Теоретичний матеріал розподіляють в процесі планування між окремими уроками так, щоб він був пов'язаний з практичною роботою учнів і щоб вивчення його займало не більш як 20…25% навчального часу [49, с. 125].
2.2 Обґрунтування змісту і структури програми навчального курсу
Навчальна програма з навчального предмета – це документ, що визначає зміст знань, умінь та навичок, яких повинні набути учні на заняттях.
У пояснювальній записці розкриваються завдання занять, а також деякі вказівки методичного характеру щодо організації навчального процесу, використання наочних посібників, перевірки оцінки діяльності учнів та ін. Зміст навчального матеріалу розписано по класах. У кожному класі навчальний матеріал згруповано в теми і визначено кількість годин на кожну тему [49, с. 122–123].
Навчання мистецтву петриківського декоративного розпису відноситься до варіативної частини курсу трудового навчання в 5–7 класах і має на меті залучення учнів до самостійних занять традиційним для України видом декоративно-ужиткового мистецтва.
Крім поглиблення знань і практичних умінь у галузі обробки різних видів матеріалів, заняття розписом сприяють формуванню в учнів інтересу до національної культури, їх естетичному розвитку. Вони привчаються до думки про те, що кожна людина може й повинна працювати за законами краси, створювати не лише корисні, але і мальовничі речі. Звичка до творчості, вироблена на заняттях розписом, буде благотворно впливати на всю подальшу трудову діяльність школярів.
В змісті програми приділяється увага не лише спеціальній, але й загальноосвітній підготовці школярів, адже при вивченні окремих тем встановлюється тісна взаємодія з питаннями історії й географії рідного краю, біології рослин, хімічних властивостей речовин та їх фізико-механічних характеристик, поглиблюються знання і вміння учнів з креслення, образотворчого мистецтва й художньої літератури.
Основи декоративного розпису у школі
5–7 клас
Пояснювальна записка
Програма курсу «Основи декоративного розпису» передбачає відродження стародавнього мистецтва українського народу і ознайомлення з ним учнів середніх шкіл у процесі викладання предмету «трудове навчання».
Мета програми – сформувати творчо активну особистість дитини, розширити її кругозір та сфери вмінь і навичок. Дати учням систематизовані знання, необхідні для оволодіння народним мистецтвом розпису. Зміст, форми і методи роботи даної програми спрямовані на формування естетичних смаків, виховання любові до прекрасного. Початок свого розвитку цей вид народного мистецтва бере з настінного малювання, поширеного з давніх часів у селах України, особливо на Дніпропетровщині, Поділлі, Буковині. У наш час, зі зміною побуту жителів села зазнало змін і мистецтво розпису. Велике орнаментальне багатство з народної архітектури, сільського побуту перейшло в поліграфію, фарфорово-фаянсову і текстильну промисловість, широко застосовується в монументальному оформленні сучасних споруд, а також стає самостійним видом народного мистецтва у формі малюнків на папері, картоні тощо.
Програма передбачає ряд практичних робіт та домашніх завдань. Практична робота з учнями полягає в опануванні майстерністю малювати петриківський орнамент, починаючи від простих елементів розпису – до складних, багатокольорових, а в подальшому – до виготовлення авторських робіт.
Після засвоєння основ петриківського малювання подальше вивчення розпису пов'язане з виконанням деяких композицій, в яких можна закріпити набуті знання.
5 клас
Учні повинні знати:
історію петриківського розпису, його виникнення та застосування;
особливості технології розпису;
способи виготовлення інструментів;
різновиди та особливості фарб;
вигляд та сфери застосування основних елементів петриківського розпису;
орнамент та його види;
стрічковий орнамент;
холодні а теплі кольори, їх поєднання;
вміти:
готувати фарби до застосування;
виконувати основні елементи петриківського розпису та вправи на основі їх поєднання;
розрізняти види орнаментів;
виконувати найпростіший стрічковий орнамент за поданим зразком;
компонувати кольори на малюнку в залежності від їх спорідненості чи контрастності;
6 клас
Учні повинні знати:
імена найвідоміших майстрів;
ознайомитися з індивідуальним стилем кожного;
вигляд та застосування деяких ускладнених поєднань елементів петриківського розпису;
квіткові елементи та традиційні форми листя;
основні принципи композиції петриківського розпису – статика і динаміка, симетрія та асиметрія;
принципи композиційного вирішення «бігунця», розпису у колі та прямокутнику;
вміти:
виконувати нові поєднання елементів;
виконувати квіткові елементи та традиційні форми листя;
визначати основні характеристики композиції;
компонувати стрічковий орнамент;
вирішувати завдання з побудови композицій у колі та прямокутнику.
