Смекни!
smekni.com

Сновидіння Зігмунда Фрейда (стр. 2 из 9)

Окрім цього, приятель, у якого ми вчора були в гостях, часто примушував мене залишатися перед ним у боргу; лише недавно я не скористався випадком відплатити йому. Між іншим, у нього є єдиний подарунок від мене -антична чаша з намальованими по краях її очима для захисту від "лихого ока". До речі, приятель цей- очний лікар; в цей же вечір я питав його про пацієнтку, яку направив до нього для підбору окулярів.

Я помічаю, що майже всі уривки сновидіння перейшли в новий зв'язок. Проте цілком природно було б запитати, чому в сновидінні на столі фігурує саме шпинат? Річ у тому, що шпинат нагадує мені маленьку сцену, що відбулася недавно за нашим сімейним столом, коли моя дитина - якраз та, у якої дійсно красиві очі, відмовлялася їсти шпинат. В дитинстві я так само поводився: шпинат довгий час був мені огидний, поки мій смак не змінився і ця зелень зробилася моєю улюбленою стравою; спомин про останнє зближує, отже, мої смаки в mдитинстві із смаками моєї дитини. "будь задоволений, що у тебе єшпинат, сказала матір маленькому гурману, є діти, які були би дуже раді і цій страві". Цей перебіг думок нагадує мені про обов'язки батьків по відношенню до дітей, і в зв'язку з цим слова Гете: "ви самі життя даєте нам; бідного ви робите боржником" -набуваютьнового значення. Тут я зупинюся, щоб розглянути отримані дотепер результати аналізу сновидіння. Слідуючи за асоціаціями випливаючими безпосередньо за окремими вирваними із загального зв'язку елементами сновидіння, я прийшов до ряду думок і спогадів які знаходять значущі переживання мого душевного життя. Цей здобутий за допомогою аналізу сновидіння матеріал знаходиться в тісному зв'язку із змістом сновидіння, але зв'язок цей все-таки такий що я ніколи не міг отримати цей новий матеріал із самого змісту сновидіння. Сновидіння не супроводжувалося ніякими емоціями, було незв'язаним і незрозумілим; проте, коли спливають приховані в сновидінні думки, я випробовую сильні і цілком обгрунтовані емоції. Думки самі з'єднуються в логічно зв'язані ряди в центрах яких повторно з'являються деякі уявлення; в нашому прикладі такими не виступаючими в самому сновидінні уявленнями є: протилежність і корисливе безкорисливе.

В цій отриманій заналізу тканині я міг би міцно стягнути нитки і показати, що останнісходяться в одному загальному вузлі; але міркування не наукового, а приватногохарактеру не дозволяють мені провести цю роботу публічно: справа в томущо я був би вимушений тоді повідомляти багато що з того, що повиннезалишитися моєю таємницею, оскільки при аналізі свого сновидіння я з'ясувавсобі такі факти, в яких неохоче признаюся самому собі. Але чому у такому разі я не виберу для аналізу інше сновидіння, щоб аналіз його міг швидше переконати в точності значення і правильності зв'язку отриманого з нього матеріалу? На це можна відповісти, що кожне сновидіння, яким я займуся, неминуче приведе мене до тих же фактів, що неохоче повідомляються, і спонукає до такого ж замовчування. Цього утруднення я не уникнув також і в тому випадку, якщо б став аналізувати сновидіння іншої особи; хіба тільки обставини дозволили б відкинути всякі замовчування без шкоди для особи, що довіряється мені.

Вже тепер приходить в голову ідея, що сновидіння є як би заступником того багатого відчуттями і змістом ходу думок, до якого ми прийшли після аналізу. Я ще не знаю процес, шляхом якого з цих думок виникло дане сновидіння, але я бачу, що неправильно розглядати це сновидіння як чисто тілесне психічно незначуще явище, що виникло ніби дякуючи ізольованої діяльності окремих груп кліток сплячого мозку.

Крім того, я помічаю ще дві речі: по-перше, зміст сновидіння набагато коротше тих думок, заступником яких я його вважаю, і, по-друге, аналіз знайшов як спонукач сновидіння нікчемний випадок, що мав місце напередодні увечері.

Я, звичайно, не став робити висновків, що так далеко зайшли, якби в моєму розпорядженні був аналіз тільки одного сновидіння; але досвід показав мені, що, слідуючи без критики за асоціаціями, я при аналізі будь-якого сновидіння приходжу до такого ж ряду думок зв'язаних між собою по значенню і правильним чином. От чому не слід думати, що знайдений при першому аналізі зв'язок може виявитися випадковим збігом. Тепер я рахую себе має право зафіксувати свою нову точку зору в певних термінах. Сновидіння, як воно згадується мені, я протиставляю отриманому при аналізі матеріалу і називаю перше (тобто сновидіння) явним змістом сновидіння, а другий (тобто матеріал) -поки без подальшого розмежування - прихованим змістом сновидіння. Тепер нам належить дозволити дві нові задачі: 1) який той психічний процес, який перетворив прихований зміст сновидіння в явне, знайоме мені по залишеному в пам'яті сліду, і 2) який той або ті мотиви, які викликали таке перетворення? Процес переробки прихованого змісту сновидіння в явне я називатиму роботою сновидіння; протилежна цьому робота, що веде до зворотному перетворенню, знайома вже нам як робота аналізу. Решта проблем сновидіння - питання про спонукачі сновидінь, про походженні їх матеріалу, про значення і функцію сновидінь, про причинах забуває останніх - все це я обговорюватиму при аналізі не явного, а знов знайденого прихованого змісту сновидіння.

