Кращі представники української молоді глибоко усвідомлюють те, що об'єктивні
обставини і суб'єктивні фактори мільйонів людей-співвітчизників, умови нашого життя
кардинально змінилися в останнє десятиліття. Необхідність розв'язати життєво важливі
проблеми, залишені нам у спадок від радянсько-комуністичного режиму, входження України в
коло цивілізованих держав вимагають від кожного юнака і дівчини рішуче змінити своє
ставлення до світу, до гальмуючих наш національний, політичний, духовний поступ факторів.
Зниження якості наших чорноземів, зіпсованість грунтів, отруєння хімікатами і
радіонуклідами життєдайних річок, озер, інших водойм, найбільша в світі атомна
Чорнобильська катастрофа, загострення екологічної кризи вимагають від кожної особистості,
всього народу потужної енергії, практично-дійової, продуктивно-творчої, активно-
перетворюючої діяльності, спрямованості характеру і світогляду.
Історична потреба боротьби за утвердження нашої державності, необхідність подолання
зовнішньополітичних і внутрішніх сил антиукраїнського спрямування вимагають нарощенню
кожної особистістю своїх психофізичних і духовних сил, власної енергії. Козацько-лицарські
традиції сприяють пробудженню і формуванню потужних емоційно-почуттєвих, інтелектуально-
духовних сил патріотичного спрямування з метою кардинального впливу на дійсність і зміни її в
інтересах усіх громадян України, зміцнення її державності.
Історія не лише нашого, а й інших народів переконливо свідчить про те, що національна
свідомість, енергія діяння, героїчного чину стають глибокими і всеохоплюючими, могутніми і
непереможними тоді, коли вони мають міцні культурно-історичні, ідейно-моральні корені, коли
витоки, шляхи і механізми формування їх зрозумілі для найширших верств народу. Такими
могутніми традиціями нашого народу є ідейні, політичні, економічні, духовні, державницькі
традиції Українського козацтва, запорозького лицарства.
Оволодіваючи козацько-лицарськими традиціями, духовністю, молодь опановує на
сучасному рівні і козацько-лицарський стиль, спосіб життя, діяльності і поведінки. Характерно,
що такій молоді притаманні активно-дійова, наступальна позиція у боротьбі з усім лихим,
потворним, шкідливим для незалежності України, підвищення добробуту її громадян. Така
молодь сповнена ентузіазму й наполегливості у змаганнях із труднощами, жадає вийти
переможцем у життєвій боротьбі. Козацько-лицарському способу життя сучасної молоді
властиві мужність, відвага і героїзм трудових буднів, ратних справ в ім'я свободи народу,
зміцнення нашої державності.
Козацький тип людини (С.Кульчицький, В.Цимбалістий, М.Шлемкевич) як втілення
найвищих лицарських чеснот, якостей українського національного характеру і світогляду є
центральною постаттю нашого фольклору, красного письменства, ідеалом творчості
геніального Великого Кобзаря України Т.Шевченка.
Постійно рівняючись на високий взірець козака-лицаря, українська молодь оволодівала
козацькою ідеологією, філософією, лицарською мораллю, шляхетністю духу і жадала стати
господарем на українській землі, носієм національної свідомості і самосвідомості, культури,
захисником материзни і дідизни, оборонцем рідної Вітчизни.
Найвищі ідеали української молоді, яка прагне творчо продовжувати козацько-лицарські
традиції, є незалежна демократична і правова, гуманістична і цивілізована Україна, соборна і
79
міцна українська нація, глибока духовність і високий добробут рідного народу, консолідація
представників усіх національностей, які складають українське суспільство.
Вишневецький і Наливайко, Сагайдачний і Сірко, Хмельницький і Мазепа, Нечай і
Кривоніс, Богун і Виговський, Дорошенко і Морозенко, Полуботок і Головатий, Гонта і Залізняк,
Орлик і Калнишевський та багато інших козацьких гетьманів, кошових отаманів, полководців є
високим взірцем Людини-Лицаря, ідеалом вірного служіння неньці Україні, національному
державотворенню.
Глибоко усвідомлюючи негативні нашарування на національному характері багатьох
українців, педагоги сучасної школи, виховники, батьки мають вести систематичну роботу,
спрямовану на творчий розвиток у сучасних умовах автентичного українського, зокрема
козацько-лицарського характеру і світогляду.
Формування в молоді національно-патріотичної цілеспрямованості, організованості,
вольовитості, мужності, дисциплінованості допоможе багатьом позбутися відчуття національної
меншовартості, невіри в свої сили і можливості.
Чим ширші кола батьків, педагогів, громадськості будуть залучатися до виконання цієї
Програми, виховної роботи з молодо січовиками, тим швидше буде знижуватися в нашому
суспільстві байдужість до долі України.
Козацько-лицарський тип людини - це шевченківський тип людини, який міцно
укоренився в духовності і бутті українців. Домінантна ідея такої людини «Борітеся - поборете!
