Смекни!
smekni.com

Особливості методики ознайомлення молодших школярів з видами і жанрами образотворчого мистецтва (стр. 13 из 13)

Список використаної літератури

1. Агальянова Н. Образотворче мистецтво: стан і проблеми вивчення // Рідна школа. – 2001. – №1. – С. 53-55.

2. Алексеева В. Что такое искуство? - М.: Сов. художник, 1985. - 260 с.

3. Алёхин А.Д. Изобразительное искусство: художник, педагог, школа. – М.: Педагогика, 1984. – 254 с.

4. Антонечко К.Т. Моделювання жанрів засобами масової культури // Актуальні філософські та культурологічні проблеми сучасності. – К.: Київський державний лінгвістичний університет. – 2000. – С.79-83.

5. Антонович Є. А., Проців В. І., Сенд С П. Художні техніки в школі. — К.: ІЗМН, 1997. – 312 с.

6. Антонович Є.А., Захарук-Чугай Р.В., Станкевич М.С. Декоративно-прикладне мистецтво. – Львів: Світ, 1992. - 271 с.

7. Бучинський С.Л. Основи грамоти з образотворчого мистецтва. – К.: Мистецтво, 1981. – 178 с.

8. Бушина Т. Декоративно-прикладне мистецтво Радянської України. – К.: Мистецтво, 1986. – 454 с.

9. Величко Ю.В. Український живопис. - К.: Мистецтво, 1989. - 191 с.

10. Вікова психологія / За ред. Г.С. Костюка. – К.: Рад. школа, 1976. – 270с.

11. Вікторенко І. Особливості образотворчої діяльності молодших школярів // Рідна школа. – 2003. - №4. – С. 61-63.

12. Вільчинський В.М. Образотворче мистецтво. 1-2 класи. - К.: Рад. шк., 1991. - 128 с.

13. Выготский Л.С. Психология искусства. – М.: Искусство, 1986. – 573 с.

14. Галузинський В.М., Євтух М.Б. Педагогіка: теорія та історія. – К.: Вища школа, 1995. – 237 с.

15. Гандзій П.А., Левицький Ф.Д. Уроки малювання: Посібник для вчителя. – К.: Рад. школа, 1975. – 224 с.

16. Герман М.М. Скатерщинов В.К. Основные принципи классификации видов искусств. - М., 1982. – 224 с.

17. Глинская И.П. Изобразительное искусство. Методика обучения в 1-3 классах. – К.: Педагогика, 1978. – 186 с.

18. Глушанская В.П., Маркова В.Ф., Смирнова Л.Ф. Рисование с методикой преподавания. - М.: Просвещение, 1971. - 127 с.

19. Гончаренко Н.В. Художественное в эстетике и в искусстве. – К.: Просвещение, 1990. – 249с.

20. Гончаров И.Ф. Эстетическое воспитание школьников средствами искусства и действительности. – М.: Педагогика, 1986. – 126с.

21. Давайло А.А. Сприймання та розуміння видів і жанрів образотворчого мистецтва учнями 1-4 класів // Наукові записки.- Випуск 32. Частина ІІ. - Серія: Педагогічні науки. - Кіровоград: КДПУ ім. В.Винниченка, 2001.-С.40-43.

22. Дворак І.О. Педагогічні умови сприймання різних видів і жанрів образотворчого мистецтва // Гуманізація навчально-виховного процесу: Наук.-метод. зб. Вип. ХV. - Слов'янськ: ІЗМН - СДПІ, 2002.- С.246-249.

23. Демченко І. Творчий розвиток молодших школярів засобами образо-творчого мистецтва // Рідна школа. – 2002. – №6. – С. 62-64.

24. Дмитриева А. Словесный художественный образ и детский рисунок // Искусство в школе. – 1993. – №2. – С. 39-43.

25. Дмитрієва І.В. Вплив видів образотворчого мистецтва на розвиток творчості у малюнках дітей молодшого шкільного віку // Гуманізація навчально-виховного процесу: Наук.-метод. зб.- Вип.V.- Слов'янськ: ІЗМН-СДПІ, 1999.- С.210-214.

26. Дмитрієва І.В. Навчальна програма з курсу “Образотворча діяльність з методикою викладання”. - Слов'янський держ. пед. інститут.-1999. – 16 с.

27. Задорожний В.І., Боровиков О.Я. Уроки образотворчого мистецтва. 1 - 3 клас. – К.: Рад. шк., 1972. - 151 с.

28. Захарчук-Чугай Р.В. Українська народна вишивка. - К.: Наукова думка, 1988. – 142 с.

29. Історія народного господарства Української РСР: У 3 т., 4 кн. - К., 1983. - Т. 1. - С. 154-197.

30. Кабиш Ю.І. Розвиток художніх здібностей дітей молодшого шкільного віку // Рад. шк. – 1981. – С. 48-50.

31. Калініна Е. Інтегровані уроки з образотворчого мистецтва // Початкова школа. – 2002. – №2. – С. 37-38.

32. Кибрик Е.А. К вопросу о композиции // Вопр. изобразительного искусства. - М.: Сов. художник, 1954. - С. 31-45.

33. Кириченко М.А. Образотворче мистецтво. 3 клас. - К.: Освіта, 1996. - 128 с.

34. Конопко О. Перші кроки до мистецтва // Початкова школа. – 2000. – №3. – С. 25-28.

35. Кузин В.С. Изобразительное искусство и методика его преподавания в начальных классах. – М.: Искусство, 1977. – 264 с.

36. Кузик П.Т. Культура і побут населення України. – Київ: Либідь, 1991. – 346 с.

37. Кушаев П.А. Основы эстетического воспитания.- М.: Педагогика, 1985.- 250с.

38. Лабунская Г.В., Рожкова Е.Е., Назаревская Г.А. Урокирисования в начальных классах. - М.: Изд-во АПН РСФСР, 1961. - 166 с.

39. Ласка О.Т. Жанроутворення в контексті розгортання творчої концепції мистецтва // Матеріали 7-ї Міжнародної науково-практичної конференції „Творчість врятує світ”. – К.: Національний технічний університет України „КПІ”, 2003. – С.209-211.

40. Левшина Л.С. Как воспринимается произведение искусства. – М.: Искусство, 1983. – 96 с.

41. Лисько О.К. Соціальні виміри жанру в мистецтві // Наукові записки. Релігієзнавство. Культурологія. Філософія. – Вип. 9. – К.: НПУ ім. М.Драгоманова, 2001. – С.88-94.

42. Лунячек Й. Основы изображения с натуры. - К.: Изд-во АН УССР, 1961. – 127 с.

43. Лутаєнко В.С. Естетика мислення. - К.: Мистецтво, 1974.- 215с.

44. Любарська Л. Уроки образотворчого мистецтва // Початкова школа. – 2002. – №9. – С. 50-55.

45. Люблінська Г.О. Дитяча психологія.- К.: Вища школа, 1974.- 354с.

46. Мандзій П.О. Вплив образотворчого мистецтва на інтелектуальний розвиток учнів // Дидактичні та соціально-психологічні аспекти корекційної роботи у спеціальній школі: Наук.-метод. зб.: Вип.2. - К.: Наук. світ, 2001.- С.43-45.

47. Мириманов В.В. Малая история искусства: Первобытное и традиционное искусетво. - М.: Знание, 1973. – 456 с.

48. Морди Анри де. История декоративно-прикладного искусства. - М.: Капитолий, 1992. – 688 с.

49. Муштаев В.П. Уроки искусства. - М.: Педагогика, 1990.- 140 с.

50. Образотворче мистецтво: Програма для учнів 3-4 класів // Програми для загальноосвітньої школи. 3-4 класи. – К.: Початкова школа, 2006.

51. Орловский Г.И. О художественном образовании учителя рисования. – Л.: Наука, 196. – 268 с.

52. Парнах М. Уроки изобразительного искусства // Искусство в школе. – 2001. – №3. – С. 57-60.

53. Пеленков А.И. Развитие творческих способностей на уроках изобразительной деятельности // Нач. школа. – 1997. – №7. – С. 19-23.

54. Пилипенко Д.Г. Малювання з методикою викладання. - К.: НДПІ, 1971. - 35 с.

55. Покулита І.К. Жанр як ментальна сутність європейського мистецтва // Актуальні філософські та культурологічні проблеми сучасності. – Вип. 9. – Київ.: Київський державний лінгвістичний університет. – 2002. – С.172-182.

56. Покулита І.К. Жанрова природа мистецтва // Актуальні філософські та культурологічні проблеми сучасності. – К.: Київський державний лінгвістичний університет. – 2000. – С. 193-198.

57. Половникова П.Б. Эстетические чуства. - К.: Знание, 1978- 343с.

58. Полуянов Ю. Общее и индивидуальное на заняттях изобразительным искусством // Искусство в школе. – 1998. – №1. – С. 8-14.

59. Процив В.И., Кириченко Н.А. Уроки изобразительного искусства. – К.: Рад. школа, 1984. – 368 с.

60. Проців В.I., Кириченко М.А., Щербакова К.В. Образотворче мистецтво. - К.: Рад. шк., 1982. - 158 с.

61. Рагозіна В. Особливості методики розвитку творчих здібностей молодших школярів // Мистецтво та освіта. – 1997. – №2. – С. 5-8.

62. Романченко Р.В. Особливості виконання творів образотворчого мистецтва молодшими школярами // Образотворче мистецтво. – К.: 2002. - №2.- С.40-41.

63. Ростовцев Н.Н. Методика преподавания изобразительногоискусства в школе. - М.: Агар, 1998. - 251 с.

64. Савченко О.Я. Дидактика початкової школи. – К.: Абрис, 2002.-368с.

65. Свид С.П., Проців В.І. Художні техніки. – Київ: Радянська школа, 1987. – 252 с.

66. Селієачов М. Проблеми Петриківки // Образотворче мистецтво. — К.: Освіта, 1981. – 114 с.

67. Терентьев А.Е. Изображение животных и птиц средствами рисунка и живописи. – М.: Просвещение, 1980. – 126 с.

68. Терентьев А.Е. Рисунок в педагогической практике учителя изобра-зительного искусства. – М.: Просвещение, 1981. – 175 с.

69. Тищенко О.Р. Декоративно-прикладне мистецтво східних слов'ян і давньоруської народності. - К.: Основи, 1985. – 188 с.

70. Томашевський В. Розвиток творчих здібностей учнів на уроках образотворчого мистецтва // Рідна школа. – 2000. – №4. – С. 48-49.

71. Українське народознавство / За заг. ред. Павлюка. – Львів: Фенікс, 1994. – 384 с.

72. Художні промисли України. — Київ: Мистецтво, 1992. – 386 с.

73. Шевченко Р.Д. Виховні функції образотворчого мистецтва у початковій школі // Психологія та педагогіка: Зб. наук. праць. Кн. 1. - К.: Нора-прінт, 2001.- С.99-106.

74. Шестакова Е.И. Украинская декоративная роспись. — К.: «Реклама», 1989. – 216 с.


Додаток

Завдання образотворчої діяльності учнів 4 класу

Навчальні завдання Кількість уроків Орієнтовна тематика Рекомендована техніка та матеріали Методи, прийоми, засоби викладання
1. Сприйняття: художній образ як основа мистецтва. Специфіка художнього образу в образотворчому мистецтві; жанри образотворчого мистецтва; засоби художньої виразності в різних видах образотворчого мистецтва (і в порівнянні з іншими видами мистецтв); особливості реалістичної і декоративної манери зображення (на початковому рівні) 3-4 Уроки-бесіди: про що, про кого і як "розповідають" художники: — пейзаж; — натюрморт; — анімалістичний жанр; — образ людини в мистецтві (стислий огляд); — побутовий жанр (на рівні ознайомлення) Фіксація термінів у словнику. Замальовки. На рівні оглядової розповіді-бесіди з акцентом на сприйняття художньої форми (художніх засобів вираження) і відчуття емоційної тональності, настрою у творах образотворчого мистецтва. Можливі екскурсії до художніх музеїв, в майстерні професійних художників
2. Основи кольорознавства. Багатство колірних відтінків, одержаних шляхом: різнонасиченості (розбіл в гуаші, освітлення в акварелі, замутнення чорно-сірим); ускладнення палітри Гармонія колірних співзвуч заснована на використанні: споріднених колірних тонів (теплих і холодних, інтенсивних і м"яких);колірних відтінків одного (певного) колюру; контрастів додаткових кольорів (яскравих, інтенсивних ім'яких, пастельних)змішуванням між собою хроматичних кольорів 2-3 • "Чудовий ранок — молодий ініжний".• "Сіяють зорі, місяць сходить із синьої височини" • Хмара грізна (чорнохмарище) • Радість і сум при роди (або: Які фарби у погоди?)• Зелена (будь-яка інша) палітра:• Зелений сон; "А навколо синій вечір сині чари розпустив"; "Я стільки сонця в очі взяв" та інше• Серед поля макрозцвів (або:• Білка спить усинім лісі;• Одяг для папуги та інше) Гуаш, акварельГуаш, акварельГуаш, акварель Вправи і короткотермінові завдання асоціативного характеру на створення палітри кольорів (з урахуванням виражальних можливостей кольору).Можуть являти собою окремі завданняабо включатись уструктуру урокувідповідної тематикивпродовж навчального року,
3. Поняття про нюансний (живописний) колір. Набуття навичок отримання кольору із нюансним переходом (в акварелі — перетіканням) кольору в колір. На початковому рівні: переда-вання об'єму округлих предметів кольоро-тональними засобами та перспективної зміникола в предметах циліндричноїта конічної форми 1 • Золотокоса осінь(або: Жовтопад). Осінній натюрморт Акварель(можливо, гуаш) Акварель(можливо, гуаш) Малювання за спостереженням натури та з натури: осіннього листя, овочів, фруктів; в натюрморт можливо включенняпредмета простоїциліндричної або конічної форми
4. Виражальні можливості кольору: свідомий вибір теплого, холодного або контрастного колориту, створення певної гами для передавання "настрою" пейзажу. Усвідомлення залежності кольорової гами від освітлення.Стосовно простору: поняття про перспективне зближення паралельних горизонтальних ліній, що йдуть у глибину, та значення напряму падаючих від об'єктів тіней для визначення положення джерела світла щодо зображуваного 2-3 Осінь за вікном: • Осіння мряка • Свято осеніЗимова казка • Завесніло вже довкола (або: Свято весняної природи; "Білі каштани любі мені" тощо) Акварель повогкій основіГуаш; акварель (робота окремими мазками). Для декоративного пейзажу — аплікація.Гуаш; акварель (робота окремими мазками); можливо — кольорова (краще пастельна) крейда, гуаш, акварель, різновиди аплікації; комбінованих технік На вибір учителя — можливе виконання окремих пейзажних композицій за мотивами музичних творів, створення малюнка в реалістичній або декоративній манері
5. Передавання плановості простору за допомогою просторових явищ: розміщення об'єктів по вертикалі картинної площини, зменшення та загороджування; далі — шляхом використання кольоротональнихзасобів (на рівні першогоознайомлення).Використання колірної гами для передавання певного стану (природи), настрою. Передавання основної будови тахарактеру силуетної форми: людини, тварини, архітектурнихспоруд тощо 5-6 Край, де я хотів би побувати: • Краю мій любий, краю мій рідний (або: "Беру різнобарвну палітру і землю малюю мою")• В далекій пустелі• По снігу на оленях• Подорож до моря("Біліє парус одинокий на морі в синімтумані...")Я в Карпати закохалась Гуаш, акварельГуаш, кольо-ровий папірГуаш, кольо-ровий папірГуаш, акварель1. Набризк: абриси гір виривають з аркушапаперу певногоформату. Дляроботи викорис-товують залишену від вирваногоформату частину, послідовнопереміщуючи її угору (такожправоруч —ліворуч)2. Заливка фарбою і зміною тону та кольору Для набризку зручновикористовувати зубну щітку. Можна замінити набризктампонуванням поролоном, торцем щетинного пензля, домагаючисьрозтягнення тону по планах
6. Відмінні особливості будови дерев, рослин. Усвідомлений вибір засобів художньої виразності для передавання характеру форми (пляма, лінія, штрих тощо) та створення образу. Декоративна насиченість силуетної форми (деталями, фактурою). Видозмінення форми під впливом вітру (дерево в стані спокою та русі) 1-2 Як живуть дерева? • "Твердими вузлуватими руками вхопився дуб за землю" • Танок берізки • "Шелестять тополі на світанні, скільки в тому шелесті краси!" • "Над ставом верби миють коси" • "Вітер в гаї нагинає лозу І тополю". Гуаш, акварель (робота без олівцевого контуру). Туш, паличка (перо), однокольоровий фломастер, круглий пензель. Плямографія. Ниткографія. Комбіновані техніки Для вирішення поставлених завдань, окрім перелічених, підходить ряд вказаних вище тем (наприклад, пейзажі)
7. Естетичний характер силуетної форми та відмінні особливості будови предметів побуту, архітектурних спорудПріоритетна роль форми у створенні художнього образу посуду, будинку. Модифікація (видозміна) форми.Узгодження декору з формою 1 1 • Що може розповісти про себе будинок? • Архітектурні споруди у казці (або: Кому належить будинок?)Придумаємо гарний посуд (або: що робить посуд гарним?) Зображення на площині (фарби, графіка, аплікація, колаж). Можливо — високий вирізний (за контуром будинку) рельєф Кольоровий пластилін, глина; Рельєф у техніці "торцева стрічка"Гуаш, акварель,аплікація(різана)
8. Сприймання:передавання основних особливостей будови і характеру рухутварин. Пластична виразність силуетної форми, її декоративна насиченість, художньо-образна характеристика 3-4 Світ тварин у мистецтві• Вірні друзі• Кіт-воркіт (або:"ВІє вітер з-підворіт, у воротяхсірий кіт")• Карнавал картин• Здрастуйте звірі, малі і великі! Ліплення (пластилін, глина)Гуаш,кольоровий папірГуаш, акварель(круглийпензель, тампон,палець); графікаГрафіка.Варіант: естамп(друк поаплікації);робота пензлем;рвана та різанааплікація Бажані спостереження за тваринами (взоопарку, в цирку,на фермі тощо; науроці — переглядслайдів).Малювання "від плями". Робота одразупензлем, пальцем на тему музичного твору "Карнавал тварин" К.Сен-Санса. Розтяжка одного (темного) кольору
9. Сприймання (на рівні ознайомлення).Основні пропорції та особливості будови людини, передавання руху фігури людини, пластичної виразності силуетної та об'ємної форми. Засоби створення виразного портретного образу (на елементарному рівні) 4 Уроки-бесіди:Людина в мистецтві (фігура, портрет, побутовийжанр, образ жінки, спорт у мистецтві)• Малюємо людину • Людина в русі • Спорт і рух Портрети казкових богатирів Графіка, ліплення, гуаш, акварель, комбінована техніка Вправи. Використання рухомої моделі ("слухняних чоловічків"). Акцент на виразності характеру казкового героя
10. Сприймання: — художній образ в народному декоративному мистецтві. Засоби художньої виразності.— порівняння художнього образу у творах мистецтва, виконаних у реалістичній і декоративній манері; — поняття про декор як про засіб наповнення й збагачення форми. Початкове освоєння прийомів петриківського розписуСвідома переробка реальної форми і реалістичного кольору в декоративні на площині та в просторі. Використання виражальних прийомів художньої обробки паперу для виявлення декоративної образної характеристики образу 4-5 Уроки-бесіди (на рівні стислої оглядової розповіді): українська художня кераміка(Опішня, Косів, Васильків та ін.). Петриківка. Ознайомлення з творами К.Білокур, М.Тимченко, Є.Миронової та ін. Народна глиняна іграшка (українська, російська, середньо-азійська). Національний костюм (на рівні ознайомлення).Декоративні образи рослин, квітів, дерев (пейзаж), птахів і тварин, людини, а) на площині: казкові квіти Петриківки; осінні (будь-які інші) квіти; декоративний пейзаж; образи фантастичних істот; б) у просторі: чудо-звірі; новорічне панно; символи року тощо Гуаш; аплікація; колаж; витинанка; ляпкографія, комбіновані техніки тощо.Ліплення (пластилін, глина, інші пластичні матеріали); об'ємна і напівоб'ємна паперо-пластика Бажані екскурсії до краєзнавчих музеїв, в місця розміщення художніх промислів, у майстерні народних майстрів. Акцент на сприйняття художнього образу, художніх засобів вираження.Замальовки. Фіксація термінів у словнику.За мотивами творчості М.ПримаченкоЗа мотивами творів народних майстрів кераміки та народної глиняної іграшки. Образи тварин (зодіакальні символи за східним календарем)
11. Принципи, прийоми та засоби організації композиції (у тому числі декоративної): свідомий вибір елементів композиції і формату аркуша; підпорядкованість форми та розміру елементів композиції формату; 5-6 Мама в інтер'єрі. Люблять добру казку люди. Гуаш, комбінована техніка з використан-ням графічних матеріалів; аплікація (можливо, з використан-ням напів-об'ємних елементів), колаж. Для вирішення тих або інших композиційних завдань, окрім перелічених, підходить більшість раніше наведених тем