Стилізація - це спрощення форми. Будь яку природну форму можна стилізувати надавши їй декоративного образу. Особливо це застосовується під час малювання учнями керамічних іграшок, аплікації, ліногравюрі, вишивці, різьбленні, карбуванні і в іншому. Стилізовану форму легше малювати тим учням, яким важко дається малювання, адже стилізуючи предмет вони не малюють його деталі, а узагальнюють їх. Іноді це може бути одна - дві лінії, а іноді просто штрих. Але щоб стилізувати предмет вчитель має пояснити як це потрібно зробити, які лінії можна забрати, а які лишити. При стилізації предмету (рослина, тварина, предмети побуту) потрібно пам’ятати, що стилізований предмет з першого погляду можна впізнати, здогадатись що це за предмет у навколишньому середовищі. Також на слід забувати що ліній у стилізованому предметі має бути як найменше.
Одразу предмет стилізувати не можна, слід зробити декілька пошуків. Вчитель повинен слідкувати за процесом роботи учнів, допомагати їм з підбором природної форми для стилізації, адже чим складніша природна форма тим важче її стилізувати, також вчитель повинен продемонструвати учням на дошці як стилізується предмет, які лінії забираються, а які залишаються. Кожен пошук стилізованої форми учитель пояснює учням.
Щоб дітям було легше стилізувати учитель повинен завчасно розробити декілька пошуків стилізації форми (плакат на дошці), по ньому діти вже можуть зрозуміти що таке стилізація. Типові помилки учнів вчитель узагальнює і пояснює всьому класу, закінчені малюнки він аналізує разом з учнями, допомагає їм помітити свої помилки. Стилізують учні і колір. Стилізованими мають бути як форма так і колір. При стилізації кольору слід слідкувати за тим щоб композиція не була тільки з холодних або з теплих кольорів, хоча такий варіант допускається, наприклад коли стилізація виконана холодним тоном то предмет буде здаватись гнітючим, стомлюючим якщо тільки теплими то навпаки - яскравим радісним, полум’яним.
Отже стилізація потребує попереднього вивчення предмету навколишнього середовища в якому цей предмет знаходиться. Вчитель повинен дати можливість учням організувати, спростити свої дитячі враження, подбати щоб діти повністю віддалися творчій праці. Також при побудові будь - якої композиції слід враховувати такі критерії побудови: як ритм, симетрія, асиметрія, психологічні дії кольору.
Ритм - один із основних засобів упорядкування різних елементів і форм. Важливою ознакою ритму є повтор елементів форми та інтервалів між ними.
Ритмічні повторення можуть бути рівномірними, зменшуватись або збільшуватись. Організуюча роль ритму в композиції тим активніша чим сильніший вияв закономірності. Ритм буває ледь помітний, а може бути провідний у композиції. У ритму, як такого є класифікації (порядок) метричний, ритмічний. Найпростіший метричний являє собою повторення різних форм та інтервалів та має три схеми рішення:
1. повторення рівних форм через рівні інтервали;
2. повторення рівних форм інтервалам в яких є границя слідуючої форми;
3. радіальні ритми, як різновид.
Для ритмічних порядків характерне закономірне, послідовне зростання, або зменшення форм, або інтервалів, що відображаються чотирма основними схемами:
1. чергування рівних елементів з інтервалами що зменшуються;
2. елементи форми збільшуються або зменшуються, а інтервал незмінний;
3. збільшуються або зменшуються елементи форми то інтервали між ними;
4. елементи форми та інтервали між ними збільшуються або зменшуються при радіальному розташуванні.
Симетрія - одна з найяскравіших властивостей композиції. Це стан форми і засіб за допомогою якого організовується форма.
Один з принципів організації елементів заснований на правильному (дзеркальному) їх розміщенню навколо загального центру або вісі та переданому статичному етапі композиції.
Слово симетрія (від грецького) означає співрозмірність. Симетрія широко використовується в архітектурі, зображувальному мистецтві. Принцип протилежний симетричному принципу організації композиції, називається асиметричним (динамічним). Асиметрія - це розміщення, поєднання елементів при якому вісь симетрії відсутня. В асиметричній композиції, яка вона не була виразно, принцип організації форми виявляться не так чітко. Добре знайдена симетрична форма сприймається легко і відразу. Гармонія асиметрії розкривається поступово і повільно.
Психологічна дія кольору. Колір - це властивість тіл викликати те або інше зорове відчуття у відповідності із спектральним складом світла що відбивається ними. Світлі кольори стимулюють, збуджують, радують. Темні - гальмують, пригнічують, засмучують. Психологічна дія кольору різноманітна, розрізняють пряму дію його, здатність викликати в нас відчуття тепла і холоду, почуття смутку або веселості, вторинна дія пов’язана з суб’єктивними або об’єктивними асоціаціями, що виникають від дії кольору. Однак є група відносно загальних вражень, що з’являється внаслідок ефективних і суб’єктивних асоціацій.