Вам Бог помагає!» (Т.Шевченко). Така людина завжди прагне стати володарем становища,
господарем землі, невпинно боротися до перемоги з лжетеоріями, ідеями, які послаблюють
процеси національного відродження, державотворення. Така людина всіма шляхами і засобами
в ідеологічній, духовній сфері та конкретними і щоденними справами наближає «апостолів
правди і науки», національних законодавців «з новим і праведним законом» (Т.Шевченко).
Козак - людина шевченківського типу відкидає «пристосування до чужої сили в Україні»
(М.Шлемкевич) і утверджує себе як «господар домовитий по своїй хаті і по своїм полі»
(І.Франко).
Лицарський тип людини - один із найвищих ідеалів українського народу, який
утверджений в нашій національній свідомості і самосвідомості талантами, працею рук і
зусиллям мозку Т.Шевченка і І.Франка, Лесі Українки, М.Гоголя, П.Куліша, Б.Грінченка і
Б.Лепкого, Є.Маланюка, О.Ольжича і Олени Теліги, В.Симоненка і В.Стуса, Д.Павличка і Ліни
Костенко та ін. Такий ідеал українця, громадянина нашої держави вчені і митці, політичні,
державні і громадські діячі, психологи і педагоги, батьки мають наповнювати сучасним
духовним змістом, конкретними державотворчими справами.
Сучасний козацько-лицарський спосіб життя враховує, що боротьба з площини «вогнем і
мечем» все більшою мірою переходить у площину боротьби ідей - наукових, політичних, теорій,
концепцій, духовних цінностей, інформаційних технологій та практичних справ, конкретної дії,
поведінки. Козацько-лицарська духовність спрямовує практичну діяльність на підвищення
добробуту українського народу, розвиток його культури, інших сфер життя, державотворення.
Творчо, на сучасному рівні продовження козацьких подвижницьких традицій,
наповнення їх змістом лицарської духовності, патріотично-державницькими справами,
шляхетною поведінкою спрямовує підростаючі покоління на вірне служіння рідному народу.
Козацька ідеологія кваліфікує забуття рідної мови, культури свого народу, Батьківщини
як найтяжчий злочин. У військовий час, коли над Україною нависало чужоземне поневолення,
зрадників знищували. Цим самим спрацьовували інстинкт самозбереження народу, ідея захисту
його від переродженців, віровідступників, батькопродавців, яничарів. Нині їх «винищують»
морально.
3. Ідеологічні і науково-теоретичні засади діяльності «Молодої Січі».
Безідейні громадяни не виховуються в жодній країні світу. Наш народ, як і всі народи
світу, споконвіку виховував підростаючі покоління на ідеях, вартостях етноідеології, яка в
умовах незалежної України збагачуються кращими здобутками вітчизняної і зарубіжної науки.
Складовою частиною української національної ідеології є козацько-лицарська ідеологія,
в якій найвищий статус мають ідеї любові до рідного народу, землі, Батьківщини, героїчної
боротьби за її свободу і, в разі необхідності, жертовної діяльності в ім'я визволення рідного
краю, побудови національної держави.
Сучасний дитячий, юнацький і молодіжний рух все більшою мірою бере на своє
озброєння, як дорогоцінну національну естафету, кращі козацько-лицарські ідеї, вартості, які
80
плекалися і шліфувалися в безперервній, часто нерівній боротьбі з переважаючими
політичними, військовими, агресивно-лженауковими силами ворогів незалежності України.
Козацько-лицарська ідеологія - це система філософських, політичних, правових,
економічних, моральних, релігійних, естетичних ідей, принципів, ідеалів, інших вартостей,
покликаних захищати демократичний лад, волелюбні традиції предків, політичний устрій
України, її національну державність, органи самоврядування, правову систему, звичаєве право.
Козацько-лицарська ідеологія постійно формувала в підростаючих поколіннях стійкий
характер, який не гнеться і не ламається в небезпечних для життя умовах. Козацька система
ідей утверджувала в серцях і душах народу дух боротьби, ритми переможних військових
походів, жагу вигнати ворога-загарбника, чужинців, щоб вони не ганьбили гідності і честі Матері-
України.
Представники сучасного дитячого і молодіжного руху переконуються в тому, що козаки
мислили масштабно, на високому рівні узагальнення відомих ім. знань, народних і наукових,
про взаємовідношення особистості і народу, особистості і держави, права і обов'язки, свободи і
необхідності.
Продовжуючи і розвиваючи українську етнософію, козаки-любомудри, лицарі-
інтелектуали, представники козацької старшини використовували скарби народної мудрості з
метою глибокого усвідомлення законів розвитку, становлення, розквіту і занепаду держав,
народів. Вони осмислювали суперечності життя, полярність ідей та явищ, в яких
відображалися, в конкретно-історичних умовах України, антитеза любові і ненависті, добра і
зла, правди і кривди, краси і потворності, Бога і диявола.