного містадіти відірванівід природи,вони рідшебачать свійскихтварин. Якезахопленнянаписане наобличчах учнів,коли в класіна столі вчителяз’являєтьсявеселе, яскравеіграшковеглиняне стадо.Димковськуіграшку неможна поплутатиз іншими ліпниминароднимиіграшками,дякуючи їїколориту, простотіта нехитростіобразу. Це, першза все, сніжної білизни фон,на якому написанпростий узоргеометричногохарактеру:кружки, крапки,полоски. Як ігородецькімайстри, димковськінаносять узору вільній пензлевійманері. Вониполюбляютьнасиченийколір: червоно-алий,малиновий,синій, золотисто-жовтий,фіолетовий,особливо святковосяючі на біломуфоні іграшок(див.мал.6). Вжепри першомузнайомствідітей з димковскоюіграшкою вчительпрагне роз’яснитидітям її естетичнуцінність, акцентуязв’язок формиіз матеріалом,узора - з формоюпредмета.

Дляпрактичноїработи післябесіди продимковськуіграшку півника- каталку вибираютьне випадковою.Щоб розвинутиу дітей свідомевідношеннядо створеннядекоративнихречей на основіпереробкиреальної форми,ефективнішеза все за основувзяти образ,який викликаєу дітей визначніемоції. Півник- найулюбленішийгерой багатьохказок.

Знайомствоз народньоюіграшкою іперші уявленняучнів про декоративнезображеннязвірів та птахівв ліпці закріплюютьсяна прикладііграшок - свистулекз послідуючимрозписом.

Кожен з учнів можеуявно створитиобрази дійснихптахів абозвірів ( уявленняпам’яті ). Обсвистульці- свині, коні -качалці у дітейне має готовихуявлень. Щобскласти ескізтаких іграшокдитині потрібноперероблятисвої уявленняпам’яті.

Розглядаючиз дітьми народніглиняні свистульки,потрібно

звернутиувагу на змінизовнішньогообліку птаха,або звіра, щобіграшкой можнабуло користуватисяяк свистком.

Вчителю слід ознайомитиучнів з деякимиприйомами ліпкинародної іграшки.


2.6

Орнамент як невід’ємний елемент художньо- образногорішення роздивимосьна прикладідвох видівглиняної іграшки- сучасноїфілімонівськоїта опошнянської( див. мал. 7 ).

Врозфарбовціфілімонівськоїіграшки (Тульськаобласть)

домінуютьінтенсивнийчервоний тамалиновийкольори, якігорять ще яскравішевід сусідстватемно- синьогота зеленого.Орнамент розписупростий : вузькірисочки - полоски,де-не-де ялинковівітки, або графічнийдревній символсонця - розетки,круги, ромби,характернідля вишивання,розпису тарізьби прялок.Простий талегкий узордобре сполучаєтьсяіз витонченимивидовженимиформами філімонівськихсвистульчек.

Колоритопошнянськоїіграшки ( Полтавськаобласть ) обумовлентехнологієюрозпису посудув цьому центрінародних промислів.Майстри тутдуже добревміють виявлятивиразні можливостіблискучихглазурей, вільнонанести узорна глинянифігурки.

Узорв росписуфілімонівськоїта опошнянськоїіграшок неможливо уявитипоза пластичноїоб’ємної формиглиняних виробів.Зображенийпоза предмета,він втративби естетичнийсмисл та виразність як елементхудожньогообразу.

Яксвідчить дослідроботи з учнямимолодших класів,народна глинянаіграшка завждинесе великеестетичнезадоволеннядітям. Черезіграшку народниймайстер залучуєдитину до мистецтва.Цей вид народногомистецтвачинить впливна сучасність.


2.7

Більше70 років томуназад в художнюмайстерню підМосквою привезлиіз Японії фігуркуіграшковоголисого дідуся- фукуруму. Лялькарозкривалася,в ній знаходилосяще декількафігур, вкладениходна в одну.Іграшка всімсподобалась.І наші майстривирішили зробитисвою дерев’януляльку. Першаматрьошкаскладаласяіз восьми фігур.Зображувалавона дівчинкув хустці тасарафані, зчорним півнему руках.

Матрьошкироблять в Полховськоммайдані,Семенові,Загорську.Велике значеннядля художньогозавершеннямалюнка маєконтурка, тобтотонкий малюнокчорною фарбою( див. мал. 8 ).

Відчуття злиття розписуз тугою, точеноюформою матрьошкиособливо емоціональнодіти зможутьпережити, якщона уроках працівони отриматьбілі заготовкиіз дерева тарозпишуть їхвідповидносвого замислу.Про таку радістьскладанняхудожньоговиробу кажутьроботи, виконанісеменовськимиучнями.

