Я спробую тепер на прикладі, вибраного мною для аналізу сновидіння, запитати себе, яка ж та прихована думка, якапроявилась в цьому сновидінні в спотвореному вигляді і яка, будучи неспотворена, викликала б з мого боку найрізкіше заперечення. Язгадую, що дармова поїздка в кареті нагадала мені про дорогу що обійшлися мені останнім часом поїздкою в кареті з одним членоммоєї сім'ї; далі, що тлумачення сновидіння привело мене до думки -
"мені хотілося би випробувати разок любов, яка мені нічого не стоїть"і, нарешті, що я незадовго перед сновидінням витратив на це самеобличчя велику суму грошей. В зв'язку з цим я не можу звільнитися від думкищо мені шкода цих грошей. І лише коли я признаюся в цьому, відчуття набуває значення та обставину, що я уві сні хочу любові, невимагаючої від мене ніяких витрат. І все-таки я маю право щиросказати собі, що при рішенні затрачувати ту суму я не коливався ніоднієї миті; жаль про це, тобто зворотня спонука, недосягло моєї свідомості; з яких причин не досягло, це у всякомувипадку інше питання, що веде далеко убік, і відома мені відповідьна нього належить до іншого зв'язку ідей.
Піддаючи аналізу не своє власне, а сновидіння іншогообличчя, я прийду до тих же висновків, хоча міркування, на яких будутьгрунтуватися мої висновки, будуть іншими. Якщо я маю справу зсновидінням здорової людини, то у мене немає іншого засобу примуситийого визнати знайдені і неусвідомлені їм приховані думки, яквказати на загальний зв'язок всіх прихованих думок сновидіння. Якщо ж ямаю справу з нервовохворою, наприклад істериком, те визнаннявитисненій думці є для нього обов'язковим зважаючи на зв'язок цейостанньої з симптомами його хвороби і зважаючи на поліпшення, що наступаєу нього при заміні симптомів хвороби неусвідомленими думками. Наприклад, у хворого, якому належить останнє сновидіння з трьома квитками за 1 фл. 50 кр., аналіз повинен допустити, що вона не цінує свого чоловіка, жалкує про брак з ним і охоче замінила б його іншим; вона, звичайно, зтверджує, що любить його і що її свідомість нічого не знає про цю низьку оцінку чоловіка (в 100 разів кращого!); але всі симптоми її хвороби приводять до такого ж висновку, як і це сновидіння. І після того, як у хворого були розбуджені витисненіспогади про той час, коли вона свідомо не любила свогочоловіка, хворобливі симптоми зникли, а з ними зник і їїопір проти вищезазначеного тлумачення сновидіння.
Прийнявши поняття витіснення і привівши факт спотворення сновидінняв зв'язок з витисненим психічним матеріалом, ми в змозі вказатиу загальних рисах на отримані з аналізу сновидінь головнірезультати. Щодо зрозумілих і осмислених сновидінь мивзнали, що вони є незамаскованими виконаннями бажаньтобто що ситуація сновидіння представляє виконаним яке-небудьцілком заслуговуюче уваги бажання, знайоме свідомості іщо залишилося невиконаним наяву. В неясних і спутаних сновидінняханаліз знаходить щось цілком аналогічне: ситуація сновидіннязнову зображає виконаним яке-небудь бажання, що випливаєзавжди з прихованих думок; але відрекомендовано воно в невпізнанному виглядіотже тільки аналіз в змозі розкрити його.
При цьому бажання абосаме витиснене і чуже свідомості, або найтіснішим чином зв'язаноз витиснений ными думками і виражається ними. Отже,формула цихсновидінь така: вони несуть замасковані виконання витісненихбажань. Цікаво відзначити із цього приводу справедливістьнародного переконання, що розглядає сновидіння як прогнозмайбутнього. Насправді в сновидінні виявляється не те майбутнєяке наступить, а то, настання якого ми бажали б; народнийдух і тут поступає так, як він звик поступати в інших випадках: вінвірить в те, чого бажає.
З погляду виконання бажань сновидіння бувають трьох видів. По-перше, сновидіння, що представляють невитіснене бажанняв незамаскованому вигляді: такі сновидіння інфантильного типурідше тих, що зустрічаються, у дорослих. По-друге, сновидіння, що виражаютьвитіснені бажання в замаскованому вигляді: таких, мабутьвеличезна більшість всіх наших сновидінь, для розуміння якихнеобхідний аналіз. По-третє, сновидіння, виражаючі витісненібажання, але без або з недостатнім маскуванням їх. Ці сновидінняпостійно супроводжуються страхом, що перериває сон; страх виступаєтут замість спотворення сновидіння; в сновидіннях же другої категоріїстрах усувається роботою сновидіння. Можна без особливих затрат довести, що уявлення, що викликає тепер у нас уві сні страхбуло колись нашим бажанням, а потім було витіснене.
