Смекни!
smekni.com

Історія забобонів на прикладі США. Причини виникнення (стр. 3 из 3)

Існування синдрому авторитарної особистості підтверджено результатами безлічі досліджень; не раз відзначався його тісний зв'язок з тоталітарною ідеологією й зі схильністю до забобонів. Це поняття, без сумніву, залишиться в історії одним з основних психологічних відкриттів століття.

Але, як відомо, жодне поняття не є остаточним і доконаним у своєму первісному формулюванні. Аналізуючи інтенсивні суперечки минулого десятиліття, потрібно звернути особливу увагу на дві основних зміни. По-перше, як ми тепер знаємо, існують люди з вираженою авторитарністю, які при цьому не демонструють ворожість стосовно етнічних меншостей. Навпаки, вони можуть бути прихильні до цих меншостей. Представник цієї категорії може заперечувати, що в негрів, євреїв, мексиканців або азіатів є якісь недоліки. І в той же час ця людина може бути не сенситивним, невпевненим і не довіряти власної інтуїції - тобто демонструвати значну виразність практично всіх змінних, що свідчать про авторитарність характеру. І, проте, він буде проявляти схильність або пристрасть до аут-групам.

Автори «Авторитарної особистості» не звернули уваги на цей феномен; ми знаємо про нього завдяки Рокичу, що полягали, що й серед людей з «ліберальними установками» чимало яскраво виражених догматиків. Представниками цього типу є комуністи, і таким чином, ми повинні брати до уваги існування «лівого авторитаризму».

Професор Стоффлер часто запитував, чому в нас так мало досліджень «забобонів стосовно забобонів». Він мав на увазі той же самий феномен: індивідів, які настільки ж ірраціональні, нетерпимі й неврівноважені, як і більшою мірою вивчені нами фанатики. Очевидно, що ми проявляємо непомірну й перебільшену упередженість, так само як непомірне й перебільшене упередження. Прийняття цього факту допомагає нам усвідомити те, що не всі авторитарні особистості - «погані хлопці». Виявляється й ти можеш бути авторитарною особистістю, навіть якщо в тебе «ангельські» установки.

Друге необхідне уточнення пов'язане з інтенсивною критикою F-Шкали (тесту, що використовується для виміру авторитарності), точніше, з горезвісною тенденцією давати одноманітні відповіді - ахіллесовою п'ятої будь-якої опитної методики.

Утруднення викликає той факт, що щораз, коли ви погоджуєтеся із твердженням в F-Шкалі, ви збільшуєте свою авторитарність. Якщо ви погоджуєтеся з тим, що «підпорядкування й повага до авторитетів - найважливіші чесноти, які потрібно прищепити дитині», ви заробляєте бал! Якщо ви погоджуєтеся з тим, що «наше життя залежить від закулісних інтриг політиків більше, ніж ми це усвідомлюємо», ви заробляєте ще один бал авторитарності. Іншими словами, всі твердження сформульовані таким чином, що згода з ними завжди означає авторитарність. Тільки якщо ви не згодні з жодним твердженням, у вас їсти шанс одержати абсолютно «демократичний» бал.

Але припустимо, що ви зовсім не авторитарні по натурі, а просто дружелюбні й люб'язні, любите погоджуватися з людьми; можливо, ви відповідаєте «так» на кожне питання, керуючись бажанням догодити експериментаторові. Можливо, ви й схильні до навіювань, але це аж ніяк не означає, що ви авторитарні.

Соціальні сили в цілому не є першорядними факторами між групових відносин. На їхній основі можна пророчити (нехай навіть і загалом) специфіку інтеграції й сегрегації, компромісів і конфліктів. Статистичний аналіз відвідуваності церкви, рівня утворення, владних структур, історичної своєрідності, урбанізації, законодавства й тому подібних факторів корисні й валідні.

У той же час, центральним предметом дослідження повинна бути особистість як фактор. Конформізм - це та пропущена ланка, що пояснює, чому, як і наскільки соціальні сили впливають на тенденцію до прийняття або дискримінації аут-груп. Як відомо, існують різні рівні конформізму в структурі особистості й різні типи конформізму. І якщо соціологічні пророкування не збуваються, це відбувається тому, що при їхній побудові не приймалися в розрахунок нонконформістські аспекти поводження.


Література

1.Майерс Д. Соціальна психологія. Інтенсивний курс. - К., 2002

2.Рубін Д., Пруітт Д., Кім С. Соціальний конфлікт. - К., 1997

3.Солсо А., Джонсон Х., Біл К. Експериментальна психологія. - К., 1996

4.Берковиц Л. Агресія. - К., 1998