На дошці - малюнки двох лабіринтів.
Ведучий. Казкові персонажі Колобок та біле ведмежа Умка пішли на прогулянку. Але їх спіткало лихо: вони заблукали. Щоб допомогти персонажам казок потрапити додому, команди мають знайти шляхи у лабіринтах. Якщо команда швидко і правильно знайде шлях, вона отримує 2 бали. Якщо шлях визначено правильно, але команда зробила це повільніше, ніж її суперниця, вона отримує лише 1 бал. Хто з гравців команд готовий показати шлях казковому персонажу, піднімає руку. (Ведучий визначає, хто відповідатиме і викликає цього гравця до дошки).
2 конкурс. Математична естафета.
Ведучий. Наступним змаганням буде математична естафета.
Математична естафета - це змагання команд. Команди шикуються у дві колони. За сигналом ведучого перші гравці підбігають до дошки, де записано приклади, розв’язують перших 2 і повертаються до своєї команди. Торкаються рукою наступного гравця, після чого той приймає естафету і прямує до дошки розв’язувати наступні 2 приклади. І так до завершення. Виграє команда, яка швидше і правильніше виконала завдання.
Завдання для першої команди Завдання для другої команди
34+17 44-26 66+19 37-28
45-29 24+67 84-38 23+69
61-17 59+18 81-13 29+16
70-31 20-16 92-44 100-17
52+28 33+28 73+17 34+58
Ведучий. Підсумовувати цей конкурс будемо так: за правильно розв’язані приклади кожна команда отримає 5 балів, якщо гравець припустився помилки, з команди знімається 1 бал. Крім того, якщо команда розв’язала всі приклади без помилок і зробила це швидше від команди-суперниці, їй додатково присуджуються ще 2 бали.
А тепер, поки команди трохи відпочинуть, змагатимуться болільники.
3 конкурс. Рибалки.
На набірному полотні розміщено приклади, закриті фігурками рибок.
45+5 23+18 78+13
63-25 84-29 58-34
Ведучий. Я викликатиму на сцену болільників (одного - з команди "Сонечко", другого - з команди "Усмішка". учасників можна визначати за допомогою жеребкування). Болільник знімає рибку з дошки і розв’язує приклад, що схований за нею. Команда, болільники якої "зловили" риби більше, отримує додатковий бал.
4 конкурс. Розв’яжи задачу-вірш.
Болільники команд для своїх суперників підготували по три задачі-вірш. Зараз ми їх послухаємо. Кожен з учнів розкаже вірш-задачу. Болільники команди-суперника слухають цю задачу і розв’язують її. Учні, які знайшли відповідь, піднімають руку. (Ведучий вибирає, хто з болільників піде відповідати). Якщо учасник дає правильну відповідь, команда отримує 1 бал. Тобто, всього команди можуть набрати в цьому конкурсі по три бали.
Вірші-задачі
Подув вітер, лист зірвав. А сердиті 5 індиків
Та іще один упав. Взули нові черевики.
Потім ще упало 5. Рипу-рипу походжають.
Поможіть порахувать. Скільки всіх, вони не знають.
(1+1+5) (2+2+2+2+2)
Гнав Івась телят до річки - 10 хлопчиків завзято
Сім бичків і три телички. Про щось сперечались
Хай вони поп’ють води, Двох покликали до хати,
Полічи теляток ти. Скільки їх зосталось?
(7+3) (10-2)
Посадив татусь Миколи 1
3 мавпочок у клітках -
18 штук квасолі.
Дорослі є і мавпи-дітки,
9 виткнулось з землі.
Дорослих мавп у клітці - 5.
Скільки штук ще не зійшли?
А скільки там є мавпенят?
(18-9) (13-5)
Ведучий. Команди відпочили і тепер продовжать змагання. Зараз ми перевіримо, як вони вміють розв’язувати задачі.
5 конкурс.
На дошці розміщено короткі записи задач.
Ведучий. Прослухайте уважно умови задач.
Задача для команди "Сонечко".
Качка важить 2 кг, півень - 3 кг, індик важить на 6 кг більше, ніж качка і півень разом. Скільки важить індик?
Задача для команди "Усмішка".
Порося важить 16 кг, ягня - на 12 кг легше, ніж порося. А лоша на 43 кг важче, ніж ягня. Скільки важить лоша?
Кожна задача на 2 дії. Гравцям треба записати ці дії, виконати обчислення і пояснити, про що дізналися у кожній дії. Капітани призначають хто з гравців їхньої команди розв’язуватиме задачу.
За правильний розв’язок задачі команда отримує по 3 бали. Якщо команда розв’язала задачу швидше, ніж команд-суперниця, їй додатково присуджують ще один бал.
6 конкурс. Розгадай ребус.
Ведучий. Наступний конкурс - для болільників. (Учасників також можна вибирати за допомогою жеребкування). Ваше завдання - розгадати ребуси. (Викликаються по черзі три болільники кожної команди, вони відповідають з місця). За кожний правильно розгаданий ребус команда отримує 1 бал.
7я (сім’я) 100 ляр (столяр)
Ті 100 (тісто) 40 а (сорока)
Ак 3 са (актриса) ві 3 на (вітрина)
7 конкурс капітанів.