Оскільки що всі зустрічаються в літературі суперечливі і неправильні погляди на сновидіння можна пояснити незнайомством авторів з прихованим змістом сновидіння, яке може бути розкрито тільки шляхом аналізу, то я надалі самим ретельним чином уникатиму змішення явного сновидіння з прихованими його думками.

1.2. Види сновидінь.

Перетворення прихованих думок сновидіння в явний його зміст заслуговує нашої повної уваги як перший приклад переходу одного способу виразу психічного матеріалу в іншій: із способу виразу, зрозумілого нам без жодних пояснень, в такий спосіб який стає зрозумілим лише насилу і за наявності певних вказівок. Беручи до уваги відношення прихованого зміст сновидіння до явного, можна розділити сновидіння на три категорії. По-перше, ми розрізняємо сновидіння цілком осмислені зрозумілі, тобто допускаючі без подальших утруднень пояснення їх з погляду нашого нормального душевного життя. Таких сновидінь багато; вони здебільшого короткі і загалом здаються нам не заслуговуючими особливої уваги, оскільки в них відсутнє все то що могло б збудити наше здивування і показатися нам дивним. Між іншим, існування таких сновидінь є сильним аргументом проти навчання, яке пояснює виникнення сновидінь ізольованою діяльністю окремих груп мозкових кліток: в цих сновидіннях ми не знаходимо ніяких ознак зниженої або засмученої психічної діяльності; проте ми ніколи не сумніваємося в тому, що маємо справу з сновидіннями, і не змішуємо їх з продуктами безсонної свідомості. Іншу групу утворюють сновидіння, які, будучи зв'язними і ясними по значенню все-таки здаються нам дивними, тому що ми не можемо зв'язати їх значення з нашим душевним життям. З таким випадком ми маємо справу коли нам, наприклад, сниться, ніби якийсь близький родич помер від чуми, тоді як у нас немає ніяких підстав чекати, побоюватися або припускати це; ми тоді задаємося питанням із здивуванням, звідки прийшла нам в голову така ідея? Нарешті, до третьої групи відносяться сновидіння, позбавлені значення і незрозумілі, тобто що представляються нам незв'язними, спутаними і безглуздими. Пригнічуюче більшість продуктів нашого сновидіння знаходить такий саме характер, яким пояснюються і презирливе відношення до сновидінням, і лікарська теорія про звуження душевної діяльності в сні; тим паче, що в довгих і складних побудовах сновидінь завжди убачаються ясні ознаки незв'язності.

Зіставлення явного і прихованого змісту сновидіння очевидно, має значення тільки для сновидінь другої і ще більш третьої категорії; тут ми зустрічаємося із загадками, які зникають лише після заміщення явного сновидіння прихованими його думками, і тому для приведеного вище аналізу ми вибрали як приклад таке саме спутане і незрозуміле сновидіння. Проте, проти всякого очікування, ми зіткнулися з мотивами, які перешкодили нам цілком ознайомитися з прихованими думками сновидіння; унаслідок же повторення подібних випадків і при інших аналізах ми прийшли до припущенню, що між незрозумілим і спутаним характером сновидіння, з одного боку, і утрудненнями при повідомленні прихованих думок сновидіння - з іншою, є якась інтимна і закономірний зв'язок. Перш ніж досліджувати природу цього зв'язку буде корисно ознайомитися з більш зрозумілими сновидіннями першої категорії, в яких явний і прихований зміст співпадають, тобто які обходяться без роботи сновидіння.

Дослідження цих сновидінь корисне ще з іншої точки зору. Сновидіння дітей завжди мають такий саме характер, тобто осмислений і недивний; між іншим, ця обставина є новим аргументом проти пояснення сновидіння засмученої діяльністю мозку під час сну, бо - чому у дорослого таке пониження психічних функцій потрібне вважати характерним Для сонного стану, а у дитини не потрібно? І ми маємо право чекати, що з'ясування психічних процесів у дитини, у якої вони значно спрощені, виявиться необхідної попередньої ра ботой для ознайомлення з психологією дорослого. Отже, я приведу кілька сновидінь дітей.

Дівчинку 19 місяців від народження цілий день тримають на дієті, оскільки її вранці рвало і, за словами няні, вона пошкодила собі суницею. Вночі після цього голодного дня няня чула, як дівчинка уві сні називала своє ім'я і при цьому додавала: "суниця, малина, яєчко, каша". Їй отже, сниться, ніби вона їсть, і з свого меню вона указує як раз на те, що в найближчому майбутньому, на її думку, нею мало будуть давати. Подібним же чином 22-місячному хлопчику, який за день перед тим подарував своєму дядьку кошик свіжих вишень, покуштувавши з нихтільки декілька штук, сниться заборонений плід; він прокидається з радісною звісткою: "Герман з'їв всі вишні". Дівчинка 3 1/4 рокувчинила вдень по озеру прогулянку, яка показалася їй недостатньотривалої, і дівчинка при висадженні плакала. На інший раноквона розказала, що каталася вночі по озеру, тобто продовжилаперервану прогулянку. Хлопчик 5 1/4 року залишився незадоволений прогулянкоюпішки в околиці гори