При організації дидактичних ігор необхідно дотримуватися таких положень:
Правила гри повинні бути простими, точно сформульованими, доступними для розуміння.
Гра не буде сприяти виконанню педагогічної мети, якщо вона викликає бурхливу реакцію учнів, але несе невелике навантаження.
Гра не дасть належного ефекту, якщо дидактичний матеріал для неї учням виготовляти складно, або його використання не зовсім зручне.
При проведенні гри, зв'язаної із змаганням команд, повинен бути забезпечений контроль за його результатами з боку всього колективу учнів або авторитетних осіб.
Для учнів ігри будуть цікавими тоді, коли кожний стане її активним учасником.
Якщо проводиться кілька ігор, то легкі і більш складні за змістом та виконанням повинні чергуватися.
Рухомі ігри повинні чергуватися із спокійними.
Гру не слід припиняти і залишати незавершеною [6].
При організації дидактичних ігр необхідно продумувати такі питання методики:
Мета гри. Які вміння і навички в галузі кулінарії учні засвоюють в процесі гри.
Кількість учасників гри. Певна гра вимагає певну кількість учасників.
Які матеріали і посібники будуть необхідні для гри.
Як з найменшою затратою часу познайомити учнів з правилами гри.
На який проміжок часу розрахована гра, враховуючи, щоб учні ще раз побажали вернутись до цієї гри.
Як забезпечити більш повну участь дітей в грі.
Які зміни можна внести в гру.
Які висновки слід повідомити учням у підсумку, після гри (найкращі моменти гри, найбільш активні учасники, недоліки в грі і т.п.).
Чи володіють учні тими знаннями, які необхідні для гри.
Протяжність гри різна для учнів ПТНЗ: від 15 до 35 хв.
Ігровий матеріал повинен бути чітко систематизований і зручно згрупований.
Передбачити негативні сторони гри (порушення правил, небажання грати, виникнення конфліктних ситуацій і т.п.).
Гру можна пропонувати на початку уроку, ці ігри мають на меті викликати зацікавленість, допомогти зосередитись і виділити основне, найважливіше, спрямувати увагу на самостійну діяльність. Інколи гра може бути ніби фоном для побудови всього уроку. Коли ж учні стомлені, їм доцільно запропонувати рухливу гру.
Дуже доречно використовувати ігри під час перевірки домашнього завдання. В цьому випадку викладач використовує гру на початку уроку.
Застосовується гра і під час вивчення нового матеріалу, його закріплення в кінці уроку. Особливо доречно використовувати гру в кінці уроку на закріплення. Учні дещо стомлюються від сприйнятого матеріалу і затрудняються його повторити. Гра дасть можливість учням відпочити і повторити вивчене, краще запам'ятати новий матеріал.
Так, завдяки ігровому сюжету, полегшується сприймання нового поняття, концентрується увага на його основних ознаках. Ігрові елементи допомагають усвідомити зміст бесіди, особливо на етапі закріплення вивченого [8].
Інший вид ігрової ситуації - надання відповідної форми діяльності учнів, тобто, введення елементів сюжетно-рольової гри. ЇЇ важливість у тому, що вона імітує діяльність дорослої людини. Засвоюючи різні поняття, вміння та навички учні уявляють себе учасниками різних подій, спеціалістами різних професій, а саме професійних кулінарів, виявляють творчу активність. Залежно від дидактичної мети уроку, його змісту, індивідуальних особливостей учнів, їх розвитку до такої гри можна залучати одного учня, групу або клас.
Велике значення має форма, в якій оцінюються результати змагання. В усіх випадках підведення підсумку гри перша й основна форма оцінювання для учнів ПТНЗ - високі оцінки.
Система підведення підсумків гри передбачає: доброзичливе ставлення до учнів, позитивне оцінювання зусиль учня (команди учнів), спрямованих на розв'язування завдання в усіх випадках, навіть тоді, коли ці зусилля не приводять до позитивного результату, детальний аналіз ускладнень учня (команди учнів) і помилок; конкретні вказівки, спрямовані на поліпшення досягнутого результату.
При використанні на заняттях з кулінарії ігрового методу навчання доцільно додержуватися таких вимог:
ігрове завдання повинно за змістом збігатися з навчальним (ігровою є тільки форма його постановки);
тематичний зміст гри має відповідати дидактичній меті уроку;
тематичний зміст гри має бути посильний для кожного учня;
дидактичний матеріал за способом виготовлення і використання повинен бути простим;
правила гри - прості і чітко сформульовані;
гра буде цікавою, якщо в ній беруть участь усі учні;
підсумок гри - чіткий і справедливий [6].
