Таким чином, проведене експериментальне навчання включало різні види тренувальних вправ, вправ-трансформацій і було спрямоване на підвищення рівня сприйняття учнями науково-художнього твору, вміння виділяти у ньому пізнавальну інформацію.
З метою визначення ефективності різних видів вправ, спрямованих на підвищення рівня сприйняття науково-художнього твору, був проведений контрольний зріз.
Він ставив перед собою вирішення таких завдань:
1) виявити рівні сприйняття науково-художнього твору четвертокласниками;
2) зіставити результати проведеного контрольного зрізу із даними першого констатуючого експерименту.
Для виявлення рівнів сприйняття науково-художнього твору дітьми молодшого шкільного віку була взята казка К. Ушинського "Струмок" (див. додаток 9). Учням пропонувалось письмово відповісти на п'ять питань. Кожне питання контрольного зрізу спрямоване на виявлення тих же умінь, що й при констатуючому зрізі:
вміння оцінювати героя твору;
вміння визначати причини вчинків персонажів;
вміння бачити динаміку емоцій і передавати її в слові;
вміння виділяти з тексту пізнавальну інформацію;
вміння виділяти ідею твору.
Нижче наведений список питань, запропонованих учням.
Якими словами ви можете охарактеризувати краплини води? Які вони?
Чому хвильки завжди кудись поспішають?
Чи змінилось ставлення хлопчика до хвалькуватого струмка?
Яке значення має вода у природі?
Яка головна думка казки?
Відповіді учнів на ці питання оцінювалися за тими ж критеріями, що й при першому констатуючому зрізі. При оцінюванні письмових відповідей використовувалась та ж бальна шкала.
Аналіз відповідей учнів на перше питання показав, що 100% учнів експериментального класу і 92% учнів контрольного класу дали точну оцінку героям твору з використанням трьох і більше прикметників: "працьовиті", "добрі", "дзвінкі", "хвалькуваті", "чисті".
Результати відповідей на питання, яке виявляло вміння оцінювати героя, подані у таблиці.
Таблиця 2.
Класи | Кількість учнів (у%), які виявляють вміння точно оцінювати героїв | Кількість учнів (у%), які не виявляють вміння точно оцінювати героїв | ||
1 зріз | 2 зріз | 1 зріз | 2 зріз | |
Експериментальний | 72 | 100 | 28 | - |
Контрольний | 68 | 92 | 32 | 8 |
Вміння визначати причини вчинків персонажів показали 96% учнів експериментального класу і 84% учнів контрольного класу. Вони правильно відповіли, що "хвильки поспішають приносити користь людям, тваринам і рослинам".
Результати відповідей на питання, яке визначало здатність розуміти причини вчинків персонажів, подані у таблиці.
Таблиця 3.
Класи | Кількість учнів (у%), які виявляють вміння визначати причини вчинків персонажів | Кількість учнів (у%), які не виявляють вміння визначати причини вчинків персонажів | ||
1 зріз | 2 зріз | 1 зріз | 2 зріз | |
Експериментальний | 84 | 96 | 16 | 4 |
Контрольний | 80 | 84 | 20 | 16 |
Ставлення до головних героїв казки змінювалось під час читання у 96% учнів експериментального класу і 96% учнів контрольного класу. Ці учні вказували, що спочатку хвильки, краплини видалися їм "хвалькуватими", "які весь час граються, дзюркочуть", "не приносять ніякої користі". Але потім ставлення дітей до них змінилось. Краплини виявилися "працьовитими, добрими", "необхідними всьому живому".
Результати відповідей на питання, яке виявляє вміння бачити динаміку емоцій, подані у таблиці.
Таблиця 4.
Класи | Кількість учнів (у%), які бачать динаміку емоцій | Кількість учнів (у%), які не бачать динаміку емоцій | ||
1 зріз | 2 зріз | 1 зріз | 2 зріз | |
Експериментальний | 80 | 96 | 20 | 4 |
Контрольний | 92 | 96 | 8 | 4 |
Аналіз відповідей учнів на четверте питання показав, що 96% учнів експериментального класу і 88% учнів контрольного класу вміють виділити з тексту пізнавальну інформацію. Але виділити всю пізнавальну інформацію, і явно подану, і приховану, можуть 44% учнів експериментального класу і 24% учнів контрольного класу.
Результати відповідей на це питання подані у таблиці.
Таблиця 5.
