Смекни!
smekni.com

Естетичне виховання школярів засобами образотворчого мистецтва (стр. 4 из 4)

В картині, скульптурі, заснована мить, якийсь епізод із історії і глядач за допомогою власної фантазії оживляє картину, бачить подію.

Так, засобами живопису, скульптури, архітектури, графіки, виражається краса життя, природи, виражаються високі думки, почуття. Твори образотворчого мистецтва кличуть до боротьби за прекрасне, відіграють велику роль в повсякденному житті. Талант розуміти і тонко відчувати прекрасне в образотворчому мистецтві, а у деяких дітей і талант створювати прекрасне в живописі, скульптурі, графіці, паперопластиці, малюванні починає формуватися в процесі особистої творчої діяльності, в процесі ознайомлення з образотворчим мистецтвом.

В системі позакласної роботи велика увага приділяється різним формам естетичного виховання. У молодих школярів виявляється велике прагнення до творчотсі в області образотворчого мистецтва.

Вчителям молодших класів важливо широко використовувати в цілях естетичного виховання дітей образотворче мистецтво. В наш час в багатьох школах організовують виставки дитячих робіт на різну тематику, що заохочує дітей до уроків образотворчого мистецтва і творчого підходу до теми уроку.

Також важливе місце займають виставки репродукцій картин. Діти з великою цікавістю збирають репродукції. Вчителю слід відбирати ті репродукції, які близько-доступні дітям, на яких найбільш переконливо показана, за допомогою яких засобів художник добився вираження свого творчого задуму.

Велике місце відводиться пейзажам. З їхньою допомогою діти поступово привчаються бачити красу природи і розкрвають для себе красу лісів, полів, рік, гір, озер, рідного краю. Все це розвиває в дитини почуття тонкого розуміння того, що вона відображає життя, що мистецтво таким чином пробуджує в людині найкращі почуття і наштовхує до активної цілеспрямованої діяльності.

Багато вчителів успішно співставляють розвиток естетичних смаків дітей засобами образотворчого мистецтва з показом чорного в повсякденному житті і природі.

З цією метою широко використовують різні екскурсії на природу в ліс, просто вулицями селе чи міста, на озеро, або спостерігати захід сонця. Добре проводити екскурсії в парк, ліс восени, зимою або весною. При цьому привертати увагу дітей на зміни, які проходять в природі, порівнюючи їхні думки з тими, які вони бачили на картинах чи художніх полотнах. Все це розвиває уяву у дітей, вчить бачити прекрасне в природі і прививає любов до рідного краю.

Під час екскурсій вчителі привертають увагу дітей до краси вулиць, обсаджених деревами, велич архітектурних споруд, площ, пам‘ятників, будинків. Це перше спілкування дітей з архітектурним мистецтвом потрібно всесторонньо розвивати, розглядаючи з дітьми фотографії чи діафільми архітектурних споруд різних видів. Все це відіграє велику роль у формуванні естетичних смаків дітей.

В усьоиу цьому дитина повинна розбиратися самостійно, вона повинна вміти відрізнити художнє від нехудожнього, естетичне від неестетичного. Все це розвиває кругозір дітей, відкриває перед ними світ повний духовного і емоційного життя.

Успіхи школи в естетичному вихованні дітей в більшості залежать від учителя. Педагоги і працівники мистецтва твердять, що вчителю сучасної школи необхідним є широка різностороння художня освіта. Інакше він не зможе повноцінно естетично виховати дітей.

Потрібно, щоб вчитель добре зрозумів, що він не може бути байдужим до прекрасного. Його особисте відношення до мистецтва виявляє і відношення до нього школярів.

Під естетичним вихованням розуміється формування естетичних смаків та ідеалів особистості, розвиток здібностей, правильного розуміння прекрасного в дійсності і мистецтві. Суспільство розвивалось, на зміну одному поколінню приходило інше, мінялись погляди і уявлення людей, в тому числі і погляди на прекрасне, на шляху його впливу на людину. Але сперечання про естетичне виховання не втихали. Творча, пошукова думка все глибше розкривала його природу, шляхи впливу на особистість людини.


ВИСНОВОК.

Уроки образотворчого мистецтва мають важливе естетичне виховне значення для дітей. При залученні їх до образотворчого мистецтва розвиваються естетичні смаки і можливості. Цьому слід приділити більшу уваги. Потрібно тактично пропонувати допомогу дитині, підтримувати її зацікавленість, заохочувати.

Введення в навчальну програму поширені уроки з образотворчого мистецтва допоможе виховати покоління, яке буде всесторонньо розвиненим і естетично обізнаним.

Мистецтво естетики неодмінно зацікавить дітей.

Так, засобами живопису, скульптури, архітектури, графіки виражається краса життя, природи, виражаються високі думки, почуття. Твори образотворчого мистецтва кличуть до боротьби за прекрасне, відіграють велику роль в повсякденному житті. Талант розуміти і тонко відчувати прекрасне в образотворчому мистецтві, а у деяких дітей і талант створювати прекрасне в живописі, скульптурі, графіці, паперопластиці, малюванні починає формуватися в процесі особистої творчої діяльності, в процесі ознайомлення з образотворчим мистецтвом.

Список використаної літератури.

1. Педагогіка школи Москва “Просвіта” 1977р.

2. Педагогіка Москва “Просвіта” 1976р.

