Фрагмент мотивації теми: «Візуальне програмування в Delphi»
Комп'ютери 50-х - 70-х років коштували шалено дорого. У ті роки було не дуже важливо, скільки часу програміст пише програму і як довго він її налагоджує; головне було - не перевантажувати комп'ютер. Тому в ході роботи над програмою комп'ютер майже не допомагав програмісту.
Створення мов об'єктно-орієнтованого програмування дозволило вирішити безліч проблем. Програмний об'єкт, наприклад такий, як кнопка, зберігається в основній програмі у вигляді набору стандартних процедур. Якщо треба змінити напис на кнопці або розмір кнопки, то ніякі процедури не треба міняти - треба лише змінити властивості об'єкта, і всі необхідні зміни в процедурах відбудуться автоматично - за це відповідає система об'єктно-орієнтованого програмування.
Проектування технологій формування орієнтовної основи діяльності (ООД) включає вибір типу навчання, його структурних елементів, а також методів і прийомів їх реалізації.
ООД забезпечує не тільки правильне виконання дій, але і раціональний вибір одного з багатьох можливих виконань. Виходячи з цього, діяльність по розробці технологій формування нових знань зводиться, в першу чергу, до конструюванню орієнтованої основи і вибору типа навчання, які потім визначають методи і форми організації учбового процесу.
Таблиця 2. 6 – Вибір способів формування ООД по темі «Візуальне програмування в Delphi»
Найменування теми (пунктів плану) | Цілі навчання | № рівня | Методи викладу | Наочна допомога |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Основи Delphi. | Розповісти про основи візуально-орієнтованого програмування. | І | Розповідь, лекція | Схематичне зображення принципу візуального програмування |
Типи даних. | Розповісти про типи даних у візуальному програмуванні та алгоритм їх використання. | ІІ | Розповідь, лекція, демонстрація, пояснення. Робота з підручником | Лістинги кодів, скріншоти |
Синтаксичні частини програми. | Розповісти про синтаксичні частини програмного коду: оператори, методи, функції, процедури та ін. | ІІ | Розповідь, лекція, демонстрація, пояснення, робота з підручником | Лістинги кодів, скріншоти |
Створення додатку. | Розповісти про роботу з компонентами та алгоритм створення програми. | ІІ | Розповідь, лекція, демонстрація, пояснення, робота з підручником | Лістинги кодів, скріншоти |
Класи. | Розглянути технологію розробки власних класів. | І | Розповідь, лекція, демонстрація, пояснення | Скріншоти, схеми |
Після того, як у учнів сформовані необхідні уявлення про об'єкти, що вивчаються, процеси або явища навколишній дійсності, наступає етап формування умінь, навиків або, по-іншому, виконавчих дій.
У таблиці приведена загальна характеристика способів навчання, які представлені через методи навчання, і опис діяльності викладача стосовно кожного з етапів формування діяльності.
Таблиця 2. 7 – Вибір технологій формування ВД по темі «Візуальне програмування в Delphi»
Найменування розділу | Цілі навчання | Рівень | Вибраний спосіб закріплення | ||||
Засоби закріплення | |||||||
Метод | Форма | Назва | Варійовані параметри | Варіанти рішення | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
1. Стандартні типи даних | Закріплення знань з типів даних та алгоритму їх використання. | I II | Вправа | Фронтальна, індивідуальна | Питання: 1. Що таке цілочисельний тип даних? 2. Що таке строковий тип? 3. Тип з плаваючою комою. 4. Алгоритм використання. | Типи даних, їх семантика та алгоритм використання. | Відповіді: 1. Назвати типи даних. 2. Привести приклад програмного коду. |
2. Частини програмного коду | Закріплення вмінь працювати з частинами програмного коду – операторами, процедурами, функціями тощо. | II III | Вправа | Індивідуальна | Питання: 1. Перелічите частини програмного коду. 2. Їх синтаксис. | Оператори, функції, процедури | Відповіді: 1. Частини програмного коду. 2. Їх синтаксис. |
3. Створення додатку | Закріплення знань про компоненти та алгоритм створення програмних додатків. | I II | Вправа | Фронтальна | Питання: 1. Що таке компонента? 2. Алгоритм створення програми. | Компоненти, форма | Відповіді: 1. Дати визначення компонентам. 2. Перелічити основні етапи створення програмного додатку. |
4. Компоненти | Закріплення вмінь створювати власні класи. | II III | Вправа | Індивідуальна | Питання: 1. Що таке клас? 2. Технологія створення класу. | Клас, ієрархія | Відповіді: 1. Дати визначення класам. 2. Розповісти технологію створення нового класу. |
Діяльність викладача по розробці системи контролю включає ряд етапів:
1 етап. Аналіз мети навчання. 2 етап. Вибір видів контролю. На цьому етапі необхідно так побудувати систему контролю і продумати способи контролю, щоб викладач чітко отримав відповідь на питання: чи виконує учень ту дію, яка намічена? Чи правильно його виконує? 3 етап. Вибір способів контролю.
