2) необхідних даних з кольорознавства;
3) основних пропорцій, конструктивної будови людини та інших знань з пластичної анатомії;
4) найважливіших правил та елементів композиції.
Сюжетні композиції, виконані після цілеспрямованих спостережень і зарисовувань, як правило, були значно багатші за змістом. Виявилося, що учні розуміють сюжетні зв'язки предметів і персонажів, характеристику їх подають повніше і вірогідніше, а також більш свідомо і грамотно передають розміщення предметів у просторі.
У процесі експерименту ми використовували таку послідовність виконання ескізу сюжетної композиції:
Вибір сюжету.
Попереднє компонування сюжету.
Цілеспрямоване спостереження навколишнього життя в зв'язку з темою та замальовування потрібних образів до неї (дерев, будівель, транспорту, тварин, птахів, людей).
Доробка кількох ескізів теми з використанням попередніх замальовок з натури та вибір кращого варіанта композиції.
Побудова основного ескізу композиції на великому форматі олівцем.
Виконання ескізу сюжетної композиції в кольорі.
Аналіз виконання сюжетної композиції.
Вибравши тему і сюжет, відповідну ідею літературного твору, учні втілювали їх у наочних зорових формах. Головну роль у цьому процесі відігравала композиція, виразність її змісту і форми.
Виконання ескізу сюжетної композиції ми будували на вивченні конкретних даних навколишньої дійсності шляхом спостережень, замальовувань. Такими темами були: "Пори року", "На вулицях міста", "У спортзалі", "У кабінеті образотворчого мистецтва" та ін. Так, під час роботи над ескізом сюжетної композиції на тему "Зима" основною метою були розвиток уміння спостерігати навколишню дійсність, відкривати в ній красиве та образно відображати його в своїх замальовках і композиціях; удосконалювати вміння зображувати об'ємні предмети в просторі.
Щоб успішно провести підготовчу роботу до сюжетної композиції, з'ясувати тему, мету та послідовність її виконання, ми переглядали слайди картин відомих художників, наприклад І. Шишкіна ("Ліс взимку"), учнівські малюнки на тему "Зима", таблиці послідовності зображення пейзажу та його елементів (дерев, тварин, людини).
Розглянемо послідовність виконання ескізу сюжетної композиції.
Розкриваючи тему та мету сюжетної композиції, потрібно було усвідомити послідовність у творчій роботі над композицією і націлитись на вибір сюжету за цією темою. Цьому сприяли цілеспрямовані спостереження і замальовки конкретних об'єктів, які можна було використати для сюжетної композиції.
Плануючи компонування сюжету, насамперед слід було виконати кілька ескізів різних за змістом та розміщенням головних образів. Ескізи виконувалися на окремому аркуші паперу, на якому визначають формат, малюють невеликого розміру прямокутник. Його зображували на деякій відстані від країв аркуша, щоб була можливість змінювати формат (наприклад, розширювати), компонуючи ескіз. На визначеному форматі спочатку узагальнено намічалися тонкими лініями основні предмети, але так, щоб виділити композиційний центр. Потім розміщувалися деталі малюнка відносно лінії горизонту, уточнювалася форма і пропорції всіх елементів композиції, здійснювалося просторове і тонове вирішення їх.
Вибрані сюжети, наприклад теми "Зима", що втілені в попередніх ескізах, потребували цілеспрямованого спостереження і замальовок конкретних образів (пейзажу, транспорту, людей та ін.). Щоб успішно спостерігати і робити замальовки образів, учням потрібно було вміти вибирати найвигіднішу точку зору для зображення, знати лінійну та повітряну перспективи, а також пластичну анатомію (при зображенні людини).
Цілеспрямовані спостереження і замальовки з натури предметів і персонажів до попередніх ескізів давали змогу детальніше розробити кілька ескізів і вибрати з них найкращий за композицією, змістом, а також найцікавіший для художнього виконання.
Добудова основного ескізу сюжетної композиції починалася із перенесення композиції, що знайдена в маленькому ескізі, на великий формат за допомогою клітинок. Під час зображення основного ескізу сюжетної композиції на великому форматі насамперед слід було подбати про правильне композиційне розміщення предметів і персонажів, правильно передані композиційний центр, рівновагу і ритм, єдину точку зору та інші закономірності композиції.
У творчій роботі над композицією і перспективним розміщенням на предметній площині предметів та персонажів допомагав аналіз картин художників. Особливо зверталася увага на виявлення композиційного центру картини, розміщення предметів і персонажів на предметній площині і вираховування законів лінійної і повітряної перспектив. Аналіз картин учні робили самостійно: визначали і пояснювали елементи композиції, розміщення і розміри предметів і персонажів на предметній площині, взявши за одиницю виміру зріст людини, висоту будинку або розмір інших об'єктів.