3. Педагогіка Москва “Просвіта” 1972р.

4. Духовний світ школяра Москва Учредгід 1961р.

5. Розкажіть онуку.

6. Обдарована дитина.

7. Образотворче мистецтво Київ “Просвіта” 1992р.

8. Журнал для батьків Київ “Просвіта” 2.1992р.


ДОДАТКИ

Урок ручної праці в 7 класі.

Тема : Іграшки з природніх матеріалів.

Мета : Провести бесіду про декоративно-прикладне мистецтво.

Розвитвати естетичне сприймання дійсності, вміння зіставляти, порівнювати, знаходити природні форми живих істот, аналогічні реальним формам. Виховувати сторонність, акуратність.

Обладнання : гербарій, листя дерев, ножниці, клей, нитка, голка.

Методи і форми роботи : бесіда, демонстраціія наочності, практична робота.

Види діяльності учнів : пізнавальна, сприймальна, практична, творча.

Хід уроку.

1. Організаційна частина.

2. Подача нового матеріалу 1.2

3. Самостійна робота учнів.

4. Індивідуальна робота вчителя. За допомогою учнів змінити звірів, чоловічків.

5. Аналіз та оцінювання робіт. Всі роботи виставляються на виставку. Аналізуємо їх разом. Ставимо оцінки. Проголошення уроку завершеним.

Чоловічки з листя.

Сорока-білобока повідомиш про чарівну книгу всім лісовим жителям. Зібралися вони у Літа, а тут і осінь до сестри заглянула. Сподобалася їй чарівна книга і захотіла вона племінниці подарунок зробити. Змахнула осінь чарівною паличкою. Закружляли навколо неї литочки, стали жовтими, червоними, багряними і лягли різнобарвною скатертиною на столі у Літа. Зраділа Зоря-Зоряниця, сумку свою їх склала та засушила на пам‘ять

Пропищала тут Мишка полівка:

- Старий будинок часто згадує своїх господарів та їхніх веселих діточок. От би йому подарунок зробити

Посміхнулася Зоря-Зоряниця, Дістала зі шкатулок клейова ПВА листя різнобарвне і зробила портрети хлопчика та дівчинки (рис. 1-2).

Сонечко з Літом змайстрували рамки з гілочок, віднес-.. ли портрети на стару дачу та повісили на стіну.


Народилася у Літа красного та Сонечка ясного і дочка, Зоря-Зоряниця. Виросла дівчина, красунею стала. Кожного дня зранку розсипала вона роси прозорі та трави смарагдові.

Пішла Зоряниця в ліс. Дерева їй свої листочки подару­вали. Та тільки поки вона до дому дійшла, листочки зів'яли. Засумувала дівчина. Сонечко їй і каже:

— Не сумуй, ми з матінкою тобі допоможемо. - Покликало Літо на допомогу Мишку-полівку. Подума­ла та трошечки й притягла зі старої дачі газети, фанеру, шило, лінійку та олівець.

Поклала дочка Року листя, трави та пелюстки квітів між сторінками газет. Між газетами з листям, помістила ще шар газет (рис. 1).

Зачистило фанеру наждачним папером і покрило й фарбою. Між шматками фанери поклало старі газети (рис. 3).

Зробила п'ять таких шарів, накрила їх шматком фане­ри та поклала зверху гирю.

Наступного дня вона вийняла вологі газети та поклала нові, сухь Цілий тиждень Літо із Зорею-Зоряницею міня­ли вогкі газети на нові, поки все листя та пелюстки не висохли. Тоді Зоря-Зоряниця розіклала їх по шкатулоч-ч ках, що тітонька Осінь їй надіслала..

Якось опівдні, коли Сонечко зібрало росу, вирішила вона знову до лісу піти. ,

- Зачекай, дочко, — сказало Сонечко, — візьми з со­бою мою чарівну сумочку, в ній зібрані тобою рослини не пов'януть.

Розкреслило Сонечко два шматка фанери на квадрати (з допомогою лінійки та олівця) й просвердлило отвори на. перетині ліній (рис. 2).

Зв'язавши їх мотузкою (рис. 4), Сонце пояснило донці: — Це не проста сумка, а гербарний прес. Збираючи трави та листя, вкладай їх між шарами газет; а коли по­вернешся, повісь сумку там, де сухо та прохолодно Зібрала Зоря-Зоряниця листя й трави в сумку. Повер­нувшись додому, повісила її в сухе та прохолодне місце, а потім дістала зі шкатулочки вже засушені листочки й пелюсточки, оксамитовий папір, клей ПВА та пензлик.

На зелений лист півонії Зоря-Зоряниця по контуру поставила пензликом клейові крапки (рис. 1).

Вибравши місце на фоні з оксамитового паперу, при­клеїла лист. Із різних маленьких листочків зробила плавці та хвіст — вийшла рибка (рис. 2).

Увечері, коли Сонце вернулося додому, випили вони з Літом липового чаю та зібрали казкову книжку з оксами­товими сторінками, на яких поселились пташки, рибки, метелики. А для того, щоб зробити таку книгу, їм знадобились пелюстки тюльпана (рис. 3) й троянди (рис. 4), ча­шолистики гвоздики (рис. 5), пелюстки, інших квітів, різне листя та трави (рис. 6).

Спробуйте і ви зробити таку чарівну книгу. На першій сторінці зобразіть дивовижних птахів (рис. 7—8).