З другого боку, потрібно старанно уникати заохочення дітей, нагороджуючи їх речами, які їм подобаються... або даруючи їм гроші.., привчаючи бачити в них своє щастя.
§ 64. Дозвольте звернути увагу на одну річ, яку я вважаю помилкою звичайного методу виховання: вона полягає в навантаженні дитячої пам'яті різноманітними правилами й приписами, котрі часто бувають недоступними розумінню дітей і завжди ними забуваються.
§ 65. Я знав батьків, які завалювали своїх дітей такою купою правил, що бідні малюки не могли запам'ятати й десятої їх частини, а тим паче — виконати.
§ 66. Природні обдаровання кожної дитини мають бути розвинуті до можливих меж, але спроба прищепити дитині щось поза цими межами буде лише безплідною працею або завжди викликатиме неприємне враження вимушеності й манірності.
§ 81. Довгі промови й філософські роздуми в кращому разі викликають у дітей здивування та збентеження, але нітрохи не навчають їх.
§ 82. Найпростіший, найлегший і разом з тим найефективніший спосіб виховання дітей і формування їхньої зовнішньої поведінки — показати наочним прикладом, як слід чинити і чого треба уникати.
Цей метод слід застосовувати не лише поки діти малі, а й у подальшому. Можливо, це найкращий метод, яким батько може користуватися стільки, скільки вважатиме за потрібне. Бо ніщо не западає так непомітно й так глибоко в душу людини, як приклад.
§ 89. Погані приклади, безперечно, діють сильніше хороших правил, тому батьки й вихователі мають оберігати своїх вихованців від впливу поганих прикладів, особливо — небезпечних.
§ 108. Любов до знань, допитливість у дітях потрібно так само турботливо заохочувати, як протилежні бажання стримувати й приглушувати. Навчання слід починати з пробудження інтересу до знань. Знання повинні мати практичний характер.
Джон Локк виступав проти схоластики, формалізму, зубріння і вважав, що дитину слід вчити розуміти, узагальнювати, доводити, мислити. § 110. Учіть дітей легко й вільно ділитися зі своїми друзями тим, що в них є, і переконайте їх на досвіді, що найщедріша людина завжди виявляється найбагатшою (до того ж користується визнанням і схваленням), і тоді вони швидко навчаться бути щедрими. Зробіть це предметом змагання між дітьми, щоб вони старалися перевершити один одного у щедрості.
Таких настанов наші діти ні від батьків, ні від вихователів та вчителів давно не чули. Навпаки, мати, виряджаючи сина до школи, дає йому сніданок чи яблуко і застерігає: «З'їж сам, ні з ким не ділися!».
§ 130. Усі ігри й розваги дітей мають бути спрямовані на розвиток у них хороших і корисних звичок.
§ 147. Навчати дітей читати й писати, засвоювати науки Дж. Локк визнавав необхідною, але не головною справою: «Впевнений, що ви вважатимете абсолютним дурнем того, хто добропорядну чи мудру людину не поставить набагато вище великого вченого».
Воля розуму дуже корисна як у ділових, так і в наукових заняттях, і той, хто набуде її, матиме велику перевагу легкості та швидкості в усіх обраних ним заняттях власного розуму.
Сподіваюся, що думки, погляди й поради Джона Локка — видатного філософа й педагога — стануть корисними батькам та вчителям у справі навчання й виховання дітей з наймолодшого віку та в здійсненні педагогічного всеобучу батьків.
2.3 Педагогічні ідеї Жан-Жака Руссо з проблем сімейного виховання
Французький філософ і письменник Жан-Жак Руссо (1712-1778) належить до найвидатніших і найвідоміших педагогів світу. Головний пункт його педагогічної програми — «природне виховання». Ж.-Ж. Руссо вважав, що на людину впливають три чинники виховання: природа, люди, предмети і явища. Кожний із чинників виконує властиву йому роль: природа — розвиває здібності й почуття, люди—навчають, як ними користуватися, предмети і явища — збагачують досвід. Усі разом вони забезпечують природний розвиток дитини. Завдання вихователя — згармонізувати дії цих чинників.
Під природним вихованням Ж.-Ж. Руссо розумів природовідповідне (з урахуванням віку дитини) формування на лоні природи. Свої роздуми та спостереження, поради і рекомендації, в яких закладено величезний філософський і педагогічний зміст, Ж.-Ж. Руссо подав у чудовому романі-трактаті «Еміль, або Про виховання» (1762), що складається з чотирьох книг. Спробуємо хоча б у скороченому вигляді передати його зміст. У передмові автор радить: «Насамперед добре вивчіть ваших вихованців, бо ви абсолютно їх не знаєте». А далі наголошує: «Найдурніші з нас...шукають в дитині дорослого, не думаючи про те, чим вона буває раніше, ніж стати дорослим».
Перша книга «Еміля...» охоплює період з моменту народження дитини до засвоєння нею мови:
• Після народження дитину насамперед обмивають теплою водою... Ця звичка до купання повинна зберегтися на все життя.
• Ж.-Ж. Руссо категорично виступав проти сповивання новонароджених дітей у пелюшки, які перешкоджають кровообігові, заважають дитині рости й міцніти, калічать її тіло. Країни, де закутують дітей в пелюшки, кишать горбатими, кульгавими, кривоногими, рахітичними людьми.
• Продукуючи та годуючи дітей, батько виконує лише третину свого покликання. Він зобов'язаний роду людському дати людей, суспільству — суспільних людей, державі — громадян. Хто не може виконати обов'язків батька, той не має права бути ним. Виховання людини починається разом з її народженням. Раніше ніж говорити, раніше ніж чути, вона вже навчається. Досвід іде попереду уроків.
• У перший рік життя, коли пам'ять та уява ще бездіяльні, дитина буває уважною лише до того, що в цей час впливає на її відчуття. Вона хоче до всього доторкнутися, все взяти до рук. Не заважайте цьому бажанню — воно дає їй перший досвід найнеобхідніших знань.
• Дитина, коли починає говорити, має чути лише такі слова, які може зрозуміти, і вимовляти лише такі, які може вимовити виразно. Друга книга «Еміля...» охоплює період дитинства до 12 років (з часу засвоєння дитиною мови). Цей період Ж.-Ж. Руссо називає «сном розуму», коли провідну роль у становленні дитини відіграють почуття:
• Коли діти починають говорити, вони вже менше плачуть. Це природний крок уперед. Одна мова замінюється іншою.
• Я не тільки не намагався б захистити Еміля від синців, навіть був би дуже незадоволений, якби він ніколи не падав і ріс, не знаючи болю. Хай він бігає по галявині і падає хоч сто разів на день, тим краще для нього: він швидше навчиться підніматися.
• Любіть дитинство, будьте уважні до його ігор і забав, до його милого інстинкту! В людині потрібно бачити людину, а в дитині — дитину.
• Не будьте щедрими на відмови, але й не відміняйте їх ніколи.
• Знаєте, який найпевніший спосіб зробити вашу дитину нещасною? Це привчити її не знати ні в чому відмови.
• Природа хоче, щоб діти були дітьми до того, як стануть дорослими. Дорослі — це ті ж діти, зіпсовані вихованням.
• Спілкуйтеся з вашим вихованцем відповідно до його віку. Ніколи не наказуйте дитині — нічого у світі, абсолютно нічого! Не допускайте у неї навіть гадки, що ви претендуєте на якусь владу над нею. Хай вона знає, що вона маленька й слабка, а ви сильні і все необхідне залежить від вас.
• Дозволяйте із задоволенням, відмовляйте з жалем, але всі ваші відмови нехай будуть безповоротні. Найгірший спосіб виховання — це змусити дитину вибирати між її волею і вашою.
• Hе слід братися за виховання дитини, коли не вмієш вести її куди хочеш.
• Не давайте вашій дитині жодних словесних уроків. Вона має отримати їх лише з досвіду.
• Пам'ятайте, що перш ніж ви насмілитеся взятися за формування людини, вам самому необхідно стати людиною. Треба, щоб у вас самих був взірець, який дитина має наслідувати.
• Є два роди брехні: брехня на ділі, яка стосується минулого, і брехня в помислах, що стосується майбутнього.
• Якщо ви хочете, щоб дитина дотримувала слова, будьте скромними у своїх вимогах.
• Поважайте дитинство і не поспішайте судити про нього ні з хорошого, ні з поганого боку. Хіба стрибати, гратися, бігати цілий день означає нічого не робити? Та вона за все своє життя не буде такою зайнятою! Із легковажних дітей виходять звичайні дорослі.
• Пам'ятайте, що дитинство — сон розуму.
• Відсутність звички думати в дитинстві віднімає цю здатність і на всю решту життя.
• Вам ніколи не вдасться виховати мудреців, якщо будете вбивати в дітях пустунів.
• Дитина має робити тільки те, що хоче, але вона повинна хотіти тільки того, чого ви від неї хочете.
• Вередування дітей — це не справа природи, це наслідок поганого виховання.
• Перша стадія у розвитку розуму — це розуміння чуттєве. Воно і є основою для розуміння розумового. Перші наші вчителі філософії — наші ноги, руки, очі. Замінити все це книжками — не означає навчати нас мислити. Це означає навчати нас користуватися чужим розумом, багато чому вірити і нічого не знати із власного досвіду.
У третій книзі «Еміля...» Ж.-Ж. Руссо описує «третій стан дитинства», роки формування інтелекту свого героя — від 12 до 15 років. Головною метою виховання Еміля стає розвиток критичного, самостійного мислення. Прислухаймося до порад видатного педагога:
• Зробіть вашу дитину уважною до явищ природи, і ви скоро виховаєте в неї любов до знань.
• Дитиною потрібно, звісно, певною мірою, керувати, але керувати дуже мало, у непомітний для неї спосіб.
• Якби дитина ніколи не помилялася, вона так добре не навчалася б.
• Якщо дитина сама звертається до вас із запитанням — відповідайте стільки, скільки потрібно для того, щоб виховати в неї цікавість, а не перенасичувати її.
• Ваша справа — зробити навчання доступним для дитини, мудро зародити в неї бажання вчитися і дати їй засоби задовольнити його.
• Праця — неминучий обов'язок людини, яка живе в суспільстві.
Четверта книга присвячена вихованню Еміля після досягнення ним 15 років. Саме з цього віку, вважає Ж.-Ж. Руссо, слід починати основне у вихованні — вчити любити людей: