Смекни!
smekni.com

Становлення педагогічної науки в Римській імперії (стр. 5 из 5)

Головними методами навчання, по Квінтіліану, є теоретичні повчання, наслідування і вправи. Основи навчання треба закладати міцно. Квінталіан детально указує значення кожного учбового предмету в системі освіти

Квінтіліан був першим викладачем, що отримував оклад з державної казни і носив титул професора красномовства.

Скрізь і завжди, радить Квінтіліан, слід звертати увагу на властивості і здібності різних віків. Зачинати навчання дітей в ігровій формі. Навчаючись читанню, діти повинні одночасно знайомитися із зображенням і з назвою букв. Навчаючи читанню, не слід дуже поспішати, поки дитя не в змозі без запинок зв'язати між собою букви, а потім з складів слова, а потім вже за допомогою вправ добиватися правильної прудкості. При навчанні листу, слід звертати увагу на зміст тексту, який повинен містити не порожні сентенції, а етичне правило.

Випробувавши здібності кожного учня, вчитель повинен вирішити як його навчати і чому. Бо у одного учня можуть бути здібності до історії, біля іншого до вірша, біля третього до правознавства, тоді як деяких краще всього відправити до плуга.

Як у навчанні, так і у вихованні вчитель повинен відноситися до дітей поблажливо, аби не переступити при цьому міри. Не слід удаватися до тілесних покарань: бити дітей, значить, спершу не привчити їх до добра і правди, а потім карати за упущення того і іншого

Наставник і вчитель повинні мати до дітей батьківську любов, знати теорію навчання, бути освіченою людиною. Квінтіліан був прихильником суспільного виховання, вважаючи, що воно має переваги в порівнянні з індивідуальним, домашнім.

Вчитель може сприяти швидшим успіхам учнів, якщо він ознайомить їх з творами істориків і ораторів, зверне увагу на красу, вкаже на помилки автора, поступово привчатиме учнів мислити самостійно.

Ідеї Квінтіліана, забуті в період раннього середньовіччя і знов воскреслі в епоху Відродження, зробили значний вплив на багато діячів цього часу.

2.4 Педагогічні погляди Лукреція

Тіт Лукрецій Кар (рід. біля 99-ум.55 до н. е), - давньоримський філософ і поет, великий просвітитель старовини, один з найбільших представників античного атомістичного матеріалізму. Відомостей про життя Лукреция майже не збереглося. До нас дійшла філософська поема Лукреция "Про природу речей" ("De rerum natura", кращий русявий. пер. - 2 тт., 1946-47). Поема Лукреція займає особливе місце в поетичній літературі: написана як твір слухняного учня, що переказує необізнаним ідеї і повчання вчителя, і разом з тим пройнята справжньою оригінальністю, відображена неповторною своєрідністю думки і чарівністю поетичного генія.

Ця поема - не лише великий літературний пам'ятник, але одночасний найважливіший твір в історії природознавства, якнайповніший і мотивований виклад один, що містить, з варіантів античного атомізму. Зі всіх можливих філософських учень Лукрецій як свій вчитель обирає грецького філософа Епікура. По відношенню до нього Лукрецій одночасно обожнює вчителі учень, і оригінальний і самобутній його продовжувач.

Відстоюючи лінію філософського матеріалізму, Лукрецій стверджував, що мир, природа пізнавані. Плотські відчуття він вважав за єдине достовірне джерело пізнання. Помилка може бути лише в думках, в роздумах, але не у відчуттях. Обдурити може лише розум, коли він відривається від плотських даних або неправильно їх узагальнює. Від предметів, на думку Лукреція, відділяється їх якнайтонша оболонка, яка, потрапляючи в око людини, викликає відчуття. Мислення - комбінація найтонших, найлегших, особливо швидко рухомих первинних тілець.

У суспільно-історичних переконаннях Лукреція, не дивлячись на їх безперечний ідеалізм, були окремі цінні положення. Поступальній ході суспільства сприяє, по Лукрецію, те, що не божественне визначило і не каприз правителя, а розумовий розвиток людей, їх потреби і потреби. Величезне значення в переході від первинної дикості до людської культури Лукрецій додавав трьом відкриттям:

використанню вогню, споруді жител і застосуванню звіриних шкур як одяг. Лукрецій негативно відзивався про винищувальні війни, що відривають людей від мирної праці, різко засуджував хижацтво і аморалізм римських рабовласників. Але Лукрецій не був ідеологом пригноблюваних класів. Щастя, вважав він, полягає в обмеженні бажань, в незворушності і абсолютному спокої (атараксії), в пізнавальній діяльності, яка позбавляє людину від страху перед смертю і перед богами. Лукрецій рішуче відкидав релігійну догму про божественне створення природи і людини; допускаючи існування богів, він вважав, що вони безсилі перед законами природи і, не втручаючись в справи людей, блаженствують в міжсвітових просторах. Причину релігійних вірувань Лукрецій бачив в неуцтві, незнанні явищ природи, невмінні пояснити їх дійсні підстави. Незначність пізнання - джерело релігійних вірувань і пов'язаного з ними помилкового страху.

Є відомості про те, що Цицерон редагував декілька книг Лукреція. Цицерон давав високу оцінку поемі Лукреція: у листі своєму братові він указував, що в поемі багато проблисків природного дарування автора, але разом з тим і мистецтва.

Всупереч волі церковників, поема Лукреція "Про природу речей", в якій в художній формі викладений античний матеріалістичний світогляд і висловлені цінні наукові припущення і глибокі діалектичні думки, зіграла значну роль в історії людської культури, у формуванні світогляду багатьох природодослідників і філософів. Вона визначила багато рис світогляду І. Ньютона и М. Ломоносова.

Коли в XVI столітті молода, ще тільки виникаюча буржуазна філософія приступала до створення своїх теорій, вона - в особі кращих своїх представників - зверталася до вивчення Лукреція, цінуючи в нім великого просвітителя, дослідника природи.

Висновок

Матеріал, що розгледів, дозволяє прийти до наступного висновку. Вивчення джерел і історіографії питання розвитку соціальної структури древнього Риму показало, що римське суспільство в VIII - III століттях до н. е. було ще архаїчним, що покоївся на принципах колективних форм власності на основі засобів виробництва - землю і формування його соціальної структури йшло одночасно і мало пряму залежність від процесу формування інституту римської державності. Така залежність безпосередньо позначалася на особливості соціальної структури римського суспільства, яка виражалася в переплетенні станових і класових ознак в еволюції соціальної структури суспільних груп древнього Риму.

в період переходу від родових буд до рабовласницького в якнайдавнішому Римі з VIII століття до н. е. по III століття до н. е. відбувається складання і остаточне оформлення соціальної структури древнього Риму. В ході цього процесу в римському суспільстві виявляються наступні основні класи - стани:

Заможні землевласники, в руках яких поступово зачинає концентруватися володіння землею. До цієї групи, що підноситься над масою дрібних виробників, вже належать так само і багаті не знатні сім'ї. Багатство перестало бути приналежністю однією лише знать. У цей перехідний період, для якого вже з VI століття до н. е. характерне існування держави, землевласники є панівним класом - станом, а пізніше, коли рабство стало основою виробництва, вони перетворюються в своїй більшості в клас рабовласників.

Клас, який складає маса колишніх рядових членів товариства, дрібні виробники: ремісники, власники невеликих ділянок, оброблювальні свою землю за допомогою членів своєї сім'ї і переважно без рабів. У кількісному відношенні вони складають більшість населення і пригноблюються економічно і політично членами панівного класу.

Клас рабів. У цей ранній період він ще не був основним класом суспільства, і не складав основу виробництва. Суперечність в положенні рабів полягала в тому, що з одного боку, вони входили до складу класу виробників, а з іншого боку, в цивільне суспільство як клас вони не включалися. Таке положення рабів складало одну з головних особливостей виробничих стосунків античного миру. Патріархальне рабство так само продовжує існувати, але воно все більше стає застійним елементом в суспільстві.

Швидше за все, грецьку спадщину надав більший вплив на розвиток римської освіти за рахунок того, що наука і мистецтво в Древній Греції розвивалися в більш ранній період часу, а римська цивілізація як би успадковувала їх, вона була їх логічним розвитком і звичайно додавала до них безліч нових ознак і особливостей.

На грунті римської освіти вперше з'явилися і почали розвиватися категорії наукового мислення, великий вклад Древнього Риму в розвиток ораторського мистецтва. Саме тому педагогічні ідеї зіграли настільки важливу роль у виникненні педагогіки нового часу, її розвитку. В цілому ж педагогічні погляди видних римських теоретиків виховання з'явилися основою для подальшого розвитку світової педагогіки.

Список використаної літератури

1. Богомолов А.С. Античная философия. - М., 1985.

2. Винничук Л. Люди, нравы и обычаи Древней Греции и Рима / Пер. с польск. В.К. Ронина. - М.: Высш. шк., 1988. - 496 с.

3. Древние цивилизации / Под общей ред. Бонгард-Левина Г.М. - М.: Мысль, 1989.

4. История древнего Рима / Под ред. Бокщанина А.Г. - М.: Высшая школа, 1971.

5. История и культура античного мира / Под ред. Кобылина М.М. - М.: Наука, 1977.

6. Куманецкий К. История культуры древней Греции и Рима. М.: Высшая школа, 1990.

7. Лукреций. О природе вещей. - М., 1973.

8. Момзен Т. История Рима. - С. - Пб.: Лениздат, 1993.

9. Новицкий И.Б. Римское право. - М.: Ассоциация "Гуманитарное знание", 1993.

10. Омельченко О.А. Основы римского права. - М.: "Манускрипт", 1994.

11. Хрестоматия по истории древнего Рима. - М., 1956