Вивчаючи тему „В царстві тварин” на уроці було використано дві казки: „Орел і кріт” та „Лисичка і Журавель” (див. додаток А).
При опрацюванні казки „Орел і кріт” ми звернули увагу дітей на такі питання:
Яке дерево вибрав орел і чому?
Чому орел багато знав?
А чому він так невдало вибрав дерево?
А хто знав, що дуб скоро впаде? Чому?
Чи може кріт знаходитись на поверхні землі так довго, як миші і ховрахи?
Чим харчується кріт?
Після прочитання тексту української народної казки „Лисичка та журавель” ми провели евристичну бесіду, за такими запитаннями:
Де жив журавель? (Журавель жив на болоті).
Де жила лисичка? (Лисичка жила в лісі).
Чи далеко вони жили один від одного? (Жили вони не далеко один від одного).
Як ви думаєте, якби лисичка пригощала журавля тією їжею, яку вона їсть насправді, що би вона поставила на стіл? (Мишку, зайчика, пташку, солодкі корінці лісових трав).
А що би поставив на стіл журавель? (Жабку, вужа).
Чи їв би журавель лисиччину їжу, а лисичка - їжу журавля? (У цих тварин їжа різна).
Якби лисичка і журавель споживали однакову їжу, чи були б вони добрими сусідами? Чому? (В природі постійно відбувається конкуренція, боротьба за територію, на якій тварини можуть нормально прохарчуватись).
Наведіть приклади тварин, які мітять свою територію, щоб інші не могли на ній полювати, пастись.
Після цього проводилась узагальнююча розповідь учителя про свійських (собака, кіт) і диких (ведмідь, вовк, дятел) тварин.
Під час вивчення теми „Весна в природі. Рослини навесні" ми використали українську народну казку „Як квітень до березня в гості їздив" (див. додаток А).
Після прочитання тексту казки, ми розглянули з дітьми такі питання:
Чи справді березень зумисне заважав квітневі їхати до нього в гості? (Березень завжди відзначається нестійкою погодою, оскільки в цьому місяці відбувається перехід від мінусових температур до плюсових і перехід цей ніколи не буває плавним. Перемагає то мороз, то тепло).
Чому квітень скаржився саме травню? (Бо березень і травень - його найближчі сусіди).
А чи бувають морози у квітні і травні, як вони називаються? (Бувають; їх називають приморозки).
В яку пору доби вони бувають? (Ранньою весною земля ще недостатньо прогріта і, коли надходять холодні маси повітря, температура вночі знижується до 0о і до 2-3° морозу).
Вивчаючи тему „Правила поведінки в гостях” ми використали інсценування вже відомої дітям української народної казки „Лисичка і журавель", проілюстрували її прислів’ями: „Уміла готувати, та не вміла подавати"; „Не роби комусь, що собі не мило”. Після цього було запропоновано учням самостійно сформулювати правила поведінки в гостях на основі цієї казки.
В українському фольклорі існує величезна кількість так званих героїчних та пригодницьких казок, у яких виражена одвічна мрія людини пізнати світ, опанувати водну стихію, повітряний океан, пустелі (наприклад, „Кирило Кожум’яка", „Чоботи-скороходи”, „Голубий килим" тощо). Окремі фрагменти цих та інших казок ми також використовували на відповідних уроках „Я і Україна" в 2 класі.
На основі аналізу педагогічної літератури ми дійшли висновку, що на уроках доцільно використовувати легенди про українські символи - обереги етнічної пам’яті: верба над ставом; калина в лузі; тополя край дороги; явір над водою; соняшник на городі тощо.
Найулюбленішими в Україні птахами були сокіл та орел, як символ свободи й гордовитості, а також лебідь, зозуля. З особливою симпатією ставилися до лелеки як птаха сонця, котрий приносить в оселю щастя. Лелека викликав у людей прихильність ще й за здатність знищувати жаб, до яких селяни ставилися не завжди прихильно.
Легенди про калину, тополю, вербу, дуб, явір, липу, соняшник та інші рослини, з якими пов’язана історія українського народу, його побут, вчать дітей любити рідну природу, неньку Україну. Їх ми використовували під час вивчення тем „У царстві рослин", „Вшанування рослин” і „Символи України" (див. додаток Б).
Під час вивчення цих тем ми також вважали за доцільне використати цікавий матеріал про калину, вербу, тополю та інші рослини. Зокрема:
Символом любові до рідного краю, до неньки України є калина. Із покоління в покоління народ передавав повагу і любов до калини. У калині, кажуть, материна любов і мудрість, а ще це символ дівочої краси та ніжності. Коли випікають весільний коровай, неодмінно уквітчують його калиною. Її цвітом чи ягодами оздоблюють весільне гільце молодої. Калина символізує дружбу народів, могутність Вітчизни. Калина - це і пам’ять. Пам’ять про матір, про найдорожчу людину у світі, про тих, хто не повернувся до рідного дому. За традицією на могилах загиблих саджали калину.
В Україні особливу шану й популярність, крім калини, мали такі дерева, як верба, дуб, тополя, явір, липа. Дуб шанували за довголіття, міцність, вологостійкість. Знаючи ці його властивості, селяни використовували дубові колоди на нижні вінці (підвалини) при будівництві житла.
Тополю теж вважали символом України, її саджали, якщо народжувалась дівчинка, у непомітному місці. Вона була ліками від малого зросту і незграбної постави.
Чорнобривці у народі називають по-різному жовтяки, бархатки, тому що яскраві суцвіття виграють у промінні сонця всіма відтінками лимонних та золотистих, жовтих, оранжевих, червонясто-коричневих барв. Але найпоширеніша назва - чорнобривці, їх назва пов’язана зі старовинною легендою про майстрів-чоботарів, які виготовляли особливо гарні святкові жіночі чобітки, що мали яскраво-червоні халяви та чорні голівки-чорнобривці.
Під час вивчення розділів „Про тебе самого”, „Родина, рідня, рід" та „Людина серед людей" на уроках широко використовувалися прислів’я і приказки для пояснення змісту навчального матеріалу з курсу „Я і Україна" (див. додаток В). Як правило, у прислів’ях і приказках схвалюються або засуджуються певні дії відносно природи, вони містять рекомендації, повчання, застереження у тих чи інших діях. А тому прислів’я та приказки мають значний вплив на формування у дітей поглядів на природу, регулюють їхню поведінку в родині, в суспільстві, допомагають визначити своє місце серед людей.
Зокрема, використовували прислів’я, які відображають життєві правила та норми поведінки, наприклад:
„Неправдою світ пройдеш, та назад не вернешся”;
„Хто старших зневажає, той добра не знає”;
„Ввічливості всі двері відчиняються”;
„Поводься з іншими так, як би ти хотів, щоб поводилися із тобою" та інші.
Також пропонували дітям народні прислів’я, в яких широко відображається система поглядів українського народу на формування моральних якостей особистості. В них прославляється працелюбність, розсудливість, прислів’я викривають ледачих:
„Дружно люди візьмуться - гори здадуться”;
„Дружній череді і вовк не страшний”;
„Одна бджола мало меду носить”;
„Дружні сороки орла заклюють”;
„Добре в тій сім’ї живеться, де гуртом сіється і жнеться"
„Маленька праця краща за велике безділля”;
„Під лежачий камінь вода не тече”;
„Бджола мала, а й та працює”;
„Не кажи не вмію, а кажи навчуся" тощо.
Особливе значення мають приказки і прислів’я, в яких йдеться про необхідність дбайливого ставлення до природи (див. додаток В):
„Горнися до природи - не матимеш пригоди”;
„До землі з ласкою - будеш з паскою”;
„Пошануй худобу раз, а вона тебе десять раз пошанує”;
„Від природи бери те, що вона дає, тай за те дякуй”;
„Зруйнував гніздо пташине - не буде в тебе ні дітей, ні родини”;
„Доглядай землю плідну, як матір рідну" тощо.
Деякі прислів’я і приказки забороняють негативні дії відносно природи. Заборони зафіксовані у зверненнях до дітей: „не псуй", „не руйнуй", „не брудни", „не рубай". Наприклад:
„Не брудни криниці, бо схочеш водиці”;
„Не бий бобра, бо не буде добра”;
„Не псуй джерела - онуки проклянуть".
Ряд прислів’їв і приказок прямо вказують на необхідність раціонального природокористування. Це такі, як:
„Зрубав одне дерево - посади троє”;
„Посієш вчасно - збереш рясно”;
„Посадив дерево - себе прославив, посадив сад - рід прославив".
Ряд прислів’їв і приказок показують, що природа є найважливішою цінністю у житті людини. Зокрема, це такі:
„Земля наша мати - всіх годує”;
„Хліб - батько, вода - мати".
Найкращими побажаннями для людей колись було:
„Будь здорова - як риба, гожа - як рожа, весела - як весна, робоча - як бджола, а багата - як земля".
У прислів’ях і приказках відображено ставлення людини до природи. Наприклад: „Не кожному природа матір’ю, іншому й мачухою”.
За народними уявленнями у природі все доцільно, тому неприпустиме будь-яке насильство над нею: „Не пхай ріки, вона сама пливе", „Криницю силою копати - води не пити".
Усі ці прислів’я і приказки ми використовували під час вивчення теми „До природи не неси шкоди" у 2 класі.
На нашу думку, у роботі з молодшими школярами під час формування уявлень про сезонні зміни в неживій і живій природі та праці людей найбільшу увагу слід приділяти прислів’ям і приказкам, у яких мова йде про спостереження за природою в різні пори року. Наприклад:
„Як лютий не лютуй, а на весну брів не хмур”;
„Сухий березень, теплий квітень, мокрий май - буде добрий урожай”;
„Як у травні дощ на дворі, то восени хліб у коморі”;
„Посієш вчасно - збереш рясно”;
„Як листя жовтіє, то поле смутніє”;
„Весняний день рік годує”;
„Де багато пташок, там немає комашок”.
Для учнів 2 класу при вивченні розділу „Природа навколо нас”, де розкриваються зв’язки між живою і неживою природою у різні пори року, краще використовувати прислів’я і приказки, у яких відображена пряма залежність між окремими природними чинниками і розвитком рослин. Учні повинні вміти пояснити, зокрема такі приказки: