У тій мері, у який сприйняття не обтяжене бажаннями й страхами, воно наближається до точності, у змісті сприйняття щирої, або сущої, або споконвічної природи об'єкта (без розчленовування його за допомогою абстрагування). Таким чином, об'єктивний і щирий опис будь-якої реальності опирається на психологічне здоров'я. Невроз, психоз, уповільнення розвитку - все це, з даної точки зору, порушення й пізнавальної функції теж - сприйняття, навчання, запам'ятовування, уваги й мислення.
Побічним продуктом цього аспекту пізнання є краще розуміння вищих і нижчих рівнів любові. Розходження між Д-Любов'ю й Б-любов'ю можуть визначатися по тім же самому принципі, що й розходження між Д-Пізнанням і Б-пізнанням або між Д-Мотивацією й Б-мотивацією. Ідеальні відносини з іншою людською істотою, особливо з дитиною, неможливі без любові. Особливо вона необхідна при навчанні, як і передбачуване нею довіра в дусі даосизму. Те ж саме можна сказати й про наше відношення до миру природи, тобто ми можемо сприймати його таким, який він є, або ж тільки як засіб досягнення наших цілей.
Варто помітити, що між психічним і особистісним є істотні розходження. Дотепер ми говорили, в основному, про самості, а не про відносини між окремими людьми й відносинах між людьми в групах, більших і малих. Те, що психологи називають загальнолюдською потребою в причетності, містить у собі потреба в спільності, у взаємозалежності, у родині, у дружбі, у братерстві. На прикладі «Суспільства анонімних алкоголіків», груп по обговоренню загальних проблем і безлічі подібних їм організацій «братньої допомоги» ми знову й знову переконуємося, що в основі своєї є суспільними тваринами. Зрозуміло, кінцевим завданням сильної особистості однаково є знаходження здатності піднятися над колективом, якщо буде така необхідність. І все-таки варто розуміти, що цю здатність він розвиває саме завдяки перебуванню в колективі.
Хоча самоактуалізація, у принципі, не являє собою нічого складного, на практиці вона зустрічається дуже рідко (за моїми оцінками достиглим самоактуалізації можна вважати менш 1 відсотка дорослого населення). Тому є безліч причин на самих різних рівнях, включаючи всі відомі нам на сьогоднішній день детермінанти психопатології. Ми вже говорили про основний культурно обумовленому факторі, а саме про переконання, що глибинна природа людини несе в собі зло або небезпека. Згадували ми й одну з біологічних перешкод на шляху до зрілості людської самості, а саме втрату людьми сильних інстинктів, які недвозначно говорили б їм, що, коли, де і як робити.
Існує надзвичайно важлива різниця між поданням про психопатологію як про блокування самоактуалізації або страх перед нею або відхиленні від її, з одного боку, а з іншого боку - «медичним» підходом до неї як чомусь схожому із вторгненням ззовні отруйних речовин або бактерій, що не мають ніякого відношення до того, що вторглося у особистість. З теоретичної точки зору, замість концепту «хвороби» більш доречно вживати поняття «занепад» людських здатностей і потенціалу).
Розвиток несе із собою не тільки досягнення й задоволення, але й завжди було й буде зв'язане з багатьма споконвічно визначеними стражданнями. Кожний крок уперед - - це крок у невідоме, і можливо небезпечне невідоме. Крім того, він пов'язаний з необхідністю розставатися із чимсь близьким, гарним, що приносить задоволення. Найчастіше це означає розставання, розривши, навіть щось начебто смерті, що передує новому народженню, наслідком чого є ностальгія, страх, самітність і сум. Найчастіше це також означає відмову від більше простий, більше легкої й менш напруженого життя й початок більше важкого життя, пов'язаної з більшою відповідальністю й більшими випробуваннями. Рух уперед відбувається всупереч всім цим втратам і тому жадає від індивіда відваги, волі, уміння робити вибір, сили, а також захисту, підтримки й підбадьорення з боку оточення, особливо якщо мова йде про дитину.
Стало бути, має сенс думати про розвиток або його відсутність як про результат протиборства між силами, що сприяють розвитку, і силами, йому перешкоджаючими (регрес, страх, заподіювані розвитком страждання, неуцтво й т.п.). У розвитку є свої переваги й свої недоліки. І нерозвиток має не тільки свої недоліки, але й переваги. Майбутнє тягне, але тягне й минуле. Існує не тільки відвага, але й страх. Абсолютно ідеальний спосіб здорового розвитку полягає, у принципі, у тім, щоб підсилити всі переваги розвитку й всі недоліки нерозвитку, послабивши всі недоліки розвитку й переваги нерозвитку.
Гомеостатичні тенденції, тенденції до «скорочення потреб» і захисні механізми, розглянуті Фрейдом, є прояву не тенденції росту, а, найчастіше, захисні, знеболюючі міри організму. Вони не всім необхідні, але й не завжди патологічні. Як правило, вони виявляються сильніше тенденцій до розвитку.
