6. Реалізація творчих можливостей учнів щодо використання кольору як мови мистецтва натюрморту, засобу емоційного вираження та створення художнього образу відбувається на творчому етапі образотворчої діяльності молодших школярів. Якщо інші рівні забезпечують функціонування окремих аспектів творчого процесу у формуванні основ живопису у молодших школярів засобами натюрморту, то творчий – спрямований на кінцевий результат. Критеріями оцінки впливу досвіду оцінюючої діяльності на формування збагаченого художнього сприймання творів живопису в складних структурних композиційних утвореннях, емоційно-образного вираження живопису на етапі реалізації цілісної системи навчання основ виконання натюрморту молодшими школярами нами були визначені три рівні підготовки учнів – високий, середній і низький:
7. Результати констатуючого експерименту підтвердили гіпотезу, що використання запропонованої системи завдань на основі експериментальної методики формування навичок відчуття кольору та практичної передачі кольору у процесі виконання натюрморту на уроках образотворчого мистецтва у початковій школі позитивно вплинули на формування відповідних навичок образотворчої діяльності в учнів експериментального класу. Проведення експериментального дослідження дало змогу оцінити ефективність використання пропонованої системи вправ та завдань і простежити динаміку процесу удосконалення умінь і навичок образотворчої діяльності порівняно з навчанням дітей в контрольному класі.
Таким чином, пропонований підхід здатний забезпечити оптимальний розвиток навичок виконання натюрморту у процесі формування уявлень про твори живопису на уроках образотворчого мистецтва у початкових класах.
1. Державна національна програма «Освіта» (Україна XXIстоліття). - К.: Райдуга, 1994. – 112 с.
2. Национальная доктрина развития образования// Освіта. - 2002. - №26 (4984). – 96 с.
3. Концепція загальної середньої освіти (12-річна школа) // Педагогічна газета. - 2002. - Січень. - №1. - С. 4-7.
4. Концепція національного художнього виховання дітей, учнівської та студентської молоді в умовах відродження української національної культури // Освіта.- 1995.- 6 верес.
5. Алёхин А.Д. Изобразительное искусство: художник, педагог, школа. – М.: Педагогика, 1984. – 254 с.
6. Антонович Є.А., Проців В.І., Сенд С.П. Художні техніки в школі. — К.: ІЗМН, 1997. – 312 с.
7. Барвінок І. Визначення рівня розвитку естетичної культури у школярів // Почат. шк.- 1999.- №5.- С.59-61.
8. БедаГ.В. Основы изобразительной грамоты. – М.: Наука, 1979. – 168 с.
9. Беда Г.В. Живопись. - М.: Просвещение, 1986. – 190 с.
10. Беда Г.В. Основы изобразительной грамоты в начальной школе. - М.: Просвещение, 1981. – 124 с.
11. Беличко Ю.В. Український живопис. - К.: Мистецтво, 1989. - 191 с.
12. Беседы о живописи в школе. – М.: Искусство, 1966. – 96 с.
13. Бєлкіна Е. Виховання мистецтвом // Мистецтво та освіта.- 2001.- №2.- С.36-38.
14. Бучинський С.Л. Основи грамоти з образотворчого мистецтва. – К.: Мистецтво, 1981. – 178 с.
15. Васильєва О., Поклад І. Розвиток творчої особистості дитини в образотворчій діяльності // Мистецтво та освіта. - 2002.- №2.- С.42-43.
16. Виноградова Г. Малювання з натури. – К.: Рад. школа, 1976. – 118 с.
17. Вільчинський В.М. Образотворче мистецтво. 1-2 класи. - К.: Рад. шк., 1991. - 128 с.
18. Волков Н.Н. Цвет в живописи. - М.: Искусство, 1984. - 320 с.
19. Волошина Н.Й. З теоретичних засад естетичного виховання учнів засобами мистецтва // Педагогіка і психологія.- 1996.- №3.- С.9-18.