Червоний колір - колір полум’я, вогнища. Він ніби наступає, пригнічує інші кольори. Він активний, збуджуючий, енергійний, активізує людину.
Оранжевий - суб’єктивно нагадує тепло, а об’єктивно вогонь, або захід сонця. Це тонізуючий, діючий в тому ж напрямку що й червоний, але слабше. В деяких випадках оранжевий втомлює більш ніж червоний.
Жовтий - самий світлий в спектрі - тонізуючий, фізіологічно менш стомлюючий. Створює ті ж відчуття що й червоний, але в меншій мірі.
Зелений - самий звичний для органів зору. Фізіологічно оптимальний, колір природи. Заспокоює, підвищує працездатність.
Блакитний - заспокоює. Знижує напругу.
Синій - сприяє загальмуванню функцій фізіологічних систем людини. Він вважається самим холодним із кольорів і завдяки цій властивості часто обирається як фон для проти поставлення деталям що мають інтенсивний тепловий окрас.
Фіолетовий - поєднання синього і червоного кольорів. Викликає гнітючу дію на нервову систему.
Психофізіологічний аспект сприйняття кольору нерозривно поєднаний з соціально-культурними і естетичними аспектами. Колір та поєднання кольорів сприймається людиною в залежності від просторового розташування кольорової плями від її форми і фактури, від настрою і культурного рівня та інших факторів. На людину психологічно та естетично діють не окремі кольори а їх поєднання. Міра такої дії залежить від співвідношення кольорів по всім їх характеристикам: світлість, контраст., нюанс, активність пасивність.
Багато добутків народних майстрів виявляють собою зразки справжнього мистецтва, у яких форма, декор і зміст знаходяться в нерозривній єдності. Народ століттями відбирав у природі зроблені форми, радісні сполучення квітів, стилізував їх і створював нові, дивуючи і радуючи своєю винахідливістю і смаком.
Особливо цікаві для нас розпису майстрів Хохломи, Городця, Димкова, Гжелі, вологодські візерунки російського мережива і набійки, орнаменти курського килима, узбецької кераміки, української мальовки. Вони красиві, повні оптимістичного світовідчування, добре виражають форму і можуть бути використані в роботі з дітьми з метою виховання художнього смаку, любові до рідної природи, до народу і його мистецтву і, звичайно, для розвитку технічних і композиційних умінь і навичок.
Хохломський розпис. Ім’ям стародавнього торгового села в Горьковської області стала називатися розпис дерев’яного посуду і меблів. Виточена на токарському чи верстаті вирізана ножем з чи липи берези річ ретельно покривається найтоншим шаром глини ("вапи"). Просушена "поваплена" річ, багаторазово покрита оліфою, фарбується сріблистим алюмінієвим порошком, по якому потім наноситься розпис олійними фарбами, головним чином чорної і червоний як найбільш жаростійкими. Розписану річ знову кілька разів оліфят і сушать у печі, після чого срібло дає золотавий відтінок, а червоні візерунки ще більш полум’яніють на золотому і чорному тлі, тому Хохлому називають "золотий" і "полум’яної".
Хохломський розпис являє собою рослинний орнамент, складений зі стебел, листів, квітів і ягід, називаних "травичкою" і "кудриною".
Хохломський розпис виконується кистю від руки без попереднього малюнка, з маху. При цьому кисть ставиться поверхні, що перпендикулярно прикрашається, унаслідок чого вдається дуже швидко і точно нанести округлі контури квітів, листів і завитків. Останні елементи легко зображуються навіть дітьми дошкільного віку прикладанням (примакуванням) кисті, насиченою фарбою, до папера і розчерком, тобто одним рухом кисті з різним натиском на неї. Ці прості технічні і композиційні прийоми майстрів Хохломи, будучи творчо використані в роботі з дітьми, збагатять їхньої можливості в створенні дуже цікавих і виразних візерунків.
Городецький розпис. Оригінальні вироби майстрів Городця: прядки, луб’яні короби, дитячі меблі, іграшки, декоративні панно. Тими ж прийомами кистьового махового листа на кришках столів, на спинках і сидіннях стільчиків, табуреток-скриньок, коней-качалок зображуються великі "розани" (яблука), квіти шипшини й інших рослин, зібраних у букет, чи гірлянду вінок. Їх яскраві червоні, рожеві, сині, блакитні і зелені фарби різко виділяються на золотавому чи іншім кольоровому полі виробу, додаючи йому радісний, святковий вид. Часто для посилення контрастності між тлом і візерунком останній обводять білою фарбою, а пелюстки і листи гілок оживляють білими штрихами-"оживкою", що наносять кінцем кисті. Традиційна городецький розпис зображує різні жанрові сцени з життя городян: чаювання, застілля, гулянка, що гарцюють коней і вершників, птахів з розпущеними хвостами і т.д. Побутові картини доповнюються пишними квітами і гілками, що заповнюють вільні місця. Усі композиції мають парадний, показний характер, основні персонажі зображуються що позують.