Смекни!
smekni.com

Виховання козака-лицаря (стр. 42 из 97)

93


ІУ. Громадсько-родинне виховання козака та берегині (учні 9-11 класів).

У громадсько-родинному вихованні козака та берегині ми:

а) використовуємо методики, технології козацького навчання і виховання, які
спрямовуються на пробудження і поглиблення життєстверджуючого , комфортного самопочуття
молодих козаків у процесі занять, роботи. Надаємо психологічну, методичну допомогу козакові
в опрацюванні і організації власної системи зміцнення і охорони свого здоров'я, а також
пробудження в нього турбот про здоров'я інших людей;

б) створюємо організаційні, психологічні і педагогічні умови з метою утвердження гідності
особистості козака та берегині, постійно зростаючої самостійності їх у навчально-пізнавальній,
дослідно-науковій, виробничій діяльності, житті;

в) застосовуємо новітні педагогічні та інформаційні технології українознавчої роботи
(педагогіки народного календаря, розвитку історичної пам'ять, формування національної
свідомості і самосвідомості). Проводимо диспути і дискусії, проблемні обговорення, творчі
зустрічі на теми „Світогляд українців: умови і шляхи формування, основні ідеї", „Історія
українського народу і його національний характер", „Національний характер і мистецтво";

г) ознайомлюємо молодь з архівними матеріалами, допомагаємо вивчати стародруки,
писати реферати про культурні здобутки, духовні цінності рідного та інших народів, оволодівати
знаннями з народної математики, етнопедагогіки, медицини. Організуємо самостійні
дослідницькі пошуки козаків та берегинь, вивчення ними європейських традицій в українській
культурі, зв'язків України з Заходом і Сходом, Північчю і Півднем. Організуємо „круглі столи",
молодіжні наукові і науково-практичні конференції як фактор формування лицарської
духовності;

д) забезпечуємо участь козаків і берегинь у заняттях в клубах „Моя Батьківщина -
Україна", „Планета", „Політика", „Держава та коріння нації", „Людина та ідейні цінності" з метою
вивчення української національної ідеології, її квінтесенції - ідеології державотворення як
державної ідеології України, а також внутрішньої і зовнішньої політики Української держави;

е) формуємо готовність молодих козаків до служби в Збройних Силах України шляхами
теоретичної і практичної підготовки, осмислення проблем „Покликання Збройних Сил України -
захист миру, незалежності нашої держави", „Слава козацькій зброї", „Військові козацькі традиції
і сучасність", „Непорушність присяги воїна на вірність Україні";

є) надаємо наукову і методичну допомогу козаку та берегині в справі організації
самонавчання, самоосвіти, самовиховання, у формуванні власних поглядів, переконань та
ідеалів громадянина України.

Модель самоврядування школи козацько-лицарського виховання.

За допомогою тільки школи неможливо побудувати світ,
Але побудувати світ без допомоги школи теж неможливо...

Учнівське самоврядування - це здійснюване самими школярами управління справами
своїх колективів. У школі воно охоплює всі первинні, проміжні та □адіо моделюванн учнівські
колективи, товариства, клуби, інші об'єднання учнів.

Самоврядування учнів - це форма демократичної побудови життя учнівського колективу,
яка передбачає:

широку участь учнівських самодіяльних організацій та їхніх виборних органів в
управлінні найважливішими питаннями своєї життєдіяльності з урахуванням інтересів учнів
різних вікових груп;

формування високих моральних якостей, інтелектуальних та організаторських
здібностей;

удосконалення практичних умінь та навичок у процесі колективного визначення
важливих цілей із подальшою їх реалізацією.

Самоврядування - дієвий спосіб поєднання теорії та практики у вихованні громадянина
демократичного суспільства, своєрідна практична частина громадянської освіти та виховання.
Учні на практиці засвоюють свої права та обов'язки.

В Адамівській школі козацько-лицарського виховання Білгород-Дністровського району
Одеської області вже декілька років функціонує модель учнівського самоврядування, яка
базується на традиціях лицарської верстви українського народу (козацтва).

94


Спостерігаючи розвиток сучасного українського суспільства (зокрема, нашої Адамівської
територіальної громади - я 6 років проробив сільським головою), бачу, що відбувається
„звужування" держави - громада все більше перебирає на себе її функції; громадяни все
частіше спільно вирішують проблеми, не звертаючись по допомогу до державних органів. Це
пов'язано із загальною тенденцією до автономізації регіонів - переходу від державного до
державно-громадського управління.

