Смекни!
smekni.com

Колір в житті людини (стр. 1 из 5)

План

Вступ. 2

І Частина. Характеристика кольору. 4

1.1 Змішування кольору, колірний і яркостний контрасти. 7

1.2 Зір і колірне сприйняття. 10

ІІ Частина. Психофізіологічний вплив кольору. Колірні гармонії 15

2.1 Світло і колір. 18

2.2 Основні принципи застосування кольору в художньому конструюванні 21

2.3 Світло і колір інтер’єрів промислових будинків. 25

Висновок. 28

Література. 30

Вступ

Весь простір, що оточує людину, має який-небудь колір. У природі позначок жодного безбарвного предмета. Людина живе в різноманітному кольоровому світі. Одні кольори дуже яскраві і чисті, інші - бліді і настільки невизначені, що їм важко можна підібрати назви. Людина бачить тільки ті предмети, що мають визначений колір. Для сприйняття кольору не вимагаються усні пояснення і знання мови.

З древніх часів людина постійно використовує колір і насолоджується грою фарб. Крім того, колір впливає на організм людини в психофізіологічному відношенні.

Відомий фізіолог В.М. Бехтєрєв вказував, що колір у майбутньому може ефективно застосовуватися для лікування нервових хвороб. Медицина уже взяла на озброєння кольоротерапію, і в деяких лікарнях хворих лікують кольором.

Праця людини завжди повинна бути прекрасною і досконалою, а отже, і середовище, у якій людина живе, працює і відпочиває, повинне бути естетично досконалим.

Поняття кольору і його сприйняття надзвичайно складні. Кольороведення охоплює питання, тісно пов’язані з фізикою, фізіологією, психологією, світлотехнікою, медициною, наукою, технікою і мистецтвом. Колір - це властивість тіл викликати визначені зорові відчуття у відповідності зі спектральним складом і інтенсивністю відбиваного чи того що випускається видимого випромінювання. Установлено, що людським оком сприймаються світлові коливання з довжиною хвилі від 380 до 760 нм.

Нанометр (нм) дорівнює мільярдній частці метра:


Довжина хвилі позначається l

Промені всілякої довжини хвиль - від космічних променів з довжиною хвилі коротше однієї десятимільйонної частки міліметра до променів з довжиною хвилі в кілька сотень кілометрів.

Світлові хвилі відрізняються одна від одної амплітудою коливання і довжиною хвилі. Установлено, що різні кольори спектра відповідають різній довжині хвилі. Таким чином, кожен спектральний колір можна характеризувати відповідною йому довжиною хвилі.

Кольори спектра чергуються в наступній послідовності: червоний, жовтогарячий, жовтий, зелений, блакитний, синій і фіолетовий.

Відчуття кольору відбиває якість променистого потоку, що надходить в око, тобто його спектральний склад. Цей зв’язок між суб’єктивним і об’єктивним у питанні колірних сприйнять неодноразово підкреслювалося основоположниками діалектичного матеріалізму.

І Частина. Характеристика кольору

Розглянемо деякі характерні риси кольору і світла. Частина світлового потоку, досягаючи поверхні тіла, відбивається, а частина поглинається і переходить в інші види енергії, звичайно в теплову. Залишок світлового потоку тіло пропускає наскрізь. Ці явища характеризуються коефіцієнтами відображення, пропущення і поглинання тіла.

Існують два основних типи відображення; дзеркальне і дифузійне. При дзеркальному відображенні кут падіння дорівнює куту відображення. При дифузійному відображенні промінь відбивається у всіх напрямках. Для відбитого світла коефіцієнт поглинання, а виходить, і коефіцієнт відображення міняється в залежності від довжини хвилі, отже, коефіцієнт відображення є функцією довжини хвилі. Існують і інші більш складні відображення і поглинання - ремісія, рефракція, повне відображення й абсорбція (поглинання).

Характеризуючи окремі кольори, у першу чергу необхідно установити порядок і визначити ті основні властивості, якими кольори відрізняються один від одного.

Усі кольори поділяються на двох груп: ахроматичні і хроматичні. До першої групи (ахроматичної) відносяться білі, чорні і всі сірі кольори, починаючи від найяснішого і кінчаючи самими темними. До другої (хроматичної) групи відносяться всі спектральні кольори - червоні, жовтогарячі, жовті, зелені, блакитні, сині, фіолетові і пурпурні з усіма переходами і відтінками між ними.

Хроматичних кольорів - незліченна безліч, однак око людини здатне відрізняти друг від друга лише обмежена їхня кількість, усього близько 300.

Ахроматичні кольори відрізняються друг від друга тільки світлотою. Тіла, що мають ахроматичний колір, характеризуються невиборчим поглинанням, тобто їхній коефіцієнт відображення однаковий для всіх довжин хвиль.

Тіла, що мають хроматичний колір, характеризуються виборчим поглинанням, а отже, їхній коефіцієнт відображення різний для різних довжин хвиль.

Кожен хроматичний колір володіє трьома основними властивостями: визначеним колірним тоном; більшої чи менший світлоти, визначеною насиченістю.

Колірний тон - основна відмітна властивість хроматичного кольору, завдяки якому одні кольору називають червоними, інші - жовтими і т.д.

Основний природний ряд колірних тонів являє собою спектр. Червоні, жовтогарячі, жовті кольори звичайно називають теплими, а блакитні і сині - холодними. Зелені і фіолетові займають проміжне положення - між теплими і холодними.

Світлотою, чи яскравістю, хроматичних кольорів називається та властивість їх, що ми маємо на увазі, коли говоримо, що одні кольору світлі - яскравіше, а інші темні - тьмяніше. Оскільки світлота - це властивість ахроматичних і хроматичних кольорів, те її вважають основною і загальною властивістю всіх кольорів узагалі.

Насиченістю визначеним колірним тоном є ступінь відмінності цього кольору від ахроматичного, рівного йому по світлоті. Насиченість (чистота кольору) визначається ступенем близькості до спектрального (самому насичений) кольору; вона зменшується, якщо фарбу розбавляти білил, а водяні фарби - водою. Насиченість визначають у відсотках, причому за 100% приймаю! насиченість, що відповідає спектральному кольору, а за нуль беруть білий чи інший ахроматичний колір.

Таким чином, спектральні кольори мають насиченість, рівну одиниці, а ахроматичні - насиченість, рівну нулю. Якщо, наприклад, говорять, що зелений колір має колірний топ, рівний 530 їм, і насиченість Р = 0,7, то це значить, що даний колір складається з 70% спектрального кольору з довжиною хвилі 530 їм і 30% білого кольору.

Три властивості кольору - тон, світлота і насиченість є тими параметрами, що точно визначають кожен колір. Ґрунтуючись па їх, можна побудувати світлове тіло, що графічно зображується у виді колірного атласу.

Найбільше поширення знайшли атлас кольорів Мепселла (США), атлас Оствальда (Німеччина). Оскільки колір визначається трьома незалежними перемінними, для наочного сприйняття всіх кольорів найкраще користатися тривимірним простором.

По великому колу розташовані всі спектральні кольори найбільшої насиченості. В міру наближення до центральної осі насиченість кольору падає. По вертикалі змінюється яскравість тих же кольорів.

Кількість основних кольорів по великому колу, кількість еталонів в ахроматичній шкалі по центральній осі і кількість ступіней насиченості по радіусі кола можуть бути різними.

Протягом тривалого періоду різними вченими були розроблені різні за формою колірні тіла: Гофлера, Бецольда, Ламберга (1772 р), Попа, Лютера, Оствальда, Мепселла (1915р), Рабкина (1950 р). Були запропоновані і різні колірні кола: Ньютона (1680 р), Ґете (1810 р), Фильда (1850 р), Рескипа, Попа, Оствальда (1890 р), Мепселла (1915 р), Рабкниа (1950 р)

Усі які зустрічаються в природі і людській діяльності колір і його насиченість зручно встановлювати за графіком Міжнародної колориметричної системи МКО, де в координатах (х, у) дається колірний тон, довжина хвилі і чистота кольору, що характеризує насиченість. Колориметрична система МКО прийнята на Міжнародному конгресі по висвітленню, що відбулося в 1931 р. у Кембриджу.

Графік кольоровості побудований таким чином, що зовнішня його крива Л - локус - відповідає абсолютно чистим колірним тонам (насиченість Р=100%). На локусі показані значення довжини хвиль у нанометрах відповідно колірним тонам. Локус має дві характерні крапки: Ф - фіолетового і Ч - червоного кольорів, що відповідають крайнім значенням довжини хвилі видимого світла. Між цими крапками по прямій розташовані пурпурні кольори, позначені штрихами (560’ - 500’). У центрі графіка поміщений ахроматичний колір з кульовою чистотою (білий - 0). На прямих, що з’єднують цю нульову крапку з кривими графіка, розташовуються кольори однакового колірного топа, по різній насиченості (Р = 0 ¸ 100%). Крапки різного колірного топа, але рівної насиченості з’єднані внутрішніми кривими.

Таким чином, на відміну від загальновідомого колірного кола, на графіку розташовуються не тільки насичені спектральні кольори, але і ненасичені. Отже, графік кольоровості розширює можливості вибору всіляких гармонійних кольоропоєднань.

1.1 Змішування кольору, колірний і яркостний контрасти

У технічній естетиці, архітектурі, образотворчому мистецтві й інших сферах людської діяльності широко використовується змішування кольорів.

Установлено, що змішання двох чи декількох хроматичних кольорів дає нові хроматичні кольори, а змішання їхній у відповідних пропорціях - ахроматичні кольори. На цій підставі встановлені наступні три закони змішання кольорів.

Перший закон установлює, що для кожного хроматичного кольору можна знайти інший хроматичний, котрий при змішанні у визначеній пропорції з першим дає ахроматичний колір.

Такі два хроматичні кольори називаються додатковими квітами. Наприклад: до червоних кольорів додатковими квітами будуть блакитнувато-зелені; до жовтогарячих - блакитні; до жовтих - сині; до жовто-зелених - фіолетові; до зелених - пурпурові.

Як правило, на колірному колі додаткові контрастні кольори лежать на кінцях одного діаметра.