20. Выготский Л.С. Психология искусства. – М.: Искусство, 1986. – 573 с.
21. Гандзій П.А., Левицький Ф.Д. Уроки малювання: Посібник для вчи-теля. – К.: Рад. школа, 1975. – 224 с.
22. Глушанская В.П., Маркова В.Ф., Смирнова Л.Ф. Рисование с методикой преподавания. - М.: Просвещение, 1971. - 127 с.
23. Дейнека А.А. Учитесь рисовать. - М.: Изд-во Акад. художеств СССР, 1961. - 224 с.
24. Дейнеко М.Г. Уроки образотворчого мистецтва у 3 класі. – К.: Освіта, 1980. – 144 с.
25. Демченко І. Творчий розвиток молодших школярів засобами образо-творчого мистецтва // Рідна школа. – 2002. – №6. – С. 62-64.
26. Демченко І.І. Діагностування творчого розвитку молодших школярів засобами образотворчого мистецтва // Дизайн-освіта 2003: досвід, проблеми, перспективи. матеріали Всеукраїнської науково-методичної конференції. Зб. матеріалів – Харків: ХДАДМ, 2003. – С. 251-260.
27. Єрьоміна О., Сердюк І. Формування естетичного сприйняття творів мистецтва: З досвіду роботи // Мист. та освіта. – 2000.- №1.- С.39-41.
28. Задорожний В.І., Боровиков О.Я. Уроки образотворчого мистецтва. 1-3 класи. - К.: Рад. шк., 1972. - 151 с.
29. Кальнинг А.К. Акварельная живопись. - М.: Искусство, 1968. - 76 с.
30. Кириченко М.А. Учіться малювати. - К.: Рад. шк., 1987. - 58 с.
31. Кузин B.C. Основы обучения изобразительному искусству в школе. – М.: Просвещение, 1977. - 207 с.
32. Кузин В.С. Изобразительное искусство и методика его преподавания в начальных классах. – М.: Искусство, 1977. – 264 с.
33. Лепикаш В.А. Живопись акварелью. - М.: Изд-во Акад. художеств СССР, 1961. - 114 с.
34. Лунячек Й. Основы изображения с натуры. - К.: Изд-во АН УССР, 1961. - 127 с.
35. Любарська Л. Уроки образотворчого мистецтва // Початкова школа. – 2002. – №9. – С. 50-55.
36. Любарська Л.М. Виховні можливості образотворчого мистецтва // Поч. школа. – 1986. – №2. – С. 55-59.
37. Люблінська Г.О. Дитяча психологія. - К.: Вища школа, 1974.- 354с.
38. Масленникова З.Д. Работа красками в школе.-Л.: Учпедгиз, 1959.–80 с.
39. Милюков А.А. Организация натурных постановок на уроках изо-бразительного искусства в школе. – М.: Просвещение, 1978. – 112 с.
40. Никанорова Н.П. Наглядное пособие и оборудование для занятий изобразительным искусством. – М.: Педагогика, 1975. – 136 с.
41. Павлинов П.Я. Каждый может научиться рисовать. – М.: Педагогика, 1966. – 216 с.
42. Павлов В.П. Сучасна українська акварель. - К.: Мистецтво, 1978. –39 с.
43. Парнах М. Уроки изобразительного искусства // Искусство в школе. – 2001. – №3. – С. 57-60.
44. Програма для загальноосвітніх закладів: Образотворче мистецтво: 1-4 кл. – К.: Шкільний світ, 2001. – 84 с.
45. Програми для середньої загальноосвітньої школи. 1-4 класи. – К.: Початкова школа, 2006. – 432 с.
46. Процив В.И., Кириченко Н.А. Уроки изобразительного искусства. – К.: Рад. школа, 1984. – 368 с.
47. Проців В.I., Кириченко М.А. Уроки образотворчого мистецтва в 1-3 класах. - К.: Рад. шк., 1984. - 188 с.