Ефективність нової схеми державно-громадського управління буде визначатись рівнем
громадянської культури всіх членів суспільства і тому (у теперішніх складних умовах
державотворення) школа повинна йти попереду політиків, керуючись принципом пріоритету
прав особистості над інтересами суспільства і держави, гуманізму, свободи, демократії,
громадянського миру, національної злагоди, надаючи дитині, підлітку, юнаку (юнці) ще в школі
навичок громадського самоврядування, виховуючи лідера ХХІ століття, людину, яка б змогла
приймати, виконувати доленосні рішення в житті громади, регіону, держави і відповідати за них.

Проблема визначення універсального типу самоврядування, який забезпечував би
позитивний результат, хвилює педагогів давно - в педагогіці спостерігалось немало спроб
зробити самоврядування схожим на якісно працюючий механізм (ми пам'ятаємо учнівські
комітети часів радянського періоду), але історія розвитку педагогіки учнівського
самоврядування доводить, що і зараз ми не наблизились до цього ідеалу, не змогли створити
ідеальний механізм під назвою „учнівське самоврядування". Це свідчить не про безсилля науки
в дослідженні природи людини або не про недостатність пошуків у педагогів-практиків: в різних
країнах було і зараз є десятки тисяч ентузіастів в організації учнівського самоврядування. І все
ж психолого-педагогічна наука і передова новаторська практика не змогли зробити учнівський
орган самоврядування школи певним „штучним інструментом".

Що ж заважає знаходженню ідеального механізму? Розмаїтість, багатоваріантність,
неоднозначність. Розмаїття цілей та завдань самоврядування, елементу змісту та видів форм
моделей. Багатоваріантність умов і засобів управління. Неоднозначність прояву
закономірностей самоврядування в залежності від індивідуальних особливостей дітей і
багатьох інших факторів.

Презентація моделей самоврядування на обласному методичному зборі педагогів та
учнівських лідерів „Лідер ХХІ століття"(Одеса, 2002) за підсумками обласного етапу
Всеукраїнського конкурсу на кращу модель учнівського самоврядування показала, як по-різному
організовують та проводять роботу з учнівського самоврядування кращі школи Одещини: у
кожній свій стиль роботи, темп і ритм, власні методи й прийоми, певні психолого-педагогічні
здобутки.

Роблю висновок, що в практиці виховання лідера немає єдиного ідеального підходу, а є
велике розмаїття ідей щодо організації цієї роботи. А головна ідея - ідея багатоваріантності
моделей учнівського самоврядування (і взагалі організації навчально-виховного процесу!)
отримує все більше визнання у школах області.

Згідно із Конституцією України. Законами України „Про освіту", „Про загальну середню
освіту", „Про позашкільну освіту", Положенням „Про загальноосвітній навчальний заклад", „Про
педагогічну раду середнього загальноосвітнього навчально-виховного закладу", „Про раду
школи", „Про піклувальну раду школи", Статутом Адамівської школи козацько-лицарського
виховання, - у нас функціонує модель державно-громадського управління школою, яка
базується на дотриманні прав та обов'язків всіх суб'єктів навчально-виховного процесу: учнів,
учителів, батьків, громадськості. Однією із складових частин його є учнівське самоврядування у
формі Козацької отаманської республіки.

Вищим органом учнівського самоврядування Адамівської школи козацько-лицарського
виховання є Коло Джур та Дан (загальні збори учнів 5-9 класів), яке збирається не рідше 2-х
разів на навчальний рік: у травні та у вересні.

На Колі Джур та Дан заслуховується звіт про роботу Ради Джур та Дан, обирається
новий склад Ради Джур та Дан (травень) та затверджується план роботи Ради Джур та Дан
(вересень). Новий склад Ради Джур та Дан оновлюється не менш як на третину її членів і
обирається терміном на один навчальний рік.

Рада Джур та Дан обирається у кількості 15 осіб (Головного Отамана Ради Джур та Дан,
Головної Берегині Ради Джур та Дан, Писаря Ради Джур та Дан та 12 отаманів-берегинь
паланок-секторів роботи). Рада Джур та Дан працює за 4 циклами напрямків роботи (всього
напрямків роботи - 10).

У школі козацько-лицарського виховання - козацьке учнівське самоврядування, але з
гарантуванням дотримання всіх прав берегині. Тому у школі є Узгоджувальна Рада Джур та Дан

95


(у випадку розбіжностей у поглядах на якусь проблему між Джурами та Данами ), яка
складається з Ради Отаманів загонів та Ради Дан-Берегинь загонів. Отаманів та Берегинь
обирають на класних зборах Джур та Дан терміном на один навчальний рік.

До Узгоджувальної Ради Джур та Дан на правах співголів Ради входять Головний
Отаман Ради Джур та Дан та Головна Берегиня Ради Джур та Дан.