Смекни!
smekni.com

Ідеологічний контроль та агітація в тоталітарних суспільствах (стр. 5 из 7)

Силоміць тоталітарної пропаганди є її масовість і всеосяжність. [ 13]

Ідеологічний мессионізм Москви був закономірним явищем після війни.Знесилений війною СРСР не міг підкріпити його глобальною економічною і політичною експансією, був вимушений обмежитися утриманням в своєму геополітичному просторі лише країн Східної Європи. Важливим елементом пропаганди було формування образу І.В.Сталіна, стереотипу відношення до вождя. Сталін з'являвся перед читачем, глядачем наступником В.І.Леніна, мудрим вождем, якому радянський народ зобов'язаний всіма своїми звершеннями, борцем за мир, головним патріотом і інтернаціоналістом. Газети систематично публікували відретушовані фотографії керівника партії і держави: висока людина з гладкою особою, батько нації, скромний в своїй величі і мудрості. Зустріч з реальним Сталіном — людиною низького зростання, рідким волоссям, який міг бути грубим, неосвіченим і нещадним, справляла суперечливе враження на радянських людей і зарубіжних комуністів: суміш поваги і обожнювання, страху і здивування; а деякі з першого погляду просто не взнавали вождя.

На перший погляд струнка і цілісна, ця ідеологія була глибоко антинаучна. Її творці не враховували або невірно трактували нові економічні, соціальні і політичні процеси, які розверталися на західному світі. Вони ідеалізували радянських лад, а питання про джерела розвитку суспільства довели до останньої міри примітивізму. ЦК ВКП(б) сподівався, що вдячні своїм визволителям народи Східної і Західної Європи до безкінечності симпатизуватимуть політиці СРСР незалежно від її вмісту. Це була ідеологія номенклатури, яка, анітрохи сумнящеся, лише себе вважала дійсним виразником довгострокових інтересів радянських громадян. [22 ]

У даній системі ідеології залякування «образом ворога» служило засобом формування «радянського патріотизму». Офіційний вміст державного патріотизму включав відданість державі і народові, добросовісна праця на благо суспільства. Але слова камуфлювали інше: вимога беззаперечного підпорядкування властям, конкретному керівникові, необхідність некритичного сприйняття будь-яких ідей, що вселяються пропагандою. Номенклатура спекулювала на природному патріотизмі мільйонів людей, що відстояли незалежність Батьківщини в жорстокій війні. Нелояльність або навіть підозріння в цьому сприймалися чиновниками як ворожа діяльність, громадянин міг бути оголошений «ворогом народу». Відсталі патріоти займалися доносительством на тих, хто не відповідав номенклатурному розумінню ідеалу патріота.

Нові пропагандистські установки треба було донести до радянських і зарубіжних реципієнтів. Тим часом, агітпроп і Совінформбюро (СИБ) не владнувала низькопробність матеріалів, використовуваних для зовнішньої пропаганди, відверта халтура і плагіат, вживані журналістами для здобуття високих заробітків . На початку літа 1947 р. начальник СИБ С.А.Лозовський відзначав низьку ефективність роботи своєї організації, малий відсоток печатаємості підготовлених ним статей в ЗМІ капіталістичних країн. Радянські статті були острополемічни, насилу сприймалися навіть комуністичними газетами Заходу. Межі пропаганді ставила прагматична дипломатія.

Окрім якісної зміни вмісту газет, проводилася робота із створення нових органів. 31 липня 1947 р. Оргбюро ЦК ВКП(б) прийняла постанова «Про "Літературну газету"», що корінним чином змінило статус скромної щотижневої письменницької газети: «Дозволити Союзу Радянських письменників СРСР реорганізувати "Літературну газету" в газету суспільно-політичну і літературну, зберігши ту ж назву». Далі чітко визначалися завдання газети: «Пропаганда радянської соціалістичної культури і її світового значення. Викриття реакційної суті сучасної буржуазної культури.

Затвердження ідей радянського патріотизму і національної гордості радянських людей. Боротьба зі всіма явищами підлабузництва перед закордоном. Освітлення питань радянської демократії і показ її переваги перед антинародною буржуазною демократією. Показ зростання національних культур у вільній співдружності народів СРСР і провідної ролі великої російської культури. Мобілізація громадської думки у всьому світі проти паліїв війни, проти буржуазних теорій расової переваги, проти всіх ідеологічних агентів імперіалізму. Викриття буржуазної брехні і наклепу на радянський народ, його соціалістичну державу, його культуру. Затвердження комуністичної моралі радянських людей. Підтримка передового і новаторського рішуче у всіх областях соціалістичної культури і будівництва. Боротьба зі всіма явищами відсталості, рутини, бюрократизму, що заважають розвитку нового, комуністичного. [ 19]