Оскільки гра повинна проводитися систематично, вчитель повинен продумати все до найменших деталей, а саме:
1) доцільно створити умови для проведення постійних ігор-змагань між учнями, які сидять на різних рядах.
2) підібрати мінімальну кількість матеріалу для проведення ігор.
3) ігрове завдання за змістом має збігатися з навчальним.
4) зміст гри має відповідати дидактичній меті уроку.
5) ігровий матеріал повинен бути розміщений у конвертах, мішечках, целофанових пакетах, повинен легко виготовлятись.
Гра на занятті повинна проводитися систематично, вона має бути чітко організованою і цілеспрямованою. Насамперед учні ПТНЗ повинні засвоїти правила гри і працювати на граничних можливостях. Гру заздалегідь планують, продумують її місце в структурі заняття, визначають форму проведення, підготовляють матеріал, необхідний для її проведення.
Мета уроку:
Освітня: - закріплення знань про молоко і молочні продукти, їх поживної цінності, про види круп, їх поживної цінності, первинну обробку круп, правилах зберігання круп, вимоги до якості крупи, страви з круп, види каш, про вимоги до каш, про технології приготування каші рисової, про борошно, види борошна, показники якості борошна, про технологію приготування бісквіта і печива пісочного, про макаронні вироби, їхню поживну цінність, про страви, приготовані з макаронних виробів, про правила зберігання макаронних виробів, первинну обробку макаронних виробів, про технологію приготування молочної локшини.
контроль знань про молоко і молочні продукти, їх поживну цінність, про види круп, їх поживну цінність, первинну обробку круп, правилах зберігання круп, вимоги до якості крупи, про страви з крупи, видах каші, про вимоги до каш, про технології готування каші рисової, про борошно, види борошна, показники якості борошна, про технологію готування бісквіта і печива пісочного, про макаронні вироби, їх поживну цінність, про блюда, приготовлених з макаронних виробів, про правила зберігання макаронних виробів, первинну обробку макаронних виробів, про технологію приготування молочної локшини.
Розвиваюча: - розвиток умінь актуалізувати знання, функцій мислення (аналіз, синтез, порівняння, класифікація, узагальнення), загально-навчальні уміння (уміння обґрунтовувати свої дії, робити висновки, визначати мету, забезпечувати самоконтроль, самоаналіз і самокорекцію).
Виховна: - виховувати уміння працювати в групі, доброзичливість, повага друг до друга, взаємодопомога, співробітництво, підвищувати пізнавальний інтерес до предмета (активізація пізнавального процесу).
Тип уроку: засвоєння нових, знань, вмінь та навичок
Методи навчання: дидактична гра - конкурс
Матеріально-технічне забезпечення уроку: ПК, медіапроектор, екран або інтерактивна дошка, презентація гри, роздавальний матеріал: лист паперу для кожної команди, оцінна таблиця для журі (учителі)
Хід уроку
1. Організаційна частина
Організація і перевірка готовності учнів до уроку
Підготовка учнів до уроку. Сідають по групах по 3-4 учні.
2. Мотивація навчальної діяльності:
Нехай кожна бригада буде представляти команду від якого-небудь ресторану. Будемо вважати, що ви були на курсах мадам Перишон - дегустатора і ресторанного критика, думку якого визначає розряд ресторану. Кожна команда зацікавлена одержати найбільшу кількість зірок для свого ресторану. А це можливо у випадку перемоги в грі, що улаштувала мадам Перишон.
Питання до учнів:
1. Поживну цінність яких продуктів ми вивчили?
2. З технологією приготування яких страв практично ознайомилися?
Учитель викладає преамбулу гри, пропонує вибрати капітана, дати назву команді, девіз, представляє журі і визначає умови проведення гри і її зміст гри. Учні приймають умови гри, вибирають капітана, назва команди і девіз команди, рапортують про готовність до початку гри.
3. Актуалізація опорних знань
1. Розминка "Сервіровка столу".
Завдання учнем:
Зараз на екрані рівно на 1 хвилину з'являться назви різних продуктів. Ваша задача дуже швидко вибрати з усього списку тільки ті продукти, що вам будуть потрібні для приготування страв, і записати них на листі папера.