Все це говорить про необхідність натуралістичної системи цінностей, похідній від емпіричного опису найглибших тенденцій роду людського в цілому й окремих індивідах. Вивчення людської істоти наукою і його самопізнанням дозволяють виявити його спрямованість, ціль його життя, зрозуміти, що для нього добре, а що - погано, що надає йому почуття власного достоїнства, а що викликає почуття провини, чому йому так часто важко вибрати добро й чому його так залучає зло. (Помічу, що тут не слід говорити про «борг». Крім того, таке знання стосується самої людини й не претендує на «абсолютність» .)
Невроз не належить до «серцевини» людської природи, будучи, скоріше, захистом від її або її вторгнення, а також результатом перекрученого її сприйняття (керованого страхом). Як правило, це компроміс між прагненням задовольнити основні цінності «таємно» або принизливим для самого індивіда образом, з одного боку, а з іншого боку - страхом перед цими потребами, їхнім задоволенням і відповідно до мотивованих ними поводженням. Вираження невротичних потреб, емоцій, установок, проявів і т.п. означає заперечення повного вираження «серцевинної» або щирої самості. Якщо садист, зубрило або визискувач говорить: «Чому я не повинен самовиражатися?» (наприклад в убивствах) або «Чому я не повинен самореалізовуватися?», то нам варто відповісти, що подібне самовираження є заперечення, а не вираження його ж інстинктивних (або «серцевинних») тенденцій.
Кожна невротична потреба, емоція або дія - це втрата індивідом якоїсь частини свого потенціалу. З'являється щось, чого він відтепер не зможе або не насмілиться зробити, а якщо й зробить, то нишком і погано. До того ж, він, як правило, втрачає своє суб'єктивно гарне самопочуття, волю й почуття самоконтролю, свою здатність одержувати задоволення, своя самоповага й т.п. Він стає «збитковою людською істотою» .
Ми починаємо розуміти, що стан буття, поза системою цінностей є психопатогенним. Людській істоті, щоб жити й осягати життя, необхідні система координат, філософія життя, релігія (або замінник релігії), причому вони потрібні йому майже тією самою мірою, що й сонячне світло, кальцій або любов. Це я називаю «когнітивною потребою в розумінні». Хвороби, джерелом яких є відсутність цінностей, називаються по-різному - «втрата радостей життя», «моральне розкладання» , апатія, аморальність, безнадійність, цинізм і т.п. - і цілком можуть перетворитися у хворобі фізичні. В історичному плані, ми в даний момент живемо в період «міжцарів'я», коли всі зовні задані системи цінностей (політичних, економічних, релігійних і т.п.) виявилися помилковими й немає нічого «святого» . Людина без утоми шукає те, що йому потрібно й чого в нього ні, і виявляє небезпечну готовність ухопитися за будь-яку надію, будь те гарну або погану. У нас немає ніяких сумнівів на рахунок того, що є ліками від цієї хвороби. Нам потрібна обґрунтована, практично застосовна система істинно людських цінностей, у які ми можемо вірити й служінню яким ми можемо себе присвятити (за які ми будемо готові вмерти), тому що вони щирі, а не тому, що нас змушують у них «вірити». Мені здається, що в цей час існує реальна, принаймні теоретично, можливість появи такого емпірично обґрунтованого світогляду.
Зухвала поведінка дітей і підлітків можна, значною мірою, уважати наслідком непевності дорослих у власній системі цінностей. У результаті, багато американських підлітків сповідають не дорослі, а підліткові цінності, які, природно, є продуктом незрілості, неуцтва й неясних потреб підлітка. Чудовою проекцією цих підліткових цінностей є ковбої, «вестерни» або вуличні банди.
На рівні саме актуалізації багато дихотомій і протиріччя дозволяються, а весь дихотомічний спосіб мислення зізнається незрілим. У саме людей, що реалізуються, спостерігається сильна тенденція до злиття егоїзму й безкорисливості в єдність більше висока, переважаюча щоденність порядку. Робота починає бути грою: покликання й професія стають тим самим. Коли борг перетворюється в задоволення, а задоволення - у виконання боргу, тоді ці два поняття перестають бути протилежностями. Вища зрілість містить у собі «дитячі» якості, і разом з тим, ми виявляємо в здорових дітей певні якості, властиві зрілому саме людині, що реалізувалася. Границя між зовнішнім і внутрішнім, між «я» і «всі інші» значною мірою стирається, і на вищому рівні розвитку особистості спостерігається їхнє взаємопроникнення. Зараз дихотомія представляється нам характерною рисою низького рівня розвитку особистості й психологічного функціонування; вона є як причиною, так і наслідком психопатології.
Одна дуже важлива особливість саме людей, що реалізується, полягає в тім, що вони схильні інтегрувати фрейдовські дихотомії й трихотомії, тобто свідомість, перед свідомість й несвідоме (як і підсвідомість, его й супер его). Менш гострим стає конфлікт між фрейдовськими «інстинктами» і захисними механізмами. Імпульси стають більше експресивними й менш контрольованими; контроль - - менш твердим, більше гнучким, у меншому ступені породжується почуттям тривоги. Супер его стає менш строгим і агресивним стосовно его. Первинні й вторинні пізнавальні процеси їм однаково доступні, і вони приблизно однаково цінують і ті, і інші (замість того, щоб таврувати первинні процеси як патологічні). Дійсно, під час пікових переживань стіни між ними валять.