Таблиця 2. 8 – Вибір технологій формування КД по темі «Візуальне програмування в Delphi»
Найменування розділу | Цілі навчання | Рівень | Вибраний спосіб контролю | ||||||
Тип | Вигляд | Метод | Форма | Засоби закріплення | |||||
Назва | Варіативні параметри | Варіанти рішення | |||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
1. Стандартні типи даних | Закріплення знань з типів даних та алгоритму їх використання. | I II | Проміжний | Поточний | Опит | Фронтальний, усний | Питання: 1. Що таке цілочисельний тип даних? 2. Що таке строковий тип? 3. Тип з плаваючою комою. 4. Алгоритм використання. | Типи даних, їх семантика та алгоритм використання. | Цілочисельні типи містять в собі значення, що інтерпретуються як числа. Типи з плаваючою комою використовуються для представлення дійсних чисел. Строкові типи - послідовність символів, яка розглядається як єдине ціле в контексті зміною. |
2. Частини програмного коду | Закріплення вмінь працювати з частинами програмного коду – операторами, процедурами, функціями тощо. | II III | Проміжний | Поточний, систематичний | Опит | Фронтальний, усний | Питання: 1. Перелічите частини програмного коду. 2. Їх синтаксис. | Оператори, функції, процедури | Оператор - найменша автономна частина мови програмування; команда. Функція - в програмуванні - це пойменована частина програми, яка може викликатися з інших частин програми стільки разів, скільки необхідно. Функція, на відміну від процедури, обов'язково повертає значення. |
3. Створення додатку | Закріплення знань про компоненти та алгоритм створення програмних додатків. | I II | Проміжний | Поточний | Опит | Фронтальний, усний | Питання: 1. Що таке компонента? 2. Алгоритм створення програми. | Компоненти, форма | Компонент - безліч класів та мовних конструкцій, об'єднаних за спільною ознакою. В більшості мов програмування немає мовних конструкція прямо відображають поняття компонента. Компоненти реалізуються за допомогою стандартних конструкцій, таких як класи. |
4. Компоненти | Закріплення вмінь створювати власні класи. | II III | Проміжний | Ретроспективний | Самостійна робота | Індивідуальний, письмовий | Питання: 1. Що таке клас? 2. Технологія створення класу. | Клас, ієрархія | Клас - різновид абстрактного типу даних в об'єктно-орієнтованому програмуванні (ООП), що характеризується способом своєї побудови. Суть відмінності класів від інших абстрактних типів даних полягає в тому, що при завданні типу даних клас визначає одночасно і інтерфейс, і реалізацію для всіх своїх екземплярів, а виклик методу-конструктора обов'язковий. |
Перспективно-поурочний план — це документ, який містить перелік уроків по конкретній темі, а також організаційні і дидактичні характеристики кожного з них, представлені часом, що відводиться на вивчення тих або інших питань теми, типом уроку, цілями навчання, змістом базового матеріалу, методами навчання.