48. Рагозіна В. Особистісно зорієнтований підхід до діагностики розвитку учнів у процесі художнього виховання // Рід. шк.- 2001.- №1.- С.50-53.
49. Ревякин П.П. Техника акварельной живописи. - М.: Госстройиздат, 1959. – 221 с.
50. Ростовцев Н.Н. Методика преподавания изобразительногоискусства в школе. - М.: Агар, 1998. – 251 с.
51. Савченко О.Я. Дидактика початкової школи. – К.: Абрис, 2002.-368с.
52. Сизова А. Формирование цветовосприятия как проблема художествен-но-эстетического воспитания школьников // Мир образования – образование в мире.- 2002.- №1.- С.187-192.
53. Сухомлинський В.О. Вибрані твори: У 5 т. - К.: Рад. шк., 1973. - Т 3. – 464 с.
54. Трач С.К. Уроки образотворчого мистецтва. 1 клас. - Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2007. – 112 с.
55. Трач С.К. Уроки образотворчого мистецтва. 2 клас. - Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2007. – 96 с.
56. Трач С.К. Уроки образотворчого мистецтва. 3 клас. - Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2007. – 104 с.
57. Трач С.К. Уроки образотворчого мистецтва. 4 клас. - Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2005. – 120 с.
58. Ушинський К.Д. Вибрані твори у 2-х т. – К.: Педагогіка, 1976. - Т. 1.- 124 с.
59. Щолокова О. Концепція художньо-естетичного розвитку школярів в системі освітньої галузі “Мистецтво” // Мистецтво і освіта. - 1999.- №8.- С.62-63.
Додаток А
Тема. Малювання натюрморту з натури "Овочі і фрукти".
Мета. Провести бесіду про один із жанрів образотворчого мистецтва — натюрморт; вчити дітей малювати натюрморт з натури, правильно розміщуючи предмети і передаючи розміри, форми, пропорції і колір предметів; розвивати уміння самостійно працювати з фарбами, вільно їх змішувати, правильно користуватися пензлями, палітрою.
Обладнання. Таблиці з методичними розробками виконання натюрморту аквареллю та дитячі малюнки, репродукції творів художників З. Хеди "Сніданок із крабами", П. Сезанна "Натюрморт із драпіровкою", А. Матісса "Червоні риби", Ф. Мапайла "Новий хліб, овочі і фрукти".
Хід уроку
I.Організаційна частина. Повідомлення теми і завдань уроку.
На цьому уроці ми ознайомимося з одним із жанрів образотворчого мистецтва — натюрмортом. Дізнаємося, що означає це слово, розглянемо натюрморти відомих художників і самі спробуємо створити натюрморт.
II. Робота над темою уроку.
1.Вступна бесіда.
Подивіться на ці репродукції картин. (Учні переглядають картини протягом 1—2 хв.) На них зображено звичайні речі. Ті, що оточують людину, з якими вона має справу кожен день; квіти, плоди, їжа, предмети побуту — ось що найчастіше опиняється у центрі натюрмортів. У перекладі з французької слово "натюрморт" означає "мертва натура". На таких картинах речі самі розповідають про себе, запрошують глядача помилуватися їхньою красою, формою, кольором.
Світ речей у натюрморті — це завжди і світ людини, бо речі розповідають про свого хазяїна, його думки, почуття, відношення до життя. Малюючи натюрморт (якісь предмети побуту), художник може відтворити характер їхнього власника, зовнішні риси життя певної Історичної епохи.
Натюрморти виконуються в різноманітних техніках: мозаїкою, аквареллю, гуашшю, кольоровими і простими олівцями, тушшю, олійними фарбами.
А тепер ще раз подивіться на репродукції картин художників, що працюють у жанрі натюрморту. Слово "репродукція" — латинського походження і означає відтворення поліграфічними (друкарськими) та іншими засобами творів образотворчого мистецтва.