Існують також ясні сновидіння із страшним змістомякі, проте, не викликають страху в мені; тому їх не слідуєзараховувати до сновидінь третьої категорії. Такі сновидінняслужили завжди доказом тієї думки, що сновидіння позбавленівсякого значення і психічної цінності. Проте аналіз одного прикладу покаже, що в таких випадках ми маємо справу з добрезамаскованими виконаннями витіснених бажань, тобто зсновидіннями другої категорії; цей же приклад може служитипрекрасною ілюстрацією придатності роботи зсуву длямаскування бажань. Дівчина уві сні бачить єдину дитинусвоєї сестри мертвою при тій же обстановці, при якій вона дещороків тому бачила мертвою першу дитину. При цьому дівчина невипробовує ніякої жалості, але, звичайно, протестує проти тогорозуміння, ніби смерть дитини відповідає її бажанню. Цього і непотрібено: річ у тому, що у труни першої дитини сестри вона востанній раз бачила і говорила з улюбленою людиною; якби померла друга дитина, то, ймовірно, вона знову зустрілася б в будинку сестри зцією людиною. І ось вона жадає цієї зустрічі, але протестує протии такого відчуття. В самий день сновидіння вона узяла квиток на лекціюоголошену все ще улюбленою нею людиною; її сновидіння єпросто "нетерпляче" сновидіння, як це звичайно буває передподорожжю, відвідинами театру і іншими очікуванимизадоволеннями; щоб приховати це прагнення, ситуація застосована довипадку, який найменше підходить для радісних відчуттів, алеякий надав їй одного разу послугу. Слід звернути увагу ще наті обставини, що емоції уві сні відповідають дійсності,хоча і прихованій; ситуаціяв сновидінні передбачаєдавно бажане побачення і не даєніякого приводу для важких відчуттів.
Оскільки філософам дотепер не доводилося ще займатисяпитанням про психологію витіснення, то дозволено у зв'язку зневідомим єством цього явища скласти собі наочнеуявлення про процес утворення сновидіння. Не дивлячись наскладність прийнятої нами схеми, ми все-таки не можемо задовольнитисябільш простою схемою. На нашу думку, в душевному апаратілюдини є дві розумові інстанції, з яких другаволодіє тією перевагою, що її продукти знаходять доступ в сферусвідомості відкритим; діяльність же першої інстанції несвідома ідосягає свідомості тільки через відношення другої. На межі обохінстанцій, на місці переходу від першої до другої, знаходиться цензураяка пропускає лише бажане їй, а інше затримує. І ось те що відхилено цензурою, знаходиться, за нашим визначенням, встані витіснення. За відомих умов, одним з якихє сновидіння, співвідношення сил між обома інстанціямизмінюється таким чином, що витіснене не може вже бути цілкомзатримано; уві сні це відбувається як би внаслідок ослабленняцензури, через яке витіснене набуває можливості прокласти собі дорогу в сферу свідомості. Але оскільки цензура при цьомуніколи не скасовується, а лише ослабляється, то вона задовольняєтьсятакими змінами сновидіння, які пом'якшують неприємні їйобставини; те, що у такому разі стає усвідомлюваним, єкомпроміс між намірами однієї інстанції і вимогамиіншої. Витіснення, ослаблення цензури, утворення компромісу - така основна схема виникнення як сновидіння, так і всякихпсихопатичних уявлень; при утворенні компромісу як втому, так і в іншому випадку спостерігаються явища згущування і зсуву івиникають поверхневі асоціації, знайомі вже нам по роботісновидіння.
Немає потреби приховувати, що відому роль в створеному намипоясненні зіграв елемент демонізма при роботі сновидіння. У насдійсно виникло враження, що утворення неяснихсновидінь відбувається так, як ніби одна особа, що знаходиться взалежності від іншого, бажає сказати те, що останньому неприємнослухати; шляхом такого уподібнення ми створили поняття про спотвореннясновидіння і про цензуру і потім постаралися перевести своє враженняна мову дещо грубої, та зате наочної психологічної теорії. Тоді чому б не звелися наші перша і друга інстанції при подальшомудослідженні, ми все ж таки чекаємо підтвердження нашого припущеннящо друга інстанція розпоряджається доступом до свідомості і може непропустити до нього першу інстанцію.
Після пробудження цензура швидко відновлює свою колишнюсилу і тоді може відібрати все, що було завойовано у неї в період їїслабкості. Що забуває сновидіння - принаймні частково - вимагає саме такого пояснення, це виявляється з досвідупідтвердженого незлічену кількість раз. При переказісновидіння, при аналізі його нерідко трапляється, що уривокщо вважавсязабутим, раптом знов випливає в пам'яті; цейвитягнутий із забуття уривок дає звичайно якнайкращий інайближчий шлях до тлумачення сновидіння; ймовірно, через ці обставини даний уривок і був пригнічений, тобто забутий.
Тлумачивши сновидіння як образне представлення виконаннябажання і пояснивши неясність його цензурними змінами ввитісненому матеріалі, нам вже неважко зробити висновок про функціюсновидіння. В протилежність звичайним розмовам про те, щосновидіння заважають спати, ми повинні рахувати сновидіння хранителемсну. По відношенню до дитячого сну це твердження, мабуть, незустріне заперечень.
Настання сну або відповідної зміни психіки уві снів чому б воно не полягало, обумовлюється рішенням заснути, якенав'язується дитині або приймається їм добровільно унаслідокутомленості; при цьому сон наступає лише при усуненні зовнішніхподразників, що можуть поставити перед психікою замість сну іншізадачі. Нам відомо, які засоби служать для усунення зовнішніхроздратувань; але необхідно вказати також на засоби, якими мирозташовуємо для придушення роздратувань внутрішніх (душевних), такожщо заважають нам заснути. Візьмемо матір, що усипляє свою дитину;останній безупинно висловлює яке-небудь бажання: йому хочетьсяще раз поцілуватися, він хоче ще грати; бажання ці частиноюзадовольняються, частиною авторитетно відкладаються на наступнийдень; ясно, що виникаючі бажання і потреби заважають заснути.