До числа «соціалістів» належали ті, хто на відміну від основного акценту, що ставився на інтересах особистості, приділяв увагу соціальному аспекту людських відносин і прагнув винести соціальне питання на загальне обговорення, присвячене правам людини, звільненого Французькою революцією й який підтримував революцією в області економічних перетворень.
Але якщо важко визначити, які саме особистості становлять проблему, ще сутужніше зрозуміти, які «групи» становлять «народ», те самим важким завданням з усіх є питання про те, як можна з'ясувати волю всього народу в цілому. Як довідатися, у чому вона укладається? Для початку треба з'ясувати, чиї погляди ми будемо взяти до уваги - громадян або всіх людей, що проживають у даній країні? І чому людей варто ділити саме за цією ознакою? Чому б не взяти до уваги погляди всього людства? Якою логікою може бути виправдане таке обмеження? У якому співвідношенні при нинішній практиці перебувають загальна воля й воля всіх? Саме в цьому наборі заплутаних питань укладається джерело всіх тих труднощів, з якими зіштовхуються соціалістичні уряди після приходу до влади.
Коротше кажучи, те, що всі три ідеологічні плини нам пропонують, не може нам допомогти в пошуках відповіді на питання про те, хто є суб'єктом історії. Всі вони представляють лише якісь крапки відліку при спробі дати відповідь на питання про те, хто втілює в собі суверенітет народу: так звані вільні особистості, як уважають ліберали; так звані традиційні групи, як уважають консерватори; або всі члени «суспільства», як думають соціалісти.
Література
1.Чичерин Б. История политических учений. – М., 2007
2.Мандел Е. Влада й гроші. - К., 2004
3.Бро Ф. Політологія. - К., 2005
4.Бернштейн Э. Возможен ли научный социализм // Политические исследования. 1991. №4. С174
5.Токвіль А. Демократія в Америці. - К., 2004