Залежно від форми і способу в'язання килимові вузли ділять на півторашні і подвііші.В килимах з особливо високим ворсом і великою щільністю часом використовують і одинарний килимовий вузли. їх зав'язують пальцями за допомогою ножа-гачка.
Півтораішшй килимовий вузол(див. рис. 2) одержують двома способами в'язання: з утворенням петлі вузла на парній і непарній нитках основи. З лицьового боку грунту тканини півторашний вузол обвиває одну нитку основи, а з виворотного - обидві сусідні основні питки.
Закріплення півторашних вузлів в фунті тканини проходить однією або двома нитками утоку, які прокладаються полотняним переплетенням після нав'язування кожного ряду вузлів по ширині тканини. Півторашні вузли використовують звичайно при виробництві килимів з високою або середньою щільністю
Рис. 2. Схема півторашних вузликів килима:
К – основа корінна, ІІ2 ІІ1 нитки утоку; В – вузли;
1 – за 2 нитки основи (вліво); 2 – 2 нитки основи (в право);3 – за дві пари ниток основи; 4 – за дві нитки основи (вертикально)
Подвійний килимовий вузол(див. рис. 3) характеризується тим, що вузлова нитка обвиває всі сусідні вузлові нитки (парну і непарну), утворюючи по дві петлі - по одній на кожній нитці основи. В'язка звичайно проводиться за дві основні нитки. Для закріплення ворсових пучків у фунті тканини після пров'язування кожного ряду перекидаються дві нитки утоку полотняним переплетенням. Використовується подвійний вузол при виготовленні килимів з невисокою щільністю (до 900 вузлів па 1 дм.кв); середньою (900-1900 вузлів на 1 дм.кв) щільністю.
Рис. 3. Схема переплетених подвійних вузлів килима:1- за дві нитки основи;
2- 3а дві пари ниток основи;
3- За одну нитку основи;
4- За дві нитки основи (вертикально)
Одинарний килимовий вузол відрізняється тим, щв'язання здійснюється за одну нитку основи. На лицьовому боці фунту тканини є перехрещування вузлової тканини, а па зворотному подвійний обвід основи ворсовою пряжею. Для закріплення ворсових вузлів в грунті тканини служить нитка утоку, яка прокладається полотняним переплетенням після пров'язування кожного ряду ворсових вузлів.
Існують різні варіанти техніки плетення й , відповідно, різні назви вузликів:
· Персидський вузлик
· Турецький вузлик
· Тибетський вузлик
· Берберський вузлик
· Іспанський вузлик
· Вузлик джафті
При плетенні килимів лише персидські й турецькі плетені вузлики набули широкого розповсюдження. Менш поширені види вузликів: тибетський, іспанський, берберський, вузлик джафті
Персидський вузлик (рис. 4) в'яжеться асиметрично навколо пари розташованих поряд одна одної ниток основи; ворсова пряжа обвиває одну нитку основи повністю, а другу - тільки наполовину. Інші найменування вузликів такого типу: фарсибафф, вузлик сеннех за назвою міста Сеииех (нині Санандадж в іранському Курдистані) і асиметричний вузлик.
Турецький виклик (рис. 5) в'яжеться симетрично навколо нари поряд розташованих ниток основи; обидві нитки основи повністю обвиваються ворсовою пряжею. Інші назви вузликів такого типу: туркбафф, вузлик гердес за назвою малоазіатського міста Гердеса й симетричний вузлик. Незважаючи на назви, обидва типи вузликів не мають чіткої національної прив'язки, тому що обидва використовуються як у Туреччині, так і в Ірані. Більше того, вузлики обох форм можна зустріти в одному килимі.
Тибетський вузлик схожий на персидський, але в'яжеться він через пруток. Коли закріплюється ряд нетель у напрямку утоку, відбувається підрізування верхньої частини петель, після чого ворс розгортається. Утворюється типова для Непалу «смугаста» плетена структура, у ворсі якої добре розпізнаються окремі ряди вузликів.
Іспанський вузлик сьогодні вже не використовується. Він в'яжеться тільки навколо однієї питки основи.
Берберський вузлик являє собою килимовий вузлик, який буває одинарний і подвійний. Останній відрізняється подвійною прокладкою в'язальної нитки.
Вузлик джафті («економний вузлик») на відміну від «звичайних» вузликів, він в'яжеться навколо двох пар ниток основи (2+2). Н результаті замість кожних двох вузликів зав'язується в утоковому напрямі лише один просипі і давній спосіб економії матеріалу. Зменшення наполовину щільності ворсу, вплетеного методом джафті, робить його рідким.