Класи | Кількість учнів (у%), які виявляють вміння виділяти з тексту всю пізнавальну інформацію | Кількість учнів (у%), які не виявляють вміння виділяти всю пізнавальну інформацію | ||
1 зріз | 2 зріз | 1 зріз | 2 зріз | |
Експериментальний | 12 | 44 | 88 | 56 |
Контрольний | 8 | 24 | 92 | 76 |
Суттєва різниця між першим і другим зрізами спостерігається у відповідях учнів і на питання узагальнюючого характеру. Узагальнення лише 40% учнів експериментального класу і 60% учнів контрольного класу підмінювалось передачею змісту прочитаного.56% учнів експериментального і 32% учнів контрольного класів зробили узагальнення з виходом за рамки конкретної ситуації. Вони вказали, що "кругообіг води має велике значення у живій і неживій природі".
Знайдемо для кожного учня експериментального і контрольного класів суму балів, одержаних за всі відповіді на питання і визначимо рівень сприйняття науково-художнього твору кожним учнем, використовуючи прийняту раніше шкалу оцінювання (див. додатки 3,4).
Щоб з'ясувати чи виникли зміни в уміння задавати питання до тексту було взято оповідання (уривок) Олеся Гончара "Асканійський степ". Після дворазового прочитання оповідання учням було запропоновано поставити до тексту чотири питання, за якими можна було б коротко його переказати.
Кожне питання, яке відтворювало пізнавальну сторону твору, оцінювалось у 1 бал.
Аналіз результатів показав, що у 76% учнів експериментального і у 48% учнів контрольного класів переважають питання, які послідовно відтворюють основну пізнавальну інформацію твору. Нижче наведені приклади питань, поставлених дітьми.
Яких комах, птахів можна зустріти у степу?
Яка земля у степу?
Які рослини тут ростуть?
Які звірі водяться?
Решта учнів задавали питання, які не стосувалися пізнавальної сторони науково-художнього твору, або їхні питання не охоплювати всієї пізнавальної інформації.
У результаті проведення другого зрізу можна зробити висновок про те, що 20% учнів експериментального класу і 12% учнів контрольного класу піднялись з фрагментарного на констатуючий рівень; 12% учнів експериментального і 8% учнів контрольного класів перейшли з констатуючого рівня на рівень „героя"; 28% учнів експериментального класу і 12% учнів контрольного класу піднялись на рівень „ідеї". Таким чином, загальне число учнів експериментального і контрольного класів, які знаходяться на рівні „ідеї", становить відповідно 72% і 40%. Ці учні здатні бачити позицію автора, узагальнювати прочитане, виділяти з науково-художнього твору основну пізнавальну інформацію, а отже, і змістовніше переказувати прочитане.
Суттєві зрушення спостерігаються і у вмінні учнів працювати з пізнавальною стороною науково-художнього твору. Ними оволоділи 76% учнів експериментального і 48% учнів контрольного класів.
Таким чином, зіставлення даних першого і другого зрізів доводить ефективність використання вправ-трансформацій як засобу, який підвищує рівень сприйняття науково-художнього твору молодшими школярами.
У цьому розділі показані особливості сприйняття науково-художнього твору учнями третіх класів, зміст і результати експериментального навчання. На основі виконаної роботи були зроблені такі висновки:
1) констатуючий зріз показав, що лише 32% учнів контрольного класу і 44% учнів експериментального класу знаходяться у своєму розвитку на рівні "ідеї" та 36% учнів експериментального класу і 32% учнів контрольного класу володіють вміннями виділяти пізнавальну інформацію з тексту;
2) на основі констатуючого зрізу була доведена необхідність цілеспрямованого підвищення рівнів сприйняття науково-художнього твору молодшими школярами та розвитку вмінь працювати з пізнавальною стороною тексту за допомогою використання вправ-трансформацій;
3) з метою виявлення ефективності використання вправ-трансформацій для підвищення рівнів сприйняття науково-художнього твору був проведений контрольний зріз;
4) на основі зіставлення результатів першого і другого зрізів була доведена ефективність використання різновидів вправ-трансформацій як засобу підвищення рівнів сприйняття науково-художнього твору і вміння виділяти з нього пізнавальну інформацію.
Проведене дослідження дозволило визначити такі положення.
1. Робота з науково-художніми творами в початковій школі дозволяє, з урахуванням вікових особливостей учнів, поетапно підвести їх до оволодіння основними уміннями роботи з навчальною літературою, забезпечити плавний перехід учнів від роботи з художньою літературою до опрацювання навчальної статті.
2. Продуктивність методики виявляється у збереженні тенденції збільшення показників в опануванні основних умінь, що характеризує здатність працювати з науково-художніми текстами і практичне оволодіння нею всіма учнями. Уміннями раціонального опрацювання науково-художнього твору оволоділи 76% учнів експериментального класу і лише 48% учнів контрольного класу. Система робота з науково-художньою книгою впливає на більш ранній розвиток навички смислового читання у другокласників і на можливість формування поглибленого розуміння тексту під час самостійного читання у третьокласників і четвертокласників.