VІІІ. Заключний інструктаж.
Мета діяльності: підведення підсумків виконаної роботи за визначеними критеріями: охайність, композиційне вирішення, творчий підхід, якість перехідного мазка, гармонійність поєднання кольорів, самостійність в роботі.
Методи навчання: за метою навчання – метод контролю і самоконтролю процесів і наслідків праці.
Домашнє завдання: повторити пройдений матеріал; створити по три фрагменти стрічкового орнаменту за власною фантазією або за ідеями друзів. На наступне заняття взяти всі ті самі прилади і матеріали для продовження творчих пошуків.
Прибирання робочих місць.
№ | Операція | Прийоми виконання |
1. | Провести дві горизонтальні обмежуючі лінії | Ширина між ними залежить від задуму (3–5 см) |
2. | Розмітити довжину мотива | Повторити розмітку протягом всієї задуманої довжини орнаменту |
3. | Намалювати основні елементи, враховуючи їх ритмічність | Спочатку простим олівцем, а потім фарбами |
4. | Сполучити їх хвилястою чи прямою лінією (можна уявною) | Пензликом з фарбою, якщо вона не уявна. В іншому випадку – простим олівцем |
5. | Намалювати додаткові елементи | Листя – звичайне та пірчасте, билинки, «зернятка» та «кривенькі зернятка» |
6. | Витерти допоміжні лінії | Гумкою |
№ п/п | Операція та прийоми її виконання |
1 | НАПИСАННЯ МАЗКА На пензлик набрати темну фарбу |
2 | Верхівкою (іноді бічною частиною) пензля набрати фарбу світлішого тону |
3 | Написати мазок: а) спочатку тягнути світлий вусик |
б) продовжити тягнути до появи темнішого відтінку | |
в) в момент набуття темним кольором певної сили натиснути пензлем і закінчити мазок |
3. Педагогічний експеримент
3.1 Об'єкт і предмет дослідження
Об'єктом дослідження дипломної роботи є зміст навчання. При вивченні петриківського розпису застосовують принцип інтеграції змісту освіти. Інтеграція змісту освіти в середній школі полягає у послідовному, від уроку до уроку, поєднанні знань, що здобуваються учнями у процесі навчання, при вивченні окремих предметів та у формуванні в їх свідомості природно-наукової картини світу. Принцип інтеграції стосується знань, методів, форм навчання і контролю. У природничо-науковій освіті він стосується фундаментальної закономірності природи. Мета інтеграції гуманізація та гуманітаризація навчально-виховного процесу через формування цілісної свідомості соціально-зрілої особистості учнів.
Предметом дослідження роботи є міжпредметні зв'язки між заняттями петриківським розписом та основними загально-освітніми предметами середньої школи. При вивченні розпису використовують знання з народознавства, хімії, біології, креслення, малювання.
Міжпредметні зв'язки поділяють на три види: супутні, наступні, попередні.
Супутні зв'язки – коли учні застосовують знання, отримані на уроках народознавства, малювання, біології при роботах на уроках трудового навчання.
Наступні зв'язки передбачають використання в курсі петриківського розпису раніше набутих на уроках народознавства, природознавства та малювання знань і умінь.
Попередні зв'язки – коли на заняттях з петриківського розпису учням дають знання, закономірності, а обґрунтування їх вони отримують на уроках хімії, біології, креслення в подальшому навчанні.
3.2 Методика і проведення досліджень
1. Збір даних та статистичне зведення одержаних результатів.
Аналіз програм для середніх загально-освітніх шкіл з біології, креслення, малювання, народознавства та праці (1–9 класи). Представлення результатів зведення у вигляді таблиці.
Клас | Предмет | Тема предмету | Тема заняття з петриківського розпису | Вид міжпредметного зв'язку |
2. Дослідити міжпредметні зв'язки між петриківським розписом та іншими предметами.
Результати представити у вигляді таблиці.
Таблиця 1. Міжпредметні зв'язки між петриківським розписом та іншими предметами
Теми занять з петриківського розпису | Теми предмету | ||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |
1 | |||||||||
2 | |||||||||
3 | |||||||||
4 | |||||||||
f |
f – частота повторення тем з кулінарії при вивченні інших предметів.
