1. Демократизація - це мета, засіб, гарантія трансформації загальноосвітньої школи у
школу козацько-лицарського виховання, Це варіативність та відкритість змісту козацько-
18
лицарського виховання, співробітництво, взаємоповага козачат та наставників, усунення
авторитарного стилю виховання.
Гуманізація -подолання відчуженості козачати від наставника. Визначення особистості
вихованця як вищої соціальної цінності з правами на свободу, соціально-педагогічний захист,
на самореалізацію у різних сферах діяльності й спілкування.
Індивідуалізація та диференціація - передбачає розвиток кожного козачати з
урахуванням його інтересів, мотивів, системи цінностей, різниці в інтелектуальній, емоційно-
вольовій та практичній сферах, особливостей фізичного і психічного розвитку, всіляке
стимулювання здібностей кожного учня, планування власної діяльності.
Психологізація процесу виховання козачати - глибоке вивчення дитини, її
внутрішнього світу, визнання того, що особистість розвивається не лише за закладеною в ній
біологічною програмою і під впливом середовища, а й під дією власних потреб, бажань, досвіду,
Підготовка козачати до свідомого управління своїм розвитком.
Пріоритетність шляху розвитку та реалізації духовного потенціалу козачати, що
означає: ясне усвідомлення вищої мети існування людини та людства; постійне прогресивне
само творення та допомога в цьому іншим; наповненість життя гуманістичним змістом, надання
пріоритету буттєвим цінностям, що знаходять прояв нерозривно в думках, словах і діях;
високий рівень фізичної, емоційної, ментальної та моральної культури.
Натуралізація (трансформація) української козацької (лицарської) духовності -
історично сформованої системи духовних багатств лицарської верстви рідного народу , яка
виробила і в своєму бутті, способі життя відобразила найвищі цінності його національної душі,
характеру, світогляду, ідеології, моралі, філософії, правосвідомості та естетики.
Ідеалізація (формування в молоді ідеалів) - один із найважливіших елементів
духовності як кожної особистості, так і всього народу. В історичній свідомості народу найвищий
статус належить тим людям-ідеалам, які відстоювали свободу як найдорожчу цінність
попередніх поколінь, невтомно боролися з чужоземними загарбниками, захищали свою
національну гідність і честь, по-лицарськи служили рідній Батьківщині, будували власну
національну державу.
19
Концентри лицарства. Козацькі цінності особистості.
Абсолютні, вічні. Громадянські. Сімейного життя. Національні.
Творчі майстерні вчителів.
3 4 5 6 7 8 9 10
Центр дитячої творчості.
Спілкування в полікультурному просторі.
Суб'єкт-об'єктні стосунки. Взаємодія. Співпраця.
Діти. Вчителі. Громадськість. Батьки. Меценати, друзі, спонсори, козаки.
Науково-методичне і технічне забезпечення.
Концепції, розробки, програми, навчальні машини, комп'ютери, технології, лабораторії, підручники, посібники, хрестоматії, збірки,
бібліотека школи. Банк матеріалів школи козацько-лицарського виховання.
Творчі майстерні вчителів.
1. Від козацьких секретів тіловиховання - до олімпійських вершин.
2. Козацькому роду нема переводу.
3. Козацька наша слава не вмре, не поляже.
4. Плекати український храм Природи.
5. Всеукраїнська толока, особиста праця - тобі, державна Україно.
6. Науку і техніку - на службу нації, Україні.
7. Любіть Україну, як сонце любіть.
8. Козацькими шляхами - до висот української духовності.
9. В душі і серці кожного з нас - Соборна Україна.
10. Рідну Україну захищай по-лицарському, до загину.
Модель трансформації Адамівської школи в школу козацько-лицарського виховання.
Міністерство освіти і науки України.
Інститут українознавства.
Інститут змісту і методів навчання.
Інститут удосконалення вчителів.
Головне управління освіти
Інноваційні курси
перепідготовки
вчителів за
зміст.
програмами.
Самоосвіта.
Проблеми трансформації.
Кадри.
Науковий, українознавчий
виховання,
Методи навчання і виховання.
Переосмислення мети та
завдань навчання і виховання
громадянина.
Посібники, збірки
з українознавства,
козацько-лицарського спеціальними
валеології:
а) для вчителів;
б) для учнів;
в) для батьків.
Фінансування. Державна підтримка і сприяння життєдіяльності
школи козацько-лицарського виховання.
Закони, що стимулюють меценатство,
спонсорство.
Правовий статус школи козацько-лицарського виховання.
Природо-екологічна,
психовалеологічна освіта.
Бази:
1. Географічна
України, клімат).
1. Біологічна, психологічна,
екологічна, трудова,
родинна (криза в
природі, духовна криза).
Експериментальний навчально-виховний
план.
Державний стандарт освіти.
Культурно-екологічний тип освіти. (геополітичне положення
Інтегрування знань.
Формування цілісної картини світу.
Українознавство, валеологія, родинність -
проблеми української національної школи
козацько-лицарського виховання.
1
2
Підприємства.
зарубіжні школи,
культурним,
центром мікрорайону.
Д овкілля.
Школа козацько-лицарського виховання
навчальні заклади.
Культурні заклади,
установи, інші
освітнім
стає духовним,
20
Програма трансформації Адамівської школи у школу козацько-лицарського виховання.
Виконавці: освітянський колектив Адамівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступеня
Білгород-Дністровського району Одеської області.
Учасники: відділ освіти Білгород-Дністровської районної державної адміністрації,
Адамівська сільська рада, сільськогосподарські кооперативи - ім. Т.Г.Шевченка, «Едем»,
«Фенікс», приватно-орендне підприємство «Промінь».
Наукове керівництво: Одеський інститут удосконалення учителів.
Наукове консультування: Київський інститут історії козацтва.
Актуальність Програми трансформації
Щоб стабільно прогресувати у своєму розвитку, а не тільки вижити, людство має зробити
істотні кроки від технократичної цивілізації до гуманістичної, від культури споживання до
культури творення, від владного творіння (агресія, насильство тощо) до творення гуманного,
звеличного, мудрого. Первинно - це поступ національних систем освіти, спочатку в
експериментальних варіантах, а з появою належних результатів - масовий. Очевидність цього
факту не підлягає сумніву: система освіти - це галузь найважливішого духовного виробництва
будь-якого суспільства, що покликана готувати громадянина з певним рівнем національної
свідомості, інтелектуальної і розумової зрілості, духовного творення довкілля.
Саме в контексті розв'язання глобальних проблем людства, освіти, людини і
створюється програма трансформації Адамівської школи в школу козацько-лицарського
виховання, котра міжнауковими засобами описує освітньо-виховний процес як культурне і
духовне явище, шкільне середовище - як психогенний етнонаціональний фактор духовного
єднання учасників навчально-виховного процесу, а психосоціальний розвиток особистості - як
неперервне зростання її фізичного, розумового, емоційного, морального і духовного потенціалу
в ході чуттєво-смислового занурення у культуроємні пласти етнонаціонального досвіду і
психоемоційне звільнення в духовних переживаннях, помислах, учинках.
Основна проблема трансформації:
Із здобуттям Україною державного суверенітету ускладнюється місія національної освіти
й, зокрема, загальноосвітньої школи. Відтепер вона має готувати ще й людину висококультурну,
зорієнтовану на канонізований етнонаціональний і духовний досвід. Іншими словами, масова
загальноосвітня школа має бути перетворена з науково-освітнього закладу на таку соціально-
культурну інституцію, яка б готувала не тільки грамотну, а й культурну, ментально зорієнтовану
і духовно розвинену особистість.