7 клас
Учні повинні знати:
галузі застосування петриківського орнаменту;
приклади стилізованого зображення комах, птахів та тварин;
зовнішній вигляд та сфери застосування перехідного мазка;
традиційні прийоми орнаментації тканин;
закономірності створення рушникових композицій;
технологічний процес розпису предметів з дерева;
вплив функції та форми предметів побуту на створення композиції його розпису;
творчий шлях найвидатніших майстрів петриківського розпису, їх творчий шлях;
вміти:
виконувати перехідний мазок;
компонувати рушникову композицію;
здійснювати початкову та кінцеву обробку зразка деревини, призначеного для розпису;
створювати ескіз розпису об'ємного предмету чи композицію для альфрейної роботи.
Орієнтовний тематичний навчальний план курсу «Основи декоративного розпису»
№ п\п | Тема | Кількість годин | |
лекцій | практичних занять | ||
5 клас | |||
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. | Вступ. Історичні відомості про петриківський розпис. Його виникнення і становлення. Основні етапи розвитку. Технологія розпису темперою на папері. Фарби, їх особливості. Інструменти та їх виготовлення. Створення рисунка на вільну тему. Основні елементи петриківського розпису. Поєднання елементів. Поняття про орнамент. Створення ескізів орнаменту простим олівцем. Стрічковий орнамент – «бігунець». Холодні та теплі кольори, їх поєднання. Створення власних орнаментів з вивчених елементів у холодній та теплій гамі. | 2 2 | 2 8 10 2 6 2 4 |
Всього | 4 | 34 | |
6 клас | |||
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. | Вступ. Петриківський розпис як мистецтво народу, прояв його духовної та моральної краси. Нові поєднання елементів. Складні квіткові елементи. Традиційні форми листя. Основи композиції петриківського розпису. Її прийоми та особливості. Створення самостійних композицій з 2–3 елементів розпису. Вивчення прийомів композиції на основі робіт традиційних петриківських майстрів. Композиція розпису у прямокутнику. Створення ескізу та виконання. Композиція розпису у колі. Створення ескізу та виконання. | 2 2 | 8 10 6 8 2 2 |
Всього | 4 | 36 | |
7 клас | |||
Вступ. Значення петриківського розпису у відродженні традицій народного мистецтва. Його застосування у різних галузях художньої промисловості. Характерні особливості традиційного підходу у зображенні птахів, комах та тварин. Виконання зображення птаха. Опанування техніки виконання перехідного мазка. Пошук нових елементів петриківського декоративного розпису. Виконання «бігунця» з використанням перехідного мазка. Орнаментація тканини та створення рушникових композицій. Технологія розпису об'ємних предметів з дерева. Відомі майстри петриківського розпису. Розмаїття барв і фантазії у їх творах Створення ескізів розпису об'ємних предметів. Створення композицій для альфрейних робіт та розпису меблів. | 2 2 | 2 4 2 2 2 4 14 6 | |
Всього | 4 | 36 |
Програма
Історичні відомості про петриківський розпис. Виникнення і становлення розпису. Основні етапи розвитку. Петриківський розпис як мистецтво народу, прояв його моральної та духовної краси. Значення петриківського розпису у відродженні традицій народного мистецтва. Його застосування у різних галузях народної промисловості.
Технологія розпису темперою на папері. Фарби, їх особливості. Способи розведення на папері, застосування яєчної темпери для петриківського розпису. Матеріали та інструменти, їх особливості. Виготовлення пензлів з котячої шерсті.
Опанування технології петриківського розпису. Основні елементи: «зернятко», «вусик зернятка», «кривеньке зернятко», мазки під гострим кутом. Вправи на їх поєднання: «травичка», «колосок», «пірчасте листя», «пуп'янок», «три пари кривих зернят» і т.д. Складні квіткові елементи і традиційні форми листя: зв'язок з природою та політ фантазії.
Характерні особливості традиційного підходу у зображенні птахів, комах та тварин. Виконання практичної роботи. Опанування техніки виконання перехідного мазка.
Поняття про орнамент. Створення ескізів орнаменту простим олівцем. Стрічковий орнамент «бігунець». Його виконання з використанням перехідного мазка. Створення власних орнаментів.
Кольорова гама. Колорит.
Основи композиції петриківського розпису. Поняття про композицію та її елементи. Статика і динаміка. Симетрія та асиметрія. Вивчення традиційних прийомів композиції на основі робіт петриківських майстрів. Особливості композиційного вирішення «бігунця». Композиційний зв'язок 2–3 елементів розпису. Створення самостійних композицій з двох – трьох елементів розпису.