Рис. 4. Персидський вузлик Рис. 5 Турецький вузлик
Формування структури килимів машинного способу виробництва
Створення килима починається з проектування і патронування технічного малюнка. Так, за декоративним ескізом художника готують технічний малюнок килима, який називається патрон. Його наносять на міліметровий папір, де кожна клітка відповідає одному ворсовому вузлу (пучку) готового виробу.
Проектування нового малюнка машинного килима і його патронування мають визначені межі, які залежать від технічних можливостей виробництва, тому художник і майстер повинні поряд зі спеціальною підготовкою добре знати технологічні процеси килимового виробництва в цілому.
Так, при створенні малюнка велике значення має кількість кольорів. В килимах ручного виробництва кількість їх не обмежується. При виробництві деяких видів килимів Машинних (аксмінстсрських з вибивним малюнком) також не виникає труднощів при підбиранні кольорів, оскільки технологія виробництва цих килимів дозволяє використовувати велику кількість кольорів. При проектуванні малюнка для машинних жаккардових килимових виробах на пруткових або двополотппх килимових верстатах зустрічаються труднощі, бо кількість кольорів не повинна перевищувати 4 -6.
Ескізи (кроки) і технічні малюнки килимових виробів виконуються в художніх майстернях та експериментальних лабораторіях килимових підприємств.
Ескіз затверджує художня рада, в яку входять художники декоративно-ужиткового мистецтв; мистецтвознавці, технологи, архітектори.
Після затвердження ескізу готують технічний малюнок -патрон, а на ньому приступають до виробництва килимових виробів. За міцністю і довговічністю машинні килими поступаються ручним, а за зовнішнім виглядом, колоритом і малюнком мало чим відрізняються. Головне завдання машинного способу виробництва полягає н найбільшому приближенні машинних килимів до ручних за естетичними властивостями при о, початому підвищенні продуктивності праці.
Художник, який працює пал художнім оздобленням манни них килимів, повинен зберігати і використовувати багати досвід талановитих народних умільців. Художнє оздоблення залежить від обладнання і технологічних можливостей.
Промислове фарбування ворсової пряжі, а також технологія ткання і структура тканини машинних килимів удосконалюються. В деяких випадках в цих килимах імітується ручній вузлик. Застосування нових синтетичних волокон дозволяє значно збільшити міцність килима.
За способом виробництва машинні килими і килимові вироби поділяють на ткані і неткані. Вони можуть бути ворсові і безворсові
Ткані килими і килимові вироби.
Безворсовіі ткані килимивиробляють з кольорових ниток основи і утоку на звичайних або багаточовникових жаккардовнх ткацьких верстатах різними переплетеннями.
Ворсові ткані килими являють собою дво - або тришарові тканини, в яких кожний шар мас свою основу і уток (лив. рис. 6 ).
Рис. 6. Ткацькі переплетення килимів:
1- двополотного з розрізним ворсом; 2 – аксімінстерського трубчастого;
3 – прутковогоз розрізним ворсом; 4 – пруткового з нерозрізним петельним ворсом.
Ворс закріплюється лише на верхньому шарі. Виготовляються на спеціальних верстатах. Кожен шар килима маг свою, систему ниток, яка з'єднує ці шви і ворсову систему, /(ля ворсових ниток використовують вовняну і напінвовняпу пряжу, хімічні волокна і нитки, які фарбують в різні кольори, (ля основи і утоку - бавовняну, конопляну, лляну пряжу.
За способом виробництва ворсові ткані килимиподіляють І па двополотні жаккардові, пруткові і аксмінстерські.
Двополотні жаккардові килими. Значну роль в розвитку виробництва цього виду килимів мало використання метолів вельветового ткацтва, а саме, методів виготовлення так званого мокетового плюшу. Цей метод полягає в тому, що на двоиополотних ткацьких верстатах одночасно виробляють два самостійних ґрунтових полотна (каркаси), розміщених один під одним па віддалі подвоєної висоти майбутньої ворсової поверхні (див. рис. 7).
Рис. 7. Переплетення двополотного килима: нитки основ:
К – корінні; Н – настилові; В – ворсові; П – утоку.
Кожне фунтове полотно складається з корінної та настильної основи, що створюються крученими бавовняними нитками, переплетеними лляним або синтетичним плівчастим утоком. Зв'язок двох ґрунтових полотен здійснюється кольоровими нитками ворсової основи. Нитки різних кольорів включаються в строго визначеному малюнком порядку. Кольорових ворсових основ може бути від двох до шести. Малюнок створюється за допомогою машини Жаккарда за спеціальною програмою, в якій закодований малюнок майбутнього килима. Малюнок в обох килимах, знятих одночасно; одного верстата ідентичний. У процесі ткання ткач бачить лиш зворотній бік виробу, на який повністю виводиться малюнок ворсової поверхні. Два грунтові полотна розділяються спеціальним різальним механізмом на верхнє і нижнє.