Учні усвідомлювали, що для подальшої роботи фарбами малюнок олівцем сюжетної композиції має бути чітким і виразним, з визначеними межами світла і тіні, але без передачі світлотіні.
Наступним етапом роботи було виконання ескізу сюжетної композиції в кольорі. Перевіривши промальовані обриси всіх предметів, персонажів, намітивши межі основних кольорових відтінків, учні визначали план роботи фарбами. З'ясувавши кольорове вирішення ескізу, приступали до роботи над композицією. Насамперед покривали відповідним кольором небо, сніг, дерева, будинки, потім розфарбовували постаті людей та інших персонажів, якщо вони були в ескізі. При цьому враховувалося що колір предметів переднього плану яскравіший, насиченіший, ніж тих, що зображені на задньому плані.
Аналізуючи ескізи сюжетних композицій, виконаних на основі спостережень і замальовок з життя, учні глибше розуміли творчий процес над сюжетною композицією, бачили недоліки в роботі своїй і товаришів, привчалися самі робити аналіз.
Учні усвідомлювали, що працюючи над основним ескізом сюжетної композиції, насамперед слід подбати про правильне композиційне розміщення предметів і персонажів, щоб добре були передані композиційний центр, рівновага і ритм, єдина точка зору та інші елементи композиції.
Для успішного виконання теми виявилося доцільним, щоб деякі компоненти композиції (дерева, хату, тин тощо) вчитель малював на класній дошці, даючи відповідні пояснення. Це дуже зацікавлювало учнів, особливо коли це була казкова тема. Ми намагалися, щоб учні сміливо, з захопленням і вільно приступали до виконання композиції. Тому вчитель давав можливість учням організувати свої дитячі враження від побаченого, прочитаного чи почутого, намагався, щоб діти повністю віддалися творчій праці.
Стежачи за самостійним виконанням роботи учнів над тематичним завданням, учитель своєчасними порадами запобігав помилкам тих, хто швидко "усе вже намалював". Типові помилки учнів учитель узагальнював й пояснював всьому класові. Такими загальними помилками у композиції переважно були неправильні перспективні зображення дерев, дороги, будинків тощо. Деяким учням учитель допомагав знайти глибше вирішення теми, іншим вказував на неправильне в малюнку, радив намалювати нові деталі, щоб розкрити тему, тощо.
Після закінчення роботи олівцем учні з дозволу вчителя починали малювати фарбами. Вчитель нагадував, як користуватись кольоровими олівцями, фарбами і пензлем, пояснював, як закінчити роботу в кольорі. Учні, які не встигли домалювати у класі, закінчували малюнок вдома.
Покажемо на прикладі теми "Малювання композиції "Серед поля мак розцвів" особливості методики роботи над тематичною композицією.
До уроку ставилися такі завдання: розвивати в дітей уміння правильно підбирати для роботи кольори, заповнювати зображенням усю площину аркуша паперу (виконання великого зображення), розмішувати предмети на аркуші з урахуванням взаєморозташування за принципом ближче-нижче, далі-вище, далі-менше; формувати естетичні почуття, виховувати акуратність під час роботи з фарбами, активізувати творчу ініціативу учнів.
В якості обладнання використовувалися таблиці, малюнки (зразки дитячих робіт), репродукції картин (за вибором учителя), ілюстрації із зображенням маку.
Спочатку відбувалося повторення вивченого матеріалу і проводилося актуалізація опорних знань про кольори.
Назвіть основні і похідні кольори. (Основні - червоний, жовтий, синій; похідні - зелений, фіолетовий, оранжевий)
Як одержати похідні кольори з основних? (Шляхом змішування основних кольорів)
Назвіть кольори райдуги. (Червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий)
Як ще можна назвати кольори райдуги? (Хроматичні)
Назвіть ахроматичні кольори. Що означає префікс "а" у цьому слові? (Білий, чорний, сірий; префікс "а" означає заперечення, тобто ці кольори не мають кольору)
Як одержати сірий колір? Як зробити його світлішим або темнішим? (Білий + чорний = сірий; сірий колір робиться світлішим, або темнішим шляхом додавання до нього білого або чорного кольорів)
Далі відбувався перегляд демонстраційного матеріалу (з коментарем учителя).
Нам радісно, коли дивимося на такі картини. Вони створюють красу і затишок у наших оселях; у кожної людини, яка дивиться на них, з'являється хороший настрій. Я вважаю, що такі картини принесуть більше радості, ніж зірвані маки, які за декілька годин зів'януть. Думаю, що й ви теж такої думки.
Діти, чи доводилось вам бачити, як цвіте у полі мак? (Учні діляться своїми враженнями)
Усім подобаються прекрасні червоні квіти маку. Його торочкуваті пелюстки у два або декілька кіл часто дають прихисток жукам і мухам, які ховаються у квітці від холоду. Дрібних жучків, джмелів і особливо мух приваблює величезна кількість пилку, який висипається просто на пелюстки.