Таблиця 2. 9 – Перспективно-поурочний план теми «Візуальне програмування в Delphi»
№ уроку | Тема уроку | Тип уроку | Учбова мета | Розвиваюча мета |
Урок № 1 2 години | Основи роботи в середовищі Delphi. Програмування лінійних алгоритмів: Головне вікно. Піктограми. Панелі інструментів. Налаштування вікон. Палітра компонентів. Вікно форми. Вікно дерева об'єктів. Вікно інспектора об'єктів. Вікно коду програми. | Лабораторна робота: 1. Організаційний момент (2-3); 2. Актуалізація (2хв); 3. Мотивація (3хв); 4. Вступний інструктаж (10 хв); 5. Виконання л/р (40хв.) 6.Оформлення звіту (10хв); 7. Підведення підсумків (5хв). | Вивчити інтерфейс ООСП Delphi. Виховати відповідальність, дисципліну, самостійність. | Розвинути пам’ять, мислення, цікавість до предмету. |
Урок № 2 4 години | Компоненти Delphi: Standard, Additional, Win32, System, Dialogs, Win 3.1, Samples, ActiveX, компоненти для роботи з БД, компоненти для роботи в Інтернет. | Лекція: 1. Організаційний момент (2-3хв); 2. Мотивація (2хв); 3. Повідомлення нового матеріалу (35хв); 4. Видача д/з (5хв). | Вивчити характеристику та призначення компонентів Delphi. Виховати відповідальність, дисципліну, самостійність. | Розвинути пам’ять, просторове мислення. |
Урок № 3 2 години | Форми Delphi: Різновиди форм. Компонент TForm. Створення та використання форм. Програми з багатьма формами. | Лекція: 1. Організаційний момент (2-3хв); 2. Мотивація (2хв); 3. Повідомлення нового матеріалу (35хв); 4. Видача д/з (5хв). | Вивчити структуру форм. Виховати відповідальність, дисципліну, самостійність. | Розвинути пам’ять, здатність до самостійного навчання. |
Урок № 4 2 години | Основи візуального програмування: Зміна властивостей форми. Розміщення нового компонента. Реакція на події. | Комбінований урок 1. Організаційний момент (2-3); 2. Мотивація (2хв); 3. Актуалізація (3хв); 4. Повідомлення нового матеріалу (35хв); 5. Практична робота (45хв); 6. Видача д/з (5хв). | Вивчити технологію створення простого програмного додатку. Виховати відповідальність, дисципліну, самостійність. | Розвинути здатність до самостійного навчання, цікавість до предмету |
Урок № 5 1 години | Застосування операторів, циклів, масивів: If..Then, While, And, Or, begin..end, case, repeat, array | Ділова гра: 1. Організаційний момент (2-3); 2. Мотивація (2хв); 3. Актуалізація (3хв); 4. Проведення гри (40 хв); 5. Підведення підсумків (5хв); 6. Видача д/з (5хв). | Вивчити технологію застосування операторів. Виховати відповідальність, дисципліну, самостійність. | Розвинути здатність до самостійного навчання, цікавість до предмету, працювати з операторами. |
Урок № 6 2 години | Класи об’єктів: Об'єкт. Властивості і методи об'єкта. | Лекція: 1. Організаційний момент (2-3хв); 2. Мотивація (2хв); 3. Повідомлення нового матеріалу (35хв); 4. Видача д/з (5хв). | Вивчити технологію створення нового класу. Виховати відповідальність, дисципліну, самостійність. | Розвинути здатність до самостійного навчання, цікавість до предмету, працювати з класами. |
Урок № 7 1 година | Контрольне заняття. | Контроль сформованих знань: 1. Організаційний момент (2-3хв); 2. Вхідний інструктаж (10хв); 3. Контрольна робота (30-35хв); 4. Заключний інструктаж (5-7хв). | Перевірити знання учнів по темі «Візуальне програмування в Delphi». | Розвинути професійні інтереси до професії, пам’ять, просторове мислення. |
Тема: Основи роботи в середовищі Delphi. Програмування лінійних алгоритмів.