15. М.Д. Левитов. О психических состояниях человека, М., 1964. – 569 с.
16. Легенький Г.И. Цель и способы воспитания.-М.: Педагогика, 1990.- 347 с.
17. А.С. Макаренко. Сочинения, в 7 томах, М., 1957-1958.
18. М.А. Олесницкий. Полный курс педагогики, К., 1955., 654 с.
19. С.Л. Рубинштейн. Основы общей психологии, М., 1960.876 с.
20. Савін М. В. Педагогіка. - К.: Вища школа. - 1980. - 309с.
21. Г. Спенсер. Воспитание умственное, нравственное, физическое, М., 1972. – 458 с.
22. Українська національна система виховання: Концепція. - К.: Либідь, 1991. – 498 с.
23. К.Д. Ушинский. Избранные сочинения в 2 томах, М., 1952-1953.
24. В.И. Фармаковский. Методика школьной дисциплины, О., 1931.- 579 с.
Додатки
Додаток 1
Під час використання на уроках математики ігрового методу навчання необхідно дотримуватись таких основних вимог:
1) – ігрове завдання повинно за змістом збігатися з навчальним, тобто ігровою має бути лише форма його поставки.
2) – математичний зміст гри має бути посильним для кожної дитини, оскільки гра буде цікавою тоді, коли в ній братимуть участь усі діти.
3) – підсумок гри має бути чітким і справедливим.
Таким чином, гра у процесі навчання шестирічних дітей математики стає важливим засобом розвитку їхнього інтересу до вивчення цієї дисципліни. Готуючись до проведення ігор та ігрових ситуацій, учитель має продумати:
- які математичні вміння і навички вони повинні формувати у дітей;
- які виховні завдання вони мають реалізовувати (виховання вольових якостей, почуття довіри, взаємодопомоги, дружби, уміння підкорювати свої власні інтереси учнів класу);
- який матеріал краще використовувати для гри;
- як за мінімально короткий час ознайомити дітей з правилами гри;
- чітко визначити час проведення гри та організацію її проведення (змагання між окремими дітьми, командами-групами, класу, активна участь усіх дітей);
- можливу зміну правил гри у разі необхідності активізації всіх дітей;
- підбиття підсумків гри.
У процесі навчання шестирічних дітей наочність має бути нерозривно пов’язана з практичною діяльністю самих дітей. Тобто все, що показує вчитель за допомогою демонстраційного матеріалу, кожна дитина зможе виконати на своєму робочому місці. При цьому, звичайно, кількість дидактичного матеріалу, який повинен мати кожен учень значно зростає.
Величезний виховний потенціал містить у собі така синтетична форма виховної роботи, як гра-подорож. Вона дозволяє цілісно організувати дитячу діяльність на тривалому проміжку часу.
Організація і проведення ігор-подорожей у початковій школі має відповідати певним вимогам, серед яких, на нашу думку, важливими є такі:
- чітке формулювання виховної мети гри-подорожі та підпорядкування їй змісту діяльності на всіх етапах проведення гри;
- розробка маршруту і складання карти гри-подорожі;
- попередній підбір і виготовлення необхідних атрибутів (ігрового реквізиту, маршрутних листків, художньо-ілюстративного матеріалу та ін.);
- варіативне використання під час гри-подорожі різноманітних форм виховної роботи (бесід, конкурсів, творчих годин, театралізованих дійств, свят тощо)задля оптимізації виховного впливу в цілому;
- обов’язкове узгодження складності завдань та часового регламенту з віковими можливостями учнів;
- залучення до підготовки і проведення абсолютно всіх учнів класу, з метою активізації творчого потенціалу кожної дитини.
Пропонуємо ряд ігор-подорожей, які спрямовані на формування у дітей моральних уявлень та навичок гарної поведінки.
Гра-подорож у світ добрих вчинків
(1-2 клас)
Мета: Конкретизувати уявлення школярів про найвищі людські доброчесності (шляхетність. Чуйність, відданість, вдячність, милосердя тощо); сформулювати правильну морально-естетичну оцінку людських вчинків; підготувати до реальної поведінки за законами добра і краси.
Маршрут. Станція і – Відео зал кота Леопольда (конкурси, вікторина). Станція 2 – Наш садок (трудова справа). Станція 3 – Театр гарних справ (драматизація).
Обладнання: відеозапис мультиплікаційних фільмів, костюми казкових персонажів; пагони дерев, садівничий інвентар, стенд.
Станція 1. Відео зал кота Леопольда (конкурсні завдання).
Діти вирушають у гості до кота Леопольда.
Кіт Леопольд. Здрастуйте, малятка, любі хлопчики й дівчатка! Хочу вас запитати: чи любите ви мультики? Чи знаєте мультиплікаційних героїв? Тоді, напевно, ви мені допоможете навести лад у нашій Мультляндії. А то мультиплікаційні бешкетники (здогадайтеся, хто б це міг бути) переплутали геть усі мультфільми. Але чи не злякають вас перешкоди, хитрі пастки, складні завдання? Ні? Тоді у путь!
Раунд 1. Сузір’я шляхетних вчинків.
Обладнання: карта сузір’я з зірками Чуйності, Вдячності, Відданості, Добра, Милосердя та з безіменними зорями.
Додаток 3
Учитель читає речення. Учні на пальцях показують, скільки речень у цьому тексті. Виграє той, хто менше за всіх помилиться.
Учитель читає речення. Учасники гри на пальцях або картками з цифрами показують, скільки в ньому слів.
Виграє той, хто менше за всіх помилиться.
“Злови п’ять слів”
Учитель називає п’ять слів. Наприклад: олівець, зошит, ручка, вчитель, навчання, з тим, щоб учні зловили ці слова (плеснули у долоні) у реченнях, які він буде проказувати.
Речення можуть бути такі:
1) Проведи усе в порядок, щоб були готові зрання: олівець, ручка і зошит – все, що треба для навчання.
2) Бути чемним і привітним – пам’ятай це всюди й завше.
Як до класу входить вчитель, привітай, із місця вставши.
3) Сяє зірка на копрі. Ми з Олегом – шахтарі...
4) Засиніли проліски у ліску, у ліску.
Гра розвиває увагу, привчає прислухатися до слів у реченні.
До дошки викликаю трьох учнів (це діти, які будуть виконувати роль слів), а іншим даю завдання скласти речення, в якому стільки слів, скільки дітей стоїть біля дошки.
За малюнком діти складають речення, наприклад: “Їжак несе яблуко”. У викликаного учня запитую, в ролі якого слова він буде виступати або діти самі собі вибирають слова із складеного речення). Класу даю завдання поставити слова в такому порядку, щоб вийшло складене речення.
Потім діти, які виконують роль слів, називають кожен своє слово по порядку, і всі чують речення, яке склали колективно.
У другому варіанті гри я сама пропоную дітям, які виступають в ролі слів, слова, наприклад: білка, гриби, сушить. Інші діти складають з них речення, правильно шикуючи “живі слова” біля дошки. “Діти-слова” вимовляють свої слова, і у них виходить речення: “Білка сушить гриби”.
Ігри букварного періоду
Гра “Смачні слова”
До вас в гості дуже поспішав Буратіно. Він ніс смачні слова, по дорозі розсипав букви і все переплутав. Ось ці букви і склади:
Я | С | Б | И |
Лу | Ру | Ко | Ша |
Г | Ли | Ва | Мо |
(Яблуко, слива, груша, лимон).
На магнітну дошку розставляю букви, які переплутав Незнайко.
Букви, що позначають голосні звуки: О С Е М У.
Букви, що позначають приголосні звуки: Н К І Ф Т.
Діти виправляють помилки, вставляють букви на місце.
В гості приходить Мальвіна і приносить в корзині слова, що містять в собі інші слова.
- Складіть інші слова, використовуючи букви даного слова. (Соловейко – соло, коло, воло, колеса, косо). Білосніжка, сторона, ромашка, ластівка, листоноша.
Перед учнями картки з написаними словами.
З перших складів першого слова, других – другого, третіх – третього складіть нове слово, придумайте з ним речення.
Вухо, калина, спідниця.
Сокіл, дорога, виделка.
Мистецтво, вилити, вивчати.
Перед кожною дитиною клас у 4 картки із написом весна, зима, літо, осінь. Показую картини природи і різні пори року, а діти піднімають відповідну картку із написом.
(Діти указкою показують імена)
ло | ва | то | ма | гла | мі |
же | ша | а | па | ля | на |
дя | ко | во | ся | ня | ла |
ал | зі | са | ри | ві | ін |
Виготовляю два круги з однією кишенькою в меншому з них. Вставляю туди букву, що означає приголосний звук. Навколо стоять інші, що позначають голосні. Я показую букву, що позначає голосний звук, а діти називають склад.
Пишу на дошці слова: дід, мир, кіт, сир та інші.
Написавши слова, говорю: “В нашій мові дуже багато слів, серед них є багато цікавих. Ось подивімось на ці слова. Чим вони цікаві? А спробуйте їх прочитати навпаки справа наліво. Які слова одержали? Дід, Рим, тік, рис.
Потім пропоную ряд слів. Додайте по одній літера на початку чи в кінці слова і ви побачите, як на очах утворюватимуться слова з новим значенням: линок, буря, міх, буква, їжа, база.
Додаток 5
Ігри післябукварного періоду
Гра “Розсипані загадки”
Із слів, написаних на окремих картках, скласти загадку і розгадати її.
Гра починається з читання вірша-зачину.
Зі сторінки книжки в гості до вас я йшла,
Щоб розгадали ви мене, дітвора...
Дуже я спішила, й трапилось ось так:
На шматки робилась, не зібрать ніяк.
Врятуйте мене! Із шматків мене складіть!!!
Зразок набору карток до загадок.
“Мене частенько просять, ждуть,
А тільки з’явлюся, ховатися почнуть”
(Дощ)
просять | а тільки | почнуть | частенько |
з’явлюсь | мене | ждуть | ховатися |
Скатертина біла увесь світ накрила.