Затвердження всепереможної сили учення Леніна-Сталіна в суспільному розвитку людства, в світовій науці. Викриття лженаукових буржуазних теорій і боротьба зі всіма спотвореннями учення Леніна-Сталіна. Освітлення світової ролі радянської літератури як провісники нової комуністичної моралі людства. Боротьба за більшовицьку партійність радянської літератури і мистецтва. Зміцнення зв'язку радянських письменників і всіх діячів мистецтв з народним життям, з сучасністю. Боротьба за підвищення ідейного і художнього рівня радянської літератури і мистецтва...». Для реалізації настільки обширних завдань редакції дозволялося створити велику кореспондентську мережу, вдесятеро — до 500 тисяч екземплярів, збільшувався наклад, в два рази періодичність. Газета діставала доступ до «всіх видів загальної і спеціальної інформації». Створювалися чотири розділи — внутрішнього життя, міжнародного життя, науки і техніки, літератури і мистецтва. Вінцем постанови було затвердження головним редактором В.В.Ермілова. [ 23]

3.3 Режим Мусоліні в Італії

Раніше, ніж в інших країнах Європи фашизм затвердився в Італії. Виникнення і зростання італійського фашизму були визначені і обумовлені специфічними економічними, соціальними і політичними проблемами., що виникли вже в 19 столітті і загостреною течією і результатом Першої світової війни.

Хоча Італія випробувала в Першій світовій війні ряд тяжких поразок, вона була одним з держав-переможців. Італія отримала Південний Тироль і Істрію з Трієстом, але їй довелося відмовитися на користь Югославії від побережжя далматинця, що також входило в її вимоги, тоді як Фіуме (Риски) був оголошений вольним містом. Громадська думка Італії обурено реагувала на таке вирішення союзників і на передбачувану нестійку італійського уряду. [3 ]

Перед лицем цих націоналістичних емоцій італійський уряд не зважився енергійно втручатися, коли італійські війська під буттям на чолі поета Габрієлі Д .Аннунцио не виконали наказу про відхід і 12 вересня 1919 року свавільно окуповували місто Фіуме. У течії 16 місяців Д . Аннунцио, титул «начальника», що привласнив собі, господарював в місті, розвинувши вже тоді елементи політичного стилю фашистської Італії. Сюди відносяться масові ходи і паради його прибічників в чорних сорочках під прапорами із зображенням мертвої голова, войовничі пісні, вітання по давньоримському зразку і емоційні діалоги натовпу з її вождем.

23 березня 1919 року в Мілані Муссоліні створив організацію «Бойові загони», яка прийняла політичний стиль Д . Аннунцио за зразок. 7 листопада 1921 року Муссоліні зумів об'єднати свій рух в не особливо міцну партію ( Націонал фашистську партію, НПФ), і за вражаюче короткий час організувати масовий рух, який вже на початку 1921 року налічувало майже 200 000 членів.

Це залежало від особи самого Муссоліні, і від пропагованої їм ідеології, що містила, поряд з націоналістичними, також деякі соціалістичні елементи.

Ідеологія і воєнізований зовнішній вигляд нового руху залучали, поряд з націоналістами і колишніми соціалістами, головним чином учасників війни і молодих людей, що бачили в цьому незвичайному русі, що настільки рішуче відкидав всі минулі партії і що мав намір їх замінити, єдину ще не випробувану політичну силу, від якої вони чекали рішення не лише національних, але і своїх особистих проблем. Чим більш невизначено і навіть суперечливо звучали вимоги фашистського руху ,тим більше він справляв враження.[7]

Ще кращою в праці , чим програма фашистів, була їх політична тактика, що по суті продовжувала світову війну громадянською війною.

Уряд і поліція не лише не заважали фашистам, але навіть заохочували їх. Фашизм отримує могутніх заступників в особі Загальної конфедерації промисловців і поміщицьких союзів.

Увечері, 27 жовтня 1921 року, Муссоліні віддав наказ присутнім в Неаполі «ськуадрі» почати похід на Рим. Хоча чорносорочечники були зовсім не озброєні, або недостатньо озброєні, поліція і військові знову не втручалися.

Уряд мав всі можливості швидко і остаточно присікти путч, але король і камарілья прийняли інше рішення: глава партії Муссоліні був призначений прем'єр-міністром Італії.

28 жовтня 1921 року Муссоліні став главою уряду, але його положення здавалося украй хистким. З 535 депутатів парламенту лише 35 належали до Національної фашистської партії, до якої, втім, з початку 2923 року приєдналася Націоналістична партія. Муссоліні довелося піти на коаліцію, до якої увійшли, окрім вже згаданих нацистів, також ліберали, демократи і народна партія.[6]

Парламентські союзники фашизму проявили готовність ухвалити (8 листопада 1923 року) так званий «закон Ачербо». По цьому закону будь-яка партія, що набрала на виборах найбільшу кількість голосів, але не менше 25%, отримувала дві третини місць в парламенті. На виборах 5 квітня 1924 року фашисти разом з лібералами, що виступали загальним списком з ними, отримали дві третини місць і тепер безперечно панували в парламенті. Втім, цей успіх в парламенті, був досягнутий перш за все з допомогою терористичних заходів і завдяки фінансовій підтримці з боку промислового об'єднання «Конфіндустрія».

Влада Муссоліні грунтувалася, з одного боку, на дорученій йому королем посади голови уряду, а з іншою, на підпорядкованій йому як вождеві «фашизму» єдиної фашистської партії з її міліцією і багаточисельними залежними від неї організаціями.