Ведучий. Наступний наш конкурс - конкурс капітанів. Зараз ми з вам визначимо, хто з наших капітанів уважніший. У мене в руках "Загадковий пакет". У ньому знаходяться різні геометричні фігури. Капітани (по черзі) за моїм завданням, не дивлячись у пакет, а тільки опустивши в нього руку, повинні знайти там відповідну до назви геометричну фігуру. Виграє той, хто найбільше правильно знайде геометричних фігур. За перемогу в цьому конкурсі команда отримує 3 бали.
8 конкурс. Жива нумерація.
Ведучий. У цьому конкурсі візьмуть участь змішані команди, бо до команд ми додамо по кілька болільників. Всього за кожну команду виступатиме по 10 учасників. Скільки болільників треба запросити до кожної команди? (Правильно, ще по 5 учнів).
На грудях кожного гравця буде одна з 10-ти цифр. Гравці команд сідають на стільці, відповідно зліва і справа від двох пар стільців, на яких "записуватимуться" числа. Кожній парі учнів треба буде сісти так, щоб цифри на їхніх грудях утворювали назване число (чи потрібну відповідь). До стільців гравці не біжать, а йдуть після команди ведучого: "Можна йти". За перемогу в цьому конкурсі команда отримує 3 бали.
Завдання.
1. Записати числа: 18, 23, 45.
2. Записати числа, кожне з яких на 4 більше від: 6, 20,9.
3. записати відповіді прикладів:
70+10; 72-2; 14+25.
9 конкурс (команд). Знайди невідомі слова.
Ключове слово працівник
1 2 3 4 5 6 7 8 9.
Ведучий. Кожній команді треба знайти по три зашифровані слова. Для цього необхідно розв’язати приклади. Відповідь у прикладі - це номер букви у ключовому слові. Записпвши букви у порожні клітинки, за стрілкою (зверху вниз) можна буде прочитати зашифроване слово. Капітани команди обирають учасників для виконання цього завдання (3 слова - 3 учні). За перемогу в ньому конкурсі команда отримує 3 бали.
Для першої команди.
13-10 |
10-9 |
14-9 |
1+1 |
4 | ц |
2+3 | |
14-7 | |
12-9 |
19-17 |
15-10 |
5+4 |
Ведучий. На цьому наше математичне свято завершується. Підведемо підсумки змагань. Команда "Сонечко" набрала 20 балів, а команда "Усмішка" - 18 балів. Виграла команда "Сонечко". Ваші оплески переможцям.
Вручення призів.
Зразок екскурсії з математики, що пропонує Н.І. Багрій та З.М. Литовченко.
Тема. Екскурсія до парку.
Мета. Уточнити та узагальнити знання учнів з вивченого матеріалу і показати їх практичне застосування, розвивати дитячу спостережливість, уміння аналізувати, зіставляти, порівнювати.
Дана екскурсія проводиться зі школярами першого року навчання після того, як вони ознайомляться з поняттями "один", "багато", "кожен", "всі", "більше", "менше", "раніше", "пізніше", із взаємним розташуванням предметів у просторі, геометричними фігурами та навчатися лічити до 10.
Перед початком екскурсії класовод ознайомлюється з місцем проведення - парком. Він має форму круга, огороджений металевим парканом, що являє собою комбінацію багатьох геометричних фігур. У центрі - монумент, деталі якого теж мають форму фігур. У парку розбиті клумби різної геометричної форми.
З дітьми проводимо бесіду, під час якої націляємо їх на мету екскурсії і ставимо перед ними конкретні завдання. При цьому клас ділимо на три групи й обираємо відповідального. Кожна група одержує своє завдання.
1 група. Уважно оглянути парк. Знайти й назвати предмети, які мають форму вивчених геометричних фігур (кола, трикутника, чотирикутника, п’ятикутника).
2 група. Спостерігати, як розташовані в парку різні предмети: дерева, монумент, клумби та ін. (що за чим знаходиться, правіше, лівіше, попереду, ззаду).
3 група. Порівняти різні групи предметів. Визначити, про які можна сказати "один", "багато", "більше", "менш", "стільки ж". Розрізнити їх за кольором, розміром, за матеріалом, з якого вони виготовлені.
Відповіді на поставлене завдання члени кожної групи готують у вигляді коротенької розповіді або зображують побачене на малюнку. (Діти повинні взяти з собою альбом та кольорові олівці).
На це відводиться близько 20 хв. Класовод спостерігає за роботою кожної групи і надає їм необхідну допомогу. Підсумок екскурсії проводимо або в парку, або в класі. Результатом є виставка малюнків.
Тема. Вимірювання відстані кроками.
Мета. Знаходження середньої довжини кроку (пари кроків) кожного учня класу. Ознайомлення з вимірюванням відстані кроками.
Для проведення екскурсії обирається місцевість, на якій відстань або заздалегідь відома (наприклад, відстань між кілометровими стовпами), або відміряна за допомогою стрічки (200-400 м).
Щоб виміряти середню довжину кроку, кожен учень дану відстань повинен пройти три рази. Лічба кроків ведеться під ліву або праву ногу вголос у присутності інших школярів. Загальний результат щоразу заноситься до таблиці. Поділивши відстань у метрах на кількість кроків, кожен учень визначає середню довжину одного, а також спареного свого кроку.
Після виконання всієї практичної роботи вихованцям дається завдання - визначити відстань від свого дому до школи. Результати вимірювання школярі повинні повідомити на одному із засідань математичного гуртка або на уроках з математики, де ці дані можна використати для складання задач або прикладів.