3. Встановлення закономірностей за графічними зображеннями.
Побудова полігона частоти, яка тема петриківського розпису найчастіше перекликається з біологією, кресленням, малюванням та народознавством.
4. Побудова загального графіка міжпредметних зв'язків занять з петриківського розпису, народознавства, малювання, креслення та біології.
– креслення – малювання.
– біологія – народознавство.
3.3 Результати досліджень
Таблиця 2
Клас | Предмет | Тема предмету | Тема заняття з петриківського розпису | Вид міжпредмет. зв'язку |
8 кл. | Креслення | Поділ відрізка, кола і кута на рівні частини. | Основні елементи петриківського розпису. Композиція розпису у колі. | Наступний |
8 кл. | Креслення | Побудова взаємно перпендикулярних і паралельних прямих. | Основні елементи петриківського розпису. Композиція розпису у прямокутнику. | Наступний |
8 кл. | Креслення | Циркульні та лекальні криві | Основні елементи петриківського розпису Композиція розпису у колі | Наступний |
8 кл. | Креслення | Побудова проекцій на трьох взаємоперпендикулярних площинах проекцій | Технологія розпису об'ємних предметів з дерева | Наступний |
8 кл. | Креслення | Утворення наочних зображень за допомогою аксонометричних проекцій | Технологія розпису об'ємних предметів з дерева | Наступний |
6 кл. | Біологія | Квітка – видозмінений пагін. | Квіткові елементи Перехідний мазок у виконані квітки | Супутний |
6 кл. | Біологія | Плоди. Їх будова і значення | Виконання зображення ягід | Супутний |
6 кл. | Біологія | Листок – бічна частина пагона. | Традиційні форми листя. Перехідний мазок у малюванні листя | Супутний |
6 кл. | Біологія | Особливості будови вищих спорових рослин. | Традиційні форми листя. | Супутний |
6 кл. | Біологія | Насінні рослини. Загальна характеристика. | Квіткові елементи та традиційні форми листя. | Супутний |
7 кл. | Біологія | Підтип черепні. Клас птахи. | Характерні особливості традиційного підходу у зображенні птахів. Виконання зображення птаха | Супутний |
7 кл. | Біологія | Тип членистоногі. Клас комахи. | Характерні особливості традиційного підходу у зображенні комах. | Супутний |
1 кл. | Малювання | Знайомство з пензлем, фарбами. Змішування фарб. | Фарби, їх різновиди та особливості. Інструменти та їх виготовлення | Попередній |
2 кл. | Малювання | Порівняння кольорів за колірним тоном. | Холодні та теплі кольори, їх поєднання | Попередній |
3 кл. | Малювання | Ритм як засіб виразності композиції. | Основи композиції петриківського розпису | Попередній |
3 кл. | Малювання | Створення динамічної композиції. | Основи композиції петриківського розпису Статика і динаміка | Попередній |
3 кл. | Малювання | Симетрія як основа побудови форми. | Основи композиції петриківського розпису Симетрія та асиметрія | Попередній |
5 кл. | Малювання | Залежність декору від форми, функції предмета і матеріалу, з якого він виготовляється. | Предмети побуту, вплив їх форми та функції на створення композиції розпису | Попередній |
6 кл. | Малювання | Роль кольору та кольорової гами в ДПМ. | Холодні та теплі кольори, їх поєднання | Супутний |
7 кл. | Малювання | Відмінні особливості народного та професійного ДПМ. | Петриківський розпис як мистецтво народу. | Супутний |
3 кл. | Народознавство | Народна символіка. | Петриківський розпис як мистецтво народу. | Попередній |
5 кл. | Народознавство | Символіка квітів. | Квіткові елементи | Попередній |
5 кл. | Народознавство | Українська вишивка. Рушники. | Орнаментація тканини; створення рушникової композиції | Попередній |
6 кл. | Народознавство | Деревообробка | Технологія розпису об'ємних предметів з дерева | Попередній |
6 кл. | Народознавство | Народний розпис. | Історичні відомості про петриківський розпис. Петриківський розпис як мистецтво народу. | Супутній |
1. Основні елементи петриківського розпису.