Зустрічідітей із дерев’яноюіграшкою - мактрьошкою

допоможутьоживити і позакласнуроботу. Одниміз застосуваньможе послугуватипроведеннядитячого свята- конкурса “Малюємо хороводматрьошок ”.Мета свята втому, щоб вчитель,залучая учнівстарших класів,організувавгрупу учнівмолодших класіввеселого і

гарногозмагання вмалюнках наасфальті, щобхоровод бувнарядним тагарним.


2.8

Розписніжовті підноси,які радуютьоко своєю гроюяскравихфарб,благороднимблиском лакованоїповерхні, виразністювільного кістевогорозпису, поправу відносятьсядо числа найцікавішихвиробівдекоративно-прикладногомистецтва.Талантнародних майстрівперетворюєскромні виробидомашньогопобуту в

нарядніприкраси житла.Батьківщинацих подносів-село Жостево.

Сьогоднівисоко оцінюєтьсявклад майстрівЖостово в розвитокі збереженнядекоративноїсистеми письма,заснованноїна поетичномувідчутті природи.Творчістьрізних майстрівзбагачує

єдинийстиль жостоковськогомистецтва (див.мал.9).Змінивсяхарактер письма, але техніката технологіявиробництвав багатьомзбереглася.

Живописна підносахмаслянимифарбами починаєтьсяз підмальовка.Слідуючимишарами фарбмитець виділяєтемні та світлімісця розпису, будує об’єм, уточнює формизображення.Всі формиоконтуріваються тугою линієюкреслення.Розписанийпіднос

сушать,потімйого бортиприкрашаютьмілким орнаментом(уборною).

Жостовськіпідноси прикрашаютьсявільно та декоративно написанимиквітковимизображеннями-барвистимибукетами,вінкамита гирляндами,широко покладенимина чорний абокольоровийфон.Крупніквіти окружаютьсябільш меншими і

зв’язуютьсяміж собою гнучкимистеблями талистям.

Розпис підносів являєтьсятакож відображеннямцього цікавого і своєрідногоквітковогостилю. На йогоформування,мабуть, впливаві розпис фарфора,і квітковіузори в прикрашаннітканин . Зображенняквітів та фруктівотримали більшуузагальненість,лаконізм таяскраву красочність.

Дітям,для більш емоційного сприйняття,потрібно розповідатиі показуватина прикладіпорівняння( наприкладХохлому таЖостов); а такожвикористовуватисхематичнутаблицю ритмічногорішення композиціїв колі.

Післятакого поясненнядіти захопленопишуть своїескізи

підносів.На партах увсіх затонірованіпідноси.К цьомууроку учніповинні вільноволодіти пензлем(за допомогоюсистеми завданьна основі народногомистецтва).Спочаткувони малюютьзамальовки,після- визначаютькомпозиціюу вигляді кольоровихплям; і лишепотім починаютьпромальовуватидеталі.


2.9

ТвориХохломи дужеполюбляютьПрості по формідерев’янічашки,мискирадують окобагатим узором.Топо золотому

фонув’ється орнаментіз трав та ягід,то на чорномуабо червономуполі, наче виходячиз глибини, мерехтятьзолоті листякудріни. Хох-

ломськойорнамент існуєне одну сотнюроків; розвиваючись,вінзберігає своїтрадиційніоснови.Хохлома-один із древніхросійськиххудожніхпромислів,якийнесе в собіхарактерніриси народноїкультури.

Хохломськийрозпис називаютьпламенним тазолотим. В цьомує конкретнахарактеристиката перекази:полум’янатому,що основнийв розпису червонийколір і тлму,що розфарбованийпосуд гартуєтьсяу полум’ї гарячоїпічки.А золотавона від того,щопроста по матеріалупосуда блищить,якзолота. Для

Хохломихарактернідві різновидностіорнамента:розписверховий тапід фон.Малюнкиверховогорозпису наносятьсямазками пензляна поверхнюфона,утворюючилегкий ажурнийузор.К їх числувідносяться:трав’янийрозпис з червонимита чорнимитравками,гілочкамита кустиками.Розписпід фон маєзолотистийсилуетниймалюнок,оточенийчорним абочервоним фоном.Його виконуванняпочинаєтьсяз нанесінняконтурнихобрисів мотивів,апотім зафарбовуєтьсянавколишнійфон.В роботуз дітьми,інколи,понавчанню традиційнимприйомам письмавключаютьсясамі майстрихудожньгопромисла.Такутурботу проестетичневиховання дітейтрудно переоцінити.Від уважнихдитячих очейне вислизнеі те,як тримаємайстер пензель,якимбуває нажимв пензлі,колипишеться листок,іколи наноситьсяштриховка врозпису кудріна.Вучнів виховуваютьсядивні почуттяоб’ємної форми та почуттякомпозиційнихсхем розташуванняна ній орнамента.Втаких умовахприродньо іпрсто відбуваєтьсяпередача досвідута знань, дітипочинаютьрозуміти,щомистецтво тапраця невіддільніодне від одного.


2. 10


Чарівнемистецтвопалєшан виниклона основідревньоросійськогоживопису.Умовністькольору,ювелірнаоздоба деталейтворенимзолотом,казковийхарактер розписута орнаментальнаїї трактовкатипові длядревньоросійськогоживопису.Виблискуючи,немовдорогоціннекаміння,виробиіз чорного лакане можна сплутатині з чим.Кольоровіплями зображення,сплавленів дивну гармонію,мерцаютьіз глибин чорногооксамитовогофону. Палехськамініатюравідрізняєтьсярізномаїттямсюжетів нафольклорні,історичніі сучасні теми.

Майстри лакової мініатюриуспішно розробляють композиціїна теми російськихнароднихказок,легенд.

Працюючи з вчителями у школі, автор неодноразово був присутнійна уроках,колиучням демонструвалислайди,якірозкриваликрасоту творівобразотворчогомистецтва.Кожен раз вражаєсила естетичноговпливу світловихкартин на учнів.Так було і науроці,якийзнайомив учнівдругого класуз творчістюпалєшан. Наекрані,спалахуяяскравимибарвами,заміщувалиодна одну казковікартини:” Пушкінськіказки”,” Садко“ та багатоінших.

Коженучень-глядачзалишаєтьсяв класі неначенаодинці звиникненнимзненацька передним чарівнимзображенням.Нічогоне заважаєуважно роздивитися яскраву картинку.Вчительне квапитьдітей, учнісамі захочутьрозповісти,що особливоїх вразило вхудожньомурішенні відомих казок (див.мал.11).Коли улягутьсяперші враженняучнів,вчительможе повідомитиневеличківідомості ізхудожньогожиття палєшан.


ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА


Роль народногодекоративно-прикладногомистецтва вестетичномурозвитку учнівдуже велика:

1) розвитоктворчих здібностейдитини

Розфарбовуючималюнок, дитинапочинає більшевідчувати колір(вона помічаєнайважливішийколір,якийхарактеризуєтой чи іншиймалюнок; чигармонуютькольори міжсобою); вчитьсяправильнорозміщуватизображенняна площині.

2) розвитоктехнічнихнавичок

Дитина оволодіває різними прийомами малюваннярозписів,взалежностівід їх виду.

3) вихованняінтересу дозображувальноїдіяльності.

Якщо вчитель зможе правильноорганізуватироботу на уроках- дитина дійснозацікавитьсяне тільки цимвидом діяльності,ай мистецтвомвзагалі.Бонароднедекоративно-прикладнемистецтвонайцікавішета найближчедо дитини (особливо,якщоце не тількипапер, а й різніпредмети,якіможна розфарбовувати).Томув дитини виникаєінтерес,заохоченістьта бажанняпрацювати.

І якщовчитель дійснозміг зацікавитидітей цим видоммистецтва, товін може вважати,що майже зацікавивдітей мистецтвом взагалі.


ЛІТЕРАТУРА:


Ростовцев Н.Н. “Методика викладання зображувального

мистецтвав школі “, М,Просвещение,

1980

Шпікалова Т.Л. “ Народнемистецтво науроках декоратив-

ного малювання “,М;Просвещение,1979.


ПЛАН


I. Вступна частина

1.1 Загальні відомості пронавчання декоративно-

прикладномумистецтву.

ІІ.Основна частина

2.1 Значеннянародногодекоративно- прикладно-

гомистецтва.

2.2 Змістзанять з декоративно- прикладногомис -

тецтва.

2.3 Городець- центр народногохудожньогомис -

тецтва.

2.4 ПолховськийМайдан - центрнародного худож

ньогопромислу.

2.5 Кіров- центр вробництвадимковськоїіграшки.

2.6 Філімоново,Опошня - центринародних худож-

ніхпромислів.

2.7 Матрьошки- як вид декоративно-прикладного

мистецтва.

2.8 Жостево- центр народного художнього про -

мислу.

2.9 ЗолотаХохлома.

2.10 Палєх- центр народногохудожньогомистецт -

ва.

ІІІ.Заключна частина.